12v seurustelee
12v tyttö ilmoitti tänään että seurustelee luokkalaisensa pojan kanssa. En oikein tiedä mitä ajatella. Lapseni on siis kuudennella luokalla. Olen tavallaan vähän hämilläni, sillä odotin seurustelun tulevan ajankohtaiseksi vasta yläasteen puolella ja jotenkin olen aina pitänyt lapsiani niin pieninä.
Mitä tuon ikäisten 'seurustelu' edes on? Pitäisikö minun ruveta tarkkailemaan tilannetta lähemmältäkin ja tarvittaessa puuttua siihen? Miten itse suhtaudutte tuon ikäisten seurustelujuttuihin?
Kommentit (40)
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:03"]Missä lukiolainen edes tapaa 6-luokkalaisen?
[/quote]
?? Ap kertoi pojan olevan samalla luokalla kuin ap:n tyttö.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:04"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:03"]Missä lukiolainen edes tapaa 6-luokkalaisen? [/quote] ?? Ap kertoi pojan olevan samalla luokalla kuin ap:n tyttö.
[/quote]
Rauhoitu!! Korjasin jo virheeni. Luin väärin.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:00"]Minusta kuulostaa siltä, että lapsi ei saa tarpeeksi huomiota ja rakkautta kotona, ja nyt uhmaa aikuisia ja hakee huomiota aloittamalla "seurustelun". Yleensä noin varhainen seurustelu on merkki ongelmista.
Kun minä olin alakoulussa, siinä iässä pelättiin vielä tyttö- ja poikabakteereja ja leikittiin barbeilla. Vasta 13-14-vuotiaana alettiin aikuistua ja kiinnostua seksuaalisuudesta.
[/quote]
En tiedä millä aikakaudella olet elänyt, tai onko ajat jotenkin muuttuneet siitä, kun olen itse ollut 12-vuotias.
Silloin 90-luvun lopussa, ala-asteen viimeisillä luokilla suurin osa kyllä 'seurusteli.' Ja se ei todellakaan ollut merkki mistään huomion puutteesta tai automaattisesti tarkoittanut sitä. Itse olin ainakin ylisuojeltu ja huolehdittu ja 'seurustelin'. Tuskin ne muutkaan 'seurustelevat parit' kaikki ongelmaisia oli. Siihen aikaan vaan herää kiinnostus vastakkaista sukupuolta lohtaan, eikä se todellakaan tarvitse tarkoittaa mitään aikuisten seurustelua, vaan lähinnä 'leikkiä.' Mun mielestä täytyy olla aika kieroutunut mieli, jos heti ajattelee että se on merkki ongelmista.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:46"]12v on lapsi. Lasten "seurustelu" ei ole millään tavalla verrattavissa aikuisten tai teinien seurusteluun. Todennäköisesti se on vain leikkiä.
[/quote]
Ei ehkä verrattavissa mutta usein se kettu vilahtaa koloon jo ennen tuotakin ikää.
Minä itse seurustelin aikoinaan ala-asteella monenkin pojan kanssa.
12 vuotiaana seurustelu sisälsi jo pussailua ja kädestä pitämistä. Mutta eihän silloin mistään seksistä ollut tietoakaan. Kun menin sitten seiskalle aloin seurustella nykyisen mieheni kanssa ja eka kerta oli sitten reilun puolen vuoden seurustelun jälkeen, 14 vuotiaana.
Mutta koska minulla oli kokemusta seurustelusta, ymmärsin, mitä se on ja mikä on normaalia. Eli ei tarvinnut harrastaa seksiä ollakseen seurustelua, toisin kuin sitten moni ystäväni luuli..
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:10"]
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:46"]12v on lapsi. Lasten "seurustelu" ei ole millään tavalla verrattavissa aikuisten tai teinien seurusteluun. Todennäköisesti se on vain leikkiä. [/quote] Ei ehkä verrattavissa mutta usein se kettu vilahtaa koloon jo ennen tuotakin ikää.
