Jos näet jonkun pikkulapsen pappansa kanssa oletko kysynyt millaista sodassa oli?
Kommentit (90)
Omat isoisäni olivat sodassa. Olen syntynyt 70-luvulla. Pikkulasten papat ei ole sotaa yleensä nähneet.
Pikkulasten isät? Vai isoisät? Kummatkaan tuskin ovat olleet suomalaisissa sodissa. Jos taas puhut ulkomaalaisista, niin en kyllä heiltäkään lähde tivaamaan, että minkälaista heidän elämänsä on ollut.
Ihan vinkkinä, että oma isoisäni oli sodassa. Isäni syntyi jatkosodan jälkeen. Olen noin 50-vuotias.
Vierailija kirjoitti:
PIKKUlapsen papat tuskin ovat olleen sodassa. Pikkulasten nuorimpien pappojen papatkaan eivät välttämättä ole olleet sodassa.
Ne nykyisten pikkulasten isoisät on syntyneetkin vasta (keskimääräkseen arvioituna) joskus 1960-luvulla.
Minun isäni oli sodassa, etulinjoilla. Ei spontaanisti puhunut asiasta, piti osata kysyä, ja ehkä vastasi ympäripyöreästi. Ei pystynyt katsomaan sota- tai väkivaltaelokuvia. Mutta se opittiin jo lapsesta pitäen, ettei naapurimaahan kannata luottaa. Se tässä vuosikymmenien aikana on näyttänyt unohtuneen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kun ne on näiden pappojen isät oli siellä sodassa, ei pappa.
No ei kyllä ollut nekään sodassa. Ovat syntyneet sodan jälkeen.
Minun lapseni papan vanhemmat, eli omat isovanhempani, olivat kylläkin syntyneet 1920-luvulla, eli olivat nähneet sotaa nuoruudessaan. Ukkini, eli äitini isä, taisi olla syntynyt jopa 1910-luvulla, koska lapset on saatu 50-luvulla yli 20 vuotta nuoremman puolison kanssa. Kuoli 1990-luvulla viikkoa vaille kasikymppisenä.
Omat vanhemmat on syntyneet 50-luvulla, itse olen kolmekymppinen. Eli ei ihan keski-ikäisenä olla lisäännytty, mutta kolmekymppisenä kuitenkin. Sanottakoon, että isällä on kyllä sisaruksia niin paljon, että heitä on syntynyt 40-60-luvuilla.
Tässä aloituksessa oli kyse pikkulapsesta ja hänen kyselyistään. Omat yli kaksikymmpiset lapseni on tavanneet 1910 luvulla syntyneen isoisänsä joka oli myös sodissa puolustamassa Suomea. Heidän isoisänsä on lähinnä käyttänyt elämänsä mielekkäisiin harrastuksiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvat sodan jälkeen syntyneet on isoisovanhempia vielä.
Juu. Todella harvinaista, että 78-vuotiaat ovat isovanhempia.
Erään toimittajan lapsus takavuosien sävelradio-ohjelmasta: "Satavuotispäiväänsä viettävät lapsenlapsenlapset toivottavat onnea ja rauhasia elonpäiviä rakkaalle Himmi-isomummulleen Ypäjälän vanhainkotiin ja toivesävelenä soi "Sua kohti Herrani".."
Mun veli ei kyllä ole ollut sodassa :D Eikä kyllä isäkään, mutta sen isä oli.
Meidän perheen vaari on syntynyt -66, naapuriperheen tuleva vaari on syntynyt -75. Kumpikaan ei ollut sodassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Pikkulasten papat ovat syntyneet 50- ja 60- luvulla, joten en ymmärrä miksi heiltä pitäisi sodasta kysellä.
50-lukulainen pikkulapsen isovanhempikin on aika harvinainen. Ennemminkin 60- ja 70-luvuilla, joku jopa 80-luvulla.
50-luvulla syntynyt pikkulapsen isovanhempi taitaa olla huomattavasti yleisempi kuin 80-luvulla syntynyt.
Vierailija kirjoitti:
Meidän perheen vaari on syntynyt -66, naapuriperheen tuleva vaari on syntynyt -75. Kumpikaan ei ollut sodassa.
Välttelikö ne sotaan menemistä?
Minun appeni on 87-vuotias, eikä hänkään ollut sodassa, kun oli pikkupoika.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Välttelikö ne sotaan menemistä?
Ei ne ollu syntyny ennen sotia.
Vanhempani ovat syntyneet kuusikymmentäluvulla ja isoisistäni vain toinen oli sodassa, toinen oli 9-vuotias talvisodan syttyessä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hourit. Useimmat ovat. Olen syntynyt 1944, vanhin lapsenlapseni on armeijassa ja nuorin 6v.
Tää oli koukuttava trollaus.
Ei loistava, mutta ihmiset silti tarttuvat hanakasti syöttiin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hourit. Useimmat ovat. Olen syntynyt 1944, vanhin lapsenlapseni on armeijassa ja nuorin 6v.
Ethän sinä heidän isoisovanhempi ole, kuka tässä hourii?
Mistä maasta sä kirjoittelet ja mistä sodasta puhut?