Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kahdeksaakymppiä satasen rajoitusalueella

Vierailija
16.08.2015 |

Ajoin eilen noin 30 km matkan satasen tiellä. Ajoin kahdeksaakymppiä. Minut ohitettiin kymmenen kertaa, toiset tosi raivokkaan tuntuisesti koukkaillen ja yksi oikea vaaratilannekin syntyi liian täpärästä ohituksesta johtuen.

Mitä mieltä olet - onko täysin ok ajaa ihan normaalilla autolla kahdeksaakymppiä, jos rajoitus on sata?

Kommentit (70)

Vierailija
41/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysymys ap:lle: ajoitko niin, että väistit ohittavaa oikeaan laitaan(niin kuin itse asiassa kuuluisi ajaa koko ajan) ja: oliko tämä sinun 80 km/h autosi nopeusmittarista vai navigaattorista mitattu? Jälkimmäinen näyttää oikean nopeuden, ensimmäinen valehtelee ylös päin.

Vierailija
42/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:55"]

On ok, mutta autathan ohittajaa vaikka vähän hidastamalla ohitustilanteessa (kun näitä kiihdyttäjiäkin näkee...) ja tietenkin ajamalla mahdollisimman oikeassa reunassa.

[/quote]Hidastamalla siitä kahdeksastakympistä. Salli mun nauraa. Jos lähtee ohittamaan, niin se nyt vaan on hallittava. Jos toinen ajaa jo hitaampaa niin ei tarvitse enää enempää hidastaa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

On täysin ok. ajaa kahdeksaakymppiä satasen alueella, sillä satasen yli on jo sakkonopeus. Autokoulussa opetettiin (etkö muista) että ajonopeus on sovitettava keliolosuhteiden, ajotaidon ja mielestäni myös kulkupelin mukaan. Jos se joitakin häiritsee, on ajettava yksityisteitä.

Itse ajoin (onneksesi) keskiviikko iltana satasen alueella n. seitsemääkymppiä ja se saattoi pelastaa henkeni, kun pimeässä hirvi tuli tien poskesta suoraan tielle ja jos olisisin ajanut hiukankin yli sakkonopeuden, en ehkä tätä olisi täällä kirjoittamassa.

Tien päällä olen nähnyt nyt monenlaista ajajaa, eikä hiljaisen ajajat minua häiritse, vaikka olen tien päällä paljon ja kilometrejä tulee kuukaudessa useampi tuhat.

Vierailija
44/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:50"]

Kysymys ap:lle: ajoitko niin, että väistit ohittavaa oikeaan laitaan(niin kuin itse asiassa kuuluisi ajaa koko ajan) ja: oliko tämä sinun 80 km/h autosi nopeusmittarista vai navigaattorista mitattu? Jälkimmäinen näyttää oikean nopeuden, ensimmäinen valehtelee ylös päin.

[/quote]Moottoritiellä on kaksi kaistaa..

Vierailija
45/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ajan suht oikealla aina, en ole keskiviivan ajaja. Mutten ala kapeilla teillä mitään väistelemään sen kummemmin, koska ohihan sen pitää päästä, ei vierelle. Tietenkään en yritä estää tai häiritä mitään ohitusta, mutten en nyt jarruttelemaankaan/hidastelemaankaan käy, kun takana oleva auto voisi sitten joutua vaikeuksiin.

Minulla ei ole navigaattoria, vaan ihan tavallinen nopeusmittari. Tarkistan aina niistä tien laidoissa olevista nopeusmittareista, että kyllä omani suunnilleen samoissa lukemissa näyttäisi olevan. ap

Vierailija
46/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:17"] Ajoin eilen noin 30 km matkan satasen tiellä. Ajoin kahdeksaakymppiä. Minut ohitettiin kymmenen kertaa, toiset tosi raivokkaan tuntuisesti koukkaillen ja yksi oikea vaaratilannekin syntyi liian täpärästä ohituksesta johtuen. Mitä mieltä olet - onko täysin ok ajaa ihan normaalilla autolla kahdeksaakymppiä, jos rajoitus on sata? [/quote] Kyllä tuo on jo aika ratkaiseva nopeusmuutos. Voi aiheutua vaaratilanteita noissa ohituksissa. Jos taas arvioit ajotaitosi ja tai autosi sellaiseksi ettei kovempaa ajeta, niin sitten ei. Mutta periaatteessa oikeasti tuollaiset alinopeudet voi vaiheuttaa vaaratilanteita. [/quote] Eli mielestäsi rekat ja peräkärryt aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä nopeutensa takia? [/quote] Huoh, rekat ja perävaunut ovat ihan eriasia, mutta jos on hieno sää ja suoratie niin miksi ei voi ajaa sitä sallittua nopeutta?! Jos oman ajotaidottomuutensa takia ajaa hiljempaa niin kyllä hän sen vuoksi aiheuttaa vaaratilanteita! Jos ei uskalla ajaa on jäätävä kotiin! [/quote] 80 on sallittu nopeus silloin, kun nopeusrajoitus on 100km/h :) rajoitus kun tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta, ei miniminopeutta. [/quote] No kai tuon nyt kaikki tietää!! Mutta miks helvetissä pitää ajaa hitaasti ja olla tien tukkona jos voisi ajaa sitä satastakin? Jos on taidoista kiinni, niin miten ootte saaneet ees ajokortin?

