Säästöillä eläminen vai työkkäriin ilmoittautuminen ansiosidonnaisen takia? Onko liian nöyryyttävää olla työkkärin "asiakas"?
En ole ennen ollut työttömänä mutta käsitys työkkärin asiakkuudesta ei ole kovinkaan hyvä. Olen jäämässä nyt työttömäksi toukokuun alussa, kun nykyinen määräaikainen työsuhde päättyy. Olen hakenut tietysti töitä aktiivisesti mutta aika heikosti on oman alan töitä tarjolla, kaikkia olen tähän mennessä hakenut mitä vastaan on tullut. Kysymys kuuluu: voisin elää muutaman kuukauden lopputilin ja säästöjen turvin tai ilmoittautua työkkäriin, jolloin saisin ansiosidonnaista liiton kassasta. Millaista on olla työkkärin asiakas, onko ihan kamalaa? Lisäksi ilmeisesti toukokuun alusta alkaen alkaa kivasti se uusi aktiivimalli, jolloin joutuisin sen takia riepoteltavaksi, vaikka totta kai haen niin aktiivisesti töitä kuin vain mahdollista, haluan ehdottomasti töihin. Työttömyys ajatuksenakin syö niin paljon, en haluaisin mitään työkkärin nöyryytyksiä siihen päälle. Voisin elää omin varoin ehkä kesän yli mutta on tosi epätodennäköistä, että alan hiljaisimmalla neljänneksellä töitä kovasti olisi edes haussa eli työttömyys täysin objektiivisesti nähtynä jatkunee syksyllä vielä.
Kommentit (112)
Vierailija kirjoitti:
—-Säästöillä eläminen ilman viranomaisille ilmoittautumista nimittäin katsotaan työmarkkinoiden ulkopuolella olemiseksi ilman syytä,—-
Ja kun on liian kauan ollut poissa työmarkkknoilta ilman syytä, tulee työkkäriin ilmottautuessa suuri yllätys: odotusaika! Ei makseta, ennenkuin on ollut 3kk (vai oliko se 5kk) ilmottautuneena hakijana. Ylläripylläri.
Höpö höpö!
Itse olin 10 vuotta työmarkkinoiden ulkopuolella ja, kun koron alkoi laskin uskaltavani ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja jo kuukauden päästä sain jo tee rahaa, en muista tarkkaan moneltako päivältä, mutta ei siinä mitään 3kk mennyt.
Ensimmäinen vuosi meni ilman kiusaamista, toisena vuonna olivat aktiivisempiä, mutta en voi muuta kuin ihmetellä mitä ideaa tuossa valtavassa organisaatiossa on kenellekkään vs kulut verorahoista.
AI botti hoitaisi hienosti tuollaisen TE ämmän viran minimi kuluin.
Juuri palkkasivat yli 1200 uutta virkailijaa, kun siirrytään pohjoismaiseen malliin.
Taidan siirtyä taas työmarkkinoiden ulkopuolelle jos alkavat häiritä elämää.
Just. Kävin katsomassa työmarkkinatorin sivuja ja työkseni verkkosivusisältöjä tekevänä meni muutaman etsintäminuutin jälkeen aivan kuppi nurin. Missä tuolla on se ilmoittautuminen? Miten voi olla noin surkeat sivut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
—-Säästöillä eläminen ilman viranomaisille ilmoittautumista nimittäin katsotaan työmarkkinoiden ulkopuolella olemiseksi ilman syytä,—-
Ja kun on liian kauan ollut poissa työmarkkknoilta ilman syytä, tulee työkkäriin ilmottautuessa suuri yllätys: odotusaika! Ei makseta, ennenkuin on ollut 3kk (vai oliko se 5kk) ilmottautuneena hakijana. Ylläripylläri.
Höpö höpö!
Itse olin 10 vuotta työmarkkinoiden ulkopuolella ja, kun koron alkoi laskin uskaltavani ilmoittautua työttömäksi työnhakijaksi ja jo kuukauden päästä sain jo tee rahaa, en muista tarkkaan moneltako päivältä, mutta ei siinä mitään 3kk mennyt.
Ensimmäinen vuosi meni ilman kiusaamista, toisena vuonna olivat aktiivisempiä, mutta en voi muuta kuin ihmetellä mitä ideaa tuossa valtavassa organisaatiossa on kenellekkään vs kulut verorahoista.
Juuri palkkasivat yli 1200 uutta virkailijaa, kun siirrytään pohjoismaiseen malliin.
