Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Nuorena tarjoilijana "koulutin" asiakkaita

Vierailija
14.08.2015 |

Kesätöissä tosin olin, eikä tietenkään mitään koulutusta hommiin muutenkaan. Ravintola oli bufe, joten enimmäkseen se olikin blokkaamista eikä siihen tosiaankaan mtn kouluja tarvi käydä. Olin aika nokkava nuorena, sillä opiskelin yliopistossa ja ihan ensimmäisenä suvusta. Nuoremmat serkut ovat sitten myöhemmin kyllä myös menneet yliopistoon

Esim. mua ärsytti aivan suunnattomasti kun menin kysymään joltain  naiselta että mitä juotavaa saisi olla ruuan kanssa. Niin nainen vastaa että hänen pitää ensin puhua miehensä kanssa. Joten tein siitä johtopäätöksen että sittenpä kyselet mieheltäsi että mitä saa juoda ja mitä ei ja mitä mies aikoo juoda. Eli menin seuraavan kerran kysymään siitä pöydästä oikein reilun miettimisajan jälkeen.

Ja ne, jotka käveli edellisiltä asiakkailta käytettyyn siivoamattomaan pöytäään. Ne sai istuskella siinä laseineen ja servetteineen piiiitkään. Mulla oli ihan muuta tekemistä. Nehän ei olleet koskaan edes kysyneet multa että onko pöytä vapaa ja voiko siihen tulla, vaan ne vaan tallustelee suoraan sisään ja istuu likaiseen pöytään. Mun silmissä ne oli ne edelliset asiakkaat, jotka jostain syystä jäi siihen vielä laskun jälkeen istumaan.

Kaikenlaiset etuilijat ja heiluttajat sai heilua ihan rauhassa jonnekin kattauksen puoliväliin.

Erilaisten alennusten kyselijät ynnä muuten jotain hölynpölyä esittävät Tietäjät jätin täysin huomiotta. En tänäkään päivänä tajua ihmistä, joka täysin tietoisesti ja selvästi valehtelee että jossain ammattiliiton lehdessä on joku alennus luvattu jäsenille kun tulee ravintolassa laskun aika. 

En jäänyt tod. tarjoilijan töihin vaiktuisemmin, vaikka töitä olisikin ollut. En kyllä ikinä valmistunut yliopistoltakaan. Gradu on kerran läpikirjoitettu suurinpiirtein ja tellennettu korpulle. Kertoo siitä, milloin sitä on viimeksi työstetty.

Olen kuitenkin vakitöissä ja ollut samalla työnantajalla joku 15 vuotta. Eikä irtisanomisia näkyvissä näissä hommissa. Ei sikäli huonosti. Kesätyöt oli kyllä syvältä ja poikittain vaikka siinä ihan hyvin tienasikin siihen duunin vaativuuteen nähden.

Kommentit (21)

Vierailija
1/21 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika "kultaa" muistot!

Vierailija
2/21 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lääkäreitä moititaan tärkeilijöiksi, mutta näköjään tarjoilijattaretkin luulevat olevansa jotain =D

Meillä kerran Rossossa tarjoilija tuli ottamaan tilausta, kun emme olleet vielä valinneet. Sen jälkeen ei sitten enää tullutkaan.Lähdimme pois, ilmoitimme pomolle ja se likka sai potkut. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/21 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 16:48"]

Oletko se pikkulutka joka pilasi pukuni kaatamalla herkkusieni keitot syliini? Kaadoit myöskin punaviinilasit pöydälle.

[/quote]

Jaa silloin mä olin kyllä kännissä. Oli edellisenä iltana otettu ja aamupäivällä piti tulla töihin. Loivensin sitten siinä töiden juomilla (en maksanut) ja hieman tuo hienomotoriikka kärsi.

Polasin itse varmaan kolmasosan asiakkaista. Kuukauden ruuat sain ohivedetyillä ja tilin saattoi käyttää muuhun. Lisäksi tietysti ilmaiset kännit talon viinoilla.

Vierailija
4/21 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ne jotka hienostellen pyyteli ennenvanhaan jotain paragonkuitteja että saa laittaa jonnekin kirjanpitoon. Ei kiinnostanut juurikaan lähteä semmoista kuittivihkoa jostain takahuoneen toimistosta hakemaan. Saattaa olla, että sen kuitin saaminen vähän kesti. 

Siiten kun alkoi tulla näitä erikoiskahveja, eli espresso tai cappucino. Omistaja oli semmoisen koneen hankkinut. Niin aika usein saatoi olla niin että kone oli huollossa. Varsinkin silloin kun olis pitänyt alkaa sitä kuumaa maitoa alkaa höyryttelemään jollekin akkaparille. 