[/quote]

Miksi helvetissä pitäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta?
[/quote]

Mitä luulet että tapahtuisi jos joku ajaisi 60km/hjoku 40km/hjoku 80km/h tai ylipäätään kaikki ajelisivat miten itse haluavat, voin mäkin lähtee kotoa ajamaan 60km/ tunnissa ja pakottaa muut tulemaan perässä samaa vauhtia mutta ajattelen kuitenkin muitakin liikenteessä olijoita ja jos suurin sallittu nopeus on 80 niin tietysti ajan sitä koska silloin liikenne liikkuu hyvin, ei synny ruuhkia ja kaikilla on turvallista ajaa! Mutta sitten on näitä Ap:n kaltaisia jotka ajattelevat vain omaa napaa, kyllä minä ehdin perille vaikka ajaisin kahtakymppiä ja minun auto ja minun polttoaineen kulutus ja minä minä minä!

Vierailija
47/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No tottakai se on ihan ok. Vaaratilanteita ei synny, kun kaikki tiellä ovat valppaana ja vaihtavat jo hyvissä ajoin kaistaa vasemmalle, kun huomaavat edellä ajavan liikkuvan hitaammin omalla kaistalla. Kyllähän rekat, bussit, pakut jne. ajavat usein ihan reilusti alle nopeusrajoitusten.

Vierailija
48/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yleensä ne, jotka ylpeänä kertovat ajavansa alinopeutta, eivät ole hyväkäytöksisiä liikenteessä. Eivät anna tilaa, eivät väistä pientareelle, kyttäävät sivupeilistä koko ajan jonon tilannetta tekemättä sille mitään, ajavat keskiviivan lähellä eivätkä missään nimessä tee mitään mikä helpottaisi ohittavaa autoa.
Ja ihan siitä syystä, koska hidastelija on päättänyt ajaa hitaasti, muista välittämättä. Oma ego menee kaiken muun edelle.

Vierailija
49/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Muistetaanpa myös että se auton nopeusmittari valehtelee vähintään sen 5 km/h yläkanttiin eli kun mittarin mukaan ajat 90 km/h 80 alueella et saa sakkoja"

Nopeusmittari ei todella aina valehtele esim. omassa autossa se on tarkistettu useamman kerran, eikä valehtele, eikä myöskään nykyään alenneta 10% nopeudesta jos saa sakot. Ja eikos ensi kuussa rikesakot nouse kolmenkertaiseksi eli yli 300€. 

Vierailija
50/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:12"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:08"] [quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:17"] Ajoin eilen noin 30 km matkan satasen tiellä. Ajoin kahdeksaakymppiä. Minut ohitettiin kymmenen kertaa, toiset tosi raivokkaan tuntuisesti koukkaillen ja yksi oikea vaaratilannekin syntyi liian täpärästä ohituksesta johtuen. Mitä mieltä olet - onko täysin ok ajaa ihan normaalilla autolla kahdeksaakymppiä, jos rajoitus on sata? [/quote] Kyllä tuo on jo aika ratkaiseva nopeusmuutos. Voi aiheutua vaaratilanteita noissa ohituksissa. Jos taas arvioit ajotaitosi ja tai autosi sellaiseksi ettei kovempaa ajeta, niin sitten ei. Mutta periaatteessa oikeasti tuollaiset alinopeudet voi vaiheuttaa vaaratilanteita. [/quote] Eli mielestäsi rekat ja peräkärryt aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä nopeutensa takia? [/quote] Huoh, rekat ja perävaunut ovat ihan eriasia, mutta jos on hieno sää ja suoratie niin miksi ei voi ajaa sitä sallittua nopeutta?! Jos oman ajotaidottomuutensa takia ajaa hiljempaa niin kyllä hän sen vuoksi aiheuttaa vaaratilanteita! Jos ei uskalla ajaa on jäätävä kotiin! [/quote] 80 on sallittu nopeus silloin, kun nopeusrajoitus on 100km/h :) rajoitus kun tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta, ei miniminopeutta. [/quote] No kai tuon nyt kaikki tietää!! Mutta miks helvetissä pitää ajaa hitaasti ja olla tien tukkona jos voisi ajaa sitä satastakin? Jos on taidoista kiinni, niin miten ootte saaneet ees ajokortin? [/quote] Miksi helvetissä pitäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta? [/quote] No miksi ei?

