Todella nolo ja intiimi kysymys
Minulla on kolme lasta ja en ole juuri kärsinyt mistään emätuntulehduksista tai vastaavista. Ikää 47 vuotta. Nyt aivan yllättäen minulle on tullut alapäähän peräpukama (sellainen ulkoneva), joka on aivan jotenkin tuossa emättimen luona ja todella kipeä. Pyyhkiminen sattuu, alapesu kirvelee ja seksiä en ole edes voinut harrastaa 2 kuukauteen. En kehtaa puolisolleni asiasta sanoa, mikä on hieman hankalaa. Mikä ihme avuksi? Voiko se parantua itsekseen?
Kommentit (39)
Menepäs lääkäriin, kun et kerran itse voi vilkaista. Itsellänikin tuli kuvauksesta mieleen Bartholinin rauhanen tai jokin paise, mutta ei peräpukama.
Peräpukamat tulee peräaukon ympärille, ei lähellekään vaginaa. Nyt on joku muu kyseessä. Lääkäriin!
Pyydä miestäsi puhkaisemaan se neulalla tai puristamalla. Helpottaa kun sen saa tyhjennettyä.
Se on todennäköisesti peräsuolta joka pullistuu emättimestä ulos kun emättimen takaseinämä romahtanut.
Vierailija kirjoitti:
Olen sitä kokeillut ja ei auta. Olen käyttänyt 3 viikkoa.
ap
Terveyskeskus. Siellä taitava terveyskeskus läkäri sitoo ulkoisen pukaman narulla kinni:Kuristukseen.Aikanaan pukama tekee kuolion ja tipuu pois. Pahemissa tapauksissa laitaa läheten sairaalan plk.toimenpiteisin leikkaus tai tuo sitominen?Itse kulakin aihe arkaluotoinen. Paino tai istumatyöt lisää niitä ainakin naisille,Kokoon katsomatta.Kuin yleinen vaiva synytäneille naisille.Itseläni 1 ulkoneva pukama,selvisin apeekin joku voide.Mutta eihän se katoa mihinkää voitella ,vain poistamalla.Ravinto pitää olla kuitupitosta,että suoli toimii.Jos aina kova vatsa,aiheutaa myös pukamia. Itselläni pukamasta ei vaivoja toistaiseksi,en sitä kehtaa lähtee lekurin sanoo, aika tehdä asialle jotain.Ihan samoja on miehillä pussikuskeilla ainakin,kun tunnen niitä ja puhunet ongelmasta .Kuin vaikea istu ajossa 10-12-14h,päivässä,syy hakeutuvat pukamien poistoon.
Vierailija kirjoitti:
Se on todennäköisesti peräsuolta joka pullistuu emättimestä ulos kun emättimen takaseinämä romahtanut.
Tämä tuli mieleen minulla myös. Aika yleistä jos monta lasta ja ikää.
Vierailija kirjoitti:
No enhän mä sinne yletä katsomaan.
ap
Niin paljon nolostuttaa….😹😹😹😳😳
Älä vaan lääkäriin mene.
Ei mihinkään lääkäriin. Ota valokuva ja laita tänne. Annan diagnoosin ja hoito-ohjeet ilmaiseksi.
Lääkäriin vaan rohkeasti. Ite oon vaan lähihoitaja ja jo pelkästään työharjottelujen aikana näin kymmeniä erilaisia toosia.
Joku lekuri on jo varmasti nähnyt satoja.
Ei kukaan terveyspuolella tai hoivatyössä hätkähdä alapäänongelmia (eikä yläpäänkään). Tärkeintä on se, että asiakkaan voinnin saa paremmaksi.
Vierailija kirjoitti:
En ole paritellut neljään vuoteen.
N30
Minulla 5v juhlat heinäkuussa.
Vierailija kirjoitti:
Tämä? Hoituu leikkauksella tai voi olla emättimen laskeuma? Joillain iäkkäimmillä voi koko emätin tulla ulos.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä? Hoituu leikkauksella tai voi olla emättimen laskeuma? Joillain iäkkäimmillä voi koko emätin tulla ulos.
Kohdunlaskeuma
Rektoseele eli peräsuolen pullistuma. Hiertyy helposti rikki. Näkyy peilillä katsottuna pullistumana emättimessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kohdunlaskeuma
Sori, joo, tuli käytettyä vahingossa väärää sanaa. Kohdusta oli kyse.
Vierailija kirjoitti:
Rektoseele eli peräsuolen pullistuma. Hiertyy helposti rikki. Näkyy peilillä katsottuna pullistumana emättimessä.
Samaa ajattelin, mutta ei tää ole kipeä.
Ehkä joku paise tai peräpukamia.
Lääkäriin aapeee vaan.
Olet kolme synnyttänyt . Olet alapäätutkumyksia läpikäynyt. Hae nyt apua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ole paritellut neljään vuoteen.
N30
Minulla 5v juhlat heinäkuussa.
Et kai vaan tuota vanhempi ole tietenkään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Samaa ajattelin, mutta ei tää ole kipeä.
Ehkä joku paise tai peräpukamia.Lääkäriin aapeee vaan.
Olet kolme synnyttänyt . Olet alapäätutkumyksia läpikäynyt. Hae nyt apua.
Kaverilla oli tuollainen peräsuolen pullistuma ja oli todella kipeä.
Kyllä niitä voiteita voi käyttää parikin kuukautta, näin sanoi hoitaja kun yritin saada lääkäri aikaa.
Mutta sinun paukamasi on väähn oudossa paikassa. En usko, että se on pukama joten suosittelen lääkäriin menoa!