Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Säästöillä eläminen vai työkkäriin ilmoittautuminen ansiosidonnaisen takia? Onko liian nöyryyttävää olla työkkärin "asiakas"?

Vierailija
13.03.2022 |

En ole ennen ollut työttömänä mutta käsitys työkkärin asiakkuudesta ei ole kovinkaan hyvä. Olen jäämässä nyt työttömäksi toukokuun alussa, kun nykyinen määräaikainen työsuhde päättyy. Olen hakenut tietysti töitä aktiivisesti mutta aika heikosti on oman alan töitä tarjolla, kaikkia olen tähän mennessä hakenut mitä vastaan on tullut. Kysymys kuuluu: voisin elää muutaman kuukauden lopputilin ja säästöjen turvin tai ilmoittautua työkkäriin, jolloin saisin ansiosidonnaista liiton kassasta. Millaista on olla työkkärin asiakas, onko ihan kamalaa? Lisäksi ilmeisesti toukokuun alusta alkaen alkaa kivasti se uusi aktiivimalli, jolloin joutuisin sen takia riepoteltavaksi, vaikka totta kai haen niin aktiivisesti töitä kuin vain mahdollista, haluan ehdottomasti töihin. Työttömyys ajatuksenakin syö niin paljon, en haluaisin mitään työkkärin nöyryytyksiä siihen päälle. Voisin elää omin varoin ehkä kesän yli mutta on tosi epätodennäköistä, että alan hiljaisimmalla neljänneksellä töitä kovasti olisi edes haussa eli työttömyys täysin objektiivisesti nähtynä jatkunee syksyllä vielä.

Kommentit (112)

Vierailija
81/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Älä missään nimessä ilmoittaudu työttömäksi. Me muut veronmaksajat ei haluta enää yhtään työtöntä lisää maksettavaksi. Se on kiva että olet itse maksanut omaa ja muiden työttömyysturvaa mutta et käytä sitä tarvitessasi.

No olipahan valistus! Kaikki maksaa veroa,oli työtön,tai töissä! Mitä luulet! Elintarvikkeista jokaisesta menee alv. Kaikesta,mitä ostat,menee vero! Olit sitten työtön,tai töissä.

Vierailija
82/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole aikaisemmin tullut miettineeksi, että jotkut ihmiset ovat vielä 2022 vuonna niin avuttomia, että eivät selviä arjestaan ja yksinkertaisista askareistaan, mikäli ne eivät ole sellaisia "entuudestaan tuttuja".

Työttömäksi ei voida ilmottautua, jos sivu ei ole entuudestaan tuttu. Muut ovat lukutaidottomia, mutta itse ei olla, koska kyllähän sitä ihan lukea osataan, mutta ei uudelta ja oudolta sivulta. Tutulta sivulta osataan ja jaksetaan lukea.

Saisitte varmaan jonkun hahmotushäiriö diagnoosin?

Tai keksittymishäiriö?

Tai sitten olette kertakaikkiaan ihan itse niitä luku- ja kirjoitustaidottomia, miksi muita haukutte. Siis meitä, ketkä osaavat etsiä tarvitsemansa netistä, vaikka olisi miten uudet ja ennalta tuntemattomat sivut.

En ihmettele että olette työttömiä. Teitä ei varmaan kukaan nykyaikana jaksa töissä katsella, kun nykyään pitäisi vähän osata jo selviytyä tässä internet-ajassa, ilman "tuttua sivua" ja tuttuja tuttipulloja ja tuttuja pyllynpyyhkijöitä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Kävin katsomassa työmarkkinatorin sivuja ja työkseni verkkosivusisältöjä tekevänä meni muutaman etsintäminuutin jälkeen aivan kuppi nurin. Missä tuolla on se ilmoittautuminen? Miten voi olla noin surkeat sivut.

Taitaa olla suojatyökeskuksen oman it osaston taidon näyte.

Voisin kuvitella it osaton koostuvan isosta johtaja portaasta jotka palveeraavat päivät pääksutysten ja ovat kiireisen tärkeitä. Sitten kehuvat miten hienot ja toimivat sivut ja järjestelmät ovat.

