Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Onko tyhmä idea perustaa kahvila lopettaneen ketjukahvilan liiketiloihin?

Vierailija
15.08.2015 |

mietin vaan että ketjukahvila on taloudellisista syistä lopettanut toimintansa, onko järkeä avata samalle paikalle uutta kahvilaa? Ketjukahvila ei ole vielä lopettanut (eikö tietoa ole julkistettu) virallisesti ja samalla paikalla on ollut kahvila 20 vuoden ajan. Tunnen liiketilan kuin omat taskuuni, mutten ole koskaan ollut yrittäjänä. Ja ketjukahvilaa en siis perustaisit, vaan oman yrityksen.

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sinulla on tarpeeksi hyvä idea ja asiakaspalvelutaidot ovat kunnossa, niin mikä ettei! Onhan monessa kaupungissa sellaisia piilossakin olevia kahviloita tai takapiharavintoloita, jotka ovat aina ihan täynnä, vaikka missään ei edes mainosteta, koska tuotteilla ja ilmapiirillä on niin hyvä maine.

Vierailija
2/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sen verran lisättäköön että mun kahvila keskittyisi erikoisruokavalioihin, eli kaikki olisi aina laktoositonta,moka sitten gluteenitonta ja maidotonta ja kanamunatonta. Sitten olisi salaatteja ja jotain täytettyä sämpylää makean ohella.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:27"]

Sen verran lisättäköön että mun kahvila keskittyisi erikoisruokavalioihin, eli kaikki olisi aina laktoositonta,moka sitten gluteenitonta ja maidotonta ja kanamunatonta. Sitten olisi salaatteja ja jotain täytettyä sämpylää makean ohella.

[/quote]

moka=osa* tuollai piti olla edellisessä viestissä. :)

ketjun asiakaspalautteista olen saanut positiivista asiakaspalautetta ja moni on kasvotustenkin kiittänyt hyvästä palautteesta. 

Vierailija
4/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Riippuu vuokran määrästä. Vaikka asiakkaita olisi, mutta vuokra niin kova ettei voittoa jää, niin silloin ei kannata.

Vierailija
5/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa oot siis sen mitä söisit mieluiten kahvilassa tms ketjun ap.

Vierailija
6/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:27"]

[/quote]

Ok! Kuulostaa kivalle. Ei kannata kuitenkaan profiloitua pelkästään erikoisruokavalihoihin, ettei "tavalliset" asiakkaat kaikkkoa, suurin osa asiakkaista lienee kuitenkin perusruokavaliota noudattavia. Tarkoitan, ettei mainostaa pelkkänä erikoisruokavalio mestana, ettei tule sellaista "vain itu-hipeille" mielikuvaa.

Vierailija
7/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjäksi ei noin vain lähdetä jos haluat käyttää tukimahdollisuudet.

TE-keskukseen yhteys ensin. Pitää olla liiketoimintasuunnitelma ja monta muuta asiaa valmiiksi tehtynä.

Lisäksi pitää kartoittaa mahdollinen kilpailutilanne. Jos yritys lopetetaan kannattamattomana niin mikä olisi se juttu jolla sinä saisit sen kannattavaksi. Jokaisesta kahvilasta saa mainitsemiasi erikoiruokavaliotuotteita joten se ei vielä riitä.

Katso oman alueesi TE-keskuksen sivuilta ohjeita

http://toimistot.te-palvelut.fi/pohjanmaa/aloittavat-yrittajat

Starttiraha

http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/yrittajalle/aloittavan_yrittajan_palvelut/starttiraha/index.html

Tarvitset lisäksi yrittäjyyskoulutusta.

Vierailija
8/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:33"]

[/quote]

Eipäs ole! :) Se olin minä joka tuon ketjun perustin, sillä oon todella kiinnostunut oman kahvilan perustamisesta. Nyt vaan pitäisi löytää sopiva liiketila tähän tarkoitukseen.

Vierailija
9/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko sinulla koulutusta ruoan tai leipomotuotteiden valmistukseen?

Tekisitkö tuotteita itse vai tilaisitko leipomosta?

