Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustoimeentulotuki on noussut noin ALLE KUUSI PROSENTTIA viimeisen _KUUDEN_ vuoden aikana. Miten perustoimeentulotukiasiakkaat oikein pärjäävät; Joutuvatko he kohta varastamaan ruokansa?

Vierailija
12.03.2022 |

vuonna 2016 485e
Vuonna 2022 514e

Samaan aikaan meillä on 6% virallinen (ja 20%) todellinen vuosittainen inflaatio.
Onko kaikista heikoimmassa asemassa olevat unohdettu?
Joka kauppareissulla tuntuu jokin tuote kallistuneen aina uudelleen...En oikeasti tiedä että miten tässä voi enää pärjätä.

Milloin päättäjät heräävät, ja saamme kunnon korotuksen perustoimeentulotukseen, jolla se saatetaan vuoden 2022 tasolle?

Kommentit (153)

Vierailija
81/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ilmaista rahaa Kelan suunnalta yhteensä yli 1.800 euroa /kk nettona. Hyvin tässä kahden lapsen kanssa pärjäillään kunnan 68 neliön kolmiossa vuokralla. Suomi on hieno maa asua ja elää. Työmarkkinatuki, asumistuki, korotetut lapsilisät, elatustuki, hoitotuki ja toimeentulotuki.

Hyi en haluaisi asua noin. Mutta sun toki pitää olla syvästi kiitollinen että voit noin loisia.

sun maailmankuvaa avartaisi hyvin noin puolen vuoden asuminen maassa, jossa on joka korttelissa punaisen ristin telttoja. sulla ei olis juoksevaa vettä ja suomessa sillä aikaa paskotaan puhtaaseen veteen. kyllä sä mielummin loisena täällä asuisit

Vierailija
82/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumismenoja maksetaan jopa 700e asti, jos asuu Helsingissä. Vesi ja sähkö myös maksetaan ja lääkkeet, sairaalakulut. Siihen päälle vielä käyttörahaa päälle 500 euroa.

Miksi ei pärjäisi?

"Yksin asuvan asumismenoina voidaan Helsingissä hyväksyä enintään 537 e/kk."

Kokeile löytää tuohon hintaan vuokra-asunto Helsingista ja maksaa siihen sitten kaikki muutkin asumisen kulut.

Tuo lienee asumistuen raja? Toimeentulotuessa raja yksinasuvalle on 694 euroa ja vesimaksuja hyväksytään 22,80e/hlö (ellei nämä ole nousseet viime vuodesta).

Ja eikö tämäkin vain tarkoita, että mikäli vuokrasi on yli tuon niin sinun pitää osoittaa, että etsit edullisempaa. Eli täytät vuokra-asuntohakemuksen Hekalle ja pidät sen voimassa, niin vuokrasi kyllä huomioidaan toimeentulotuessa täysimääräisenä.

Tt-tuen perusosa yksinasuvalla on 514, 82 euroa. Mistä sait tuon 694 euroa? Vesimaksu on jo laskettu menoksi tuohon, ei sitä saa toimeentulotuen päälle mitenkään. Eli tulot miinus hyväksyttävät menot.

Asumistuen rajat ovat ovat paikkakuntakohtaisia.

Nyt tulee kyllä niin väärää tietoa kun olla ja voi. Olen itse työskennellyt toimeentulotuen käsittelijänä joten tiedän mistä puhun.

Yksinasuvalle hyväksytään tuo 694 euron vuokra Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Siihen päälle maksetaan lisäksi vesi, sähkö ja vakuutus sekä vielä 514 euroa käyttörahaa. Muut tuet vähentävät toimeentulotukea mutta jos toimeentulotukiasiakkaalla on tuo maksimi vuokra niin erilaisia tukia saa tuon noin 1200 € mikä omasta mielestäni on paljon, koska itse saan töissäkäyvänä opiskelijana saman verran.

