Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Vanhemmat, miten toimitte lasten kanssa, jos olette itse sairaana?

Vierailija
14.08.2015 |

Olen nyt toista päivää kuumeessa ja tuntuu, että ei jaksaisi tehdä yhtään mitään. Päivällä vain vähän lämpöä, mutta kuume nousee iltaa kohti. Ei siis mitään vakavaa todellakaan, mutta olo on täysin vetämätön.

Lapsi on aktiivinen 1,5-vuotias, joka ei vielä oikein ymmärrä, että äiti ei jaksa nyt. Olen siis vielä seuraavat puoli vuotta hoitovapaalla, joten lasta ei voi laittaa päiväkotiin tai muuhun hoitopaikkaan.

Olen jo miettynyt, että mitä ihmettä tekisin tällaisessa tilanteessa, jos minulla olisi useampi lapsi. Hatunnosto siis sellaisille, joilla on!

Mitä te muut teette, kun olette itse kipeänä? Parhaat vinkit kehiin!

Kommentit (23)

Vierailija
1/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan samat asiat on tehtävä kuin terveenäkin. Onneksi ei ollut oksennustautia silloin, kun oli vauvaikäinen talossa! Vähän isommalle lapselle DVD:t toimii hyvin ja vielä isommalle on ipad, jos eivät leikkien jaksa itseään viihdyttää koko päivää. Ruoat kaivaisin pakasteesta, sairaana ei ole pakko kokata, jos ei jaksa tai ei pysy edes jaloillaan muutamaa minuuttia pidempään.

Vierailija
2/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sain kotiapua raskauspahoinvoinnin takia muutaman aamun viikossa, kun en ekalla kolmanneksella paljon mitään voinut tehdä 1,5vuotiaani kanssa. Iltapäivästä jo helpotti, ku tiesi että laps nukkuu vielä hetken ja sitte mies pääsee töistä. Hirveetä aikaa - pistää miettimään että miten isoäiti jaksoi odottaessaan seitsemättä...

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:26"]

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:22"]

Jos oikeasti ei pysty huolehtimaan lapisista, eikä ole ketään jota pyytää apuun niin kai silloin täytyy saada jotain kotipalvelua. Pakkohan lapsista on huolehtia. Olen pari kertaa ollut niin pahasti sairas, etten ole pystynyt nousemaan sängystä muuten kuin seinistä tukea ottaen vessassa käydäkseni, mies on ottanut silloin vapaata töistä. On niitä sellaisia sairauksia ettei pysty edes itsestä huolehtimaan.

[/quote]

Mitään kunnallista kotiapua et kyllä flunssan takia saa, vaikka olisi kuinka vetämätön olo... Pitää olla jotain aika paljon vakavampaa.

[/quote]

Ei muuten saa sektion jälkeenkän, vaikka nostokielto on päällä 4-6 viikkoa ja isompi sisarus vasta vuoden. :/

Vierailija
4/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi lasten ollessa pieniä niin, että kaaduin aika hurjasti pyörällä ja mursin molemmat käteni. Toisesta kädestä meni ranne ja toisesta kolme sormea. Silloin vaadittiin sumplimista, että saatiin arki pyörimään kahden alle 5-vuotiaan kanssa. Apuna oli tietenkin mies, oma äiti ja isä, miehen sisko ja oma veljeni vaimoineen.

Vierailija
5/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, tätä sairastamisasiaa ei tullut ajateltua ennen lasten hankkimista. Tosin ennen lapsia en pahemmin sairastellut. Jossain hamassa tulevaisuudessa saa sitten sairaana taas levätä ja huokailla elämän raskautta sängystä käsin.

Vierailija
6/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No ihan samaa kuin terveenäkin.

Vierailija
7/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse en tee mitään "ylimääräistä", siis kaikki kotityöt saa olla. Lapsille lastenohjelmaa ja einessapuskaa vaan nenän eteen.

Vierailija
8/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla on kaksi lasta, ja olen sortunut laittamaan heille leffoja näkymään, kun oloni on todella voimaton. Katsovat sitä tai leikkivät leluilla. Sään salliessa olemme myös ulkona, minä vain istun terassilla ja vahdin lapsia.

Vierailija
9/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:16"]Mulla on kaksi lasta, ja olen sortunut laittamaan heille leffoja näkymään, kun oloni on todella voimaton. Katsovat sitä tai leikkivät leluilla. Sään salliessa olemme myös ulkona, minä vain istun terassilla ja vahdin lapsia.
[/quote]

Niin ja saa meillä lapset huonoilla ilmoilla muutenkin katsoa leffan/päivä, mutta sairaana telkkarissa näkyy lähes tauotta joku piirretty.