Nää sivut ja toiminnallisuus on, kuin web:in alkuajoilta ja näin varmaan on siksi, että johto on palkattu tuolloin ja näkemyksiä ei haluta avartaa tai systeemi rakennettu jotenkin niin kryptiseksi, ettäei voida muuttaa sulautuneemmaksi, ettei koko 💩 romahda...

Niin tai sitten hän on vaan yksinkertaisesti kokonaan väärällä sivustolla.

Kannattaisi ehkä mennä sivuille www.te-palvelut.fi ja sieltä käsin lähteä hoitamaan asioitaan ensin.

Eikös tuolla edellä sanottu, että te-palvelut.fi -sivusto lakkautetaan ja kaikki menee Työmarkkinatorille? Toukokuussa ei ole mitään "väärää kryptistä sivustoa", kun nykyinen ilmoittautumiskanava lakkaa olemasta.

NYT ON MAALISKUU!

Ja ap on jäämässä työttömäksi toukokuussa! Joten ihan fiksua kertoa hänelle, että huomaathan, että nyt tuttu sivusto ei ole toiminnassa siinä vaiheessa, kun jäät työttömäksi.

Okei. Ilmeisesti osa meistä on vähän sitä tynnyrissä kasvaneempaa ainesta.

Kerrotaan nyt sitten sinullekin täm tämmöinen hyvä vinkki ja pro-tip.

GOOGLE.

Sinne normaalisti ihmiset laittavat sen mitä haluavat löytää.

Kokeilepa itsekin!

Vierailija
84/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis mitä ne työkkärin antamat tehtävät ovat, jotka pitää johonkin määräaikaan mennessä tehdä? Kysyn, kun en ole koskaan näistä kuullut.

Vierailija
85/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Siis mitä ne työkkärin antamat tehtävät ovat, jotka pitää johonkin määräaikaan mennessä tehdä? Kysyn, kun en ole koskaan näistä kuullut.

Siellä on valmiita vaihtoehtoja tyyliin:

- luen työttömän työnhakijan velvollisuuksista

- haen töitä näissä ja näissä kanavissa

- tilaan työnhakuvahdin

yms.

Noihin laitetaan sitten määräpäivä, ja määräpäivään mennessä ne pitää käydä kuittaamassa. Eli merkitään, että tehtävä on suoritettu, ei tarvii sen kummemmin kertoa tekemistään toimenpiteistä tai yksityiskohdista.

Vierailija
86/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ok, kiitos tiedosta. Miten sitten ilmoitetaan mihin työhön on hakenut, jos vaativat sen neljä per kuukausi? Jollain omalla viestillä vai kirjataanko ne valmiiseen lomakkeeseen tms?

Vierailija
87/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyn vielä, kun ketju aihetta liippaa: uskaltaako työttömyyden aikana lähteä reissuun? Olen juuri jäämässä työttömäksi ja olemme varanneet mökin viikoksi pääsiäisenä niin, että olen arkipäiviäkin siellä. Voiko työkkäristä tulla juuri niille päiville joku keskustelukutsu tai info tms., johon osallistuminen on pakollista ja poissaolo katkaisee tuet? Voiko noista koskaan neuvotella jos päivälle on jo sovittu jotain muuta (tyyliin lapsen neuvola, oma lääkäri tai kuten omassa tilanteessa poissa paikkakunnalta olo)?

Vierailija
88/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyn vielä, kun ketju aihetta liippaa: uskaltaako työttömyyden aikana lähteä reissuun? Olen juuri jäämässä työttömäksi ja olemme varanneet mökin viikoksi pääsiäisenä niin, että olen arkipäiviäkin siellä. Voiko työkkäristä tulla juuri niille päiville joku keskustelukutsu tai info tms., johon osallistuminen on pakollista ja poissaolo katkaisee tuet? Voiko noista koskaan neuvotella jos päivälle on jo sovittu jotain muuta (tyyliin lapsen neuvola, oma lääkäri tai kuten omassa tilanteessa poissa paikkakunnalta olo)?