Entäpä kokemusta asiakaspalvelusta ja myynnin tehtävistä?

Montako kahvila työllistäisi itsesi lisäksi?

Onko sinulla alkupääomaa?

Missä tiloissa gluteenittomat tuotteet valmistettaisiin?

Tunnetoko viranomaismääräykset?

Vierailija
10/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onpas täällä monta ketkä haluavat perustaa kahvilan kun haluavat tekeytyä minuksi :) 

En ajatellutkaan profiloitua liikaa erikoisruokavaliopaikaksi koska tiedän että "tavalliset" ihmiset ajattelevat ettei sieltä löydy heille mitää, vaikka he voisivat syödä kaikkea. Kuitenkin olen huomannut ketjukahvila aikanani että monet ovat kyselleet erikosruokavalioiden perään ja meiltä ei löytynyt kun pari tuotetta, mutta ensin mahdottomalle ja gluteiinittomalle ei mitään. 

Nyt kun aloin miettimään niin kaikki tuotteet voisivat olla laktoosittomuuden lisäksi gluteiinittomia niin ei tule ongelmaa gluteiinittomien tuotteiden käsittelyssä koska kaikki on gluteiinittomia. :)

Vierailija
11/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahviloiden liikevaihto laskee paljon ja toimialalla on suuri kilpailu.

Vierailija
12/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:53"]

Onpas täällä monta ketkä haluavat perustaa kahvilan kun haluavat tekeytyä minuksi :) 

En ajatellutkaan profiloitua liikaa erikoisruokavaliopaikaksi koska tiedän että "tavalliset" ihmiset ajattelevat ettei sieltä löydy heille mitää, vaikka he voisivat syödä kaikkea. Kuitenkin olen huomannut ketjukahvila aikanani että monet ovat kyselleet erikosruokavalioiden perään ja meiltä ei löytynyt kun pari tuotetta, mutta ensin mahdottomalle ja gluteiinittomalle ei mitään. 

Nyt kun aloin miettimään niin kaikki tuotteet voisivat olla laktoosittomuuden lisäksi gluteiinittomia niin ei tule ongelmaa gluteiinittomien tuotteiden käsittelyssä koska kaikki on gluteiinittomia. :)

[/quote]

typerä tabletin sanakirja kun puskee kokoajan päälle tarkoitin maidotonta mutten mahdotonta :)

Vierailija
13/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos kaikki tuotteet gluteenittomia niin hinta nousee korkeaksi ja tuotevalikoima jää suppeaksi.

Vertaapa gluteenittomien jauhojen ja valkoisen vehnäjauhon kilohintaa.

Lisäksi gluteenittomassa leivonnassa on paljon haasteita ammattilaisillekin, ihan oma maailmansa.

2 % väestöstä on keliaakikkoja. Sen lisäksi tietty vaihteleva määrä omaehtoisesti gluteeinia vältteleviä.

Gluteeniton croissant, wienerit, peruspullat, joulutortut, entäpä voileivät kuka söisi mielellään voileivän joka on tehty gluteenittomaan leipään. Ei kukaan rajoitteeton syö noita vapaaehtoisesti ja maksa kolminkertaista hintaa. 

Sesonkituotteet jäisivät automaattisesti pois, laskiaispullat, Runebergin leivokset, joulutortut.

Ulkonäön houkuttelevuus on yksi myyntivaltti kahvilatuotteissa ja gluteenittomiin ei välttämättä saada sitä niin kuin perusleivonnassa. Tuotteiden rakenteet ovat erilaisia.

Voin päätellä ettet ainakaan ole leipomoalan koulutusta saanut kun ajattelet että kaikki kahvilatuotteet olisivat gluteenittomia.

Gluteeniton kahvila voisi menestyä vain Helsingissä jos sielläkään. 

Mut hei onnea yritykselle.

ps. Vastaapa kysymykseeni, kuka tekisi tuotteet kahvilaasi.

Vierailija
14/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:53"]

[/quote]

Kuka täällä on sinuksi halunnut tekeytyä? Kommentoin vaan tohon kirjoitukseen, että minä olin se joka perustin ton mitä haluaisit syödä kahvilassa-keskustelun eikä tämän keskustelun ap niin kuin joku luuli.

