Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Valittaja-opettajat pilaavat koko ammattikunnan maineen

Vierailija
15.08.2015 |

Kyllä harmittaa, kun heti lukukauden alettua nämä työhönsä leipääntyneet opettejat alkavat marista työoloistaan ja jopa palkoistaan ja työajoistaan. Eivät yhtään ajattele, miltä moinen kuulostaa niiden korviin, joilla on ihan normaalit palkat, normaalit lomat ja työajat ilman mitään takeita jatkuvasta palkkakehityksestä tai edes työpaikan pysyvyydestä. Kyllä opettajan työ on rankkaa, varsinkin yläkouluissa, eikä ole mukavaa kun menoja joudutaan leikkaamaan, mutta ei yhtä ammattikuntaa voi jättää jalustalle, kun kaikki muut joutuvat säästötalkoisiin osallistumaan. Useimmat opettajat tämän ymmärtävät ja pystyvöt sopeutumaan muutoksiin ja kykenevät niistä huolimatta hoitamaan työnsä ammattitaidolla ja ylpeydellä. Nämä valittajat pilaavat koko ammattikunnan maineen, eikä ole ihme, jos vanhemmat alkavat suhtautua opettajiin vähemmän kunnioittavasti ja lapset omaksuvat tietysti saman asenteen. Surullista. 

Kommentit (54)

Vierailija
41/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap. on todella oikeassa, jotkut opettajat todella pilaavat opettajien maineen, ainaista marinaa milloin mistäkin, jopa oppilaiden antamista lahjoista, ylityökorvauksista, työajasta jne. ja luulen heidän olevan niitä opettajia, jotka eivät edes sovellu alalla ja heiltä puuttuu täysin ammattitaito ja osaaminen. Ovat päässeet opettajan koulutukseen pelkällä todistuksella, vaikka muita avuja ei juuri ole, joita vaadittaisiin opettajan työssä.

Vierailija
42/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole lukenut sieltä yhtään viestiä, jossa sanottaisiin, että opettajan työ on raskaampaa kuin mikään muu työ. Itse totesin, että palkka on liian pieni houkuttelemaan miehiä ja siksi palkankorotuksen tarvetta on, vaikkei se realistinen toive tai akuutti tarve olekaan. Mitenhän sinä luit esim. nämä minun sanomani asiat? Lomat ovat oikeutettuja. 9 kuukauden palkalla tehdään 9 kuukauden työt.

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:12"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:08"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:56"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:51"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:49"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:42"]

Luepa tuo aloitukseni uudelleen. Nimenomaan halusin korostaa sitä, että useimmat opettajat ovat tyytyväisiä ja vain harvat marisevat. :)

[/quote]

Mutta miksi sinusta ne valittavat pilaavat kaikkien maineen? Kun samoissa keskusteluissa kuitenkin pyörivät. Kyllähän ne vanhemmatkin nyt osaavat lukea, miksi he kehittäisivät kollektiivisen mielikuvan ammattikunnasta pelkkien negatiivisten puheenvuorojen perusteella?

[/quote]

No siksi, että niitä valittajia, tai ainakin heidän kommenttejaan, on huomattavasti enemmän kuin näitä tyytyväisten kommentteja. Juuri se oli tämän aloitukseni pointti. 

[/quote]

En usko, että pitää paikkaansa. Minusta siellä luettiin moni opettajan arjesta kertova viesti valitukseksi ihan turhaan. Se, että joku toteaa työn olevan rankkaa ei vielä tee siitä valitusta. Itse pidän siitä, että työni on rankkaa ja haastavaa ja aikaa vievää. Sellainen sopii minulle.

[/quote]

Jos olet itse opettaja, luet niitä viestejä ihan eri näkökulmasta kuin muut. Jos joku "toteaa" opettajan työn olevan niin paljon raskaampaa kuin mikään muu työ, että megapitkät lomat ovat ihan oikeutettuja ja palkka on suorastaan liian pieni, niin kyllä se moneen korvaan kuulostaa turhasta valittamiselta. Lisäksi se kuulostaa muiden töiden aliarvostamiselta, vaikka sitä ei ehkä olisikaan sellaiseksi tarkoitettu. 

