Laitatteko peruna- ja kasvimaan te, joilla tontilla tilaa?
Kommentit (75)
Lannoitteita ei saa enää hyvin ja lannoite kallistuu
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna kasvatin (kukkapenkissä) perunaa. Yrttejäkin olisin kasvattanut, mutta lähimetsästä tulevan kotiloinvaasion takia ei kannata edes yrittää. Sateella ärsytti aina lähteä keräämään niitä vihulaisia perunoiden lehdistä. Itse potut ei onneksi kärsineet, mutta ei ihan hirveästi ollut intoa kyllä melkein päivittäin käydä nyppimässä sankon pohjallista kotiloita, etteivät söisi lehtiä kokonaan. Helle piti muutaman viikon ajan kotilot poissa, mutta syksymmällä oli jokapäiväistä riesaa.
Mullakin on kotiloita, siis syökö ne perunakasvin lehtiä?! Voi ei! Mulla on todella rajallista se, mitä jaksan viljelemisen eteen tehdä :(
olkiperunaviljelijä
Vierailija kirjoitti:
Oletko vähän tyhmä? Ei puutarhassa käytetä samoja lannoitteita, kuin maanviljelyssä.
Tottakai! Joka kesä on oma perunamaa kasvamassa.
ps. Rahan säästämiseksi sitä ei kannata tehdä. Halvemmalla saat perunat kaupasta.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte? Siis kitkettekö sitä, käännättekö maan? En tajua. En itse ole jaksanut viljellä, koska ahdistuin kitkemisurakasta ja kevään maankäännöstä liian raskaina ja myös aikaa vievinä ja v*tuttavina hommina.
Aion nyt kasvattaa perunaa. Ostan villiintyneen kasvimaan päälle 30cm olkea ja laitan perunat sinne.
Peruna on siitä helppo kasvatettava, ettei perunamaata juurikaan tarvitse kitkeä. Hyvin kasvava peruna peittää alleen rikkakasvit ja ne kuihtuu pois.
Omalla ajallakin on hinta. Ei ruoka lopu joten en laita.
Ruoka saisi kallistua aika helkkarin paljon, että sen kasvattaminen olisi meidän pihalla kannattavampaa kuin ostaa kaupasta. Tilaa on mutta taitoa ei, yritetty on monena vuonna.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viime vuonna kasvatin (kukkapenkissä) perunaa. Yrttejäkin olisin kasvattanut, mutta lähimetsästä tulevan kotiloinvaasion takia ei kannata edes yrittää. Sateella ärsytti aina lähteä keräämään niitä vihulaisia perunoiden lehdistä. Itse potut ei onneksi kärsineet, mutta ei ihan hirveästi ollut intoa kyllä melkein päivittäin käydä nyppimässä sankon pohjallista kotiloita, etteivät söisi lehtiä kokonaan. Helle piti muutaman viikon ajan kotilot poissa, mutta syksymmällä oli jokapäiväistä riesaa.
Mullakin on kotiloita, siis syökö ne perunakasvin lehtiä?! Voi ei! Mulla on todella rajallista se, mitä jaksan viljelemisen eteen tehdä :(
olkiperunaviljelijä
Kyllä ne taitaa syödä melkein kaikkea, valitettyavasti. Minulle sanottiin, etteivät perunanlehdet maistu, tai tomaatin, mutta kyllä niitä perunoilla vaan kiipeili ja reikiä ilmestyi. Kukkia oli toisella puolella penkkiä, ja niissäkin piilottelivat. Viiniköynnös oli myös oivallinen piilopaikka, eikä pihan myyrästäkään hirveästi iloa ollut. Harakat kyllä söivät niitä harvoja yksilöitä, jotka erehtyivät nurmikolle. Ja lokit myös.
En. Perunat on sitä halvinta ruokaa kaupassakin joten sitä itse viljelemällä ei säästä yhtään mitään. Ne pari yrttiä siinä sivussa ei ravitsemuksen kannalta merkitse mitään.
MUTTA. Viljelemisen ilosta huvin ja urheilun vuoksi kannattaa aina kasvattaa vaikka edes 1 peruna!!!
Luomusti kirjoitti:
Laittakaa yli jäänyt torille myyntiin tai lahjaksi koululle vanhuksille jos luomua on. Myös viinimarja mehut.
