Valittaja-opettajat pilaavat koko ammattikunnan maineen
Kyllä harmittaa, kun heti lukukauden alettua nämä työhönsä leipääntyneet opettejat alkavat marista työoloistaan ja jopa palkoistaan ja työajoistaan. Eivät yhtään ajattele, miltä moinen kuulostaa niiden korviin, joilla on ihan normaalit palkat, normaalit lomat ja työajat ilman mitään takeita jatkuvasta palkkakehityksestä tai edes työpaikan pysyvyydestä. Kyllä opettajan työ on rankkaa, varsinkin yläkouluissa, eikä ole mukavaa kun menoja joudutaan leikkaamaan, mutta ei yhtä ammattikuntaa voi jättää jalustalle, kun kaikki muut joutuvat säästötalkoisiin osallistumaan. Useimmat opettajat tämän ymmärtävät ja pystyvöt sopeutumaan muutoksiin ja kykenevät niistä huolimatta hoitamaan työnsä ammattitaidolla ja ylpeydellä. Nämä valittajat pilaavat koko ammattikunnan maineen, eikä ole ihme, jos vanhemmat alkavat suhtautua opettajiin vähemmän kunnioittavasti ja lapset omaksuvat tietysti saman asenteen. Surullista.
Kommentit (54)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:30"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:27"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:24"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:18"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:03"]
Juu, ne isommat sammakot onkin siellä keskustelun lomassa, ei niinkään aloituksessa.
[/quote]
Väitän, että se mikä sinusta on sammakko, on minusta väärin tulkittu. Jos ei lasketa sitä "parempaa palkkaa niin parempaa opetusta" -provoa.
[/quote]
Kyllä minä mielestäni ihan lukutaitoinen olen. Jos opettajan ulosanti on niin huono, että suurin osa ihmisistä ymmärtää hänen sanomansa väärin, taitaa olla kyllä väärässä ammatissa.
[/quote]
Siinä tai vastaanottajan ennakkokäsityksissä. Mutta toisaalta, jos tosiaan epäilet, että opettajien arvostus laskee, koska lasten vanhemmat uskovat kaiken, mitä lukevat av:lta, niin emme varmaan löydäkään yhteisymmärrystä.
[/quote]
Emme näköjään. :) Lieneeköhän nuo kaikki ruikuttajat sitten valeopettajia huvikseen provoilemassa täällä... Voihan se olla niinkin.
[/quote]
Hyvin ohitit kuitenkin kaikki opettajat, jotka sanoivat olevansa tyytyväisiä ja päätit muodostaa mielikuvasi niiden perusteella, joiden mielestä opettajan työ ei ole pelkkää onnea ja auvoa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:33"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:30"]
Juu, ne isommat sammakot onkin siellä keskustelun lomassa, ei niinkään aloituksessa.
[/quote]
Väitän, että se mikä sinusta on sammakko, on minusta väärin tulkittu. Jos ei lasketa sitä "parempaa palkkaa niin parempaa opetusta" -provoa.
[/quote]
Kyllä minä mielestäni ihan lukutaitoinen olen. Jos opettajan ulosanti on niin huono, että suurin osa ihmisistä ymmärtää hänen sanomansa väärin, taitaa olla kyllä väärässä ammatissa.
[/quote]
Siinä tai vastaanottajan ennakkokäsityksissä. Mutta toisaalta, jos tosiaan epäilet, että opettajien arvostus laskee, koska lasten vanhemmat uskovat kaiken, mitä lukevat av:lta, niin emme varmaan löydäkään yhteisymmärrystä.
[/quote]
Emme näköjään. :) Lieneeköhän nuo kaikki ruikuttajat sitten valeopettajia huvikseen provoilemassa täällä... Voihan se olla niinkin.
[/quote]
Hyvin ohitit kuitenkin kaikki opettajat, jotka sanoivat olevansa tyytyväisiä ja päätit muodostaa mielikuvasi niiden perusteella, joiden mielestä opettajan työ ei ole pelkkää onnea ja auvoa.
