Palstan gynonormatiivisuus ärsyttää
Olen lukenut tätä palstaa jo pari vuotta, ja alusta asti minua on häirinnyt palstan gynonormatiivisuus eli taipumus olettaa kaikki palstalaiset lähtökohtaisesti heteronaisiksi. Meitä miehiä kuitenkin kirjoittaa tänne aika monta.
Jatkuvia "Onko miehesi...", "Mitä miehesi..." ja "Ovatko muidenkin miehet..." -aloituksia lukiessa alkaa ainakin alitajuisesti mieltää miehet jotenkin toiseksi, vähempiarvoiseksi sukupuoleksi.
Feministinä tämä on minusta ongelmallista jo siksikin, että minusta parisuhteita ja perhe-elämää, palstan vakioaiheita, ei tarvitsisi enää vuonna 2015 mieltää ensisijaisesti naisten asioiksi. Lisäksi kannattaa muistaa, että tälle palstalle kirjoittelee nykyisin aika eri porukka kuin kymmenen vuotta sitten. Emme ole kaikki kotiäitejä, vaan edustamme eri sukupuolia.
Pyydänkin, että ensi kerralla otsikoit ketjusi esimerkiksi "Onko puolisosi...", "Mitä puolisosi..." tai "Ovatko muidenkin puolisot..." Yhdeksän kertaa kymmenestä tällaisissa ketjuissa ei ole mitään sellaista, mihin miehet tai naisten kanssa seurustelevat naiset eivät voisi vastata, ja huolimaton otsikointi voi tehdä meistä ulkopuolisia ihan tarpeettomasti ja tahattomasti.
Pieni juttu mutta halusin nostaa tämän esiin. Kiitos ja hauskaa lauantai-iltaa. :)
Kommentit (13)
Minuakin ärsyttää ja olen ihan nainen.
Minun kirjoituksistani on monesti sanottu että olen varmasti mies :Dd
Kysymyksiä saa tulkita. Voi vastata: "Olen nainen ja puolison on nainen. Vastaan siis häntä koskien - -"
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:54"]
Olen lukenut tätä palstaa jo pari vuotta, ja alusta asti minua on häirinnyt palstan gynonormatiivisuus eli taipumus olettaa kaikki palstalaiset lähtökohtaisesti heteronaisiksi. Meitä miehiä kuitenkin kirjoittaa tänne aika monta.
Jatkuvia "Onko miehesi...", "Mitä miehesi..." ja "Ovatko muidenkin miehet..." -aloituksia lukiessa alkaa ainakin alitajuisesti mieltää miehet jotenkin toiseksi, vähempiarvoiseksi sukupuoleksi.
Feministinä tämä on minusta ongelmallista jo siksikin, että minusta parisuhteita ja perhe-elämää, palstan vakioaiheita, ei tarvitsisi enää vuonna 2015 mieltää ensisijaisesti naisten asioiksi. Lisäksi kannattaa muistaa, että tälle palstalle kirjoittelee nykyisin aika eri porukka kuin kymmenen vuotta sitten. Emme ole kaikki kotiäitejä, vaan edustamme eri sukupuolia.
Pyydänkin, että ensi kerralla otsikoit ketjusi esimerkiksi "Onko puolisosi...", "Mitä puolisosi..." tai "Ovatko muidenkin puolisot..." Yhdeksän kertaa kymmenestä tällaisissa ketjuissa ei ole mitään sellaista, mihin miehet tai naisten kanssa seurustelevat naiset eivät voisi vastata, ja huolimaton otsikointi voi tehdä meistä ulkopuolisia ihan tarpeettomasti ja tahattomasti.
Pieni juttu mutta halusin nostaa tämän esiin. Kiitos ja hauskaa lauantai-iltaa. :)
[/quote]
Juu ei. Palstan suola on, kun kaikki kirjoittajat on av-mammoja sukupuoleen tai suuntaukseen katsomatta. Lähtökohta silloin on, että kirjoitetaan noin.
Tää olisi paljon tylsempi, jos pitäisi olettaa, että osa kirjoittajista on av-pappoja.
Sitäpaitsi kyllä täällä vähän väliä oletetaan kirjoittajien olevan jonneja tai pervopenoja.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 21:58"]
Kysymyksiä saa tulkita. Voi vastata: "Olen nainen ja puolison on nainen. Vastaan siis häntä koskien - -"
[/quote]Tietenkin. Mutta miksi kysyä tavalla, joka sulkee puolet potentiaalisisa vastaajista pois? -ap
Minun kirjoituksistani on monesti sanottu että olen varmasti mies :Dd
[/quote]Minua pidetään taas usein naisena. :D -ap
Gynønormatiivisuus? Oliskohan tuonkin voinut ilmaista ihan selkokielellä, vaikka se ilmenee asiayhteydestä? Vai oletatko itse kaikkien olevan sukupuoleen katsomatta lingvistikkoja?
Mua taas ärsyttää just se päinvastainen: että kun kaiken maailman kusipäät, olivat sitten miehiä, teinejä, lapsia, känniääliöitä tai mitä hyvänsä, perseilevät täällä, ihmiset tulevat siihen päivittelemään että on miten tyhmiä naiset ja äidit ovat.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 22:01"]
[/quote]Tietenkin. Mutta miksi kysyä tavalla, joka sulkee puolet potentiaalisisa vastaajista pois? -ap
[/quote]
Veikkaan, että yliarvioit muiden osuuden. Eiköhän miehillä ole suurempi kynnys aloittaa palstan lukeminen tai varsinkaan työpaikoiltaan kirjoitella av:lle?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 22:03"]
Gynønormatiivisuus? Oliskohan tuonkin voinut ilmaista ihan selkokielellä, vaikka se ilmenee asiayhteydestä? Vai oletatko itse kaikkien olevan sukupuoleen katsomatta lingvistikkoja?
[/quote]
Luulin, että gynonormatiivisuus tarkoittaa stereotyyppistä naiskäsitystä, jonka mukaan naiset ovat ulkonäköön ja miessuhteisiin keskittyviä idiootteja. Mikä minua tällä palstalla ärsyttääkin.
Palstamamma on palstamamma vaikka olisi munat. Palstamammalla on aina mies vaikka se olisi synnyttänyt seitesemän lasta. Palstamamma ei viittaa sukupuoleen eikä palstamamman mies myöskään, kuten vaikka palomies on vain elämään jäänyt nimitys vaikka nainenkin voi olla palomies. Jos jotakin häiritsee niin sitten hän on väärässä paikassa tai liian vähän aikaa palstalla jotta palstan kirjoittamattomat säännöt olisi valjenneet.
Ihan samalla perusteella, et voi olettaa, että kaikki ovat naimisissa. Pitäisi kysyä "Onko kumppanisi.." jos on jotain yhteiseloa/parisuhdetta käsittelevää. Tällasia asioita voi aina viedä äärimmilleen. Ihan kiusallani vastaan kaikkiin "Onko puolisosi.." juttuihin, vaikka ollaan avoliitossa (ilmeisesti, kun asutaan yhdessä).
Ja jos nyt lähetään tarkasti määrittelemään, niin jos joku kysyy "Onko lastesi isä/äiti..." riippuu vastaajan näkökulmasta siitä, kuka on hänelle lasten isä/äiti. Uusioperheet, adoptio ja seksuaalisesti vapaammat perherajat vaikuttavat määritelmiin. Kysypä sen sijaan vaikka "Onko lastesi biologinen isä/äiti" tms.
Aina voi saivarrella<3
Ok.