Jos tuosta 514 euron käyttörahasta menee esim. 200 euroa ruokaan ja 100 euroa matkakorttiin ja puhelinlaskuun niin siltikin jää 200 euroa käytettäväksi muuhun. Ainakin itselleni riittää mainiosti.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ostan paljon makaroonia. Ennen sai pussillisen n. 20 centillä, nykyään sekin kallistunut. Hampaat tykkää huonoa, mutta minkäs teet kun omana alan työt on jatkuvasti kiven alla ja pätkää löytyy jos löytyy.

Ennen sai Lidlistä vihanneksia kohtuuhinnalla, nyt on jääneet pois ruokavaliosta.

Vierailija
84/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, jos ei 500e kuussa riitä ruokaan ja ylimääräisiin menoihin niin sitten ongelma on rahojen käyttäjässä.

Ei riitä jos on lapsia.

No silloin se tuki on huomattavasti suurempi, jos on lapsia eikä mikään 500e. Tuo on yksineläjälle mikä jää pakollisten menojen jälkeen.

Ei kaikki työttömät saa toimeentulotukea vaikka olisi lapsia.

Vierailija
85/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumismenoja maksetaan jopa 700e asti, jos asuu Helsingissä. Vesi ja sähkö myös maksetaan ja lääkkeet, sairaalakulut. Siihen päälle vielä käyttörahaa päälle 500 euroa.

Miksi ei pärjäisi?

Kokeile löytää tuohon hintaan vuokra-asunto Helsingista ja maksaa siihen sitten kaikki muutkin asumisen kulut.

Tuo lienee asumistuen raja? Toimeentulotuessa raja yksinasuvalle on 694 euroa ja vesimaksuja hyväksytään 22,80e/hlö (ellei nämä ole nousseet viime vuodesta).

Ja eikö tämäkin vain tarkoita, että mikäli vuokrasi on yli tuon niin sinun pitää osoittaa, että etsit edullisempaa. Eli täytät vuokra-asuntohakemuksen Hekalle ja pidät sen voimassa, niin vuokrasi kyllä huomioidaan toimeentulotuessa täysimääräisenä.

Tt-tuen perusosa yksinasuvalla on 514, 82 euroa. Mistä sait tuon 694 euroa? Vesimaksu on jo laskettu menoksi tuohon, ei sitä saa toimeentulotuen päälle mitenkään. Eli tulot miinus hyväksyttävät menot.

Nyt tulee kyllä niin väärää tietoa kun olla ja voi. Olen itse työskennellyt toimeentulotuen käsittelijänä joten tiedän mistä puhun.

Yksinasuvalle hyväksytään tuo 694 euron vuokra Helsingissä, Espoossa ja Vantaalla. Siihen päälle maksetaan lisäksi vesi, sähkö ja vakuutus sekä vielä 514 euroa käyttörahaa. Muut tuet vähentävät toimeentulotukea mutta jos toimeentulotukiasiakkaalla on tuo maksimi vuokra niin erilaisia tukia saa tuon noin 1200 € mikä omasta mielestäni on paljon, koska itse saan töissäkäyvänä opiskelijana saman verran.

Jos tuosta 514 euron käyttörahasta menee esim. 200 euroa ruokaan ja 100 euroa matkakorttiin ja puhelinlaskuun niin siltikin jää 200 euroa käytettäväksi muuhun. Ainakin itselleni riittää mainiosti.

Kun kerran olet käsittelijä niin kerroppa miten todellisuudessa käy tässä tilanteessa. Olen yksinasuva ja vuokra on 760e Alueella ei ole tällä hetkellä halvempia yksiöitä tarjolla. Sinulta tosiaan tulee päätös että vuokraa ei korvata täysimääräisesti, mutta minäpä valitan tuosta päätöksestä ja osoitan että olen kaupungin asuntojen vuokrajonossa, mutta asuntoa ei ole tarjottu. Siinä käy niin, että päätös oikaistaan ja vuokrani korvataan. Tämän toistan joka kuukausi.

