Säästöillä eläminen vai työkkäriin ilmoittautuminen ansiosidonnaisen takia? Onko liian nöyryyttävää olla työkkärin "asiakas"?
En ole ennen ollut työttömänä mutta käsitys työkkärin asiakkuudesta ei ole kovinkaan hyvä. Olen jäämässä nyt työttömäksi toukokuun alussa, kun nykyinen määräaikainen työsuhde päättyy. Olen hakenut tietysti töitä aktiivisesti mutta aika heikosti on oman alan töitä tarjolla, kaikkia olen tähän mennessä hakenut mitä vastaan on tullut. Kysymys kuuluu: voisin elää muutaman kuukauden lopputilin ja säästöjen turvin tai ilmoittautua työkkäriin, jolloin saisin ansiosidonnaista liiton kassasta. Millaista on olla työkkärin asiakas, onko ihan kamalaa? Lisäksi ilmeisesti toukokuun alusta alkaen alkaa kivasti se uusi aktiivimalli, jolloin joutuisin sen takia riepoteltavaksi, vaikka totta kai haen niin aktiivisesti töitä kuin vain mahdollista, haluan ehdottomasti töihin. Työttömyys ajatuksenakin syö niin paljon, en haluaisin mitään työkkärin nöyryytyksiä siihen päälle. Voisin elää omin varoin ehkä kesän yli mutta on tosi epätodennäköistä, että alan hiljaisimmalla neljänneksellä töitä kovasti olisi edes haussa eli työttömyys täysin objektiivisesti nähtynä jatkunee syksyllä vielä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin yksinkertainen ihminen on voinut menestyä työelämässä niin, että on saanut oikeuden ansiosidonnaiseen?
Miten niin yksinkertainen? Perustele vähän.
Lähinnä mietityttää tuo uusi aktiivimalli, jos olet yhtään lukenut mitä hyppyyttämistä se pitää sisällään. Ja kun en tiedä, millaista se asiakkuus on,onko todella niin hirveää mitä yleisessä keskustelussa annetaan ymmärtää.
En koe olevani yksinkertainen, jos haluan pohtia mahdollisuuksia elää omilla varoilla yhteiskunnan rahojen sijaan, kun korvauksen vastikkeellisuus tuntuu vain kuormittavalta sen lisäksi, että etsin kuumeisesti uutta työtä.
Aika erikoista että tuollainen tuntuu kuormittavalta jos olet tähän asti kuitenkin töissä jaksanut olla.
Etkö ymmärrä, että hän hakisi "kuumeisesti" töitä. Mieti vähän.
Hän ei ole kuten me likaiset, mielisairaat, rikolliset, päihdeongelmaiset, laiskuri yh-äippä rumanaama läskityöttömät.
Hän hakee kuumeeseen saakka sairastuen töitä. Eli hän ei istu kattoon räkien kuten me.
Siksi hän ei voi osallistua siihen "vastikkeellisuuteen", eli suomeksi sanottuna TYÖNHAKEMISEEN!
Katsos kun hänen se parempi työnhakeminen häiriintyy meidän likaisten luuserityöttömien "työn haeskelulla".
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä et sitten saa tehdä itse aktiivisesti omasta aloitteestasi yhtään mitään, muuten katkaisevat tukesi kun selvittelevät asiaa. Näin kävi minullekin, kun tyhmänä aloin opiskelemaan etäkurssia. Pitäisi vain maata ja piereskellä kotona, muu ei ole sallittua. Ei saa osaamistaan kehittää yhtään.
Saa kehittää, mutta ennen kurssin aloittamista otat tietysti yhteyttä TE-toimistoon, jottei tule kuvailemasi kaltaista ongelmaa. Itse soitin virkailijalleni, että olen menossa tällaiselle kurssille, onhan ok. Hän käski vielä laittamaan tarkemmat tiedot kurssista viestillä, ja ehdin varmaan olla 2-3 viikkoa kurssilla, kun tuli uusi lausunto työkkäriltä kassalle. Tuet eivät katkenneet mihinkään selvitykseen missään vaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä et sitten saa tehdä itse aktiivisesti omasta aloitteestasi yhtään mitään, muuten katkaisevat tukesi kun selvittelevät asiaa. Näin kävi minullekin, kun tyhmänä aloin opiskelemaan etäkurssia. Pitäisi vain maata ja piereskellä kotona, muu ei ole sallittua. Ei saa osaamistaan kehittää yhtään.