Minulle on tullut aina ennen yhteydenottoa tekstiviesti että ”te-keskus soittaa sinulle huomenna klo 10-14 välisenä aikana”, ja jos tämä ei ole sopinut minulle, olen soittanut siihen yleiseen asiakaspalvelunumeroon, ja pyytänyt siirtämään soiton vaikka päivän myöhemmäksi.

Vierailija
89/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä on nostettu esille tuo työttömyysturvan odotusaika, jos on ollut työelämän ulkopuolella ilman "oikeaa syytä".

Löysin tästä Kelan sivuilta tietoa, että koskisi vain ammatillista koulutusta vailla olevia. Onko siis näin?

Juuri siis ilmoittauduin työttömäksi em. tilanteessa eikä ainakaan työkkärin puolelta puhuttu tuosta odotusajasta. Eli ilmeisesti odotusaikaa ei tule? Ammatti siis kyllä löytyy.

Vierailija
90/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Just. Kävin katsomassa työmarkkinatorin sivuja ja työkseni verkkosivusisältöjä tekevänä meni muutaman etsintäminuutin jälkeen aivan kuppi nurin. Missä tuolla on se ilmoittautuminen? Miten voi olla noin surkeat sivut.

Voisin kuvitella it osaton koostuvan isosta johtaja portaasta jotka palveeraavat päivät pääksutysten ja ovat kiireisen tärkeitä. Sitten kehuvat miten hienot ja toimivat sivut ja järjestelmät ovat.

Nää sivut ja toiminnallisuus on, kuin web:in alkuajoilta ja näin varmaan on siksi, että johto on palkattu tuolloin ja näkemyksiä ei haluta avartaa tai systeemi rakennettu jotenkin niin kryptiseksi, ettäei voida muuttaa sulautuneemmaksi, ettei koko 💩 romahda...

Kannattaisi ehkä mennä sivuille www.te-palvelut.fi ja sieltä käsin lähteä hoitamaan asioitaan ensin.

Eikös tuolla edellä sanottu, että te-palvelut.fi -sivusto lakkautetaan ja kaikki menee Työmarkkinatorille? Toukokuussa ei ole mitään "väärää kryptistä sivustoa", kun nykyinen ilmoittautumiskanava lakkaa olemasta.

NYT ON MAALISKUU!

Ja ap on jäämässä työttömäksi toukokuussa! Joten ihan fiksua kertoa hänelle, että huomaathan, että nyt tuttu sivusto ei ole toiminnassa siinä vaiheessa, kun jäät työttömäksi.

GOOGLE.

Kokeilepa itsekin!

Ja sinä laitat minkä hakusanan? Ja luotat siihen, että google ei ohjaa sinua vanhalle sivulle?

Vierailija
91/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi sovitella, työkkäristä vain todetaan, että tehdään poissaolopäivistäsi lausunto, että et saa tukea ja asia on sillä selvä, siirretään tapaamista viikolla.

Vierailija
92/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minulle on tullut aina ennen yhteydenottoa tekstiviesti että ”te-keskus soittaa sinulle huomenna klo 10-14 välisenä aikana”, ja jos tämä ei ole sopinut minulle, olen soittanut siihen yleiseen asiakaspalvelunumeroon, ja pyytänyt siirtämään soiton vaikka päivän myöhemmäksi.

Läheskään kaikki te-toimistot ei laita tekstaria. Jos työtön tietää, että on lomalla, voi sen merkitä oma asioinnissa poissaoloksi eikä niiltä päiviltä makseta korvausta, mutta saa olla ihan varmasti rauhassa.

Vierailija
93/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok, kiitos tiedosta. Miten sitten ilmoitetaan mihin työhön on hakenut, jos vaativat sen neljä per kuukausi? Jollain omalla viestillä vai kirjataanko ne valmiiseen lomakkeeseen tms?

Kirjataan samalla tavalla kuin muutkin tehtävät tehdyiksi, tämä vain vähän tarkemmin.