[/quote]
Luepa tuo aloitukseni uudelleen. Nimenomaan halusin korostaa sitä, että useimmat opettajat ovat tyytyväisiä ja vain harvat marisevat. :)
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:42"]
Luepa tuo aloitukseni uudelleen. Nimenomaan halusin korostaa sitä, että useimmat opettajat ovat tyytyväisiä ja vain harvat marisevat. :)
[/quote]
Mutta miksi sinusta ne valittavat pilaavat kaikkien maineen? Kun samoissa keskusteluissa kuitenkin pyörivät. Kyllähän ne vanhemmatkin nyt osaavat lukea, miksi he kehittäisivät kollektiivisen mielikuvan ammattikunnasta pelkkien negatiivisten puheenvuorojen perusteella?
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:49"]
[/quote]
Mutta miksi sinusta ne valittavat pilaavat kaikkien maineen? Kun samoissa keskusteluissa kuitenkin pyörivät. Kyllähän ne vanhemmatkin nyt osaavat lukea, miksi he kehittäisivät kollektiivisen mielikuvan ammattikunnasta pelkkien negatiivisten puheenvuorojen perusteella?
[/quote]
No siksi, että niitä valittajia, tai ainakin heidän kommenttejaan, on huomattavasti enemmän kuin näitä tyytyväisten kommentteja. Juuri se oli tämän aloitukseni pointti.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:51"]
[/quote]
[/quote]
No siksi, että niitä valittajia, tai ainakin heidän kommenttejaan, on huomattavasti enemmän kuin näitä tyytyväisten kommentteja. Juuri se oli tämän aloitukseni pointti.
[/quote]
En usko, että pitää paikkaansa. Minusta siellä luettiin moni opettajan arjesta kertova viesti valitukseksi ihan turhaan. Se, että joku toteaa työn olevan rankkaa ei vielä tee siitä valitusta. Itse pidän siitä, että työni on rankkaa ja haastavaa ja aikaa vievää. Sellainen sopii minulle.
Itse ainakin huomaisin koulu- ja opiskeluaikoina, että naisopettajat ovat keskimäärin paljon miesopettajia vittumaisempia. Naisopettajat ovat melkein järjestäänsä takakireitä pilkunnussijoita, jotka mussuttivat joka vitun asiasta ja sen lisäksi pitivät viimeiseen asti kiinni minuuttiaikataulustaan. Ihan sama vaikka tunneilla ei ollut viimeisiin puoleen mitään tekemistä, siitä huolimatta piti kökkiä luokassa loppuun asti ettei tunti varmasti loppunut etuajassa.
Miesopettajat olivat monessakin paljon rennompia, eivätkä ainakaan istuttaneet oppilaita luokassa tappiin asti jos tunnin aiheet oli jo käsitelty eikä ollut mitään tekemistä.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 16:40"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 14:39"]
Montako ei-valittavaa opettajan ammatissa toimivaa tunnette?
[/quote]
Kymmeniä. Tuttavapiirissäni on paljon opettajia ja vain yksi valittaa jatkuvasti työoloistaan ja palkastaan.
[/quote]
Minä tiedän useita valittajia. Jatkuvia valituksenaiheita ovat oppilaat, oppilaiden vanhemmat, koulun rehtori, opettajakollegat ja heidän käyttäytymisensä, kouluavustajat sekä yleensäkin kokemus siitä, että opettajien ammatti on jotenkin erittäin vaativaa. Jostain syystä nämä ikuisesti valittavat eivät vahingossakaan vaihda alaa.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 17:56"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En usko, että pitää paikkaansa. Minusta siellä luettiin moni opettajan arjesta kertova viesti valitukseksi ihan turhaan. Se, että joku toteaa työn olevan rankkaa ei vielä tee siitä valitusta. Itse pidän siitä, että työni on rankkaa ja haastavaa ja aikaa vievää. Sellainen sopii minulle.
