Vinkkejä 1,5v lapsen pukemiseen?
Kun iskee pukiessa kiukku. Ei saa pukea! Ulos lähtisi mielellään, mutta päälle ei voi pukea. Ei viitsi t-paita päälläkään lähteä ulos kylmällä säällä. Turhauttaa aivan uskomattomasti tämä. On kehuttu silloin kun saa pukea ja pyrin pukemaan ripeästi ja mukavia jutellen, että malttaa. Ja kärsivällisyyttä on tiettyyn rajaan asti. Sitten jos pukeminen menee mahdottomaksi, olen sanonut tyynesti "selvä, jos ei pueta päälle, niin ei voi mennä ulos". Kiukku tulee tästäkin, koska haluaa kovasti ulos. Sitten ulvoo eteisessä, kun tahtoisi ulos. Kohta yritän uudelleen "voidaan mennä ulos, ensin puetaan" ja sama homma. Rimpuilee niin kovaa, ettei yksinkertaisesti huvita väkivalloinkaan pukea. Sama homma, ilmoitan ettei voida mennä ulos, kun ei pueta.
Tekisi itsekin viikonloppuna ulos, eikä viettää aikaa vaan sisällä, mutta ei vaan jaksa sitä huutoa ja rimpuilua. Pitäisikö vaan pukea silti väkisin, vai keksiä muuta? Alkaa olla keinot vähissä.
Kommentit (16)
Meillä tykkäsi ja rauhoittui kun laulettiin samalla Ti-Ti Nallen laulua opetellaan itse pukemaan. En ihan sanasta sanaan laulanut vaan samalla idealla jokaisen vaatteen kohdalla mikä puetaan jne. Halusikin nopeasti itse opetella pukemaan ja oppi.
Myös väkisin välillä pakko pukea kun mikään ei auttanut.
En tiedä, voiko näitä verrata (meillä ei ainakaan vielä ole pukemiskiukkua), mutta noin vuoden ikäisenä lapsi VIHASI hammaspesua. Siis todella vihasi, rimpuili, karjui, kiskoi päätään kauemmas, potki ja löi. Kerroin tyynesti aina, että hampaat täytyy pestä ja siinä ei mene kauaa, jos maltat kauniisti sen aikaa. No eipä malttanut, joten pesin sitten käytännössä väkisin, yritin toki olla hellä enkä kovakourainen.
Monta kuukautta hän jaksoi joka kerralla vetää sen shown ja samat kuukaudet itse selitin samat asiat ja väkisin pesin.
Nykyisin (1v4kk) hammasharjan näkyessä lapsi avaa jo suunsa ja innolla antaa pestä hampaita ja "pesee" myös itse (annoin aikanaan siis myös oman harjan hänelle, pestiin vuorotellen... Tai yritettiin. Lapsi raivosi aina jos yritin pestä hampaita, hän kyllä itse natusti omaa harjaansa).
Kärsivällisyys, johdonmukaisuus ja vaikka pakolla sitten. Ei satuttaen, mutta selkeästi tehden.
Vaatteet on kyllä helposti puettavia, en tiedä miten muuten saisi enää asiaa helpotettua. Ei siis turhia nappeja tai nauhoja. Väkisin olen välillä pukenutkin, mutta aina ei huvita. Varsinkin kun rimpuilee niin uskomattoman kovaa, että pelottaa jo, että sattuu. En siis satuta lasta tietenkään, mutta joutuu tosissaan pitelemään kiinni, että saa vaatteet päälle. Jatkuvasti ei huvita taistella (vaikka varmaan pitäisi). Olen myös tarkistanut, etteivät vaatteet ole epämukavia, että se kiukuttaisi. Ärsyttää suunnattomasti. Nyt on tainnut alkaa se "rasittavin" vaihe lapsen elämässä.
Olen harkinnut sitäkin, että aistiiko lapsi tunnetilani (no varmasti), mutta joka tilanteen otan aina uutena, niin että suhtaudun kyllä positiivisesti siihen, että nyt saisi vaatteet hyvin päälle.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 10:58"]En tiedä, voiko näitä verrata (meillä ei ainakaan vielä ole pukemiskiukkua), mutta noin vuoden ikäisenä lapsi VIHASI hammaspesua. Siis todella vihasi, rimpuili, karjui, kiskoi päätään kauemmas, potki ja löi. Kerroin tyynesti aina, että hampaat täytyy pestä ja siinä ei mene kauaa, jos maltat kauniisti sen aikaa. No eipä malttanut, joten pesin sitten käytännössä väkisin, yritin toki olla hellä enkä kovakourainen.
