Äitiys, miksi se on yhtä taistelua?
Olen lueskellut tässä ties kuinka kauan erilaisia äitiys ja terveysblogeja, suurimmassa osassa kauhistellaan miten "äiti ei jaksa huolehtia itsestään" ja sitä rataa. Heräsi vaan kysymys että miksi kaikkien pitäisi olla vimpan päälle huoliteltuja fitnessäitejä ollakseen hyviä äitejä?
Onko mun (tai jonkun muun) äitiys vähempiarvoista kun vedän pieruverkkarit ja lenkkarit jalassa, hiukset laittamatta ja meikitkin on kaupan hyllyllä?
Se on ihan fine että haluaa olla huoliteltu, ei kutkuta mua pätkääkään, mutta karvat nousee pystyyn kun alkaa ".. miten joku ei jaksa huolehtia itsestään, kivat vaatteet ja meikit ja blabla jaksan paremmin kun .. "
Kommentit (12)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 19:54"]
Olen lueskellut tässä ties kuinka kauan erilaisia äitiys ja terveysblogeja, suurimmassa osassa kauhistellaan miten "äiti ei jaksa huolehtia itsestään" ja sitä rataa. Heräsi vaan kysymys että miksi kaikkien pitäisi olla vimpan päälle huoliteltuja fitnessäitejä ollakseen hyviä äitejä? Onko mun (tai jonkun muun) äitiys vähempiarvoista kun vedän pieruverkkarit ja lenkkarit jalassa, hiukset laittamatta ja meikitkin on kaupan hyllyllä? Se on ihan fine että haluaa olla huoliteltu, ei kutkuta mua pätkääkään, mutta karvat nousee pystyyn kun alkaa ".. miten joku ei jaksa huolehtia itsestään, kivat vaatteet ja meikit ja blabla jaksan paremmin kun .. "
[/quote] Koska et ole tarpeeksi kypsä. Olet itsekeskeinen kakara, joka levittää paskan kuvan äitiydestä ja silti suurelta osalta äitiys onnistuu loistavasti.
Ei asialla ole mitään tekemistä äitiyden kanssa. Minä olen aina ollut tytyväinen itseeni naisena, ihmisenä. Juuri sellaisena kuin olen. Rakastan kroppaani ja olen mielestäni kaunis. Minulle tyypilliseen naiseuteen ja kauneuteen ei kuulu fitness, korkokengät, laihduttaminen, meikit tai hiustenlaitto. Ei ennen eikä jälkeen lapsen. Ja hyvin on pyyhkinyt. Kaksi tutkintoa taskussa, mielenkiintoinen työ, juuri minulle sopiva mies, hyviä ystäviä ja omia harrastuksia. En nyt keksi yhtäkään syytä miksi minun pitäisi muuttaa itseäni miksikään muuksi.
Mulla on hyvä neuvo: lopeta tyhjänpäiväisten lifestyle blogien lukeminen. Säästyvällä ajalla voi sitten viettää laatuaikaa lasten, miehensä tai ihan itsensä kanssa. Ja olla läsnä siinä omassa elämässään ja tehdä itselle merkityksellisiä asioita.
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:25"]Mulla on hyvä neuvo: lopeta tyhjänpäiväisten lifestyle blogien lukeminen. Säästyvällä ajalla voi sitten viettää laatuaikaa lasten, miehensä tai ihan itsensä kanssa. Ja olla läsnä siinä omassa elämässään ja tehdä itselle merkityksellisiä asioita.
[/quote]
Okei, asia josta ei saa keskustella?
En mielestäni maininnut että oma elämä olisi perseestä tms, tein vain havainnon että moni bloggari jaksaa hokea mantraa " en tajua miksi muut ei huolehdi itsestään". Ja tässä tapauksessa huolehtiminen on salilla käynti, fiinit vaatteet ja todella huoliteltu ulkonäkö.
Oma elämäni on ihan suht ok raiteilla, kiitos vaan. Juuri tultiin retkeltä laslaslasten kanssa :)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:25"]Mulla on hyvä neuvo: lopeta tyhjänpäiväisten lifestyle blogien lukeminen. Säästyvällä ajalla voi sitten viettää laatuaikaa lasten, miehensä tai ihan itsensä kanssa. Ja olla läsnä siinä omassa elämässään ja tehdä itselle merkityksellisiä asioita.
[/quote]
Okei, asia josta ei saa keskustella?
En mielestäni maininnut että oma elämä olisi perseestä tms, tein vain havainnon että moni bloggari jaksaa hokea mantraa " en tajua miksi muut ei huolehdi itsestään". Ja tässä tapauksessa huolehtiminen on salilla käynti, fiinit vaatteet ja todella huoliteltu ulkonäkö.
Oma elämäni on ihan suht ok raiteilla, kiitos vaan. Juuri tultiin retkeltä laslaslasten kanssa :)
[/quote]
Toki saa keskustella. Aloituksestasi saa vain sen vaikutelman että luet paljon näitä höpö höpö blogeja ja sitten ahdistut niiden antamasta naiskuvasta.