[/quote]
Jos olet itse opettaja, luet niitä viestejä ihan eri näkökulmasta kuin muut. Jos joku "toteaa" opettajan työn olevan niin paljon raskaampaa kuin mikään muu työ, että megapitkät lomat ovat ihan oikeutettuja ja palkka on suorastaan liian pieni, niin kyllä se moneen korvaan kuulostaa turhasta valittamiselta. Lisäksi se kuulostaa muiden töiden aliarvostamiselta, vaikka sitä ei ehkä olisikaan sellaiseksi tarkoitettu.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:03"]
Itse ainakin huomaisin koulu- ja opiskeluaikoina, että naisopettajat ovat keskimäärin paljon miesopettajia vittumaisempia. Naisopettajat ovat melkein järjestäänsä takakireitä pilkunnussijoita, jotka mussuttivat joka vitun asiasta ja sen lisäksi pitivät viimeiseen asti kiinni minuuttiaikataulustaan. Ihan sama vaikka tunneilla ei ollut viimeisiin puoleen mitään tekemistä, siitä huolimatta piti kökkiä luokassa loppuun asti ettei tunti varmasti loppunut etuajassa.
Miesopettajat olivat monessakin paljon rennompia, eivätkä ainakaan istuttaneet oppilaita luokassa tappiin asti jos tunnin aiheet oli jo käsitelty eikä ollut mitään tekemistä.
[/quote]
Niin, tuollaista se on, ihan tavanomaisena päivänä, ihan tavanomaiselta näyttävien oppilaiden suusta tuleva teksti. Ja tämäkin on varmaan jo teinivuosista vähän seestynyt tyyppi, joka tuossa näytti mallia, millaista voi olla opettaa jotakin, jonka teini juuri sen hetkisessä mielentilassa kokee turhaksi. Usein esim. opettajan ulkonäkö tai vaikka sukupuoli, ikä tai muu sellainen asia, jolle hän ei mitään edes voi, otetaan myös esille ja eihän se mukavalta tunnu ja asiaan on puututtava -> nuori kokee opettajan entistä ikävämmäksi, ei ole kivaa olla kasvatettavana.
On se open työ siis rankkaa välillä, ihan niin kuin moni muukin työ. Mutta tässä ketjussa nyt puhuttiin tästä työstä niin siksi kommentoin, vaikkei vissiin saisikaan.
Perusopetuslaki määrää, että oppilaan oikeus on saada opetusta vähintään 45 min. Että ei kuule tietä ääliöitä huvikseen siellä pidetä. Laki vaan määrää...siitähän miesopet ei tiedä hevonvittua, kun eivät muutenkaan ole perillä mistään. Ei niitä kiinnosta. T. Vittumainen pilkunnussija
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:08"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Jos olet itse opettaja, luet niitä viestejä ihan eri näkökulmasta kuin muut. Jos joku "toteaa" opettajan työn olevan niin paljon raskaampaa kuin mikään muu työ, että megapitkät lomat ovat ihan oikeutettuja ja palkka on suorastaan liian pieni, niin kyllä se moneen korvaan kuulostaa turhasta valittamiselta. Lisäksi se kuulostaa muiden töiden aliarvostamiselta, vaikka sitä ei ehkä olisikaan sellaiseksi tarkoitettu.
[/quote]
En ole lukenut sieltä yhtään viestiä, jossa sanottaisiin, että opettajan työ on raskaampaa kuin mikään muu työ. Itse totesin, että palkka on liian pieni houkuttelemaan miehiä ja siksi palkankorotuksen tarvetta on, vaikkei se realistinen toive tai akuutti tarve olekaan. Mitenhän sinä luit esim. nämä minun sanomani asiat? Lomat ovat oikeutettuja. 9 kuukauden palkalla tehdään 9 kuukauden työt.