Säästyy ongelmilta kun ensin ihan kaiken hyväksyttää TE- toimistolla eikä toimi omatoimisesti.
Tyhmästä päästä kärsii.
Työttömänä voi tehdä yhtä sun toista etenkin jos siitä ei saa mitään ylimääräistä rahaa.
Monet ihmiset osaavat kehittää itseään itsenäisesti jos takana on riittävästi koulutusta. Ei jokainen harrastus edellytä mitään kansalaisopiston tai muun laitoksen virallista kurssia tai johonkin seuraan tai yhdistykseen kuulumista.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos elät säästöilläsi hetken, ja jos uutta työtä ei näytä kuuluvan niin haet työttömyystukea takautuvasti? Mielestäni sitä voidaan myöntää 3 tai 4 kuukautta takautuvasti.
Sinun mielipiteelläsi ei ole merkitystä vaan se ilmeisesti perustuu johonkin väärinkäsitykseen.
Työttömyystukea voi kyllä takautuvasti hakea kassalta tai Kelalta, mutta vain aikaisintaan siitä päivästä alkaen, kun on ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi.
Työttömyyskorvauksen saaminen edellyttää siis kahta asiaa:
1. Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisen työkkäriin, joka antaa maksajalle lausunnon " ei ole estettä työttömyyskorvauksen maksamiselle alkaen xx.xx.xxxx." Se on aikaisintaan ensimmäinen työttömyyspäivä tai ilmoittautumispäivä.
2. Työttömyyskorvauksen hakemista maksajalta lähettämällä sinne "työtön, työtön, työtön...." lomakkeen takautuvasti.
Kyllä nuo järjestelmät ovat kehittyneet. Itse olen KOKO-kassassa ja sinne ilmoitetaan se aikaväli, miltä ajalta etuutta haetaan. Palkkatiedot ensimmäisen päätöksen tekemisestä he hakivat suoraan siitä sähköisestä järjestelmästä, jonne työnantaja ilmoittaa palkat (ja jonka nimeä en nyt muista). Kun tein ensimmäisen hakemuksen kuun ensimmäisenä päivänä, rahat olivat tilillä kuun 11. päivänä.
Seuraavan kuun hakemuksen tein pikahakemuksena kuun viimeisenä päivänä. Valitsin pikahakemuksen, koska minulla ei ollut ilmoitettavia työtuloja. Laitoin rastin ruutuun "ei tuloja" ja vahvistin, että edelleenkään minulla ei ole alle 18-vuotiasta lasta. Rahat tulivat tilille jo seuraavana päivänä.
Se järjestelmä on tulorekisteri.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä se on vaan ilmottauduttava jos meinaat anssia hakea myöhemminkään.. Haku voimaan vaan. Itse ajattelin sen niin, että koska olen jäsenmaksut ja kassanmaksut maksanut, niin se on ikäänkuin valukuutusmaksu, ja nyt laskutan ne takasin. Työkkäri on vaan siinä välikätenä hoitamassa sen maksatuksen käyntiin.
Tuota noin. Kai ymmärrät, että ne jäsenmaksut eivät riitä lähellekään siihen että kattaisivat maksettuja ansiosidonnaista? Kyllä siitä ansiosidonnaisestakin tulee suuri osa ihan valtion pussista eli veronmaksajilta.
Se, että monet työttömät kokevat tulevansa pompotelluiksi johtuu siitä, että se koko systeemi tuntuu rakentuvan sellaisen ajatuksen pohjalle, että työtön on työhaluton laiskottelija, joka yrittää vältellä töihin joutumista. Ja että häntä pitää vähän kepillä paimentaa, että suostuisi hakemaan töitä.