Vierailija
10/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Valmisruokaa ja videoita lapsille. Tarvittaessa tilaat pitsaa ja limua, jos jääkaapissa ei ole mitään. Ei ne siihen kuole, jos olet muutaman päivän vuodesta kipeenä. Jos on joku tuttu/mummu/naapuri tai muu, joka voi viedä lapset ulos, soita hänelle.

Vierailija
11/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos oikeasti ei pysty huolehtimaan lapisista, eikä ole ketään jota pyytää apuun niin kai silloin täytyy saada jotain kotipalvelua. Pakkohan lapsista on huolehtia. Olen pari kertaa ollut niin pahasti sairas, etten ole pystynyt nousemaan sängystä muuten kuin seinistä tukea ottaen vessassa käydäkseni, mies on ottanut silloin vapaata töistä. On niitä sellaisia sairauksia ettei pysty edes itsestä huolehtimaan.

Vierailija
12/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun olin itse hoitovapaalla ja sain pahan migreenikohtauksen, niin mieheni otti palkatonta vapaata töistä. Mulla migreeni tarkoittaa pahimmillaan oksentamista 15 min. välein ja totaalista vuodelepoa. Joskus olen joutunut silti selviytymään yksin muutaman tunnin. Tällöin lapsi katsoo lastenohjelmia kanssani sängyssä.

Vierailija
13/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

"Pakko" antaa uskomattomat voimat.

Vierailija
14/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

Mitään kunnallista kotiapua et kyllä flunssan takia saa, vaikka olisi kuinka vetämätön olo... Pitää olla jotain aika paljon vakavampaa.

Vierailija
15/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tosi huonossa kunnossa, eli korkeassa kuumeessa tai oksennustaudissa ollessani, teen vain välttämättömän eli käytännössä pidän lapset elossa, turvassa ja ruokittuina. Laitan leffat pyörimään, annan sotkea kämpän leluilla, annan vaikka olla likaisissa vaatteissa ellen jaksa vaihtaa niitä ja syötän mitä nyt jääkaapista sattuu löytymään, en siis satsaa sairaana ollessani ruuan terveellisyyteen.

Oksennustautia sairastaessa yleensä joku lapsistakin sattuu olemaan sairaana, se vaikeuttaa hommaa jonkin verran. Olen mm. joutunut oksentaessani itse ämpäriin vauvaa imettäessäni samalla ohjeistamaan kymmenen metrin päässä vessassa ripuloivaa ja oksentavaa, itkevää kaksivuotiasta pysymään siellä paikoillaan ja odottamaan että ehdin häntä auttamaan. Ei mukavimpia hetkiäni.

Vierailija
16/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Joo, mies ja kaikki isovanhemmatkin ovat töissä päivisin. Asumme kerrostalossa, mutta parveke on iso, joten annoin lapsen vähän aikaa leikkiä siellä, että saisi vähän raitista ilmaa.

Parempi tietysti, että itse on kipeänä kuin että lapsi olisi, mutta kyllä aikamoiset paskamutsi-fiilikset tulee, kun ei kykene oikein mihinkään.

Vierailija
17/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jätän kaiken mahdollisen tekemättä, otan pakastimesta valmista ruokaa ja annan isomman katsoa telkkaria kun pienempi nukkuu. Jos mahdollista tungen koiran hoitoon siskolle.

Vierailija
18/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko mies koko päivän ja illan töissä? 

Minä teen samoin, kun muutkin täällä. Videot pyörimään ja leivällä pärjää yhden päivän ihan hyvin. Mies ottakoon sitten vastuun hommista, kun tulee kotiin. 

Vierailija
19/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 14:26"]

[/quote]

[/quote]

No en kyllä minkään flunssan takia mieti edes tällaista, että miten selviää.

Vierailija
20/23 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on kerran ollut se tilanne, että olin niin kipeä, että mitään en pystynyt tekemään. Lapsille ostettiin valmisruokaa ja olivat sen verran isoja, että osasivat sitä mikrossa itse lämmittää. Saivat limua ruoan kanssa ja sanoin, että minä en tee tänään mitään enkä lähde ulos. Saivat katsoa videoita ja telkkaria koko päivän ja nauttivat tilanteesta suunnattomasti.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi seitsemän seitsemän