Vierailija
5/21 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voi ei, muistan kaltaisesi tarjoilijan, joka todella osasi asettaa asiakkaan tälle kuuluvalle paikalle. Tarjoilu oli hidasta ja kun erehdyin kysymään jotain alkupalasalaatista, saimme odottaa pääruokaa lähes 2 tuntia puolityhjässä ravintolassa. Niinpä teimme klassiset eli ensin tilasimme vielä jälkiruuan, jota tarjoilijan ilmeestä päätelleen olisimme joutuneet odottamaan 3 tuntia. Sitten minä lähdin muka käymään naistenhuoneessa ja hetken kuluttua mies lähti perässä miestenhuoneeseen ja sitten laskua maksamatta ulos.

Vierailija
6/21 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä olen tavannut sut monta kertaa ja useissa ravintoloissa

Vierailija
7/21 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet tyyppi, jolla ei ikinä ollut valtaa, ja nyt kun sait sitä tuossa tarjoilijan hommassa ihan hiukkasen, hullaannuit heti. Näin käy monelle pikkueläjälle.

Vierailija
8/21 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oliko pointtisi se, että koska olit nuorena niin kyspsymätön,  käyttäydyit huonosti. Nyt osaisit olla fiksumpi.

Vai, että vaikka olet kyspsymätön edelleen ja gradukin jäi korppuaikana kesken, tienaat hyvin ja pärjäät mukavasti.

Kumpi?

Olisit tehnyt kaksi aloitusta!

Vierailija
9/21 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 17:16"]

Oliko pointtisi se, että koska olit nuorena niin kyspsymätön,  käyttäydyit huonosti. Nyt osaisit olla fiksumpi.

Vai, että vaikka olet kyspsymätön edelleen ja gradukin jäi korppuaikana kesken, tienaat hyvin ja pärjäät mukavasti.

Kumpi?

Olisit tehnyt kaksi aloitusta!

[/quote]

Kiitos tästä analyysistä. Olinkirjoittaessani  juonut jo kolme isoa lasillista punkkua. Ajatukset alkaa silloin helposti harhailemaan. Taidat olla joku pilkuviilaaja auringontarkka mini-insinööri,jota häiritsee epäselvästi struktutoidut aloitukset jollain keskustelupalstalla. Siinpä olet. Mulla on mun elämä.

Vierailija
10/21 |
15.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jäi ilmeisesti myös perustutkintoon sisältyvät kieliopinnot vähän vaiheeseen, se ei ole "bufe".
Muutenkin enemmän kuin nuoruudesta ja kokemattomuudesta, kertoo kuvailemasi käytös v-maisesta luonteesta ja huonosta käytöksestä. Niinhän sinä luulit "kouluttavasi", asiakkaat todennäköisesti vain myöhäpesivät kaltaistasi junttia.

Vierailija
11/21 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja taas ovatkin kesätarjoilijat palkattu hihittämään ja somettamaan omiaan, kun pitäisi asiakkaita palvellla.

Ihan totta; jos asiakas tilaa kahvin ja konjakin, niin pitää teidän sen verran tietää, mikä ja millainen on konjakkilasi! Tai menkää sitten töihin takas sinne heselle toisten samanlaisten hihittäjien kanssa ja jättäkää aikuisten työt oikeesti aikuisille.

Muutenkin haluaisin että minua palvelisi ravintolassa tosiaan aikuinen ihminen. Nuoret muka-komeat metroseksuaalit puolen pennin baarimikot, jotka kuvittelee olevansa jumalan lahja naisille siellä kyypätessään, ja tietysti dissaa sitten mun ikäistä kypsempää rouvaa, vaikka multa se raha sinne teidän taloon tulee.

Nuoret, kömpelöt, osaamattomat, keksittymiskyvyttömät neidit, joita ei asemansa blokkaus taikka pöytien pyyhkiminen oikein nappaa -ei kiitos. 

Koittakaa palkata oikeesti jotain osaavia ihmisiä töihin pliis. Tiedän että ammattinsa osaavia on työtä vaille. Suhteilla joku mamin tuttu palkattuna ei välttis ole onnistunut rekrytointi tosiaan.

Ja ne,jotka ihnoavat asiakkaita jo lähtökohtaisesti  - pysykää kotona tai jossain semmoisissa töissä ettette ole ihmisten ilmoilla.

