Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Perustoimeentulotuki on noussut noin ALLE KUUSI PROSENTTIA viimeisen _KUUDEN_ vuoden aikana. Miten perustoimeentulotukiasiakkaat oikein pärjäävät; Joutuvatko he kohta varastamaan ruokansa?

Vierailija
12.03.2022 |

vuonna 2016 485e
Vuonna 2022 514e

Samaan aikaan meillä on 6% virallinen (ja 20%) todellinen vuosittainen inflaatio.
Onko kaikista heikoimmassa asemassa olevat unohdettu?
Joka kauppareissulla tuntuu jokin tuote kallistuneen aina uudelleen...En oikeasti tiedä että miten tässä voi enää pärjätä.

Milloin päättäjät heräävät, ja saamme kunnon korotuksen perustoimeentulotukseen, jolla se saatetaan vuoden 2022 tasolle?

Kommentit (153)

Vierailija
61/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumismenoja maksetaan jopa 700e asti, jos asuu Helsingissä. Vesi ja sähkö myös maksetaan ja lääkkeet, sairaalakulut. Siihen päälle vielä käyttörahaa päälle 500 euroa.

Miksi ei pärjäisi?

"Yksin asuvan asumismenoina voidaan Helsingissä hyväksyä enintään 537 e/kk."

Kokeile löytää tuohon hintaan vuokra-asunto Helsingista ja maksaa siihen sitten kaikki muutkin asumisen kulut.

Tuo lienee asumistuen raja? Toimeentulotuessa raja yksinasuvalle on 694 euroa ja vesimaksuja hyväksytään 22,80e/hlö (ellei nämä ole nousseet viime vuodesta).

Ja eikö tämäkin vain tarkoita, että mikäli vuokrasi on yli tuon niin sinun pitää osoittaa, että etsit edullisempaa. Eli täytät vuokra-asuntohakemuksen Hekalle ja pidät sen voimassa, niin vuokrasi kyllä huomioidaan toimeentulotuessa täysimääräisenä.

Tt-tuen perusosa yksinasuvalla on 514, 82 euroa. Mistä sait tuon 694 euroa? Vesimaksu on jo laskettu menoksi tuohon, ei sitä saa toimeentulotuen päälle mitenkään. Eli tulot miinus hyväksyttävät menot.

Asumistuen rajat ovat ovat paikkakuntakohtaisia.

450 euron vuokraan menee 320 euron asumistuki, 50 euron toimeentulotuki ja vielä 80 euroa työmarkkinatuesta (josta käteen 552 euroa / 4 viikkoa),

Vierailija
62/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi olen pärjännyt hyvin, mutta olen ehtinyt jo pohtia, että kai se on etsittävä paikalliset ruokajonot, tai kuljettava rääsyissä.

Mene töihin. Osta sitten palkallasi sellaiset ruoat ja vaatteet kuin haluat. Minunko sinut pitäisi elättää?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, jos ei 500e kuussa riitä ruokaan ja ylimääräisiin menoihin niin sitten ongelma on rahojen käyttäjässä.

Mutta saattaa ole lainoja joita joutuu maksamaan esim. opintolaina tai itsellä kun jouduin lähtemään väkivaltaa pakoon enkä saanut mitään mukaani. Lainaa oli pakko ottaa jotta sai lapsille kodin pystyyn. Jollain saattaa olla liian kallis asumismenot joita ei huomioda. Helppo sanoa, muuttakaa halvempaan! Muuttaminen maksaa ja moniin tarvitaan vuokravakuuksia joihin ei varaa. Jotku saattaa asua maaseudulla jossa oma auto välttämätön. Varmaan monia muitakin tilanteita?

Vierailija
64/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teinin yksinhuoltajana saan 630€ työmarkkinatukea kuukaudessa,josta maksan vuokraa 220€ mikä on omavastuu asumistuen jälkeen.

Toimeentulotukeni on 80€ kuukaudessa.

Puhelinlaskut ja netti vie 100€ ja ovat meille työttömillekkin pakollisia!!