[/quote]

Jos auto kulkee paremmin niin?

Vierailija
51/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos ohittaminen on vaikeaa, on se myös tarpeetonta. Siis autoilla ei ole merkittävää nopeuseroa.

Vierailija
52/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:37"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:34"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:32"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:29"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:14"]

Olet vaaraksi liikenteelle, ymmärrän että ajaa hiljempaa jos keli on huono mutta jos muuten ei uskalla ajaa niin parempi käyttää vaikka taksia.

[/quote]

Aika jännä, että nämä joilla on kiire eivät muka ole vaaraksi liikenteelle ;) Koska OIKEASTIHAN se on niin asiallisesti katseltuna.

[/quote]

En kyllä näytä noiden kaahareiden tyyli muut ohittaessaan ja koukkaillessaan audeillaan ym. isoilla autoillaan moottori ulvoen kovin harkitulta ja turvalliselta ajotyyliltä!

[/quote]

No ei. Mutta kummasti vaan heistä se oma vaarallinen ohitus ei ole omalla vastuulla ja heidän syytään vaan vaarallinen on se hidas kuski :D

[/quote]

Niinpä. Se hidas kuski pakottaa ne ohittamaan riskejä ottaen kurveissa, ylämäessä tai vastaantulijan lähestyessä. Pakottaa heidät, vastuulliset kuskit, nokkakolariin tai ulosajoon. Kaikki hitaan syytä, kun ajaa kahdeksaakymppiä. Just ;)
[/quote]

Niin se hidas kuski aiheuttaa ruuhkaa taakse, ja liikenne takkuuntuu vain sen takia että yksi ei viitsi liiallisen bensankulutuksen takia soveltaa omaa vauhtiaan siihen mikä on muiden normaalijärkisten vauhti! Autolla liikkumisesta ei tulisi kaupungissa mitään jos kaikki ajelisivat miten sattuu!

Vierailija
53/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:52"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:55"]

On ok, mutta autathan ohittajaa vaikka vähän hidastamalla ohitustilanteessa (kun näitä kiihdyttäjiäkin näkee...) ja tietenkin ajamalla mahdollisimman oikeassa reunassa.

[/quote]Hidastamalla siitä kahdeksastakympistä. Salli mun nauraa. Jos lähtee ohittamaan, niin se nyt vaan on hallittava. Jos toinen ajaa jo hitaampaa niin ei tarvitse enää enempää hidastaa.

[/quote]

Nykyään näkee niin paljon näitä täysin sokkona aivan älyttömissä paikoissa ohituksiin lähteviä, että kyllä välillä on ihan perusteltua hidastaa, että se tunari pääsee takaisin omalle kaistalleen mahdollisimman pian. Ei siksi, ettäkö jäisin näitä tunareita kaipamaan jos rysähtää, mutta se nyppylän takaa "tyhjästä" ilmestyneen, täysin syyttömän vastapuolen kohtalo harmittaisi.

Ei toki ole pakko hidastaa, ja monihan painaa kaasuakin jos huomaa jonkun lähtevän ohittamaan, mutta miksi ihmeessä asioista pitäisi tieten tahtoen tehdä vaikeampia ja vaarallisempia?

Vierailija
54/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on tunne, että jotkut luulevat moottoritien olevan kyseessä. Ei ole, vaan maantie on kyseessä tässä minun tilanteessani. ap

Vierailija
55/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Motarilla hitaasti ajava aiheuttaa kaikista vähiten vahinkoa muulle liikenteelle. Jos siis ei köröttele vasenta kaistaa.

Vierailija
56/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:57"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:11"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:08"]