Yhtään uutta ei ole palkattu, määräaikaisia työsuhteita on jatkettu. Työttömät ei hae edes työkkäriin töihin, koska virka ei ole toistaiseksi ja työtön haluaa sellaisen, muu ei kelpaa.
Miten paljon etukäteen te-toimistoon voi ilmoittaa alkavasta työttömyydestä?
Minulla loppui määräaikainen työsuhde viime marraskuussa, ja olen ollut siitä lähtien työtön työnhakija. En ole kokenut työkkärin kanssa asiointia mitenkään vaikeaksi tai nöyryyttäväksi. Silloin heti työnhakijaksi ilmoittautumisen jälkeen virkailija soitti, ja keskusteltiin ihan yleisiä asioita työnhausta, ja kysyttiin että koenko tarvitsevani apua esim. työhakemuksen ja CV:n tekemisessä. Kerran on tullut ”työtarjous”, eli käsky hakea tiettyä työpaikkaa. Hain sitä, mutta en saanut paikkaa, ja ilmoitin tämän työkkärille. Tähän mennessä ei ole siis tapahtunut mitään kamalaa kyykytystä.
Kohta tulee voimaan se uusi aktiivimalli, mutta en usko sen muuttavan asioita omalla kohdallani juuri mitenkään. Haen muutenkin töitä aktiivisesti, joten se hakemus per viikko ei ole ainakaan itselleni ylivoimainen. Ilmeisesti yhteydenotot tulevat lisääntymään, mutta omalla kohdallani virkailijat ovat olleet ihan mukavia ihmisiä.
Neuvoisin ap sinua siis ilmoittautumaan työnhakijaksi, ja hakemaan ansiosidonnaista päivärahaa.
Vierailija kirjoitti:
Just. Kävin katsomassa työmarkkinatorin sivuja ja työkseni verkkosivusisältöjä tekevänä meni muutaman etsintäminuutin jälkeen aivan kuppi nurin. Missä tuolla on se ilmoittautuminen? Miten voi olla noin surkeat sivut.
Nehän on asiakaslähtöiset eikä siellä rasiteta asiakasta viranomaisjargonilla. Niitä on tehty kai jotain 5 vuotta ja hinta on noin 6 000 000 e/v.
Työtön ei saa kokea olevansa työtön, hänen pitää saada kokea olevansa toivottu asiakas. Sivuilta löytyy kaksi erilaista tapaa etsiä töitä eli työttömänä ja ei-työttömänä ja melkein pelkään, että osa haksahtaa siiten ei-työttömän puolelle ja sitten ihmettelee, miksi ei saa etuutta.
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämmöinen ikävä yllätys sattui tuttavalle: lapsi sairastui ja äiti keskittyi tietysti siihen. Siinä rytäkässä katkesi työnhaku, mutta sitä ei ehtinyt siinä miettiä.
Meni kuukausia, kunnes lapsi toipui ja äiti lähti työkkäriin laittamaan työnhaun voimaan.
Koska hän ei ollut ollut itse sairaslomalla, tai mitenkään muutenkaan ”virallisesti” missään, niin kuukausien odotusaika määrättiin. Ja se oli vaan muutamasta päivästä kiinni, jos olisi tullut pari päivää aikasemmin ilmottaitumaan, niin olisi tullut vaan omavastuuaika. Mutta kun laki sanoo, ettänäin, niin näillä mennään. Päivälleen.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä et sitten saa tehdä itse aktiivisesti omasta aloitteestasi yhtään mitään, muuten katkaisevat tukesi kun selvittelevät asiaa. Näin kävi minullekin, kun tyhmänä aloin opiskelemaan etäkurssia. Pitäisi vain maata ja piereskellä kotona, muu ei ole sallittua. Ei saa osaamistaan kehittää yhtään.
Säästyy ongelmilta kun ensin ihan kaiken hyväksyttää TE- toimistolla eikä toimi omatoimisesti.
Tyhmästä päästä kärsii.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri tämmöinen ikävä yllätys sattui tuttavalle: lapsi sairastui ja äiti keskittyi tietysti siihen. Siinä rytäkässä katkesi työnhaku, mutta sitä ei ehtinyt siinä miettiä.
Meni kuukausia, kunnes lapsi toipui ja äiti lähti työkkäriin laittamaan työnhaun voimaan.
Koska hän ei ollut ollut itse sairaslomalla, tai mitenkään muutenkaan ”virallisesti” missään, niin kuukausien odotusaika määrättiin. Ja se oli vaan muutamasta päivästä kiinni, jos olisi tullut pari päivää aikasemmin ilmottaitumaan, niin olisi tullut vaan omavastuuaika. Mutta kun laki sanoo, ettänäin, niin näillä mennään. Päivälleen.