Vierailija
12/21 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloituksesta tulee mieleen Salattujen Elämien hahmo Alissa. Katson vissiin liikaa telkkaria.

Vierailija
13/21 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kesällä lähtee lapsiperheet liikenteeseen. Aivan järkkyä sotkua ja tilausten kanssa veivaamista. Tilatkaa hei sitä mitä listassa lukee ja jos sieltä pitää jotain paprikoita nyppiä pois,niin nyppikää. Kenelläkään riitä aika alkaa ottaa joka tilauksesta jotain erikoisruokavalioita ja lasten inhokki-aineita pois - saatika että kasataan jostain useasta eri annoksesta yksi: voisko tämän ottaa pois ja tämän laittaa tilalle ja voisko tämän saada ilman. Teeskentelen aina silloin täysin aasia, enkä ole tajuavinaan koko asiaa. Näytän vaan listaa että tämän mukaan mennään, todella.

Niitä lautasten määrää, josta jokaisesta on närpitty jotain ja sottaisia servettejä parin neliön alueella liiskattuna liinoihin ja tuoleihin.Kerran lohkaisi lapseton, kieltämättä hieman snobi mieskollega perheenäidille, joka lähti katraansa kanssa täydellisesti sotketusta pöydästä (ja tuoleista) ja hieman pahoitellen totesi, että "tässä tuli hieman sotkua". Vastasi kollega että "onneksi mun ei tarvi nähdä, millaista teillä himassa on". Oli aika laittamattomasti sanottu kyllä.

Enää ei niin pysty polaamaan kuin ennen kun käytettiin käteistä. Harmi kyllä. 

Onneksi olen nykyään sellaisessa taloudellisessa tilanteessa, ettei tarvi olla kesällä töissä ollenkaan. Menen mökille ja erakoidun sinne, ihanaa.

Vierailija
14/21 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ja taas ovatkin kesätarjoilijat palkattu hihittämään ja somettamaan omiaan, kun pitäisi asiakkaita palvellla.

Ihan totta; jos asiakas tilaa kahvin ja konjakin, niin pitää teidän sen verran tietää, mikä ja millainen on konjakkilasi! Tai menkää sitten töihin takas sinne heselle toisten samanlaisten hihittäjien kanssa ja jättäkää aikuisten työt oikeesti aikuisille.

Muutenkin haluaisin että minua palvelisi ravintolassa tosiaan aikuinen ihminen. Nuoret muka-komeat metroseksuaalit puolen pennin baarimikot, jotka kuvittelee olevansa jumalan lahja naisille siellä kyypätessään, ja tietysti dissaa sitten mun ikäistä kypsempää rouvaa, vaikka multa se raha sinne teidän taloon tulee.

Nuoret, kömpelöt, osaamattomat, keksittymiskyvyttömät neidit, joita ei asemansa blokkaus taikka pöytien pyyhkiminen oikein nappaa -ei kiitos. 

Koittakaa palkata oikeesti jotain osaavia ihmisiä töihin pliis. Tiedän että ammattinsa osaavia on työtä vaille. Suhteilla joku mamin tuttu palkattuna ei välttis ole onnistunut rekrytointi tosiaan.

Ja ne,jotka ihnoavat asiakkaita jo lähtökohtaisesti  - pysykää kotona tai jossain semmoisissa töissä ettette ole ihmisten ilmoilla.

Paistaa läpi oikein veemäinen keski-ikäisen kurttunaaman asenne. On siellä muutkin ihan maksavia asiakkaita, vaikka niillä ei olisikaan molemmissa päissä sataa ryppyä. Lakkaa halveksumasta nuoria niin he lakkaavat aliarvioimasta sua.

Vierailija
15/21 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Paistaa läpi oikein veemäinen keski-ikäisen kurttunaaman asenne. On siellä muutkin ihan maksavia asiakkaita, vaikka niillä ei olisikaan molemmissa päissä sataa ryppyä. Lakkaa halveksumasta nuoria niin he lakkaavat aliarvioimasta sua.

Mites sulla tuo  luetun ymmärtäminen? Jos asiakas tilaa ravintolassa juoman, joka tosiaan kuuluu ravintolan valikoimaan, niin vähintä mitä voi tarjjoilijalta edellyttää on, että hän tietää ilman asikkaan neuvomista , että millaiseen lasiin ja minkä kokoisena se juoma tarjoillaan!