Siinä työttömäksi ilmoittautumisessa on kyllä omat koukeronsa. Ohjeita on paljon ja ne on syytä lukea huolella. Siinä on myös tehtäviä, joille on melko tiukka aikaraja. Näihin kuului muistaakseni työttömän velvollisuuksiin tutustuminen ja myös jonkinlainen työllistymissuunnitelman laatiminen. Kun lukee huolella kaikki ohjeet loppuun saakka ja tekee pyydetyn, niin ei ole ongelmaa. Mutta todellakin huolellisuutta vaaditaan ja ymmärrystä siitä, että ensimmäisen ilmoituksen jälkeen velvollisuuksiin kuuluu tiettyjen tehtävien tekeminen tietyssä aikarajassa.
Minä olen työttömänä tällä hetkellä omasta halusta, kun irtisanouduin itselleni ankeasta ja ahdistavasta työstä. Tietenkin sain siitä kolmen kuukauden karenssin, koska omat perusteeni irtisanoutumiselle eivät olleet lain mukaan hyväksyttäviä, vaikka itselleni ne olivat riittävän painavia henkilökohtaisista syistä. Pelkäsin itsekin joutuvani heti tikun nokkaan, mutta oma henkilökohtainen virkailija on suhtautunut todella hyvin ja ymmärtäväisesti. Ja hänen viestinsä on, että mitään ei tuputeta minulle väkisin ja yhdessä yritetään miettiä mitkä olisivat sellaisia palveluja, joista voisin hyötyä. Olen jopa alkanut varovaisesti kallistua ajatuksissani sille kannalle, että TE-toimisto on enemmän ystävä kuin vihollinen.
No aika tyhmää elää säästöillä, jos on oikeus ansionsidonnaiseen.
Mainittakoon tässä vielä sekin, että jos on yli puoli vuotta työmarkkinoiden ulkopuolella ei-hyväksyttävästä syystä (hyväksyttäviä ovat mm. opiskelu ja vanhempainvapaa), niin tämän jälkeen ei ole oikeutta ansiosidonnaiseen työttömyyskorvaukseen, vaikka työssäoloehto ja kassan jäsenyys ennen tätä jaksoa olisi täyttynyt. Ap:n kohdalla tämä olisi siis tilanne, jossa hän on onnistunut yli puoli vuotta sinnittelemään säästöillään ja vasta sen jälkeen ilmoittautuisi työttömäksi.
Vierailija kirjoitti:
Just. Kävin katsomassa työmarkkinatorin sivuja ja työkseni verkkosivusisältöjä tekevänä meni muutaman etsintäminuutin jälkeen aivan kuppi nurin. Missä tuolla on se ilmoittautuminen? Miten voi olla noin surkeat sivut.
Miksi dorka sieltä etsit?
Etsi te-palveluista.
En minäkään mene k-kaupan sivuille, jos haluan avata pankkitilin osuuspankkiin.
Harva asia on vastenmielisempi kuin työkkärin kuulustelu. Luovuin sovitellusta päivärahasta.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen selvinnyt melko vähäisellä ahdistelulla työttömyyspätkieni aikana. Olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi 2012, 2015, 2017, 2019 ja 2021.
Tuolla ekalla kerralla piti käydä paikan päällä juttelemassa pari kertaa, ja vuonna 2017 laitettiin heti pakolliseen infotilaisuuteen, mikä liittyi ehkä siihen, että olin sitä edeltävästi ollut työvoimakoulutuksessa. Muina kertoina olen vain päivittänyt työllistymissuunnitelmani määräaikaan mennessä, ja joskus on virkailija saattanut soittaa ja kysyä tilanteestani. Yleensä omissa tiedoissa näkyvää yhteydenottoaikaa on vain siirretty 3-6kk eteenpäin ilman ensimmäistäkään puhelua.
Eikö tuossa uudessakin mallissa ole joku määräaika, ennen kuin alkavat aktiivisesti kontaktoimaan ja tiedustelemaan työnhausta?
Se on viidessä päivässä eka haastattelu ja siitä jatketaan alussa parin viikon välein.