Olisiko sitten kiva, että se olisi laissa "keskimäärin", jolloin tuo äiti olisi saanut jälkikäteen luvan pitempään poissaoloon työmarkkinoilta ja jollekin toiselle olisi todettu, että sinulle tulee nyt se lyhyempi, jotta pysytään keskiarvossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Höpö höpö!
Yhtään uutta ei ole palkattu, määräaikaisia työsuhteita on jatkettu. Työttömät ei hae edes työkkäriin töihin, koska virka ei ole toistaiseksi ja työtön haluaa sellaisen, muu ei kelpaa.
Mitä hyötyä siitä hakemisesta olisi, jos tehtävät täytetään kuitenkin vain talon sisältä?
Julkisella puolellahan näitä "muka avoinna"-paikkoja on ollut aina. Paikka pitää ilmoittaa hakuun, vaikka paikan saaja on jo käytännössä valittu.
Itse olen selvinnyt melko vähäisellä ahdistelulla työttömyyspätkieni aikana. Olen ilmoittautunut työttömäksi työnhakijaksi 2012, 2015, 2017, 2019 ja 2021.
Tuolla ekalla kerralla piti käydä paikan päällä juttelemassa pari kertaa, ja vuonna 2017 laitettiin heti pakolliseen infotilaisuuteen, mikä liittyi ehkä siihen, että olin sitä edeltävästi ollut työvoimakoulutuksessa. Muina kertoina olen vain päivittänyt työllistymissuunnitelmani määräaikaan mennessä, ja joskus on virkailija saattanut soittaa ja kysyä tilanteestani. Yleensä omissa tiedoissa näkyvää yhteydenottoaikaa on vain siirretty 3-6kk eteenpäin ilman ensimmäistäkään puhelua.
Eikö tuossa uudessakin mallissa ole joku määräaika, ennen kuin alkavat aktiivisesti kontaktoimaan ja tiedustelemaan työnhausta?
Jos on hölmö vänkyrä niin työkkärin asiakkaana on hankalaa. Muuten ei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten noin yksinkertainen ihminen on voinut menestyä työelämässä niin, että on saanut oikeuden ansiosidonnaiseen?
Miten niin yksinkertainen? Perustele vähän.
Lähinnä mietityttää tuo uusi aktiivimalli, jos olet yhtään lukenut mitä hyppyyttämistä se pitää sisällään. Ja kun en tiedä, millaista se asiakkuus on,onko todella niin hirveää mitä yleisessä keskustelussa annetaan ymmärtää.
En koe olevani yksinkertainen, jos haluan pohtia mahdollisuuksia elää omilla varoilla yhteiskunnan rahojen sijaan, kun korvauksen vastikkeellisuus tuntuu vain kuormittavalta sen lisäksi, että etsin kuumeisesti uutta työtä.
Aika erikoista että tuollainen tuntuu kuormittavalta jos olet tähän asti kuitenkin töissä jaksanut olla.
Vierailija kirjoitti:
Työttömänä et sitten saa tehdä itse aktiivisesti omasta aloitteestasi yhtään mitään, muuten katkaisevat tukesi kun selvittelevät asiaa. Näin kävi minullekin, kun tyhmänä aloin opiskelemaan etäkurssia. Pitäisi vain maata ja piereskellä kotona, muu ei ole sallittua. Ei saa osaamistaan kehittää yhtään.
Jooniin se on jookyllä. Eli tuen maksatus pannaan poikki siksi aikaa kun asiaa, eli sun oikeutta korvauksiin selvitetään. Miksi näin, mitä veikkaat, v-uillakseen niinkö?
Minä kerron sulle : no siksi, että jos sitä korvausta jatketaan maksaa sulle, ja sitten selviää, ettei sulle olisi saanut sitä maksaakaan, niin tulee takaisinperittävää! Kaikki väärällä perusteella maksetut korvaulset pitäisi periä takaisin..
Voi että mikä parku ja vaikerrus siitä tulisi.
Joten se asia laitettiin näin. Ymmärrätkö.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka jukolauta joku voi nykytilanteessa pitää nöyryyttävänä olla työtön työnhakija?
Ihan varmasti voi. Meitä työttömiä halveksitaan aina.