[/quote]

"En ole lukenut sieltä yhtään viestiä, jossa sanottaisiin, että opettajan työ on raskaampaa kuin mikään muu työ. Itse totesin, että palkka on liian pieni houkuttelemaan miehiä ja siksi palkankorotuksen tarvetta on, vaikkei se realistinen toive tai akuutti tarve olekaan. Mitenhän sinä luit esim. nämä minun sanomani asiat? Lomat ovat oikeutettuja. 9 kuukauden palkalla tehdään 9 kuukauden työt."

Usein miehet jäävät opettajan koulutuksessa rannelle, koska kiltit kympin tytöt ovat vallanneet alan,  vaikka he eivät välttämättä edes soveltuisi alalle. Opettajan arvostus nousisi välittömästi, kun koulutukseen valittaisiin sopivampi aines, eikä vain pelkän todistuksen perusteella. Tämä tiedostetaan jo nykyään opetttajien koulutuksessa.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:39"] Montako ei-valittavaa opettajan ammatissa toimivaa tunnette? [/quote] Kymmeniä. Tuttavapiirissäni on paljon opettajia ja vain yksi valittaa jatkuvasti työoloistaan ja palkastaan. [/quote] Minä tiedän useita valittajia. Jatkuvia valituksenaiheita ovat oppilaat, oppilaiden vanhemmat, koulun rehtori, opettajakollegat ja heidän käyttäytymisensä, kouluavustajat sekä yleensäkin kokemus siitä, että opettajien ammatti on jotenkin erittäin vaativaa. Jostain syystä nämä ikuisesti valittavat eivät vahingossakaan vaihda alaa.

[/quote]

Ja ennen joulua ja kevättä alkaa lehdissä itku siitä, mitä eivät halua vanhemmilta lahjaksi. Seuraavana tulee lista, että hemmottelulahjakortit olisi kivoja ja herkkukorit ja laatuviinit, kun kukat ja lasten tekemät lahjat menee heti roskiin.

Vierailija
44/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:56"]

"En ole lukenut sieltä yhtään viestiä, jossa sanottaisiin, että opettajan työ on raskaampaa kuin mikään muu työ. Itse totesin, että palkka on liian pieni houkuttelemaan miehiä ja siksi palkankorotuksen tarvetta on, vaikkei se realistinen toive tai akuutti tarve olekaan. Mitenhän sinä luit esim. nämä minun sanomani asiat? Lomat ovat oikeutettuja. 9 kuukauden palkalla tehdään 9 kuukauden työt."

Usein miehet jäävät opettajan koulutuksessa rannelle, koska kiltit kympin tytöt ovat vallanneet alan,  vaikka he eivät välttämättä edes soveltuisi alalle. Opettajan arvostus nousisi välittömästi, kun koulutukseen valittaisiin sopivampi aines, eikä vain pelkän todistuksen perusteella. Tämä tiedostetaan jo nykyään opetttajien koulutuksessa.  [/quote]

Tunnen monta lo-koulutuksen saanutta miestä, jotka eivät tee vuottakaan opetusalalla. Syynä yleensä palkan kilpailukyvyttömyys. Siitä olen samaa mieltä, että OKL:n pääsykoe on huono ja koulutuskin antaa yliopistosta riippuen aika vaihtelevat eväät työhön ja usein epärealistisen kuvan työstä.

Vierailija
45/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opet saavat palkkaa myös kesällä ja kehuvat kokonajan, että se palkka on osa siitä tehdystä työstä. Eikö sitten kesällä, palkallisella ajalla, voisi jo vähän tunyejakin valmistella? Kyllä open palkka tuntimäärään nähden on ihan hyvä. Tiedän kymmeniä opettajia, jotka eivät tunteja valmistele ja oetus pidetään kirjankustantajan oppaan mukaan. Kokeetkin saa valmiina. Käypä yksi ope ulkoiluttamassa koraansakin kesken työpäivän ja alakoulusa ei hyppytynteja ole. Eikä ne alakoulun reksit pidä 4 - 5 viikon lomaa, pidenpään ovat poissa. Etätöitä kai kotona? Turha valittaa. Opet on työterveyshuollon henkilökunnan mukaan hankalin porukka, mikään ei sovi, näin olen kuullut.

Vierailija
46/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:39"] Montako ei-valittavaa opettajan ammatissa toimivaa tunnette? [/quote] Kymmeniä. Tuttavapiirissäni on paljon opettajia ja vain yksi valittaa jatkuvasti työoloistaan ja palkastaan. [/quote] Minä tiedän useita valittajia. Jatkuvia valituksenaiheita ovat oppilaat, oppilaiden vanhemmat, koulun rehtori, opettajakollegat ja heidän käyttäytymisensä, kouluavustajat sekä yleensäkin kokemus siitä, että opettajien ammatti on jotenkin erittäin vaativaa. Jostain syystä nämä ikuisesti valittavat eivät vahingossakaan vaihda alaa.