Vierailija
86/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, jos ei 500e kuussa riitä ruokaan ja ylimääräisiin menoihin niin sitten ongelma on rahojen käyttäjässä.

Mutta saattaa ole lainoja joita joutuu maksamaan esim. opintolaina tai itsellä kun jouduin lähtemään väkivaltaa pakoon enkä saanut mitään mukaani. Lainaa oli pakko ottaa jotta sai lapsille kodin pystyyn. Jollain saattaa olla liian kallis asumismenot joita ei huomioda. Helppo sanoa, muuttakaa halvempaan! Muuttaminen maksaa ja moniin tarvitaan vuokravakuuksia joihin ei varaa. Jotku saattaa asua maaseudulla jossa oma auto välttämätön. Varmaan monia muitakin tilanteita?

Jos muuttaa halvempaan, kela yleensä maksaa muuttokustannukset ja vuokravakuuden. Opintolainan maksuun voi saada apua kunnalta.

Vierailija
87/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pärjäisi?

Paremmin tulee toimeen kuin työtön, joka saa vain peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea + asumistukea.

Yksinasuvalla jää jonnekin alle 960 e. Siitä pitää maksaa siis vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, yms.

Jokainen voi tuosta vähentää vuokransa ja katsoa miten vähän käteen jää.

No mutta eikö silloin voi hakea toimeentulotukea?

Ei saa kun on pieni eläkevakuutus. Se pitäisi nostaa pois kokonaan (jolloin menettäisi sekä sijoittamaani rahaa että sen pienen lisän eläkkeeseen joka tulee olemaan todella pieni).

Tulet huonommin siis toimeen, koska olet itse aiheuttanut oman tilanteesi päättämällä, ettet nosta mitään pois tai sijoituksiin koske. 

Niin olen huonontanut tilannettani, koska työssäollessani olen säästänyt rahaa ja yrittänyt varautua itse siihen että tuleva eläke on pieni. Olen ihan kamala ihminen!

Olisi vaan pitänyt heittäytyä aikoinaan työttömäksi ja rentuksi ja päihderiippuvaiseksi, niin nyt saisi enemmän tukia ja inhimillisemmän kohtelun.

Vierailija
88/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta saattaa ole lainoja joita joutuu maksamaan esim. opintolaina tai itsellä kun jouduin lähtemään väkivaltaa pakoon enkä saanut mitään mukaani. Lainaa oli pakko ottaa jotta sai lapsille kodin pystyyn. Jollain saattaa olla liian kallis asumismenot joita ei huomioda. Helppo sanoa, muuttakaa halvempaan! Muuttaminen maksaa ja moniin tarvitaan vuokravakuuksia joihin ei varaa. Jotku saattaa asua maaseudulla jossa oma auto välttämätön. Varmaan monia muitakin tilanteita?

Olen maksanut toimeentulotuella kyllä opintolainaa ja sen saa kyllä aika pieneksi sovittua pankin kanssa. Kyllä kun sen rahankäytön suunnittelee tarkkaan niin sillä selviää.

Ja eikös toimeentulotuki korvaa ylijäämän kalliista asunnosta, jos ei edullisempaa löydä ja Kela antaa usein kyllä ne vuokravakuudetkin? 

Maaseudulla asuminen on oma päätös. joko haluaa asua kaukana maalla, tai sitten muuttaa lähemmäksi halvempaan. 

Mulla ei ainakaan ttt ottanut koko vuokraa huomioon. Kun kysyin vuokravakuudesta , lupasivat kk, monessa vaaditaan kk. Ja ne muuttokulut päälle? Auton ja miesten vuokraus? Mistä saat rahaa niihin? 

Yksi tuttava asuu maaseudulla ja auttaa siellä asuvia vanhempiaan jotka eivät selviäisi muuten. Ei hän pysty sieltä muuttamaan pois ja jättämäään vanhuksia yksin. Ja voihan joku asua siellä omassa talossaan jota tänä päivänä ei saa edes myytyä?

Sossu maksaa sen muutonkin. Ainakin ennen maksoi.