Ei siinä mitään nöyryyttävää ole. Netissä helppo ilmoittautua ja sieltä joku sitten soittaa. Lausuntoa varten pitää jotain työllistymissuunnitelmia kirjoitella ja siinä se. Välillä tulee jotain ehdotuksia työpaikoista ja koulutuksista. Itse sain olla rauhassa kun kerroin hakevani koko ajan töitä ja kävin välillä tekemässä satunnaisia keikkatöitä.
Vierailija kirjoitti:
Se, että monet työttömät kokevat tulevansa pompotelluiksi johtuu siitä, että se koko systeemi tuntuu rakentuvan sellaisen ajatuksen pohjalle, että työtön on työhaluton laiskottelija, joka yrittää vältellä töihin joutumista. Ja että häntä pitää vähän kepillä paimentaa, että suostuisi hakemaan töitä.
Siinä työttömäksi ilmoittautumisessa on kyllä omat koukeronsa. Ohjeita on paljon ja ne on syytä lukea huolella. Siinä on myös tehtäviä, joille on melko tiukka aikaraja. Näihin kuului muistaakseni työttömän velvollisuuksiin tutustuminen ja myös jonkinlainen työllistymissuunnitelman laatiminen. Kun lukee huolella kaikki ohjeet loppuun saakka ja tekee pyydetyn, niin ei ole ongelmaa. Mutta todellakin huolellisuutta vaaditaan ja ymmärrystä siitä, että ensimmäisen ilmoituksen jälkeen velvollisuuksiin kuuluu tiettyjen tehtävien tekeminen tietyssä aikarajassa.
Minä olen työttömänä tällä hetkellä omasta halusta, kun irtisanouduin itselleni ankeasta ja ahdistavasta työstä. Tietenkin sain siitä kolmen kuukauden karenssin, koska omat perusteeni irtisanoutumiselle eivät olleet lain mukaan hyväksyttäviä, vaikka itselleni ne olivat riittävän painavia henkilökohtaisista syistä. Pelkäsin itsekin joutuvani heti tikun nokkaan, mutta oma henkilökohtainen virkailija on suhtautunut todella hyvin ja ymmärtäväisesti. Ja hänen viestinsä on, että mitään ei tuputeta minulle väkisin ja yhdessä yritetään miettiä mitkä olisivat sellaisia palveluja, joista voisin hyötyä. Olen jopa alkanut varovaisesti kallistua ajatuksissani sille kannalle, että TE-toimisto on enemmän ystävä kuin vihollinen.
Jos haluaa selvitä helpolla niin valitsee niitä tehtäviä sen minimimäärän, oliko se nyt kolme, ja laittaa niihin määräajaksi maksimiajan 3 kk. Opin tämän työkkärin pakollisessa infotilaisuudessa, ja sen jälkeen olen itse toiminut näin.
Vierailija kirjoitti:
Just. Kävin katsomassa työmarkkinatorin sivuja ja työkseni verkkosivusisältöjä tekevänä meni muutaman etsintäminuutin jälkeen aivan kuppi nurin. Missä tuolla on se ilmoittautuminen? Miten voi olla noin surkeat sivut.
Taitaa olla suojatyökeskuksen oman it osaston taidon näyte.
Voisin kuvitella it osaton koostuvan isosta johtaja portaasta jotka palveeraavat päivät pääksutysten ja ovat kiireisen tärkeitä. Sitten kehuvat miten hienot ja toimivat sivut ja järjestelmät ovat.
Nää sivut ja toiminnallisuus on, kuin web:in alkuajoilta ja näin varmaan on siksi, että johto on palkattu tuolloin ja näkemyksiä ei haluta avartaa tai systeemi rakennettu jotenkin niin kryptiseksi, ettäei voida muuttaa sulautuneemmaksi, ettei koko 💩 romahda...
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Itse olin 10 vuotta työmarkkinoiden ulkopuolella ja, kun koron alkoi laskin uskaltavani ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja jo kuukauden päästä sain jo tee rahaa, en muista tarkkaan moneltako päivältä, mutta ei siinä mitään 3kk mennyt.