[/quote]
Mut sä et oo kyllä vielä vilauttanut :DD
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:08"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:00"]Minusta kuulostaa siltä, että lapsi ei saa tarpeeksi huomiota ja rakkautta kotona, ja nyt uhmaa aikuisia ja hakee huomiota aloittamalla "seurustelun". Yleensä noin varhainen seurustelu on merkki ongelmista.
Kun minä olin alakoulussa, siinä iässä pelättiin vielä tyttö- ja poikabakteereja ja leikittiin barbeilla. Vasta 13-14-vuotiaana alettiin aikuistua ja kiinnostua seksuaalisuudesta.
[/quote]
En tiedä millä aikakaudella olet elänyt, tai onko ajat jotenkin muuttuneet siitä, kun olen itse ollut 12-vuotias.
Silloin 90-luvun lopussa, ala-asteen viimeisillä luokilla suurin osa kyllä 'seurusteli.' Ja se ei todellakaan ollut merkki mistään huomion puutteesta tai automaattisesti tarkoittanut sitä. Itse olin ainakin ylisuojeltu ja huolehdittu ja 'seurustelin'. Tuskin ne muutkaan 'seurustelevat parit' kaikki ongelmaisia oli. Siihen aikaan vaan herää kiinnostus vastakkaista sukupuolta lohtaan, eikä se todellakaan tarvitse tarkoittaa mitään aikuisten seurustelua, vaan lähinnä 'leikkiä.' Mun mielestä täytyy olla aika kieroutunut mieli, jos heti ajattelee että se on merkki ongelmista.
[/quote]. Oon just samaa mieltä !Ite 12.v ja seueistelen. Äiti ja isä aivan ylihuolehtiva. Ei seksiä. Ei huomionhakua eikä "ison leikkimistä". Alkaa vaan yksinkertasesti kiinnostaa muutkin jutut ku barbeilla leikkiminen.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:54"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:52"]Hyvähän se on vähän harjoitella seurustelua :) Vaikka tyttö onkin kovin nuori, niin ei olisi ensimmäinen joka tuon ikäisenä harrastaa seksiä, joten seksijutuista ja ehkäisyistä kannattaa jo puhua.
[/quote]
12-vuotiaan ei todellakaan kuulu harrastaa seksiä, ei ehkäisyllä eikä ilman ehkäisyä. Sehän on vielä ala-asteella! Maailma on todella sairas, jos nykyään pidetään normina että kuudesluokkalaiset saavat paneskella keskenään.
[/quote]
Entisaikaan nuoria lapsia nussittiin aatelisten toimesta ja se oli OK. Nykymaailma siis sairas
Kyllä minäkin kuudennella luokalla "seurustelin" ja se oli juuri aiempien kommenttien kaltaista, kädestä pitämistä jne :) Toki tiedän tyttöjä, jotka menettivät neitsyytensä jo 12-13 vuotiaina. Asioista kannattaa puhua, muttei missään nimessä kieltää näkemästä poikaa tai muuta, teinit kun tunnetusti osaavat tehdä vanhempien elämästä kovin vaikeaa halutessaan, enkä muutenkaan usko että on syytä huoleen.
Jännä juttu koska tuossa iässähän kaikki tytöt ovat että "hyyyyiiii poikia!!!!! :S"
Itse olen nyt 12 ja täytän kohta 13!!! vaikka tyttö on ala-asteella ei se tarkota että se on vain "kädestä pitämistä ja wa keskusteluita (wa eli whatsapp) Kyllä kuulkaa kielareitakin tulee jo 12 vuotiaana😼! Elämme nyt 2000 lukua eikä 1800 lukua jolloin istuttiin keinussa letit päässä! Haluan vaan puollustaa nuoria... Monet ovat nimittäin valittaneet kun lukevat jotain tällaista, ja löytävät " vähän viestejä" juttuja! Se oikeasti loukkaa😡!!!