Vierailija
89/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

On kyllä huvittavaa kun toimeentulotukiasiakkaat peukuttaa väärää tietoa ja alapeukuttaa oikeaa tietoa. Kyllä meille muille työssäkäyville vaan se 500€ käyttörahaa kuussa riittää.

Vierailija
90/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

LOL. Aloittaja unohti mainita, että perustoimeentulotuen saajat saavat lisäksi asumistukea ja työttömyyskorvausta tai eläkettä. Ja ties mitä muita tukia. Paremmin elävät tekemättä mitään kuin minä siivoojan palkallani.

Vierailija
91/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pärjäisi?

Kun kerran olet käsittelijä niin kerroppa miten todellisuudessa käy tässä tilanteessa. Olen yksinasuva ja vuokra on 760e Alueella ei ole tällä hetkellä halvempia yksiöitä tarjolla. Sinulta tosiaan tulee päätös että vuokraa ei korvata täysimääräisesti, mutta minäpä valitan tuosta päätöksestä ja osoitan että olen kaupungin asuntojen vuokrajonossa, mutta asuntoa ei ole tarjottu. Siinä käy niin, että päätös oikaistaan ja vuokrani korvataan. Tämän toistan joka kuukausi.

Tosiaan jos lähetät kelaan kopiot asuntohakemuksista noin kolmen kuukauden välein eli osoitat, että haet edullisempaa asuntoa, kela maksaa vuokrasi täysimääräisesti kunnes löydät asunnon.

Vierailija
92/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä huvittavaa kun toimeentulotukiasiakkaat peukuttaa väärää tietoa ja alapeukuttaa oikeaa tietoa. Kyllä meille muille työssäkäyville vaan se 500€ käyttörahaa kuussa riittää.

Mulle ei-toimeentulotukea saavana jää käteen useimmiten alle 300 e. Se ei kyllä riitä.

Vierailija
93/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

LOL. Aloittaja unohti mainita, että perustoimeentulotuen saajat saavat lisäksi asumistukea ja työttömyyskorvausta tai eläkettä. Ja ties mitä muita tukia. Paremmin elävät tekemättä mitään kuin minä siivoojan palkallani.

Toki monet siivojanpalkalla elävät saavat myös asumistukea ja toimeentulotukea, tai työttömyyskorvaustakin jos työ on osa-aikaista.

Vierailija
94/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos muuttaa halvempaan, kela yleensä maksaa muuttokustannukset ja vuokravakuuden. Opintolainan maksuun voi saada apua kunnalta.

miten käytännössä tuo muutto kustannukset toimii? viime muutossa koitin saada ennakkoon kelalta rahaa mutta en saanut. sitten sanoin muutto firmalle että kela maksaa takautuvasti ja firmassa naurettiin mut ulos. hoidettiin muutto kaverin kanssa ja kaveri maksoi muutto-auton ja bensan. lähetin tositteet kelaan ja en saanut mitään korvausta.

Vierailija
95/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

onnea ja menestystä sille joka koittaa etsiä vuokranantajaa joka hyväksyy kelan vuokravakuuden.

Vierailija
96/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

miten käytännössä tuo muutto kustannukset toimii? viime muutossa koitin saada ennakkoon kelalta rahaa mutta en saanut. sitten sanoin muutto firmalle että kela maksaa takautuvasti ja firmassa naurettiin mut ulos. hoidettiin muutto kaverin kanssa ja kaveri maksoi muutto-auton ja bensan. lähetin tositteet kelaan ja en saanut mitään korvausta.

Eikös yleisemmin muuttofirmat lähetä laskun siitä muutosta, minkä sitten Kela maksaa. Näin on ainakin minulle kerrottu. Eli etsit kaupungin halvimmat muuttajat, pyydät tarvittaessa heiltä sen tarjouksen paljon muutto maksaa, toimitat Kelalle että kela tietää ja sitten kun lasku tulee, niin laitat kelalle maksuun.

