Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Imetyksestä tietäjät, lapsi1v3kk, tissitakiainen

Vierailija
15.08.2015 |

Noniin.... Lapsi 1v3kk ja osittain imetän. Lapsi todella tissiriippuvainen, jos sais valita niin ei söisi mitään muuta kuin rintaa (vieläkään). Miten olenkaan tätä imetys ja kiinteä ruoka taistelua käynyt. Olen jo ihan kypsänä aiheeseen ruoka! Lapsi on pieni ruokainen ja todella huono syömään. Rinnalla käy noin 3krt päivässä ja 1krt yöllä. Tiedän ettei yö imetystä tarvitse, mutta toisinaan ei syö edes iltapalaa niin olen aamuyöstä suostunut imettää.

En imetä ennen ruokaa, ruuan jälkeen. Ei vaikutusta, ihan kuin tietäisi saavansa rintaa ja jaksaa odottaa siihen. Ruokia on vaikka mitä kokeiltu niin sormiruokaa kuin syötettynä, kaupan ja itetehtyä. Riuhtoo ja repii paitaa kuin hullu rintahimoissaan!! Muutenkin hyvin lähellä/sylissä oleva vauva. Maitoa ei huoli nokkamukista, vesi kelpaa siitä.

Kaksi ekaa vieroittivat ihanasta itse itsensä ja muutenkaan ei tällaista ruoka taistelua ikinä ollut. Jotenkin ajattelin jos tämäkin itsensä vierottaisi mutta onko nyt järkevin ratkaisu tämän lapsen kohdalla kerrasta poikki?? Kellään vastaavaa...? Oon vaan niin kypsänä tähän :(

Kommentit (42)

Vierailija
21/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja siitä syömisestä ei tarvitse stressata. Ei lapsi ruokapöydän ääressä nälkään kuole. Meilläkin esikoinen oli parin teelusikan tyyppi varmaan kaksivuotiaaksi (eikä ollut edes rintaruokittu!) ja ihan hyvin se pärjäsi ja reipas koululainen on nyt.
-19

Vierailija
22/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:43"]Ap täällä melko sama tilanne! Kaksi vanhempaa itse lopettaneet n 9kk iässä. Tämä 1v ei muuta söisikään... Ruokaa saan menemään max sellaisen pikkupurkin kerrallaan. Valikoi tosi tarkkaan mitä syö. Yöllä syö monesti, kirkuu ja raivoaa niin kauan että saa. Haluaa myös aina nukkua ihan lähellä, monesti tarraa kaulasta kiinni ja nukkuu minun poskea vasten. Onhan se ihanaa kun toinen niin tykkää mutta alkaa nuo yöt jo näkymään omassa jaksamisessa. Toisaalta ajattelen että tämä on vain vaihe ja jää kohta pois, minäkin annan siksi yöllä kun syö monesti huonosti iltapalaa. Mulla ei ole oikein vinkkejä, tsemppiä silti!!
[/quote]

Hah, pikkupurkin kerrallaan. Söisikin munkin 1v edes niin paljon... T. aamupala 1 haukku leipää ja lusikallinen viiliä

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä jos vaikka hetkeksi lopettaisit stressaamisen siitä ruuasta ja antaisit lapsen päättää mitä syö. Jos haluaa tissiä 10 kertaa päivässä, niin anna. Yösyöttöjä ei kannata lisätä, mutta päivällä.
Jos sulla on face niin liity imetystukiryhmään ja kysy sieltä kokemuksia ja vinkkejä.
Jos jatkat taistelua, niin sitä et tule voittamaan. Lapsi vaan oppii että ruokailutilanteet on kurjia, eikä syö yhtään innokkaammin.

Vierailija
24/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Puuro on hyvää ja maistuu pienille piltin ja marjojen kanssa, jos siihen totuttaa joka päivä, ei sillä tavalla, että vaihtaa aamupalaa jatkuvasti. Meillä on kolme lasta opetettu puuroa syömään, ja se on vähentänyt tissin hinkua. Tosin olen imetykset lopettanut, kun lapset täyttäneet vuoden.

Vierailija
25/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:50"]Mitä jos vaikka hetkeksi lopettaisit stressaamisen siitä ruuasta ja antaisit lapsen päättää mitä syö. Jos haluaa tissiä 10 kertaa päivässä, niin anna. Yösyöttöjä ei kannata lisätä, mutta päivällä.
Jos sulla on face niin liity imetystukiryhmään ja kysy sieltä kokemuksia ja vinkkejä.
Jos jatkat taistelua, niin sitä et tule voittamaan. Lapsi vaan oppii että ruokailutilanteet on kurjia, eikä syö yhtään innokkaammin.
[/quote]

Miksi ? Eivät kaikki halua olla mitään taaperoimettäjiä. Minusta on luonnollista, että lapsi ryhtyy syömään muun perheen kanssa 1-1,5 -vuotiaana ja lopettaa rintamaidon.