Mistä olette kateellisia??

Kirpparivaatteistamme vai hampputukastani,kun en ole kahteen vuoteen pääsyt kampaajalle?

Vai siitä että meidän kesälomamatkat ovat lähirannalle uimaan ?

Vai kuluneista ja risoista huonekaluista jq kovasta stressistä,huolesta kun lapsi näkee tyhjän jääkaapin taas kerran.

Hävetkää arvostelijat!!

Miten voi olla puhelinlasku ja netti kahdelta ihmiseltä 100e? 

Jos on kaksi 30e puhelinliittymää ja 40e nettiliittymä? Kyllähän niihin saa rahaa uppoamaan, eri asia onko se sitten järkevää jos on rahasta muutenkin puutetta.

Toimeentulotuen perusosasta on 20% laskennallisesti varattu informaatio- ja tietoliikennekuluihin, eli melkein 103 euroa saisi yksi ihminen käyttää puhelimeen, nettiin, lehtiin, yms.

Vierailija
65/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihan oikeasti, jos ei 500e kuussa riitä ruokaan ja ylimääräisiin menoihin niin sitten ongelma on rahojen käyttäjässä.

Ei riitä jos on lapsia.

Vierailija
66/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä teinin yksinhuoltajana saan 630€ työmarkkinatukea kuukaudessa,josta maksan vuokraa 220€ mikä on omavastuu asumistuen jälkeen.

Toimeentulotukeni on 80€ kuukaudessa.

Puhelinlaskut ja netti vie 100€ ja ovat meille työttömillekkin pakollisia!!

Mistä olette kateellisia??

Kirpparivaatteistamme vai hampputukastani,kun en ole kahteen vuoteen pääsyt kampaajalle?

Vai siitä että meidän kesälomamatkat ovat lähirannalle uimaan ?

Vai kuluneista ja risoista huonekaluista jq kovasta stressistä,huolesta kun lapsi näkee tyhjän jääkaapin taas kerran.

Hävetkää arvostelijat!!

Miten voi olla puhelinlasku ja netti kahdelta ihmiseltä 100e? 

Jos on kaksi 30e puhelinliittymää ja 40e nettiliittymä? Kyllähän niihin saa rahaa uppoamaan, eri asia onko se sitten järkevää jos on rahasta muutenkin puutetta.

Toimeentulotuen perusosasta on 20% laskennallisesti varattu informaatio- ja tietoliikennekuluihin, eli melkein 103 euroa saisi yksi ihminen käyttää puhelimeen, nettiin, lehtiin, yms.

Miksi pitää olla noin kalliit liittymät? Puhelinliittymiin, varsinkin jos maksaa jopa 30e kuukausi pitäisi olla jo se netti mukana. Miksi myös tarvitaan KAKSI nettiliittymää? 

Ei ihme ettei ihmisillä ole rahaa, kun käytetään näin holtittomasti. 

Vierailija
67/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Toistaiseksi olen pärjännyt hyvin, mutta olen ehtinyt jo pohtia, että kai se on etsittävä paikalliset ruokajonot, tai kuljettava rääsyissä.

Mene töihin. Osta sitten palkallasi sellaiset ruoat ja vaatteet kuin haluat. Minunko sinut pitäisi elättää?

Kyllä sinä elätät. Me eletään maassa jossa on oikeus jäädä työttömäksi jos haluaa. Kato meiän hallitusta. Se päättää että sä elätät vielä enemmän ku ennen ja mä saan enemmän. Muuta vaikka amerikkaan jos ei miellytä ja hajoo sinne töihis. Mulla ainakin kun aika koittaa on jotain muisteltavaa elämästä, kun en oo tuhlannu aikaani töihin. Elämä on valintoja.

Vierailija
68/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä jos on lapsia.

No silloin se tuki on huomattavasti suurempi, jos on lapsia eikä mikään 500e. Tuo on yksineläjälle mikä jää pakollisten menojen jälkeen.

Vierailija
69/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi v***u mä sanon. Lisää rahaa pitäisi saada tekemättä mitään. Taidan itsekin heittäytyä yhteiskunnan elätiksi. Tehdään kaikki niin.