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 15:04"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:55"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:19"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 14:12"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 13:17"] Ajoin eilen noin 30 km matkan satasen tiellä. Ajoin kahdeksaakymppiä. Minut ohitettiin kymmenen kertaa, toiset tosi raivokkaan tuntuisesti koukkaillen ja yksi oikea vaaratilannekin syntyi liian täpärästä ohituksesta johtuen. Mitä mieltä olet - onko täysin ok ajaa ihan normaalilla autolla kahdeksaakymppiä, jos rajoitus on sata? [/quote] Kyllä tuo on jo aika ratkaiseva nopeusmuutos. Voi aiheutua vaaratilanteita noissa ohituksissa. Jos taas arvioit ajotaitosi ja tai autosi sellaiseksi ettei kovempaa ajeta, niin sitten ei. Mutta periaatteessa oikeasti tuollaiset alinopeudet voi vaiheuttaa vaaratilanteita. [/quote] Eli mielestäsi rekat ja peräkärryt aiheuttavat vaaratilanteita liikenteessä nopeutensa takia? [/quote] Huoh, rekat ja perävaunut ovat ihan eriasia, mutta jos on hieno sää ja suoratie niin miksi ei voi ajaa sitä sallittua nopeutta?! Jos oman ajotaidottomuutensa takia ajaa hiljempaa niin kyllä hän sen vuoksi aiheuttaa vaaratilanteita! Jos ei uskalla ajaa on jäätävä kotiin! [/quote] 80 on sallittu nopeus silloin, kun nopeusrajoitus on 100km/h :) rajoitus kun tarkoittaa suurinta sallittua nopeutta, ei miniminopeutta. [/quote] No kai tuon nyt kaikki tietää!! Mutta miks helvetissä pitää ajaa hitaasti ja olla tien tukkona jos voisi ajaa sitä satastakin? Jos on taidoista kiinni, niin miten ootte saaneet ees ajokortin?

[/quote]

Miksi helvetissä pitäisi ajaa suurinta sallittua nopeutta?
[/quote]

Mitä luulet että tapahtuisi jos joku ajaisi 60km/hjoku 40km/hjoku 80km/h tai ylipäätään kaikki ajelisivat miten itse haluavat, voin mäkin lähtee kotoa ajamaan 60km/ tunnissa ja pakottaa muut tulemaan perässä samaa vauhtia mutta ajattelen kuitenkin muitakin liikenteessä olijoita ja jos suurin sallittu nopeus on 80 niin tietysti ajan sitä koska silloin liikenne liikkuu hyvin, ei synny ruuhkia ja kaikilla on turvallista ajaa! Mutta sitten on näitä Ap:n kaltaisia jotka ajattelevat vain omaa napaa, kyllä minä ehdin perille vaikka ajaisin kahtakymppiä ja minun auto ja minun polttoaineen kulutus ja minä minä minä!
[/quote]

Näin juuri! Jos ajaa alempaa nopeutta kuin valtaosa muista tien käyttäjistä pitäisi ymmärtää ajaa sivuun ja päästää letkuihin ettei muiden tarvisi olla perässä kiinni odottamassa turvallista ohitusta ja puhumattakaan ruuhkasta minkä tällainen ajaja aiheuttaa liikenteeseen!

Huonon kelin ymmärrän mutta en sitä että pakotetaan muut ajamaan samaa vauhtia kuin itse sen takia että bensaa kuluu vähemmän!

Vierailija
57/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No niin etanat! Ottaa päähän tää itsekkyys ajaa selvästi alle sallitun nopeusrajoituksen. On se kiva aina Lapin reissuilla ajaa tuntitolkulla näiden hissukoiden perässä kun ohituskaistoja ei ole eivätkä he vahingossakaan anna tietä sujuvammin ajaville. Kortti pois tuollaisilta nyhveröiltä.

Vierailija
58/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:03"]Minulla on tunne, että jotkut luulevat moottoritien olevan kyseessä. Ei ole, vaan maantie on kyseessä tässä minun tilanteessani. ap
[/quote]

=D Joo ei kukaan kuvittele sun uskaltavan ajaa romullasi motarilla.

Vierailija
59/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:09"][quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:03"]Minulla on tunne, että jotkut luulevat moottoritien olevan kyseessä. Ei ole, vaan maantie on kyseessä tässä minun tilanteessani. ap
[/quote]

=D Joo ei kukaan kuvittele sun uskaltavan ajaa romullasi motarilla.
[/quote]

Ylpeile nyt vielä sillä kuinka monta kolaria sinua ohittavat ovat ajaneet ja moniko sivullinen vastaantulija on kuollut kun sinä olet aiheuttanut ruuhkaa taaksesi että säästä bensiinissä 29 centtiä!

Vierailija
60/70 |
16.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 16:06"]

No niin etanat! Ottaa päähän tää itsekkyys ajaa selvästi alle sallitun nopeusrajoituksen. On se kiva aina Lapin reissuilla ajaa tuntitolkulla näiden hissukoiden perässä kun ohituskaistoja ei ole eivätkä he vahingossakaan anna tietä sujuvammin ajaville. Kortti pois tuollaisilta nyhveröiltä.

[/quote]

Kannattaisi opetella ajamaan, jos tuntikausia joutuu selvästi hitaamman perässä roikkumaan ennen kuin ohi pääsee. Ja vielä Lapissa, missä liikennemäärätkin ovat naurettavan pienet ja suuri osa teistä viivottimella vedettyjä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kolme