Jos itse muuttaa niin tietääkseni Kela laskee siitä jotain 120e kuluja, tosin en tiedä onko tuo muuttunut.

Vierailija
97/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Muuttokustannuksia voi hakea sille kuukaudelle jolloin muuttaa ja kyse on 100 tai 150 euron kiinteästä maksusta joka riippuu muuttokilometrien määrästä. Muuttokustannuksia ei saa kuitteja vastaan kuin poikkeustilanteissa.

Vierailija
98/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Et tietenkään saa mitään rahaa ennakkoon. Sinun olisi pitänyt ensin mennä muuttofirmaan ja pyytää kirjallisesti tarjous. Sen lähetät kelaan josta saat maksusitoomuksen. Tämän maksusitoomuksen kanssa voit sitten mennä sinne muuttofirmaan ja antaa sinne. Näin se toimii. Ei ihme että nauroivat sut ulos ja tietenkään ei korvata mitään kavereiden kuluja eikä edes anneta mitään vapaasti käytettävää maksulupausta

Vierailija
99/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pärjäisi?

Paremmin tulee toimeen kuin työtön, joka saa vain peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea + asumistukea.

Yksinasuvalla jää jonnekin alle 960 e. Siitä pitää maksaa siis vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, yms.

Jokainen voi tuosta vähentää vuokransa ja katsoa miten vähän käteen jää.

No mutta eikö silloin voi hakea toimeentulotukea?

Ei saa kun on pieni eläkevakuutus. Se pitäisi nostaa pois kokonaan (jolloin menettäisi sekä sijoittamaani rahaa että sen pienen lisän eläkkeeseen joka tulee olemaan todella pieni).

Tulet huonommin siis toimeen, koska olet itse aiheuttanut oman tilanteesi päättämällä, ettet nosta mitään pois tai sijoituksiin koske. 

Niin olen huonontanut tilannettani, koska työssäollessani olen säästänyt rahaa ja yrittänyt varautua itse siihen että tuleva eläke on pieni. Olen ihan kamala ihminen!

Olisi vaan pitänyt heittäytyä aikoinaan työttömäksi ja rentuksi ja päihderiippuvaiseksi, niin nyt saisi enemmän tukia ja inhimillisemmän kohtelun.

Et sä kamala ihminen ole, et vaan ole osannut varautua tälläiseen tilanteeseen järkevällä tavalla? Työtön ei välttämättä ole renttu ja päihderiippuvainen.  

Itse opiskelin kaksi ammattia, sain 3 lasta joiden kanssa kotona mahd pitkään.  Olinkin liki 40v kun siirryin työelämään mutta sairastuin ja jouduin työkyvyttömyyseläkkeelle. Nyt saan takuueläkkeen ja asumistuen yht n 1400€.  Olen siis mahdollisimman loinen monen mielestä, ilman työuraa. Ymmärrän monen harmituksen , pienellä palkalla olleet saavat liki saman eläkkeen. Mutta en anna sen lannistaa minua mitenkään. Tämä nyt meni näin itse sitä valitsematta.  Mutta inhimillistä kohtelua en silti saanut. Tapella eläkkeestä sai monta vuotta.

Vierailija
100/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä kokoomus osaa homman. Saa köyhät riitelemään keskenään. Pienimmät palkat ovat liian pieniä. Siksi niihinkin saa tt-tukea. Otin loparin sellaisesta ja kärsin karenssin. Töihin menoon tarvitsin auton. Halvan alle tonnin romun. Oli se romu ainakin huoleton hylätä. Joku vileeni sen halvalla sai.

Peruspäivärahalla eläminen on ihan hirveää kitumista. Uskomatonta että sitäkin kadehditaan. Kokoomus on jotenkin ihmeellisesti saanut keskiluokan harhan valtaan että välittäisi niistä. Ihan oma mokansa jos harhaanjohtajia uskovat  Se on sitä harhauskoa ikuiseen talouskasvuun vaikka realismi sanoisi mitä tahansa totuuksia.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kuusi kolme