Vierailija
70/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mutta saattaa ole lainoja joita joutuu maksamaan esim. opintolaina tai itsellä kun jouduin lähtemään väkivaltaa pakoon enkä saanut mitään mukaani. Lainaa oli pakko ottaa jotta sai lapsille kodin pystyyn. Jollain saattaa olla liian kallis asumismenot joita ei huomioda. Helppo sanoa, muuttakaa halvempaan! Muuttaminen maksaa ja moniin tarvitaan vuokravakuuksia joihin ei varaa. Jotku saattaa asua maaseudulla jossa oma auto välttämätön. Varmaan monia muitakin tilanteita?

Olen maksanut toimeentulotuella kyllä opintolainaa ja sen saa kyllä aika pieneksi sovittua pankin kanssa. Kyllä kun sen rahankäytön suunnittelee tarkkaan niin sillä selviää.

Ja eikös toimeentulotuki korvaa ylijäämän kalliista asunnosta, jos ei edullisempaa löydä ja Kela antaa usein kyllä ne vuokravakuudetkin? 

Maaseudulla asuminen on oma päätös. joko haluaa asua kaukana maalla, tai sitten muuttaa lähemmäksi halvempaan. 

Vierailija
71/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Asumismenoja maksetaan jopa 700e asti, jos asuu Helsingissä. Vesi ja sähkö myös maksetaan ja lääkkeet, sairaalakulut. Siihen päälle vielä käyttörahaa päälle 500 euroa.

Miksi ei pärjäisi?

Paremmin tulee toimeen kuin työtön, joka saa vain peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea + asumistukea.

Yksinasuvalla jää jonnekin alle 960 e. Siitä pitää maksaa siis vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, yms.

Jokainen voi tuosta vähentää vuokransa ja katsoa miten vähän käteen jää.

No mutta eikö silloin voi hakea toimeentulotukea?

Ei saa kun on pieni eläkevakuutus. Se pitäisi nostaa pois kokonaan (jolloin menettäisi sekä sijoittamaani rahaa että sen pienen lisän eläkkeeseen joka tulee olemaan todella pieni).

Vierailija
72/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kenenkään ei pitäiskään maata kotona vuosikausia minkään sossun rahan turvin. Väliaikaiseksi tuloksi tuollaiset summat on ihan ok, sillä nehän on joka tapauksessa meidän työssäkäyvien selkänahoista revitty - eikä meidänkään palkat prosentuaalisesti ole kummoisesti nousseet viime vuosina. Ja huom. keskituloisella palkansaajalla ei ole mitään mahdollisuutta saada mistään lisää liksaa, toisin kuin sossupummien on mahdollista saada lisää jotain harkinnanvaraista.

Sosiaalietuudet ovat edelleen aivan liian isoja tässä maassa, sillä meillä on kuitenkin tuhansittain täysin työkykyisiä ihmisiä, joille mukamas parempi vaihtoehto on maata kotona (kuin tehdä työtä). Vajaakuntoinenkin voi kyetä johonkin työhön - lähes sokea hierojani pitää tärkeänä elättää itsensä työnteolla.

Plot twist: työssäkäyvätkin voi hakea ja saada toimeentulotukea, jos kriteerit täyttyy.

Vierailija
73/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pärjäisi?

Ei minulle kyllä korvata sairaalakuluja eikä lääkekuluja. Kai se menee sitten pärstäkerroin. Sähkön ja vedenkin joudun itse maksamaan, käyttörahaa jää reippaasti alle sen 500.

Olen eläkeläinen, ei mullekaan jää pakollisten maksujen jälkeen kuukaudessa tuon enempää käteen.

Sillä ostetaan ruoka, hygienia, lääkkeet, ja muut välttämättämät talouskulut.

Just pärjää kun elää niukasti, ja mikäs on eläessä, kun aina on pienillä tuloilla elänyt.

Mutta ei voi kuvitellekaan mitään kylpyläreissuja tai lehtitilauksia tai vastaavia.