Vierailija
94/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ymmärrä, mitä hävettävää on olla työtön, jos yrityksistä huolimatta ei pääse töihin. Minä en siitä päätä ja jos en saa olla töissä, minulla on oikeus työttömyystukeen enkä sitä häpeä.

Vierailija
95/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tietenkin voi sovitella, työkkäristä vain todetaan, että tehdään poissaolopäivistäsi lausunto, että et saa tukea ja asia on sillä selvä, siirretään tapaamista viikolla.

Voin toki vastata puhelimeen ja otan läppärin mukaan, aion kyllä hakea töitä jos sopivia tulee hakuun. Miksi siis olen poissaoleva vain, jos en ole fyysisesti asuinkaupungissa? Ihan höhlää. En ole kuitenkaan pois työnhausta.

Paljonko noita fyysistä läsnäoloa vaativia tapaamisia on?

Vierailija
96/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Siellä on valmiita vaihtoehtoja tyyliin:

- luen työttömän työnhakijan velvollisuuksista

- haen töitä näissä ja näissä kanavissa

- tilaan työnhakuvahdin

yms.

Noihin laitetaan sitten määräpäivä, ja määräpäivään mennessä ne pitää käydä kuittaamassa. Eli merkitään, että tehtävä on suoritettu, ei tarvii sen kummemmin kertoa tekemistään toimenpiteistä tai yksityiskohdista.

Kuulin huhun, että noin helpot tehtävät jää pois, sinne tulee jotain "osallistun työnhakuvalmennukseen" ja "osallistun asiantuntija-arviointiin" ja niille tulee selvät määräpäivät ja saa lähetteen kuin terveyskeskuksessa että tervemenoa 5.5. klo 9 tähän osoitteeseen, siellä alkaa viikon mittainen pakollinen valmennus.

Vierailija
97/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

NYT ON MAALISKUU!

GOOGLE.

Kokeilepa itsekin!

Ja sinä laitat minkä hakusanan? Ja luotat siihen, että google ei ohjaa sinua vanhalle sivulle?

Yleensä olen kokeillut aina ensimmäisiä mieleeni tulevia sanoja, niin kauan, että olen löytänyt haluamani.

Jos sinä et oikeasti muka pysty sellaiseen, niin voin kertoa, että olet älyllisesti vammaisen tasolla.

Vierailija
98/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Voin toki vastata puhelimeen ja otan läppärin mukaan, aion kyllä hakea töitä jos sopivia tulee hakuun. Miksi siis olen poissaoleva vain, jos en ole fyysisesti asuinkaupungissa? Ihan höhlää. En ole kuitenkaan pois työnhausta.

Paljonko noita fyysistä läsnäoloa vaativia tapaamisia on?

Infot on yleensä läsnäoloa ja toukokuusta eteenpäin mahdollisimman paljon mennään toimistolle tapaamisiin. Asiantuntija-arviointeja ei tehdä puhelimitse.

Vierailija
99/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ymmärrä, mitä hävettävää on olla työtön, jos yrityksistä huolimatta ei pääse töihin. Minä en siitä päätä ja jos en saa olla töissä, minulla on oikeus työttömyystukeen enkä sitä häpeä.

Koska työttömällä on sellainen ihana representaatio taakkanaan, että olet likainen, laiska, tyhmä, osaamaton, rikollinen, päihdeongelmainen, hullu, ruma, lihava, elämänhallintaongelmainen ja saastaisessa muovimatto yksiössä eläinten ulosteiden keskellä istuva möntti, joka ei saa pestyä edes pa6kaista per4ettään.

Siksi on hävettävää olla työtön, koska tuo representaatio liitetään sinuun.

Vierailija
100/112 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ilmoittaudut työkkäriin työnhakijaksi sinut puetaan oranssiin huomio takkiin, jonka selässä lukee isolla valkoisella TYÖTÖN. Lisäksi sinun naamaan tatuoidaan teksti työnhakija, saat myös aasihatun ja megafonin jolla huudat minuutin välein ”olen työtön”.