Ilmeisesti olet ollut työmarkkinoiden ulkopuolella ns. hyväksyttävästä syystä.
Täältä esimerkiksi voi katsoa listan hyväksyttävistä syistä:
https://kokokassa.fi/edellytykset-ansiopaivarahalle/huolehdi-ettet-ole-…
Lista ei ole täydentävä. Mutta todellakaan työmarkkinoiden ulkopuolella ei voi olla vain huvikseen ja kuvitella, että sen jälkeen alkaisi heti saada työttömyyskorvausta - ainakaan ansiosidonnaista. Ehkä työmarkkinatukea saa helpommin (en ole tarkistanut) ja sehän on houkutteleva diili sellaiselle, joka on kotona lapsentekokoneena muutenkin.
Vierailija kirjoitti:
Mikä ihmeen työmarkkinatori? Töitä haetaan työkkäristä eli te-palveluista, ja ihan siinä etusivulla on kohta ”ilmoittaudu työnhakijaksi”. Ei ole sen vaikeampaa.
Vierailija kirjoitti:
Miten paljon etukäteen te-toimistoon voi ilmoittaa alkavasta työttömyydestä?
Ei sitä tietenkään etukäteen voi ilmoittaa. Ethän sinäkään voi tietää etukäteen, löydätkö uuden työn vai et. Työttömäksi voit ilmoittautua ensimmäisenä työttömyyspäivänä.
Joku kommentoi että "AI botti hoitaisi hienosti tuollaisen TE ämmän viran minimi kuluin."
Ensinnäkin, saattaa olla ihan asiakkaan omassa asenteessa tässä kohtaa vika, jos on ollut ongelmia TE-toimiston kanssa...
Toisekseen, sulla oli aika kasa kirjoitusvirheitä viestissäsi. Mikäli haet valtiolle töihin, pitäisi äidinkielen olla hallussa.
Kolmanneksi - kuinka helppoa luulet työn TE-toimistossa olevan? Tervetuloa kokeilemaan! Pitää hallita laajasti eri lakeja, osatyökykyisten asiat ja ohjaaminen, suuri määrä tarjolla olevia valmennuksia, nuorten ja aikuisten työttömyysturva, työnvälitys räätälöidysti, neuvonta mitä moninaisimmista asioista, koulutuspalvelut ja omaehtoinen opiskelu, työkokeilut, palkatukiasiat jne... Kaikki pitää hoitua ripeästi ja tottakai ystävällisesti. Meiltä usein kysellään myös asioita joihin ei ole osaa eikä arpaa, vaan ne kuuluvat Kelalle tai kassalle. Siihen päälle vielä koronan moninkertaistama asiakasmäärä ja jatkuvat lakimuutokset. Joskus kaipaisin edes hippusen arvostusta tälle työlle. Onneksi asiakkaat usein kiittävät avusta.
t. Yksi TE-ämmistä
Vierailija kirjoitti:
Jos se on tulossa käyttöön vasta toukokuussa, niin ihan villi arvaus: Sinne ei ole laitettu vielä sitä ilmoittautumislinkkiä. Koska ei haluta, että ihmiset vahingossa ilmoittautuvat sitä kautta, kun se ei ole vielä toiminnassa. Toistaiseksi ilmoittautuminen tapahtuu TE-toimiston sivuilta ja siellä on toimivat linkit.
Varmaankin muutoksen jälkeen TE-toimiston sivuilta ilmoittautumislinkit poistuvat ja niiden tilalle tulee tietoa, missä ilmoittautuminen jatkossa tapahtuu ja linkki Työmarkkinatorin sivuille.
Mitä sä mossotat oikein? Juuri siitähän tässä on kysymys, että kaikilla pitää ihan koko maassa olla samat säännöt ja sama kohtelu. Sehän tässä on se pointti! Ei voi olla alueellisia, tai naaman perusteella tehtyjä erilaisia päätöksiä samasta asiasta. Se on se valtion viraston juttu. Ne on lakiin määrätty me säännöt ja niitä pitää kaikkien seurata. Ei tietenkään voi olla työttrömyysturvassa jotain ”keskimäärin”-sääntöjä.