Monta kuukautta hän jaksoi joka kerralla vetää sen shown ja samat kuukaudet itse selitin samat asiat ja väkisin pesin.
Nykyisin (1v4kk) hammasharjan näkyessä lapsi avaa jo suunsa ja innolla antaa pestä hampaita ja "pesee" myös itse (annoin aikanaan siis myös oman harjan hänelle, pestiin vuorotellen... Tai yritettiin. Lapsi raivosi aina jos yritin pestä hampaita, hän kyllä itse natusti omaa harjaansa).
Kärsivällisyys, johdonmukaisuus ja vaikka pakolla sitten. Ei satuttaen, mutta selkeästi tehden.
[/quote]
Sama oli meilläkin hammasharjan kanssa aiemmin. Helpotti jo ja nyt taas senkin kanssa on samaa tappelua toisinaan. Ehkä tässä painaa sekin, kun pahimmillaan täytyy taistella ensin aamulla sisävaatteiden kanssa, hampaiden harjauksen kanssa ja sitten vielä ulkovaatteiden kanssa. Osasin kyllä odottaa taistelua, kun kovatahtoinen ollut pienestä pitäen, mutta alkaa ärsyttää silti ennen pitkää. Ja sitten taistellaan sisälle menosta (ties kuinka monta kertaa on melkein pudonnut sylistä rimpuillessaan, kun pitäisi syömään mennä, onneksi ei ole pudonnut!). Onneksi edes syö hyvin. :D
Laulanut olen monesti ja ennakoinut tilanteita. Mutta saa itsensä niin kovan raivon valtaan, että naapurit pitää varmaan hulluna, kun lapsi karjuu kurkku suorana ja äiti lauleskelee vaan. Ja keskustelen rauhallisesti (ulkovaatteet pitää pukea, menee vain hetki jne.). Ap
Itse olen lähtenyt puolipukeissa olevan lapsen kanssa ulos, mitä siitä tappelemaan. Vaatteet vaan mukaan, kyllä lapsi muuttaa mieltään kun on oikeasti kylmä. Eikä se tarkoita, että olisi sitten hävinnyt taistelun kun mitään taistelua ei edes ole. Kannattaa valita taistelut, lapsi ei mene pilalle jos joskus saa päättää jotain.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:10"]Itse olen lähtenyt puolipukeissa olevan lapsen kanssa ulos, mitä siitä tappelemaan. Vaatteet vaan mukaan, kyllä lapsi muuttaa mieltään kun on oikeasti kylmä. Eikä se tarkoita, että olisi sitten hävinnyt taistelun kun mitään taistelua ei edes ole. Kannattaa valita taistelut, lapsi ei mene pilalle jos joskus saa päättää jotain.
[/quote]
Ei mene ei. Mutta jos ulkona on kylmä ja tuulee, niin ei sen kanssa lähdetä t-paita ja vaippa päällä ulos. En tieten tahtoen ala toista kylmettämään. Toki jos kyse olisi yksittäisestä vaatekappaleesta, niin voisi kokeilla. Ap
Silloin kun minulla oli kaksi pientä rimpuilijaa puettavana ja oli kiire ehtiä tarhaan ja töihin, puin muksut tv:n edessä aamuohjelmien pyöriessä. Homma tuli hoidettua alta aika yksikön, kun huomio oli muualla.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:18"]Silloin kun minulla oli kaksi pientä rimpuilijaa puettavana ja oli kiire ehtiä tarhaan ja töihin, puin muksut tv:n edessä aamuohjelmien pyöriessä. Homma tuli hoidettua alta aika yksikön, kun huomio oli muualla.
[/quote]
Tuo toimii kyllä aamulla. Pitää varmaan hommata jotain ohjelmia dvd:lle, niin on aina katsottavaa pukemisiin.
Meillä onnistuu parhaiten. Peilin edessä leikkien. Kysyn, että mihin se käsi menee ja mihin jalka menee ja selostaa samalla miten pikkukäsi menee tunneliin "huiiii!" (hihat) jne. Jos en jaksa leikkiä noin, puetaan eteisessä, jossa lapsi kolkuttaa ovea koko ajan.