Vierailija
26/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:44"]Imetys on selvästi lapsellesi tärkeää. Ymmärrän että sinua ahdistaa nyt tilanne, mutta olisiko sinusta reilua että joku sinulle toooooodella tärkeä juttu riistettäisiin sulta yhtäkkiä? Ihmisiä ne on lapsetkin.
Kokeile paitoja joita ei oo niin helppo riuhtoa (eikös poolopaidat ole taas muotia?) ja pysy niissä tietyissä imetyshetkissä niin kyllä se lapsi pikkuhiljaa oppii että maitoa saa vain silloin. Kyllä sille joka päivä järkeäkin tulee lisää päähän, että vaikka ei nyt ymmärrä, voi kuukauden päästä ymmärtääkin kun vaan pysyy johdonmukaisena.
Tsemppiä. Muista että lapsesi on pieni vain kerran, ja vain vähän aikaa. Sulla on loppuelämä sit aikaa olla irti siitä.
[/quote]

Tätä olen kyllä yrittänyt takoa omaan päähän mutta se ei ole niin helppoa kun käy päivittäin imetys/ruoka taistelua :( yritän ottaa rennommin enkä tehdä ruokailussa itselleni peikkoa mutta taas helpompi sanoa kuin toteuttaa :(

Vierailija
27/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla 14 kk vanha lapsi, joka on päivähoidossa. Imetän häntä yhä hoidon jälkeen, ja sitten illalla ennen nukkumaanmenoa.

Vauva herää vieläkin öisin pari kertaa, ja joskus olen niin väsynyt että annan mielummin tissiä heti kuin kuuntelen itkua :/. Haluaisin jatkaa imetystä, mutta lopettaa yösyötöt kokonaan. Vauva syö muuten todella hyvin kiinteitä ja oikeastaan kaikki menee. Paino nousee hienosti.

nukumme perhepedissä yhdessä miehen + vauvan kanssa. Onneksi mies on isona apuna: monesti jos vuava herää yöllä, hän on kyllä valmis tuudittamaan uneen uudelleen (ellen ole ehtinyt unenpöpperössä jo antaa rintaa)...

Esikoisemme vieroittui taas itsestään rinnalta 1 v 1 kk iässä, ei vain enää kiinnostanut.. Mutta tämä toinen onkin aivan tissitakiainen :)

Vierailija
28/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse hyödyntäisin isän avun syöttämisessä, jos siihen pystyy jotenkin osallistumaan. Äiti ja tissi pois näkyvistä ja sitten kokeilemaan. Varmasti ruoka menee helpommin alas, kun ei ole vaihtoehtoja esillä.

Vierailija
29/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:59"]Puuro on hyvää ja maistuu pienille piltin ja marjojen kanssa, jos siihen totuttaa joka päivä, ei sillä tavalla, että vaihtaa aamupalaa jatkuvasti. Meillä on kolme lasta opetettu puuroa syömään, ja se on vähentänyt tissin hinkua. Tosin olen imetykset lopettanut, kun lapset täyttäneet vuoden.
[/quote]

En vaihtele aamupalaa joka kerta... Puurot ja marjat kokeiltu!!! Kuitenkin nuo isommat saa aamupalaa niin samaa saa tuo juniorikin.

Mutta onpa ihanaa lukea ettei ole ainut tissitakiainen ja pieni ruokainen maailmassa :)

Vierailija
30/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten taapero kasvaa? Onko kasvussa ollut ongelmaa?

Vierailija
31/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:43"]Ap täällä melko sama tilanne! Kaksi vanhempaa itse lopettaneet n 9kk iässä. Tämä 1v ei muuta söisikään... Ruokaa saan menemään max sellaisen pikkupurkin kerrallaan. Valikoi tosi tarkkaan mitä syö. Yöllä syö monesti, kirkuu ja raivoaa niin kauan että saa. Haluaa myös aina nukkua ihan lähellä, monesti tarraa kaulasta kiinni ja nukkuu minun poskea vasten. Onhan se ihanaa kun toinen niin tykkää mutta alkaa nuo yöt jo näkymään omassa jaksamisessa. Toisaalta ajattelen että tämä on vain vaihe ja jää kohta pois, minäkin annan siksi yöllä kun syö monesti huonosti iltapalaa. Mulla ei ole oikein vinkkejä, tsemppiä silti!!
[/quote]

Hah, pikkupurkin kerrallaan. Söisikin munkin 1v edes niin paljon... T. aamupala 1 haukku leipää ja lusikallinen viiliä
[/quote]

Meilläkään ei mene aamulla mitään. Ehkä pari muroa jos antaa. Tuon purkin syö iltapäivällä, sen lisäksi ei syökään oikein koko päivänä mitään.
T. Tuo edellinen

Vierailija
32/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:14"]Miten taapero kasvaa? Onko kasvussa ollut ongelmaa?
[/quote]

Miinus käyrällä mutta kasvaa....

