Kokemuksia skitsofreniasta?
Onko täällä kellään minkäänlaisia kokemuksia skitsofreniasta? Esim itse sairastunut? Joku tuttava tai perheenjäsen? Oikeastaan kaikki info kelpaa.
Kommentit (92)
Siskollani on. Välillä naurahtelee itsekseen ja on kertonut, että johtuu kuulemistaan äänistä. Noin muuten käytös ihan tavallista.
Kuuluuko skitsofreniaan jatkuvaa varmistelua?
Vierailija kirjoitti:
jolla ei ole perheensä lisäksi ollut muita läheisiä ehkä pariin-kolmeen vuosikymmeneen. On liian omituinen tai rasittava tms. jotta saisi ystäviä.
Hei täältä tulevaisuudesta, 15 vuoden päästä. Toivottavasti elämä sai sinut polvilleen.
https://www.kaypahoito.fi/hoi35050
Tuossa Duodecim skitsofrenian oireista ja hoitamisesta.
Psykoosin jälkeen ja myös psykoosin aikana on/tulee kamala väsymys. Psykoosi (pelot, huolet, jännittäminen ym.) vie niin paljon voimia. No voimia vie myös muu tavallinen arki, kun jännittää ja varoo seuraavaa mahdollista romahdusta. Eli jännittyneestä ja varovasta tavallisesta arjesta pelottavaan psykoosiin. Ei kiva.
Vierailija kirjoitti:
jolla ei ole perheensä lisäksi ollut muita läheisiä ehkä pariin-kolmeen vuosikymmeneen. On liian omituinen tai rasittava tms. jotta saisi ystäviä.
Minä olen myös tällainen
Vierailija kirjoitti:
Googölatkaa käypähoitosuositukset/skitsofrenia, ja saatte kattavan ja luotettaan tietopaketin. Kannattaa muistaa muidenkin sairauksien kohdalla.
Suositus on kuin mikron käyttöohje: voi käyttää jos haluaa mutta useimmat eivät käytä.
Vierailija kirjoitti:
Hei! Skitsofrenian syntyyn vaikuttaa kolme perustekijää: geenit, sikiöaika ja elintavat. Pidän skitsofreniaa aivotoiminnan häiriönä, joka vaikuttaa ajatteluun ja käytökseen. Vain pieni osa skitsofreniaa sairastavista on väkivaltaisia. Usein tautia sairastava haluaa vahingoittaa itseään jollakin tavalla, koska hän tuntee syyllisyyttä sairaudestaan. Psykoosi on tila, jossa henkilö menettää todellisuuden tajunsa. Silloin tämän henkilön maailma vääristyy ja hän on usein hysteerisessä tilassa. Jos läheinen joutuu psykoosiin, niin soita hätänumeroon ja kerro rauhallisesti mitä on tapahtunut. Monesti päihteiden käyttö liittyy psykoosin syntyyn.
Esimerkki psykoosista: minulla on ajatus että minulla on korona. Luulen että minun on sairastettava se yksin, koska se on tartuntatauti. Ympäristö kuitenkin sanoo ettei minulla ole koronaa ja haluaa minut mukaan omiin ympyröihinsä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minä olen myös tällainen
Ja minä. Yksinäisyys on kamalaa.
Joku pieni annos tablettina ois paras, jos tehoaa oireisiin. Nyt menee injektiona 3kk välein ja aika tunteettomaksi tuo lääke vetää. Ennen oli tunteita kun meni risperidon tabletti. Leponex vähän huono kun joutuu joka kuukausi verikokeissa käymään.
Minun psykoosisairauteni johtuu raivohullusta isästä, joka juopotteli, raivosi ja huusi kaikki ne 18 vuotta jotka asuin lapsuudenkodissani, ja äitiäni, joka ei välittänyt edellämainitusta käytöksestä ja sen vaikutuksesta lapseen. Heitä on kiittäminen siitä etten ole työssäkäyvä veronmaksaja, vaikka sellaiseksi yritin tulla, vaan pysyvällä sairaseläkkeellä jo nelikymppisenä.
Hei, saitko koulukiusaajien äänet häviämään ja jos, niin miten? Tyttärelläni on juurkin sama tilanne. Kuulee koulukiusaajien keskutelevan keskenään.