Minusta se on oikeasti ikävä puoli opettajan palkkauksessa, että joka lukuvuosi on eri määrä tunteja. Yhtenä vuonna voi olla 25 opetustuntia ja seuraavaa 18 opetustuntia, ja palkka tippuu yks kaks nettona 500 e. Tuntien määrään ei voi vaikuttaa, koska opettaja ei itse niitä päätä, eikä niitä tiedä etukäteen vaan vasta uuden lukuvuoden alkaessa. Se taas vaikuttaa veroprosenttiin ja voi käydä niin, että kun palkka muuttuu kesken vuoden, pamahtaa mätkyjä monta sataa euroa. Se on stressaavaa ja vaikuttaa myös siihen, millaisia kalliita hankintoja uskaltaa tehdä, esim. ottaako autolainaa.
Monet opettajat valittavat täällä sen takia, että muut ihmiset kuvittelevat heidän työnsä olevan vain muutaman tunnin pitämistä viikottain ja että siellä vain lokoillaan ja edetään kappale kerrallaan päivästä toiseen ja samalla rutiinilla mennään 40 vuotta. Ehkä se näyttää ulkopuolisille tältä. Se kuitenkin ottaa päähän, että ne ulkopuoliset kovaäänisesti haukkuvat opettajia, koska nämä tekevät niin vähän työtä, vaikka oikeasti he näkevät vain jäävuoren huipun. 60 % työstä tehdään oppitunnilla, 40 % oppituntien ulkopuolella. Oppilaat ovat erilaisia, jokaiseen pitää tutustua, jokaisen henkilökohtaista opettamista toteuttaa, ja oppilaat vaihtuvat joka vuosi.
Oppilaiden kaikkeen tekemiseen koulussa vaikuttaa niin moni muukin asia kuin se oppitunnin sisältö - kaveripiiri, vapaa-ajan tekemiset, kotiolot, kasvaminen, riidat, luonne, ujous, epävarmuus jne. Kaikki vanhemmatkaan eivät ymmärrä tätä asiaa vaan syyttävät, että opettaja on ottanut lapsen silmätikuksi tms. jos on maininta jostain ristiriidasta, joka on koulussa sattunut. Lapsi ei ole sama ihminen koulussa kuin kotona.
Raskainta on se, että opettajan tehtävänä on myös arvioida koko ajan oppilaita. On vaikea olla kasvattaja ja auktoriteetti, samalla mukava ja luokseenpäästävä aikuinen, jolle voi purkaa sydäntään, ja kuitenkin vahdata lasta joka hetki todistus mielessä.
Mitä tulee siihen, että tällä palstalla pyörii vain työstään valittavia opettajia, enpä ole paljonkaan nähnyt muiden alojen työntekijöiden hehkuttavan onneaan työn takia. Enemmän täällä puretaan pottuuntumista. Olisi kyllä hauska lukea joskus vaikka hammashoitajien valituksia, mutta opettajiahan nyt on lukumääräisesti niin paljon enemmän, että ei ihme, että he täällä myös kirjoittavat enemmän. Sekin olisi kiva, jos nämä opettajien haukkujat aina laittaisivat viestinsä perään, kuinka monta ja minkä ikäistä lasta heillä on ja mitä he itse ovat ammatiltaan.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:11"]
[/quote]
Niin, tuollaista se on, ihan tavanomaisena päivänä, ihan tavanomaiselta näyttävien oppilaiden suusta tuleva teksti. Ja tämäkin on varmaan jo teinivuosista vähän seestynyt tyyppi, joka tuossa näytti mallia, millaista voi olla opettaa jotakin, jonka teini juuri sen hetkisessä mielentilassa kokee turhaksi. Usein esim. opettajan ulkonäkö tai vaikka sukupuoli, ikä tai muu sellainen asia, jolle hän ei mitään edes voi, otetaan myös esille ja eihän se mukavalta tunnu ja asiaan on puututtava -> nuori kokee opettajan entistä ikävämmäksi, ei ole kivaa olla kasvatettavana.