Ihan tiedoksi, että keskuskeittiöt eivät ota vastaan lahjoitettua ruokaa, oli se luomua tai ei.
Vierailija kirjoitti:
Mitenkähän parveketta pystyisi hyödyntämään? Yrttitarha ainakin sinne.
Salkopapu on köynnös joka tuottaa suuren sadon. Säilyy pakkasessa hyvin.
Sitä laittaisin parvekkeelle.
Vierailija kirjoitti:
Miten te jaksatte? Siis kitkettekö sitä, käännättekö maan? En tajua. En itse ole jaksanut viljellä, koska ahdistuin kitkemisurakasta ja kevään maankäännöstä liian raskaina ja myös aikaa vievinä ja v*tuttavina hommina.
Aion nyt kasvattaa perunaa. Ostan villiintyneen kasvimaan päälle 30cm olkea ja laitan perunat sinne.
Miten tuo käy? Sinne vaan rikkaruohon päälle perunoita, ei edes maahan, ja oikea päälle? En ilku sillä itsellenikin ihan mahdoton ajatus ottaa villintynyt kasvimaa käyttöön. Olkea kyllä löytyisi ihan heti vanhan navetan ylisiltä.
Vierailija kirjoitti:
Ruoka saisi kallistua aika helkkarin paljon, että sen kasvattaminen olisi meidän pihalla kannattavampaa kuin ostaa kaupasta. Tilaa on mutta taitoa ei, yritetty on monena vuonna.
Tiettyjä kasveja kannattaa itse kasvattaa. Lähinnä yrittejä, maustekasveja ja erikoisuuksia. Samoin marjapensaat ja hedelmäpuut on aika kannattavia. Viinimarjapuska tuottaa satoa vuodesta toiseen ja omenapuusta saa joka syksy ison kasan omenoita. Eikä tarvitse hoitaa ja lannoittaa sen kummemmin. Sato tulee melkein pelkän keräämisen vaivalla.
Tavallisia perunoita ja porkkanoita ei missään tapauksessa kannata itse kasvattaa rahan säästämiseksi. Niitä saa kaupasta tarjouksessa ihan naurettavan halvalla.
Vierailija kirjoitti:
En. Perunat on sitä halvinta ruokaa kaupassakin joten sitä itse viljelemällä ei säästä yhtään mitään. Ne pari yrttiä siinä sivussa ei ravitsemuksen kannalta merkitse mitään.
MUTTA. Viljelemisen ilosta huvin ja urheilun vuoksi kannattaa aina kasvattaa vaikka edes 1 peruna!!!
Yrteillä saa siitä perusmatskusta luksusta, kun osaa käyttää. Niillä on myös terveydellisiä vaikutuksia.
Oletteko varmoja, että juuresten hinnat pysyvät naurettavan halpoina? Keskustelussa oli useampi sellainen väite.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
olkiperunaviljelijä
Minulla ei ole kotilot häirinneet perunan kasvatusta. Salaatinlehdet on aina ihan riekaleilla ja kaikki kaalin sukuiset kasvit tuntuu olevan erikoisherkkua. Peruna on aika varma tuholaisten suhteen. Ei yleensä hyönteiset perunaa kiusaa. Kotilot tuntuu tykkäävän pehmeälehtisistä kasveista. Perunan lehdet taitaa olla niille liian kovaa ja puisevaa purtavaa. Vai onko se liian myrkyllistä niille syötäväksi? Perunan ja tomaatin lehdet on luonnostaan myrkyllisiä.
Vierailija kirjoitti:
Tämä lannoitepula kyllä on enemmän maatalouden ongelma eli tuhannen kilon pakkauksissa myytäväviä
Vierailija kirjoitti:
Oletteko varmoja, että juuresten hinnat pysyvät naurettavan halpoina? Keskustelussa oli useampi sellainen väite.
Mikä olisi peruste kotimaisen perunan hinnan räjähdysmäiselle nousulle? Lannotteita niiden kasvatukseen tarvitaan melko vähän. Polttoainekustannukset toki, mutta ei nekään yhtä perunakiloa kohden montaa senttiä ole. Viljelijä sai perunakilosta viime kesänä noin 20 senttiä per kilo. Vaikka se hinta siitä nousisi niin halpaa ruokaa se edelleen on.