Vaan onneksi on netin ilmaiset lehdet ja uutiset ja tv-tarjonta ja Yle Areena sarjoineen ja elokuvineen ja ilmainen luonto, jossa voi liikkua mielin määrin.

Sinulla on oikea asenne!

Vierailija
74/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Toimeentulotuki on tarkoitettu toissijaiseksi, lyhytaikaiseksi avuksi äkillisesti huonontuneessa elämäntilanteessa. Jossakin mättää, jos se on vuosikausien pituinen. Työtä kannattaa tehdä! Sote-menot ovat aivan liian suuria veronmaksajien taakkoja.

Vierailija
75/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi ei pärjäisi?

Paremmin tulee toimeen kuin työtön, joka saa vain peruspäivärahaa tai työmarkkinatukea + asumistukea.

Yksinasuvalla jää jonnekin alle 960 e. Siitä pitää maksaa siis vuokra, laskut, ruoka, lääkkeet, yms.

Jokainen voi tuosta vähentää vuokransa ja katsoa miten vähän käteen jää.

No mutta eikö silloin voi hakea toimeentulotukea?

Ei saa kun on pieni eläkevakuutus. Se pitäisi nostaa pois kokonaan (jolloin menettäisi sekä sijoittamaani rahaa että sen pienen lisän eläkkeeseen joka tulee olemaan todella pieni).

Tulet huonommin siis toimeen, koska olet itse aiheuttanut oman tilanteesi päättämällä, ettet nosta mitään pois tai sijoituksiin koske. 

Vierailija
76/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen maksanut toimeentulotuella kyllä opintolainaa ja sen saa kyllä aika pieneksi sovittua pankin kanssa. Kyllä kun sen rahankäytön suunnittelee tarkkaan niin sillä selviää.

Ja eikös toimeentulotuki korvaa ylijäämän kalliista asunnosta, jos ei edullisempaa löydä ja Kela antaa usein kyllä ne vuokravakuudetkin? 

Maaseudulla asuminen on oma päätös. joko haluaa asua kaukana maalla, tai sitten muuttaa lähemmäksi halvempaan. 

Vähänpä tiedät. Ite ostin maalta halvan omakotitalon ja lyhennän lainaani tuilla. Kyllä suomessa saa toimeentulotuen ja asumistuen ihan omistusasuntoonkin ja jopa korot huomioidaan. Googlaa vaikka. Mulla on pian oma asunto jonka on yhteiskunta maksanut. Hajotkaa siihen. Ei kiinnosta tippaakaan. Töihin menen kun maksetaan tarpeeksi palkkaa. Nyt mennään näin ja mulla on siihen oikeus. Suakaan ei mikään estä valitsemasta samoin joten ihan turha valittaa.

Vierailija
77/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mulla ei ainakaan ttt ottanut koko vuokraa huomioon. Kun kysyin vuokravakuudesta , lupasivat kk, monessa vaaditaan kk. Ja ne muuttokulut päälle? Auton ja miesten vuokraus? Mistä saat rahaa niihin? 

Yksi tuttava asuu maaseudulla ja auttaa siellä asuvia vanhempiaan jotka eivät selviäisi muuten. Ei hän pysty sieltä muuttamaan pois ja jättämäään vanhuksia yksin. Ja voihan joku asua siellä omassa talossaan jota tänä päivänä ei saa edes myytyä?

Vierailija
78/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen opiskelija. Mun tulot ovat tällä hetkellä noin 600€/kk (=asumistuki ja palkka yhteensä). Kädestä suuhun eletään, mutta elämä on. Joskus saan vähän enemmän rahaa, ja yritän laittaa säästöön.

Vierailija
79/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehän parempi tulokset olette aina halunneet eroon meistä loisista nyt käsketty etulinjassa tykin ruuaksi monessa keskustelussa.

Vierailija
80/153 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei riitä jos on lapsia.

No silloin on toimeentulotukikin isompi, toi 500 on yksineläjän ttt.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kuusi yhdeksän