On se open työ siis rankkaa välillä, ihan niin kuin moni muukin työ. Mutta tässä ketjussa nyt puhuttiin tästä työstä niin siksi kommentoin, vaikkei vissiin saisikaan.
[/quote]
Tällä nyt ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että jostain syystä vittumaisimmat opettajat ovat lähes järjestäänsä naisia.
Yks opettaja puhisi, että on aivopierujen hommaa ehdottaa heille kesäloman osittaista lomautusta. Että vanhemmat vois luopua koko palkastaan hänen puolestaan. Huh huh. Eipä antanut järjen jättiläisen kuvaa tyypistä. Missä on yhteistalkoohenki ja laajempi ymmärrys.
[/quote]
Opettajat osallistuvat heti, kun muutkin osallistuvat - niin julkisella kuin yksityisellä puolella. Kaikki vain palkkaa laskemaan, yrittäjille tästä jäävä ylimääräinen tulo valtiolle, hiiop!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 11:55"]Kyllä harmittaa, kun heti lukukauden alettua nämä työhönsä leipääntyneet opettejat alkavat marista työoloistaan ja jopa palkoistaan ja työajoistaan. Eivät yhtään ajattele, miltä moinen kuulostaa niiden korviin, joilla on ihan normaalit palkat, normaalit lomat ja työajat ilman mitään takeita jatkuvasta palkkakehityksestä tai edes työpaikan pysyvyydestä. Kyllä opettajan työ on rankkaa, varsinkin yläkouluissa, eikä ole mukavaa kun menoja joudutaan leikkaamaan, mutta ei yhtä ammattikuntaa voi jättää jalustalle, kun kaikki muut joutuvat säästötalkoisiin osallistumaan. Useimmat opettajat tämän ymmärtävät ja pystyvöt sopeutumaan muutoksiin ja kykenevät niistä huolimatta hoitamaan työnsä ammattitaidolla ja ylpeydellä. Nämä valittajat pilaavat koko ammattikunnan maineen, eikä ole ihme, jos vanhemmat alkavat suhtautua opettajiin vähemmän kunnioittavasti ja lapset omaksuvat tietysti saman asenteen. Surullista.
[/quote]
Just näin!! Mulla on kaksi opea facebook-kavereina ja voi taivas sitä valittamisen määrää. Myötähäpeää tunnen kun niitä luen. Ei mitään suhteellisuudentajua siinä loputtomassa nurinassa kamalasta työstään. Maa on kuitenkin väärällään työttömiä yms. joten siistiä sisätyötä ihan kelpo liksalla ja lomilla tekevät voisivat olla ihan hissukseen. Tai ainakin urputtaa vähän vähemmän. Ja voi sitä ammattia vaihtaakin jos on niin väärä ala tullut valittua. Monet kerrat olen ajatellut että onneksi omien lasten opet eivät ole tuollaisia ankeuttajia ja naama vääränä narisijoita.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
En ole lukenut sieltä yhtään viestiä, jossa sanottaisiin, että opettajan työ on raskaampaa kuin mikään muu työ. Itse totesin, että palkka on liian pieni houkuttelemaan miehiä ja siksi palkankorotuksen tarvetta on, vaikkei se realistinen toive tai akuutti tarve olekaan. Mitenhän sinä luit esim. nämä minun sanomani asiat? Lomat ovat oikeutettuja. 9 kuukauden palkalla tehdään 9 kuukauden työt.