Vierailija
33/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:59"]Puuro on hyvää ja maistuu pienille piltin ja marjojen kanssa, jos siihen totuttaa joka päivä, ei sillä tavalla, että vaihtaa aamupalaa jatkuvasti. Meillä on kolme lasta opetettu puuroa syömään, ja se on vähentänyt tissin hinkua. Tosin olen imetykset lopettanut, kun lapset täyttäneet vuoden.
[/quote]

Ei kaikille maistu!! Minäkin naiivina luulin kun kaksi vanhempaa söivät 6kk iästä 5dl kerralla. Ihmettelin miksei muut opeta lapsia syömään sitä. Noh tämä kolmas ei syö. Nyt puoli vuotta syötetty ja aina sylkee. Kokeiltu kaikki puurot ja kaikki lisukkeet, myös maitoon tehty mutta ei niin ei.
T. Yksi edellisistä

Vierailija
34/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä lopetettiin Pilttipöperöt ja siitä alkaen on ruoka maistunut. Ne piltit on niin oudon makuisia. Teen itse esim. tänään lohta ja perunamuusia sekä salaatin. Nuorin on vähän alle vuoden ja syö lohta ja muusia mielellään. Muusissa on vähän suolaa, mutta loheen laitan pienelle oman kohdan, jossa ei ole suolaa. Ostan usein broilerinfileitä (maustamaton) ja laitan niistä ruokaa, koska liha on mureaa ja helppo pilkkoa pienelle. En sekoita broileria mihinkään mössöön, että lapsi tottuu makuun. Meillä käytetään vielä valmista puurojauhoa, esim. Piltin kaurapuuro. Sitä sekoitetaan veteen suoraan. Eli normaali puuro ei maistu, mutta tuo "jauhopuuro" menee hyvin, jopa 1 dl kerralla. Maitoa saa noin 3 kertaa päivässä ja kerran aamuyöllä. Vähennän imetykset yhteen kertaan, kun täyttää vuoden ja menen kohta töihin.

Vierailija
35/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:16"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:43"]Ap täällä melko sama tilanne! Kaksi vanhempaa itse lopettaneet n 9kk iässä. Tämä 1v ei muuta söisikään... Ruokaa saan menemään max sellaisen pikkupurkin kerrallaan. Valikoi tosi tarkkaan mitä syö. Yöllä syö monesti, kirkuu ja raivoaa niin kauan että saa. Haluaa myös aina nukkua ihan lähellä, monesti tarraa kaulasta kiinni ja nukkuu minun poskea vasten. Onhan se ihanaa kun toinen niin tykkää mutta alkaa nuo yöt jo näkymään omassa jaksamisessa. Toisaalta ajattelen että tämä on vain vaihe ja jää kohta pois, minäkin annan siksi yöllä kun syö monesti huonosti iltapalaa. Mulla ei ole oikein vinkkejä, tsemppiä silti!!
[/quote]

[/quote]

Meilläkään ei mene aamulla mitään. Ehkä pari muroa jos antaa. Tuon purkin syö iltapäivällä, sen lisäksi ei syökään oikein koko päivänä mitään.
T. Tuo edellinen
[/quote]

Meillä ei syödä pilttejä ollenkaan. Sormiruokaillaan, jääräpää ei anna syöttää ollenkaan. Syö sen mitä syö, normi lounas/päivällinen on puolikas pieni lihapulla ja pari parsakaalin nuppua ja porkkanan palaa. Makaronia vaikka menis niin paljon kun napa vetää niin en viitsi jatkuvasti tarjota.