Se miksi bloggarit hokevat tällaista mantraa johtuu siitä, että he yrittävät saada yhteistyökumppaneiksi firmoja, jotka kauppaavat naisille erilaisia tuotteita "itsensä huolehtimiseen".
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:42"]
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:31"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:25"]Mulla on hyvä neuvo: lopeta tyhjänpäiväisten lifestyle blogien lukeminen. Säästyvällä ajalla voi sitten viettää laatuaikaa lasten, miehensä tai ihan itsensä kanssa. Ja olla läsnä siinä omassa elämässään ja tehdä itselle merkityksellisiä asioita. [/quote] Okei, asia josta ei saa keskustella? En mielestäni maininnut että oma elämä olisi perseestä tms, tein vain havainnon että moni bloggari jaksaa hokea mantraa " en tajua miksi muut ei huolehdi itsestään". Ja tässä tapauksessa huolehtiminen on salilla käynti, fiinit vaatteet ja todella huoliteltu ulkonäkö. Oma elämäni on ihan suht ok raiteilla, kiitos vaan. Juuri tultiin retkeltä laslaslasten kanssa :) [/quote] Toki saa keskustella. Aloituksestasi saa vain sen vaikutelman että luet paljon näitä höpö höpö blogeja ja sitten ahdistut niiden antamasta naiskuvasta. Se miksi bloggarit hokevat tällaista mantraa johtuu siitä, että he yrittävät saada yhteistyökumppaneiksi firmoja, jotka kauppaavat naisille erilaisia tuotteita "itsensä huolehtimiseen".
[/quote]
Olen samaa mieltä. En itse koskaan eksy edes lukemaan tuollaisia blogeja, sillä ne eivät millään tapaa vastaa minun käsitystäni naiseudesta tai haluani viettää vapaa-aikaani lukemalla niitä. Ei siis ärsytä, kun en moisiin mielipiteisiin missään törmää. Suosittelen siis muuta luettavaa.
:( Mä luulin otsikosta, että täällä keskusteltais kurahousuraivareista, väsymyksestä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta, lentävistä puurolautasista.. Nojoo, meen muualle parkumaan epäonnistunutta päivääni äitinä :D
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:58"]:( Mä luulin otsikosta, että täällä keskusteltais kurahousuraivareista, väsymyksestä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta, lentävistä puurolautasista.. Nojoo, meen muualle parkumaan epäonnistunutta päivääni äitinä :D
[/quote]
Juu, mulla ihan samat fiilikset. :DD
Kaikilla ei ilmeisesti ole ihan samanlaiset taistelut... ("voi ei, en ole ehtinyt tänään salille" :DDD)
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:58"]:( Mä luulin otsikosta, että täällä keskusteltais kurahousuraivareista, väsymyksestä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta, lentävistä puurolautasista.. Nojoo, meen muualle parkumaan epäonnistunutta päivääni äitinä :D
[/quote]
Voidaan me jutella siitäkin kun ilmeisesti keslustelinavaukseni oli niin huono :D
[quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 21:07"][quote author="Vierailija" time="20.06.2015 klo 20:58"]:( Mä luulin otsikosta, että täällä keskusteltais kurahousuraivareista, väsymyksestä, työn ja perhe-elämän yhteensovittamisesta, lentävistä puurolautasista.. Nojoo, meen muualle parkumaan epäonnistunutta päivääni äitinä :D
[/quote]
Voidaan me jutella siitäkin kun ilmeisesti keslustelinavaukseni oli niin huono :D
[/quote]
No ei ollut, olin vaan valmistautunut käärimään hihat kerätäkseni sympatiaa muilta kohtalotovereilta :D
Kyllä muakin kyllästyttää tää monien äitien fitness-buumi. Tai lähinnä se salikorttien ja puuterihuiskien tuputtaminen kaikille.
Itsensä ehostaminen ja treenaaminen pitäis lähteä siitä, että naista itseään sattuu ne asiat kiinnostamaan. Ei äidin täydy laittautua vaan siksi, ettei saisi näyttää väsyneeltä ja kulahtaneelta. Totta kai saa, jos sitä oikeasti on.
Ei lapsia kiinnosta, minkä näköisenä äiti lähtee puistoon. Niitä kiinnostaa, lähteekö äiti ja onko lapparit messissä. Ja lasten pitäisi olla äidin ainoita ja tärkeimpiä tuomareita.
9
Ihan ohis, mutta mua usein hävettää kun oon kaikista laittautunein äiti kun meen lapseni kanssa jossain. Mä en pidä sitä mitenkään tavoiteltavana asiana, oon vain luonteeltani esteettinen ja pinnallinen, aina tarve olla näteissä vaatteissa ja meikissä. Pidän sitä omana ongelmanani ja muita "laittamattomia" naisia normaaleina. Onneksi mulla on poika, niin ehkä siitä ei tule samanlaista.
Mä oon nähny fittnesäitejä ainoastaan netissä. Yksikään kadulla vastaan tullut äiti ei oo ollu sellainen. Oon nähny tavallisia äitejä, hoikkia, pyöreitä, lyhyitä, pitkiä..... mutta en yhtään fittnesmammaa.