Vääntäkää nyt rautalangasta. Minulla n. 27000 € säästössä miten se oikein menee sitten miinukselle?
Sen ymmärrän, että sillä ei saa yhtä paljon. Rahat ovat ruotsalaisomisteisessa pankissa svea.
Kommentit (22)
No ei se miinukselle mene. Summa pysyy samana, mutta inflaation vuoksi et saa ostettua sillä niin paljon kuin ennen.
Miinukselle se menee, jos ostat jotain joka maksoi 27000 eur ja hinta tuplaantui
Näin minäkin sen ajattelin. Kiitos vastauksista. Toisessa ketjussa puhuttiin että rahat menevät miinukselle.
Joo..siis jos oikein inflaatio lähtisi laukalle, niin esim. mun 3000 euron kk palkka olisi parin vuoden päästä 27000 euroa/kk. Eli tienaisin kuukaudessa sun säästöt.
Sen arvo muuttuu. Eilen se oli paljon rahaa, tänään keskiverto summa, huomenna taskuraha. Näin hyvin yksinkertaistettuna.
Inflaatio tarkoittaa käytännössä valuutan arvon tippumista.
Jos inflaatio on vuositasolla 10%, niin ostovoimasta katoaa tässä tapauksessa 2700€ vuodessa.
Jos pidät tuollaista summaa säästötilillä, niin inflaatio syö kokoajan sen ostovoimaa. Karkea esimerkki: Jos nyt saat tuolla summalla ostettua 100 yksikköä tuotetta, niin ensi vuonna saat sillä ostettua 98 yksikköä. Seuraavana vuonna 96 yksikköä, sitä seuraavana vuonna 94 yksikköä, jne.
Kun rahaa painetaan koko ajan lisää, niin aiemmin painetut setelit on aina pikkuisen arvottomampia.
Sinulla on edelleen se 27000 €. Ennen sillä sait auton, kaiken kallistuessa saat sillä vain pyörän. Hieman kärjistetysti 😌
Jos sulla on nyt 27000€, ja euron arvo romahtaisi esim. kymmenesosaan nykyisestä, niin sitten sulla olisi nykyrahassa enää 2700€. Eli nyt saisit tuolla rahalla vaikka joo uuden auton, asunnon käsirahan kuitattua tai voisit vaikka elää vuoden tuolla summalla. Jos tuo romahdus kävisi, niin saisit tuolla rahalla enää käytetyn vanhan auton tai eläisit noilla säästöilläsi enää reilun kuukauden.
Vierailija kirjoitti:
Joo..siis jos oikein inflaatio lähtisi laukalle, niin esim. mun 3000 euron kk palkka olisi parin vuoden päästä 27000 euroa/kk. Eli tienaisin kuukaudessa sun säästöt.
Sulla onkin kiva työ, jos palkka on sidottu reaaliseen inflaatioon. Itselläni liitto on neuvotellut korotukset pariksi vuodeksi eteenpäin.
Olitko muuten ihan vailla palkankorotuksia tässä viime vuodet, kun inflaatio oli lähellä nollaa?
Minulla on säästötilillä 33.000e ja en todellakaan sijoita nyt mihinkään niitä vaan annan olla siellä ja laitan tuonne tilille 200-400e/kk. Onneksi en sijoittanut viime syksynä kaikkia mitä meitin silloin ja pankistakin soittivat. Ovat yrittäneet soittaa vielä moneen kertaan sen jälkeenkin, kerrankin olin järkevä. Typeriä kun heti alkabat ahdistelemaan kun näkevät että jollain on vähää rahaa tilillä!
Herrat on painaneet rikollisen paljon paperi rahaa, sen arvo on nolla. Tätä rahaa eiole sidottu mihinkään, he on sitä manipuloineet miten sattuu aikansa, mutta ei enää kauaa, uusi systeemi tulossa tilalle.
Sijoita metalleihin tällä hetkellä, tai tarvikkeisiin, jonokin mikä säilyy pitkään.
Osta tuotteita mitä käytät jokatapauksessa.
johonkin mikä säilyy pitkään hyödykkeenä* ^^
Kertokaa taloustieteilijät miten käy korkojen tässä tilanteessa? Ja palkkojen? Ennen muinoin 70-luvulla inflaatio söi velallisten velat ja asuntovelallisille inflaatio oli hyväksi, sillä palkat myös nousivat. Tilanne ei taida olla sama nyt?
Vierailija kirjoitti:
Jos pidät tuollaista summaa säästötilillä, niin inflaatio syö kokoajan sen ostovoimaa. Karkea esimerkki: Jos nyt saat tuolla summalla ostettua 100 yksikköä tuotetta, niin ensi vuonna saat sillä ostettua 98 yksikköä. Seuraavana vuonna 96 yksikköä, sitä seuraavana vuonna 94 yksikköä, jne.
Niin, mitä vaihtoehtoja on? Arvopapereissa romahdus on vielä nopeampi. Ja sitten jos ostaa auton - kuten tuolla edellä annettiin ymmärtää -
on sekin järkevää vain jos oikeasti tarvitsee sitä autoa.
Miten kun meillä on rahat sidottu asuntolainaan? Jos säilytään maksukykyisinä, niin onko se meidän pankilta lainaama summa inflaation myötä ikäänkuin pienempi ja vähempi arvoinen kuin se tällä hetkellä on? Eli 250 000 laina vastaisi esim 200 000 arvoltaan? Palkkojen pitäisi kai nousta että näin käy. Nyt ei taida olla se tilanne. Pitäisi olla rahat kultana tai jtn että ei menesi v.tuiksi.
Miten näin tietämättömällä voi olla noinkin suuri summa rahaa? Tuskin ainakaan itse tienattuna.
Jos ostat säästämälöäsi rahalla pelkästään bensaa, saat vähemmän samalla rahalla.
Jos taas ostat jotain tuotetta jonka arvo ei muutu, rahasi ei koe inflaatiota. Kyse on siitä, mihin sen käytät.