Vierailija
36/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:49"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:59"]Puuro on hyvää ja maistuu pienille piltin ja marjojen kanssa, jos siihen totuttaa joka päivä, ei sillä tavalla, että vaihtaa aamupalaa jatkuvasti. Meillä on kolme lasta opetettu puuroa syömään, ja se on vähentänyt tissin hinkua. Tosin olen imetykset lopettanut, kun lapset täyttäneet vuoden.
[/quote]

Ei kaikille maistu!! Minäkin naiivina luulin kun kaksi vanhempaa söivät 6kk iästä 5dl kerralla. Ihmettelin miksei muut opeta lapsia syömään sitä. Noh tämä kolmas ei syö. Nyt puoli vuotta syötetty ja aina sylkee. Kokeiltu kaikki puurot ja kaikki lisukkeet, myös maitoon tehty mutta ei niin ei.
T. Yksi edellisistä
[/quote]
5dl???? Voi herranjumala! Johan tuossa on vatsalaukku venynyt aivan epänormaaliksi! En itsekään pysty syömään 5dl puuroa kerralla!!!

Vierailija
37/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse lopetin imetyksen samanikäisen tissitakiaisen (pojan) kanssa hyvin nopeasti. Viiden päivän aikana. Ensin kahtena päivänä vähensin 11 imetys kertaa 3 ja joka päivä muistuttelin siitä, että enää ei imetetäkään kuin näin monta kertaa (aamulla, ruuan jälkeen ja illalla) kun olet jo noin iso ja reipas poika. Lupasin myös palkkioksi yhteisen retkipäivän sitten kun imetys on lopetettu ja ostin pojalle uuden lelun jota hehkutin palkkiona siitä miten hienosti on lopettanut rinnalla käynnin. Poika oli selvästi mielissään. Minua ainakin helpotti se, että lopettaessa ulkoili mahdollisimman suuren osan päivästä tai oli menossa koska silloin lapsi ei ollut koko aikaa paidassa kiinni. Meillä muuten pojalle maistui parhaiten iskukuumennettu punainen maito.

Vierailija
38/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile antaa juoda maitoa pillillä, ja aina kun hamuaa rinnalle niin sanot vaan että nyt ei maitoa ja tarjoa tavallista. Meillä saatiin kans monet itkupotkuraivarit, kun en antanut maitoa enää päivällä. Mut pikkuhiljaa se siitä tottu ettei maitoa enään päivällä saa, illalla ja aamulla kyllä. Sit tuohon yömaidon antamiseen meillä autto se että käytiin illasta kävelemässä pitkä lenkki, niin että lapsikin käveli, jos teillä siis jo kävelee. Muuten yleensä heräili yöllä eikä nukkunut ennenku sai maitoa.

Vierailija
39/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 10:27"]Kokeile antaa juoda maitoa pillillä, ja aina kun hamuaa rinnalle niin sanot vaan että nyt ei maitoa ja tarjoa tavallista. Meillä saatiin kans monet itkupotkuraivarit, kun en antanut maitoa enää päivällä. Mut pikkuhiljaa se siitä tottu ettei maitoa enään päivällä saa, illalla ja aamulla kyllä. Sit tuohon yömaidon antamiseen meillä autto se että käytiin illasta kävelemässä pitkä lenkki, niin että lapsikin käveli, jos teillä siis jo kävelee. Muuten yleensä heräili yöllä eikä nukkunut ennenku sai maitoa.
[/quote]

Ja meillä on lapsi nyt 1vuosi ja 4 kk

Vierailija
40/42 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 09:03"][quote author="Vierailija" time="15.08.2015 klo 08:50"]Mitä jos vaikka hetkeksi lopettaisit stressaamisen siitä ruuasta ja antaisit lapsen päättää mitä syö. Jos haluaa tissiä 10 kertaa päivässä, niin anna. Yösyöttöjä ei kannata lisätä, mutta päivällä.
[/quote]

Miksi ? Eivät kaikki halua olla mitään taaperoimettäjiä. Minusta on luonnollista, että lapsi ryhtyy syömään muun perheen kanssa 1-1,5 -vuotiaana ja lopettaa rintamaidon.
[/quote]
Jos en väärin muista niin Ap kysyi vinkkejä tilanteeseen ettei imetystä tarvitsisi lopettaa.
Jos pari viikkoa on stressaamatta ja nollaa tilanteen antamalla lapsen päättää syömisistään ja ottaa uuden asenteen ruokailuun, niin ei siitä voi haittaa olla.
Lapselle on äidin taisteluista saattanut aiheutua huono kuva syömisestä ja ruokailuhetkistä.
Imetystukihenkilöt osaa varmasti kokemuksensa ja tietojensa vuoksi neuvoa paremmin kuin av-palsta. Imetystuesta saattaisi myöskin joku osata helpottaa äidin huolta.
Luonnollista on myöskin imettää kaksivuotiasta vaikka se söisikin kunnolla. Huonosti syövä lapsi saa rintamaidosta enemmän hyötyaineita kuin lehmän maidosta ja puuroista, joten on ihan senkin vuoksi aiheellista imetystä jatkaa.