[/quote]

Ja ennen joulua ja kevättä alkaa lehdissä itku siitä, mitä eivät halua vanhemmilta lahjaksi. Seuraavana tulee lista, että hemmottelulahjakortit olisi kivoja ja herkkukorit ja laatuviinit, kun kukat ja lasten tekemät lahjat menee heti roskiin.

[/quote]

On taas valikoivasti luettu... Joku hullu saattaa provoilla, että mitä haluaa, mutta suurin osa vastaa, että kiitos/jouluntoivotus riittää ja JOS haluaa jotain antaa, jotakin sellaista on varman päälle, mikä käytetään pois/kuihtuu pois. Eli samoilla periaatteilla kun nyt vaikka naapuria muistaa, ei sinnekkään kukaan mitään ihmeellistä varmaan kuskaa, mutta jos jotain, niin esim. kukka jouluna.

Vierailija
47/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajia on niin monenlaisia. Täällä, missä asun, on joka kevät aina jännitystä vanhemmilla, kuka opettaja tulee oman lapsen luokanopettajaksi. Kaikki tietää, kenen luokalla opitaan ja kenen luokalla ei homma luista tippaakaan. Tiedetään, kuka ei saa mitään kuria ja kuka taas saa heti ryhmän toimimaan. Itsekin olen aikoinani tätä samaa jännännyt ja huokaissut salaa helpotuksesta, kun lapsi pääsi hyvän opettajan luokalle. Harmitellut, kun ekaluokan opettajaksi tuli juuri se, joka tiedetään, että ei tee työtään kunnolla ja oppimistulokset jää heikoille. Kun tiesi, että lapsen kohtaloksi sattui olla kolme vuotta juuri tämän opettajan luokalla, harmitti. Onneksi kuitenkin luokanopettajat harvoin opettavat koko kuutta vuotta samaa ryhmää, joten kovin korvaamatonta vahinkoa ei edes huono opettaja pysty saamaan aikaiseksi.

Hyvä opettaja on kullanarvoinen. Sellaiselle on annettu kiitosta wilmassa ja jopa ostettu lahjakin.

Vierailija
48/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Mä tykkään ammatistani ja niin suurin osa alalla olevista tuttavistanikin. Mutta välillä tuntuu siltä, että mikä tahansa opettajan sanoma negatiivinen asia lasketaan heti turhaksi valitukseksi, marinaksi tai rutisemiseksi. Minusta olisi jo aika päästää irti kansankynttilän leimasta ja hyväksyä se, että opettajatkin ovat ihmisiä ja jotkut haluavat lisää rahaa, etuja tai mitä keksivätkin haluta. Ei opettajan tarvitse olla mikään moraalin malli vapaa-ajallaan. Työajalla ja työasioissa toki täytyy mielestäni käyttäytyä mallikelpoisesti."

Nykyään opettajat kyllä käyttävät melko kovaa tekstiä ja arvostelu ulottuu niin vanhempiin kuin oppilaisiin. Hyvä esimerkki on toinen keskustelu, jossa opettaja arvosteli kovin sanoin hyvinkin alentavasti, jota ei tehtäisi missään muussa ammattiryhmässä, vaikka ollaan tekemisissä lasten ja nuorten kanssa ja joudutaan vastaavien ongelmien eteen esim. päiväkoti, lastensuojelu, poliisi, lääkäri jne.

Vierailija
49/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:01"]

[/quote]

[/quote]

On taas valikoivasti luettu... Joku hullu saattaa provoilla, että mitä haluaa, mutta suurin osa vastaa, että kiitos/jouluntoivotus riittää ja JOS haluaa jotain antaa, jotakin sellaista on varman päälle, mikä käytetään pois/kuihtuu pois. Eli samoilla periaatteilla kun nyt vaikka naapuria muistaa, ei sinnekkään kukaan mitään ihmeellistä varmaan kuskaa, mutta jos jotain, niin esim. kukka jouluna.