Tytöt kertovat kavereilleen seurustelevansa saadakseen heiltä ihailua. Todellisuudessa käyttävät lapsellisia pikkupoikia omien tarkotusperiensä ajamiseen siis. Ei tuon ikäisten seurustelu ole muuta kuin peliä.
Käyttäjä3818 kirjoitti:
Itse olen nyt 12 ja täytän kohta 13!!! vaikka tyttö on ala-asteella ei se tarkota että se on vain "kädestä pitämistä ja wa keskusteluita (wa eli whatsapp) Kyllä kuulkaa kielareitakin tulee jo 12 vuotiaana😼! Elämme nyt 2000 lukua eikä 1800 lukua jolloin istuttiin keinussa letit päässä! Haluan vaan puollustaa nuoria... Monet ovat nimittäin valittaneet kun lukevat jotain tällaista, ja löytävät " vähän viestejä" juttuja! Se oikeasti loukkaa😡!!!
Kielareita!
HAH HAH HAH HAH. Siinä "iso" pikkuipana kertoo nyt meille olennaisen. Otahan se historiankirja käteen ja lue myt vaikka aluksi miten 1800 luvullakin harrastettiin esiaviollista seksiä.
Mitä ihmettä sinä ja muut hysteeriset äidit ja ei-äidit puhuu täällä nykään 12-15vuotiaiden seksi on jo normaaalia senikäiset lapset on jo niin paljon kehittyneempiä kun oli 70-80luvulla oon nainen ja suuri osa tonikäisten suhteista on jo aika vakavia ja pussailee ja näin ja kotiolot ei vaikuta kyllä yhtään lapsen suhteisiin jos porukat ei ole painostaneet olemaan poissa poikien luota ja tuossa iässä ensinnäkin alkaa jo irtautua kotiympäristöstä ja olla ''aikuinen''
Vierailija kirjoitti:
12v on lapsi. Lapselle ei kuulu seurustelu, ei varsinkaan jos on vielä alakoululainen. Tuon ikäisten tulisi käyttäytyä kuin lapsi, ei esittää aikuista ja "seurustella".
Nykyään lapset ja nuoret kehittyvät noeammin kuin aikuiset minun tietääkseni. Jos tyttö haluaa seurustella niin sitten se saa. Ei minua ainakaan haittaisi vaikka tyttäreni/poikani seurustelisi ala-asteella. En minä ainakaan vahdi esikoistani joka on myös 12v niin hänen tekemisiään. Jos he ovat rakastuneita/ihastuneita niin teidän pitäisi olla onnellisia että lapsenne on löytänyt seurustelu kumppanin.
Vierailija kirjoitti:
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 17:52"]Hyvähän se on vähän harjoitella seurustelua :) Vaikka tyttö onkin kovin nuori, niin ei olisi ensimmäinen joka tuon ikäisenä harrastaa seksiä, joten seksijutuista ja ehkäisyistä kannattaa jo puhua.
12-vuotiaan ei todellakaan kuulu harrastaa seksiä, ei ehkäisyllä eikä ilman ehkäisyä. Sehän on vielä ala-asteella! Maailma on todella sairas, jos nykyään pidetään normina että kuudesluokkalaiset saavat paneskella keskenään.
Huomautuksena, että myös masturbointi on seksiä. Suuri osa 12-vuotiaista on seksuaalisia ja harrastaa sooloseksiä. Siksi on mielestäni perusteltua huomaavaisesti jutella seurustelevan lapsen kanssa seksistä ja seksuaaliterveydestä avoimesti ja faktapainotteisesti.
Vierailija kirjoitti:
12v on lapsi. Lasten "seurustelu" ei ole millään tavalla verrattavissa aikuisten tai teinien seurusteluun. Todennäköisesti se on vain leikkiä.
Seurustelu on seurustelua. Valitettavasti tinder sukupolvi luulee että se mitä ne tekee on "seurustelua" vaikka kyse on vain sekstailusta ja irstailusta.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 18:03"]Missä lukiolainen edes tapaa 6-luokkalaisen?
[/quote]
Luettiinkohan me samaa keskustelua?