Siinä ei ole mitään nuorten halveksumisesta kysymys tietenkään. Vaan ammattitaidon täydellisestä puuttumisesta. Ihan sama, minkä ikäinen ihminen siellä on. Koita nyt opetella lukemaan ja vastaa sitten siihen, mistä on alunperin puhutta. Tai jätä naputtelematta vastaustasi ollenkaan. 

Tässä ei toivota kuin normaalia järkeä ja käytöstä. Mitä halveksumista semmoinen on? 

Vierailija
16/21 |
10.06.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minua yritti tänään italialaisen ravintolan selvästi suomalainen tarjoilija kouluttaa lausumaan bruschettan oikein. Kun tilasin "bruskettan", niin korjasi brussshhhhetta. Parasta oli, että kun en suostunut toistamaan hänen ääntämysversiotaan (joka muuten on väärä) niin hän silmin nähden hermostui. Minä totesin, että niin, sen otan alkuun, enkä piruuttanikaan yrittänyt enää ääntää nimeä. Pääruoan sitten näytinkin sormella, koska tuskin olisin osannut senkään nimeä ääntää oikein huolimatta siitä, että puhun italiaa ja olen asunut nuorena siellä monta vuotta...

Vierailija
17/21 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nostan vanhan ketjuni kuittiaiheeseen liittyen: Asiakkat tilasi siis yleensä jotain yhtä-kahta tuotetta ollessani tiskillä. Alkuun muutaman löin koneeseen jolloin tuli niitä kuittejakin. Asiakkaat tietty ei niitä ottaneet joten ne jäi siihen tiskille. Niitä sitten pyörittelemällä ja kassaa aukomalla ja rahaa antaessani takaisin sain pidettyä tuon koneeseen lyömisen minimissä.

Illalla sitten tilityksen yhteydessä odotti palkkio: Tilitettävää pääkassalle ja yhtiölle x summa, suoraan omaan rikkaan xx summa.

Aika hyvin oppi arvioimaan,kuka asiakas on sen tyyppinen että haluaa ja tarkastaa sen kuitin ( onko myyntitapahtuman kellonaika lähelläkään äskeistä) vai onko ne vaan huolettomis et "emmä tarvi"

Tämä siihen aikaan kun käteistä käytettiin.

Muistelen että entisillä kollegoilla oli kaikilla minkkiturkit päällä ja miehellä veneissä koneet uusia....

Vierailija
18/21 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nostan vanhan ketjuni kuittiaiheeseen liittyen: Asiakkat tilasi siis yleensä jotain yhtä-kahta tuotetta ollessani tiskillä. Alkuun muutaman löin koneeseen jolloin tuli niitä kuittejakin. Asiakkaat tietty ei niitä ottaneet joten ne jäi siihen tiskille. Niitä sitten pyörittelemällä ja kassaa aukomalla ja rahaa antaessani takaisin sain pidettyä tuon koneeseen lyömisen minimissä.

Illalla sitten tilityksen yhteydessä odotti palkkio: Tilitettävää pääkassalle ja yhtiölle x summa, suoraan omaan rikkaan xx summa.

Aika hyvin oppi arvioimaan,kuka asiakas on sen tyyppinen että haluaa ja tarkastaa sen kuitin ( onko myyntitapahtuman kellonaika lähelläkään äskeistä) vai onko ne vaan huolettomis et "emmä tarvi"

Tämä siihen aikaan kun käteistä käytettiin.

Muistelen että entisillä kollegoilla oli kaikilla minkkiturkit päällä ja miehellä veneissä koneet uusia....

Kamalan törkeetä mutta jotenkin ihan rokkia meininkiä!

Vierailija
19/21 |
24.11.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kerran koulutin paria nuorta tarjoilijaa jotka olivat osastollani auto-onnettomuuteen jouduttuaan.

Blokkasin alusastiat piiloon, kun pyysivät päästä pissalle. Annoin parit ylimääräiset laksatiivit ja piilotin vessakutsunapin. Vedin opiaatteja omaan taskuun ja merkkasin heille annetuksi. Siinäpähän kärsivät kivuissaan.

No en... mutta olisin voinut niin tehdä :p

Vierailija
20/21 |
23.04.2017 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen vissiin ollut sulla asiakkaana. Yritit kovasti olla olevinasi ja näpäyttää meitä, maksavia asiakkaita. Pantiin kaikki muistiin mitä teit ja seikkaperäinen valitus johdolle. Tovottavasti sait kenkää tai siirron tiskiin.

Sitten on toki näitä moukkia asiakkainakin. Kuuntelin kerran vierestä kun yrittivät tingata jotain ihan laitonta alennusta. Kova oli yritys.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kahdeksan kolme