Silloin kun pitää pukea niin puetaan! Ei siitä keskustella sen päättää aikuinen. Eihän siitä mitään tule, et lapsi kaikesta päättää!! Mitä sitten kun oikeesti pitää lähteä ja lasta ei huvita? Se pn vaan pienestä pitäen näytettävä että vanhempi päättää tietyissä asioissa huvittaa tai ei.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:38"]Meillä onnistuu parhaiten. Peilin edessä leikkien. Kysyn, että mihin se käsi menee ja mihin jalka menee ja selostaa samalla miten pikkukäsi menee tunneliin "huiiii!" (hihat) jne. Jos en jaksa leikkiä noin, puetaan eteisessä, jossa lapsi kolkuttaa ovea koko ajan.
[/quote]
Meillä hakkasi ovea ja huusi niin, että kyyneleet valui.. Kiire oli ulos. Peliäkin voisi kokeilla.
Kiitokset kaikille vastauksista.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 11:46"]Silloin kun pitää pukea niin puetaan! Ei siitä keskustella sen päättää aikuinen. Eihän siitä mitään tule, et lapsi kaikesta päättää!! Mitä sitten kun oikeesti pitää lähteä ja lasta ei huvita? Se pn vaan pienestä pitäen näytettävä että vanhempi päättää tietyissä asioissa huvittaa tai ei.
[/quote]
Ei se kaikesta päätä. Silloin kun pitää lähteä, niin lähdetään ja puetaan väkisin. Jos ollaan lähdössä huvin vuoksi ulos, eikä sillä kertaa jaksa taistella, niin sitten huutakoot sisällä. En todellakaan anna periksi jatkuvasti (saattaa sen kuvan saada aloituksesta), 90% kerroista menee vaatteet päälle väkisin. Mutta aina ei jaksa taistella ja pukea väkisin. Se on itsellekin tuhottoman kuluttavaa pukea joka päivä parhaimmillaan 3-5 kertaa päivässä vaatteet väkisin päälle. Jos sitten yhden kerran päättää, että sitten jäädään sisään, niin ei se lapsi kaikkea päätä. Ja mieluummin tuo lähtisi ulos ilman vaatetta. Minä teen päätöksen, että sitten ei lähdetä ollenkaan. Ei lapsi, joka kiukkuaa sitten lohduttomasti sitä, ettei päässytkään ulos.
[quote author="Vierailija" time="16.08.2015 klo 12:14"]Kannattaa kokeilla aiemmin ehdotettua pukemislaulua, jos laulatte muutenkin paljon. Olet käyttänyt oikeaa sanallista tekniikkaa, eli jos haluaa ulos niin puetaan nätisti. "Pakollisten" menojen sattuessa esim. kauppareissulle, pue väkisin.
[/quote]
Tätä olen juuri miettinyt. Tottakai kun on pakko, puetaan. Mutta onko edes järkeä pukea jatkuvasti väkisin, silloin kun lapsi haluaa itse ulos. Ei tietty tuossa iässä vielä kaikkea ymmärrä, mutta luulisi ennen pitkää oppivan, että jos HALUAA ulos, on annettava pukea. Jos lähtisimme ulos ilman vaatetta, niin saa sinänsä tahtonsa periksi, eli ei tarvitse pukea ja pääsee ulos silti. Noh, tasapainottelua tämä on. Täytyy vaan etsiä meille toimivat keinot. Lasta saattaa nyt turhauttaa kun ilmojen kylmetessä täytyy pukea enemmän päälle. Kesällä kun on voinut mennä vähemmällä vaatetuksella. Menisi varmaan täysin nakuna kaikkialle jos saisi valita. Toki sehän se on kivointa varmaankin. Ap
Mikroshortsit, ripsienpidennys, hiustenpidennys sekä itseruskettavaa iholle.
Kannattaa kokeilla aiemmin ehdotettua pukemislaulua, jos laulatte muutenkin paljon. Olet käyttänyt oikeaa sanallista tekniikkaa, eli jos haluaa ulos niin puetaan nätisti. "Pakollisten" menojen sattuessa esim. kauppareissulle, pue väkisin.
Kyllä, puet väkisin. Opeta ajoissa pukemaan itse niin kaikilla on kivempaa. Hanki mahdollisimman helposti puettavia vaatteita niin homma on nopeasti ohi.