Se on muuten gluteeniton eikä gluteiiniton :)

Vierailija
15/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yrittäjäksi aikova.

Jos lasket gluteenittomien tuotteiden hinnan niin luuletko että yrityksesi voisi menestyä.

Yleensä niille ei lasketa niiden oikeaa hintaa koska kysyntä on todella vähäistä. 

Katsopa kaupan pakastekaapista mitä maksaa gluteeniton leipä ihan vain ensi alkuun ja osta kokeeksi yksi paketti ja syö. Tule kertomaan miltä maistui. Tekisitkö siitä voileipiä vitriiniin kaikille asiakkaille?

Entäpä riisipiirakat? vertaa karjalanpiirakkaan tai riisipiirakkaan. Kumman asiakas valitsisi jos hänellä ei ole ruokarajoitetta.

Ap oletko itse keliakiaa sairastava?

Vierailija
16/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos sulla on massia reilusti tilillä, ja tuosta tulisi vain rahaa syövä harrastus, niin mikäettei.

Vierailija
17/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No kaikki ei sitten olisi gluteenitonta jos se kerta ei ole tarpeeksi kustannustehokasta. Kuitenkin omasta suvusta löytyy useita ruokarajoitteisia ja olen 10 vuotiaasta asti leiponut niin erityisruokavalioille ja tavallisille syöjille. Leipomukseni ovat aina saaneet kehuja ulkonäöllä ja maulla.

Ideana olisi työllistää itsensä ja ehkä palkata joku osa-aikainen jos on tarvetta.

Vierailija
18/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:53"]Onpas täällä monta ketkä haluavat perustaa kahvilan kun haluavat tekeytyä minuksi :) 

[/quote]

Et aio profiloitua liikaa erityisruokavaliopaikaksi, mutta aiot valmistaa kaiken erityisruokavalion mukaisesti. Mikä logiikka tässä oikein on? Et saa riittävästi asiakkaita, jos tarjoat pelkästään gluteenittomia tuotteita. Silloin kahvilasi on käytännössä profiloitunut vain erityisruokavaliopaikaksi, halusit tai et. Hyvin harva gluteiinia käyttävä ihminen haluaa kahvilassa syödä vain gluteenittomia tuotteita.

Vierailija
19/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:37"]Yrittäjäksi ei noin vain lähdetä jos haluat käyttää tukimahdollisuudet.

TE-keskukseen yhteys ensin. Pitää olla liiketoimintasuunnitelma ja monta muuta asiaa valmiiksi tehtynä.

Lisäksi pitää kartoittaa mahdollinen kilpailutilanne. Jos yritys lopetetaan kannattamattomana niin mikä olisi se juttu jolla sinä saisit sen kannattavaksi. Jokaisesta kahvilasta saa mainitsemiasi erikoiruokavaliotuotteita joten se ei vielä riitä.

Katso oman alueesi TE-keskuksen sivuilta ohjeita

http://toimistot.te-palvelut.fi/pohjanmaa/aloittavat-yrittajat

Starttiraha

http://te-palvelut.fi/te/fi/tyonantajalle/yrittajalle/aloittavan_yrittajan_palvelut/starttiraha/index.html

Tarvitset lisäksi yrittäjyyskoulutusta.

[/quote]
Yrittäjäksi voi lähteä ilman kurssejakin. Starttirahat on loppu tälle vuoden, niiden varaan ei voi laskea.

Vierailija
20/23 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:37"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:33"]

[/quote]

Eipäs ole! :) Se olin minä joka tuon ketjun perustin, sillä oon todella kiinnostunut oman kahvilan perustamisesta. Nyt vaan pitäisi löytää sopiva liiketila tähän tarkoitukseen.
[/quote]
Perustakaa ap:n kanssa av-nettikahvila, kahvilan asiakkaat koostuu av-mammoista, -veloista ja -iskistä. Siellä olisi ammattivalittaja, mies 29 +1 ja pyhävulvamies saman katon alla ja koneissa etusivuna av.