[/quote]
Tuossahan se oli rivien välissä sinunkin viestissäsi. Että palkkaan nähden työnne on niin paljon raskaampaa kuin muilla, että lasket sen olevan vain 9kk palkan. Moni muu ammatti on ihan varmasti yhtä raskas tai raskaampikin, eikä palkka silti ole opettajien luokkaa ja lomia vain murto-osa. Siinä olet kyllä oikeassa, että opettajien valituksiin reagoidaan ehkä herkemmin ja aggressiivisemmin kuin moniin muihin asioihin. Juuri siitä syystä, että sitä pidetään eduiltaan niin etuoikeutettuna ammattina moneen muuhun verrattuna.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:19"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:11"]
[/quote]
[/quote]
Tällä nyt ei ole mitään tekemistä sen kanssa, että jostain syystä vittumaisimmat opettajat ovat lähes järjestäänsä naisia.
[/quote]
Mikä tekee opesta "vittumaisen"? Pitää kiinni säännöistä? Muistuttaa äitiäsi? Opettaa inhokkiainettasi? Ei hyväksy kielenkäyttöä, jossa puhetta höystää usein "vittu"? Puuttuu muihinkin asiattomuuksiin? Ei anna tupakoida koulun pihalla? Antaa läksyjä? Kerro!
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:23"]
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:12"]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]
Tuossahan se oli rivien välissä sinunkin viestissäsi. Että palkkaan nähden työnne on niin paljon raskaampaa kuin muilla, että lasket sen olevan vain 9kk palkan. Moni muu ammatti on ihan varmasti yhtä raskas tai raskaampikin, eikä palkka silti ole opettajien luokkaa ja lomia vain murto-osa. Siinä olet kyllä oikeassa, että opettajien valituksiin reagoidaan ehkä herkemmin ja aggressiivisemmin kuin moniin muihin asioihin. Juuri siitä syystä, että sitä pidetään eduiltaan niin etuoikeutettuna ammattina moneen muuhun verrattuna.
[/quote]
Ehkä ei kannata lukea rivien välistä? Nyt luit sellaista, mitä siellä ei ole. Meidän yhteiskunnassahan koulutus vaikuttaa palkkaan usein enemmän kuin työn raskaus, siksi on opettajienkin kohtuullista verrata palkkaansa muihin korkeakoulutettuihin, ei muihin, joilla on yhtä rankkaa. Palkka on historiallisesti 9 kk:n palkka, joka on jaettu 12 kk:lle, syytön minä siihen olen.
[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 18:19"]
[/quote]
Oletan, että puhut nyt alakoulun ja yläkoulun opettajista. Heistä lähes kaikki ovat naispuolisia, joten on vähän hankala lähteä sanomaan tuollaista. Jos miesopettajia olisi yhtä paljon, sitten voisit sanoa, että naiset ovat jotenkin erityisen vittumaisia miehiin verrattuna.
Opettajilla käy aika usein niin, että kun on "lyhyemmät" päivät (= töitä voi tehdä kotona sitten kun muu perhe menee nukkumaan), opettajat hoitavat lasten hakemiset, viemiset ja tuomiset harrastuksiin, kotiaskareet, ruuanlaitot jne. Ei toki kaikkien perheessä, mutta helposti se urautuu noin. Kyllä se tuo oman stressinsä ja voi näkyä sitten töissäkin.
Opettajat ovat kuitenkin ihmisiä siinä missä muutkin, eikä kaikkia muita elämänalueita saa aina poissuljettua koulupäivän ajaksi. Jos opettajat työskentelisivät kopissa yksinään eivätkä koskaan tapaisi ketään ihmisiä, kukaan ei ajattelisi, että he on vittumaisia. He nyt kuitenkin sattuvat olemaan henkilökohtaisessa kontaktissa sadan ihmisen kanssa joka päivä, joten ei sitä jaksa iloista ja reipasta naamaa näyttää jokainen sekunti.
Nämä opettajista valittavat voisivat ruveta itse opettajiksi ja tällä tavoin puhdistaa vaikkapa koko ammattikunnan maineen. Tulkaa vain näyttämään opettajille, miten sitä oikein kuuluu käyttäytyä!
[/quote]
[/quote]
[/quote]
[/quote]