Jos näet jonkun pikkulapsen pappansa kanssa oletko kysynyt millaista sodassa oli?
Kommentit (90)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun ne on näiden pappojen isät oli siellä sodassa, ei pappa.
No ei kyllä ollut nekään sodassa. Ovat syntyneet sodan jälkeen.
No et sä voi noin sanoa. Et sä tiedä kaikkien ikää. Ihan hyvin on voinut olla pikkulapsen papan isä sodassa.
Mun lapsi on 18v ja paappansa eli mun isä on syntynyt pari vuotta sodan jälkeen. Isäni isä oli kyllä sodassa, mutta on kuollut jo 90-luvun alkupuolella. Äitini isä oli myös sodassa ja hän kuoli muutama vuosi sitten.
Vierailija kirjoitti:
Nykyisten 40-60 v ”lasten” isovanhemmat on olleet sodassa. Mutta ei ne enää elä
Ai ei elä enää vai? No kyllä elää osalla vielä.
Oon 40-vuotias ja edes mun ukkini eivät ole olleet sodassa, toinen alakoululainen ja toinen syntyi sodan aikana.
Vierailija kirjoitti:
Sota päättyi syyskuussa 1944. Sodassa olleet nuorimmat ovat olleet 1920 luvun alkupuolella syntyneitä. He ovat nyt noin 100 vuotiaita. Enpä usko, että vaeltelevat kovinkaan paljon, ei ainakaan pikku lapsen kanssa.
Naapurini on kyllä ollut sodassa ja hän syntynyt 1926.
Vierailija kirjoitti:
Oon 40-vuotias ja edes mun ukkini eivät ole olleet sodassa, toinen alakoululainen ja toinen syntyi sodan aikana.
Mä olen 43v ja mun molemmat isoisät olivat olleet sodassa. Mun veli on 33v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sota päättyi syyskuussa 1944. Sodassa olleet nuorimmat ovat olleet 1920 luvun alkupuolella syntyneitä. He ovat nyt noin 100 vuotiaita. Enpä usko, että vaeltelevat kovinkaan paljon, ei ainakaan pikku lapsen kanssa.
Naapurini on kyllä ollut sodassa ja hän syntynyt 1926.
Minun isäni syntyi 1927 eikä ehtinyt, mutta jos sota olisi jatkunut vielä vuoden, puolitoista, olisi hänkin varmaan joutunut.
nykyiset papat on 50-60 ikäisiä, eikä ole mitään muitia sodasta koska eivät ole siellä olleet, kuin ei myöskään monenkaan isä, jollei ole jo +90 ikäinen.
Serkkuni isä on +95 ja oli sodassa 17 -ikäisenä, serkku on 67v. ja hänen lapsensa 40-ikäisiä ja heidän lapsensa 11v.
Kyllä ne enemmän taitais olla niiden pikkulasten isoisoisiä keillä ois sotamuistoja. Ainakin ihan näin omasta lähipiiristäni ajatellen, omilla ikätovereilla on ollut sodan kokeneita pappoja.
Viimeinen sotaan kutsuttu ikäluokka oli v.1925 syntyneet eli nuorimmat sotimaan velvoitetut täyttävät tänä vuonna 97 vuotta. Vuotta nuorempiakin oli kyllä mukana, mutta he olivat vapaaehtoisina.
Ei niitä talvi- ja jatkosodan veteraaneja juuri ole hengissä enää, ovat yli 90 vuotiaita.
Jos lasketaan että olit esim. 19 vuotias vuonna 1944, niin olit 1925 syntynyt ja olisit tänäpäivänä 96 vuotias.
olen syntynyt 1952 ja minun pappani, eli isoisäni oli sodissa, hän oli syntynyt v. 1901....jotta en ihan pieni lapsi ole ja pappakin jo haudassa kymmeniä vuosia
Vierailija kirjoitti:
Viimeinen sotaan kutsuttu ikäluokka oli v.1925 syntyneet eli nuorimmat sotimaan velvoitetut täyttävät tänä vuonna 97 vuotta. Vuotta nuorempiakin oli kyllä mukana, mutta he olivat vapaaehtoisina.
Ei olleet. Isoisäni syntyi 1926 ja joutui sotimaan. Ei ollut vapaaehtoinen.
Ani harvalla pikkulapsella on isoisän isoisää hengissä kadulla kävelyttelemässä. Mutta senhän ap toki tiesikin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun ne on näiden pappojen isät oli siellä sodassa, ei pappa.
No ei kyllä ollut nekään sodassa. Ovat syntyneet sodan jälkeen.
Harvat sodan jälkeen syntyneet on isoisovanhempia vielä.
Todellakin on. Suurin osa ei hanki lapsia keski-ikäisenä.
Ei varsinkaan niistä 40-luvulla syntyneistä. Vaikka nykyään on ihan normaalia saada esikoinen yli nelikymppisenä, vain pari sukupolvea sitten oli ihan normaalia tulla mummoksi nelikymppisenä.
Minun pikkulasten isoisovanhemmista kaksi on ollut sodassa, mutta he ovat kuolleet jo aikapäiviä sitten. Yksi isomummo on vielä elossa, hän on syntynyt sota-aikaan ja oli siis niin pieni silloin ettei ole sotamuistoja kerrottavaksi (asui länsirannikolla eli ei joutunut niin konkreettisesti sodan jalkoihin). Lasten papoista toinen on syntynyt 50-luvun lopulla, toinen 60-luvulla.
Nyt kannattaa mennä äkkiä kertaamaan yleissivistystä lähimmän peruskoulun historiantunnille. Ota jo tänään yhteyttä koulun rehtoriin!
Suomessa nykyisten "pikkulasten papat" eivät ole olleet missään sodissa.
Suomessa sodissa ovat olleet 1800-luvun lopulla ja 1900-luvun alussa syntyneet miehet. Ja on täysin pötypuhetta väittää, että 1900-1920-luvuilla syntyneet miehet olisivat nykyajan pikkulasten isoisiä.
1900- ja 1910-luvuilla syntyneet miehet ovat jo kuolleet aikoja sitten. Jos 1920-luvulla syntyneitä miehiä on vielä elossa, niin he eivät ole mitään "pikkulasten pappoja". Nämä noin 100-vuotiaat vanhukset eivät myöskään pysty kävelemään ulkona pikkulasten kanssa. Satavuotiaat vanhukset ovat yleensä liikuntakyvyttömiä ja asuvat hoitokodeissa ja vanhainkodeissa.
Tämän päivän lapsien kanssa kulkevista papoista suurinta osaa ei ollut, kun sota edellisen kerran kosketti Suomea. Jos pappa on esim. 70-vuotias niin syntymävuosi oli 1952.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei olleet. Isoisäni syntyi 1926 ja joutui sotimaan. Ei ollut vapaaehtoinen.
-26 oli viimeinen.
Minun lasten isovanhemmat on syntyneet 1955-60. Eikä lapseni enää ole pikkulapsia, nuorempi kohta 9v. Omat isovanhemmat oli sodassa, mummot teinejä silloin, toinen pappa oli ainakin rintamalla ja haavoittui. Isomummo ja mummo joutui evakkoon lähtemään.