Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Laitatteko peruna- ja kasvimaan te, joilla tontilla tilaa?

Vierailija
13.03.2022 |

Kun ruoan hinta tupaantuu.

Kommentit (75)

Vierailija
1/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan, kuten ennenkin. Ruoan hinnasta viis.

Vierailija
2/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen laittanut jo yli kymmenen vuotta.

Vierailija
4/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikoinaan ostin suuren tontin ihan sen takia, että sinne sitten mahtuu marjapuskia ja pottumaa. Ja niin mahtuukin, lisäksi mahtuu kaksi kasvihuonetta, kasvimaa, luumupuita, kirsikkaa, mansikkaa jne.

Ensi kesänä kyllä joudun tuplaamaan kasvatuksen, osittain siksi, että nykyinen kasvimaa vaatii maanparannusta, joten siihen kylvän "niityn" hernettä, härkäpapua, jotain viljaa (ruista on ainakin siemenenä jo, ehkä myös kauraa), auringonkukkaa jos linnuilta jää jne. Tarkoitus on vain saada kasvatettua kasvimassaa, joka jää maahan, sitä ei kerätä pois (jos herneet ja pavut antaa hyvän sadon, niin tottakai kerään pois, mutta se ei ole niin tavoitteena).

Teen siis uuden palstan, ja siellä sitten kasvaa kurpitsaa, avomaankurkkua, porkkanaa, perunaa, kyssäkaalia (no ei kasva, en ole siinä koskaan onnistunut, kuten en fenkolinkaan kanssa) hernettä, mangoldia, lehtikaalia...

Vierailija
5/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tottakai. Olen kaupungista lähtöisin mutta nykyisin elän maalla ja minusta se kuuluu maalaiselämään.

Vierailija
6/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajattelin että voisin tänä vuonna vihdoin laittaa oman kasvimaan. Perunaa, kurpitsaa yms.

Meillä jäi remontista sellaiset vanhat ovenkarmit yli, niin siitä voisin rakennella vielä pienen paikan, johon voisin kaiken lisäksi istuttaa esim sipulia, salaattia jne.

Vierailija
7/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laitan. Kasvatan muutenkin enemmän hyötykasveja tänä vuonna.

Vierailija
8/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen harkinnut sitä mutta jos aikoo esim koko talven perunansa kasvattaa itse niin pitää olla jo huomattavan iso perunamaa. Semmoinen joka kylvetään kökkötraktorilla ja perunanistutuskoneella. Missä tuollaisia laitteita enää on? Tahi tilaa noin isolle perunamaalle?

Vierailija
9/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen harkinnut sitä mutta jos aikoo esim koko talven perunansa kasvattaa itse niin pitää olla jo huomattavan iso perunamaa. Semmoinen joka kylvetään kökkötraktorilla ja perunanistutuskoneella. Missä tuollaisia laitteita enää on? Tahi tilaa noin isolle perunamaalle?

Pitäisi olla myös perunakellari.

Vierailija
10/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitenkähän parveketta pystyisi hyödyntämään? Yrttitarha ainakin sinne.

Vierailija
11/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen jo kohta 10 vuotta lisännyt hyötypuutarhaa sekä mökillä että kotona. Perunaa ei jää talven varalle mutta kyllä useampi kuukausi syödään omia.

Marjoja tulee paljon ja kesäkurpitsaa.

Vierailija
12/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En. Kuolen mieluummin vaikka nälkään.

Vierailija
13/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin huonoja perunoita kuin toisissa kaupoissa on ollut hyi kauhistus ja joku orkla punajuuri purkki irtopunajuuria ettei edes älyä katsoa mitä myy hyi huonoja suolakurkkuja huonosti pidelty suorastaan ja miten pahassa liemessä vielä. Yök. Onko tähän maahan tullut joku saatanajoukko joka pilaa kaikki ruuat huonoksi ja toi glugoosi...hirveetä.

Vierailija
14/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pistetään vanhempien takapihalle kasvamaan kaikenlaista kivaa. Vähän pakko nyt alkaa kasvattaa itse ruokaa koska tilanne on kieltämättä vähän epävarma.

Vierailija
15/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Laittakaa yli jäänyt torille myyntiin tai lahjaksi koululle vanhuksille jos luomua on. Myös viinimarja mehut.

Vierailija
16/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nääh, vaatisi niin hirveän maanparannuksen ja juolan kitkemisen minun tonttini.

Aiemminkin olen yrittänyt, mutta en saa mitään pysymään hengissä kuitenkaan.

Vierailija
17/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ehdottomasti

Vierailija
18/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä jotain pienimuotoista lavakauluksissa ja isoissa purkeissa kasvattaen. Mutta en ala maantaso kasvimaita perustamaan. 

Vierailija
19/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asun merenrannalla jossa kalliopohjaa koko tontti. Laitan riviin useita istutuslaatikoita ja viljelen niissä mitä voi, peruna kai kaipaisi vähän syvempää maata joten se jää pois.

Vierailija
20/75 |
13.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuonna kasvatin (kukkapenkissä) perunaa. Yrttejäkin olisin kasvattanut, mutta lähimetsästä tulevan kotiloinvaasion takia ei kannata edes yrittää. Sateella ärsytti aina lähteä keräämään niitä vihulaisia perunoiden lehdistä. Itse potut ei onneksi kärsineet, mutta ei ihan hirveästi ollut intoa kyllä melkein päivittäin käydä nyppimässä sankon pohjallista kotiloita, etteivät söisi lehtiä kokonaan. Helle piti muutaman viikon ajan kotilot poissa, mutta syksymmällä oli jokapäiväistä riesaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi kolme