[/quote]

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288691805879.html

Vierailija
50/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opettajan työn ongelma on se, että opettajan ei tarvitse olla tuottava. Toiseksi se, että lasten on melkein pakko käydä koulua, ellei hoida itse opetusta. Joten vanhemmat ovat riippuvaisia opettajista ja heidän mielivallastaan. Jos joku vanhempi uskaltaa kritisoida opettajan päätöksiä, saa kuulla olevansa hullu äiti tai isä, joka ei saa kakaraansa kuriin ja kiusaa opettajaa. Vanhemmat alistuvat hiljaa, ettei lapsi joutuisi silmätikuksi. Esim. kiusaamistapaukset ovat juuri tällaisia. Niihin ei koulussa puututa, ennen kuin vanhemmat tekevät rikosilmoituksen. Jos puutut lapsesi kiusaamiseen, saat kuulla olevasi curling-vanhempi

Vierailija
51/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:05"]

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:01"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

http://www.iltasanomat.fi/perhe/art-1288691805879.html

[/quote]

Juuri niin, eli joku yksittäinen provoili tai oli hullu, kai niitäkin ammattikuntaan kuin ammattikuntaan mahtuu. Ja muut tykkäsivät, että lapsen tekemä kortti tai joku luokan yhdessä tekemä lautapeli olis kiva. Voi kauhea sentään.

Onneksi olen yläkoulun ope ja oppilaat ja vanhemmat tietää, ettei mitään tarvitse tuoda (eikä suurin osa tuokaan). Siitä olen kyllä pettynyt, jos suusanallinen toivotus ei oppilaalta onnistu, silloin koen vähän niin kuin epäonnistuneeni kasvatustehtävässäni.

Vierailija
52/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:02"]

"Mä tykkään ammatistani ja niin suurin osa alalla olevista tuttavistanikin. Mutta välillä tuntuu siltä, että mikä tahansa opettajan sanoma negatiivinen asia lasketaan heti turhaksi valitukseksi, marinaksi tai rutisemiseksi. Minusta olisi jo aika päästää irti kansankynttilän leimasta ja hyväksyä se, että opettajatkin ovat ihmisiä ja jotkut haluavat lisää rahaa, etuja tai mitä keksivätkin haluta. Ei opettajan tarvitse olla mikään moraalin malli vapaa-ajallaan. Työajalla ja työasioissa toki täytyy mielestäni käyttäytyä mallikelpoisesti."

Nykyään opettajat kyllä käyttävät melko kovaa tekstiä ja arvostelu ulottuu niin vanhempiin kuin oppilaisiin. Hyvä esimerkki on toinen keskustelu, jossa opettaja arvosteli kovin sanoin hyvinkin alentavasti, jota ei tehtäisi missään muussa ammattiryhmässä, vaikka ollaan tekemisissä lasten ja nuorten kanssa ja joudutaan vastaavien ongelmien eteen esim. päiväkoti, lastensuojelu, poliisi, lääkäri jne.

[/quote]

Höpö höpö. Jokaiseen ammattikuntaan mahtuu dorkia. Nykyisin ne dorkat vain saavat äänensä kuuluviin. 

Vierailija
53/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:24"]

Mikä tekee opesta "vittumaisen"? Pitää kiinni säännöistä? Muistuttaa äitiäsi? Opettaa inhokkiainettasi? Ei hyväksy kielenkäyttöä, jossa puhetta höystää usein "vittu"? Puuttuu muihinkin asiattomuuksiin? Ei anna tupakoida koulun pihalla? Antaa läksyjä? Kerro!

[/quote]

On takakireä, virkaintoinen pilkunnussija joka valittaa joka vitun asiasta.

Vierailija
54/54 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 19:07"]

Opettajan työn ongelma on se, että opettajan ei tarvitse olla tuottava. Toiseksi se, että lasten on melkein pakko käydä koulua, ellei hoida itse opetusta. Joten vanhemmat ovat riippuvaisia opettajista ja heidän mielivallastaan. Jos joku vanhempi uskaltaa kritisoida opettajan päätöksiä, saa kuulla olevansa hullu äiti tai isä, joka ei saa kakaraansa kuriin ja kiusaa opettajaa. Vanhemmat alistuvat hiljaa, ettei lapsi joutuisi silmätikuksi. Esim. kiusaamistapaukset ovat juuri tällaisia. Niihin ei koulussa puututa, ennen kuin vanhemmat tekevät rikosilmoituksen. Jos puutut lapsesi kiusaamiseen, saat kuulla olevasi curling-vanhempi

[/quote]

Tämä oli kyllä mulle ihan uusi tieto. Mutta näin sen on sitten oltava.