Koskaan ei tule sellaista tilannetta, pandemiaa, kriisiä tai mitään, joka saisi kaikki ihmiset ajattelemaan, ettei työttömyys ole absoluuttisinta luuseriutta maan päällä.
Työtön= likainen, laiska, tyhmä, heikkolahjainen, rikollisuuteen taipuva, päihdeongelmainen, elämänhallintaongelmainen, ruma, tatuoitu, röökaava, juopotteleva, väkivaltainen, arvaamaaton, mt-tapaus aina, ja ei halua edes mennä töihin.
Tuo tulee olemaan aina ihmisten mielissä ja ajatuksissa, eikä sitä muuta, vaikka he tuntisivat työttömiä, ketkä eivät noita asioita ole. Jos he tuntevat jonkun päinvastaisen työttömän, mikä tuo stereotyyppi on, niin he ajattelevat, että "häntä ei nyt lasketa työttömäksi, koska hän onkin sellainen poikkeus tapaus, akateeminen väliaikainen kunnon ihminen, joka on nyt vähän vailla töitä".
Voiko noihin työkkärin tapaamisiin tms. ottaa pikkulapsen mukaan?
Vierailija kirjoitti:
Ilmoittaudu omalle kassallesi.
Pitää ilmoittautua sekä omalle kassalle että työkkäriin.
Vierailija kirjoitti:
Kiinnostaa kanssa. En ole koskaan ollut työkkärin asiakas mutta kohta saatan olla. Kannattaako mielummin hissukseen elellä säästöillä ja miehen rahoilla kunnes saa uutta työtä vai ilmoittautua työttömäksi?
Ne säästöt kannattaa pitää puskurirahastona, jolloin voit käyttää ansiosidonnaisen tai työmarkkinatuen ja asumistuen pakollisiin juokseviin menoihin kuten asumiseen ja ruokaan. Jos olet naimisissa, niin puolison tulot vaikuttavat toki asumistukeen mutta ei ansiosidonaiseen työttämyysturvaan eikä työmarkkinatukeen.
Se ensimmäinen tukipäätös voi kestää pidempään mutta sen jälkeen ne tuet maksetaan 4 viikon välein 20:sta arkipäivästä. Tuo edellyttää lisäksi sitä että on työttömänä työnhakijana TE-toimistossa. Yleensä TE-toimiston virkailijat ovat järki-ihmisiä eikä sieltä olla väkisin lähettämässä älyttömiin hommiin. Riittää että tekee kohtuullisen järkevän työnhakusuunnitelman.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Entä jos elät säästöilläsi hetken, ja jos uutta työtä ei näytä kuuluvan niin haet työttömyystukea takautuvasti? Mielestäni sitä voidaan myöntää 3 tai 4 kuukautta takautuvasti.
Sinun mielipiteelläsi ei ole merkitystä vaan se ilmeisesti perustuu johonkin väärinkäsitykseen.
Työttömyystukea voi kyllä takautuvasti hakea kassalta tai Kelalta, mutta vain aikaisintaan siitä päivästä alkaen, kun on ilmoittautunut työkkäriin työttömäksi työnhakijaksi.
Työttömyyskorvauksen saaminen edellyttää siis kahta asiaa:
1. Työttömäksi työnhakijaksi ilmoittautumisen työkkäriin, joka antaa maksajalle lausunnon " ei ole estettä työttömyyskorvauksen maksamiselle alkaen xx.xx.xxxx." Se on aikaisintaan ensimmäinen työttömyyspäivä tai ilmoittautumispäivä.
2. Työttömyyskorvauksen hakemista maksajalta lähettämällä sinne "työtön, työtön, työtön...." lomakkeen takautuvasti.
Kyllä nuo järjestelmät ovat kehittyneet. Itse olen KOKO-kassassa ja sinne ilmoitetaan se aikaväli, miltä ajalta etuutta haetaan. Palkkatiedot ensimmäisen päätöksen tekemisestä he hakivat suoraan siitä sähköisestä järjestelmästä, jonne työnantaja ilmoittaa palkat (ja jonka nimeä en nyt muista). Kun tein ensimmäisen hakemuksen kuun ensimmäisenä päivänä, rahat olivat tilillä kuun 11. päivänä.
Seuraavan kuun hakemuksen tein pikahakemuksena kuun viimeisenä päivänä. Valitsin pikahakemuksen, koska minulla ei ollut ilmoitettavia työtuloja. Laitoin rastin ruutuun "ei tuloja" ja vahvistin, että edelleenkään minulla ei ole alle 18-vuotiasta lasta. Rahat tulivat tilille jo seuraavana päivänä.