Minut syöstiin ulos työprojektista
Jonka eteen olin tehnyt jo tuntikausia töitä ja ilmoittanut halukkuuteni projektin jatkamiseen. Työn laadussa ei ollut vikaa, esimies vaan halusi hoitaa homman itse (ja osoittaa mulle paikkani?).
Mitä tekisitte tällaisessa tilanteessa? Nielisittekö vaan tappionne vai tekisittekö asiasta jonkun jutun?
Kommentit (80)
Vierailija kirjoitti:
Syöstiin ulos? Aika väkevä ilmaisu.
Liittyykö asiaan ikkunoita ja venäläisiä työkavereita?
Näin minä sen koin. Kerrankin homma, joka vastaa mun erikoisosaamista ja jota tein innolla.
Ap
Tuntikausia ei ole vielä kovin paljon. Voisiko kuitenkin olla eriävät ajatukset siitä, miten projekti tulisi hoitaa? Onko asiakkailta tuulut palautetta? Etkö saanut perusteluja?
No, projekteja tulee ja menee elämässä. Uusia mahdollisuuksia tulee. Jos esimies alkaa ottaa pidemmän päälle päähän, kannattaa vaihtaa duunia.
Eikö tuo mene ihan normaaliin työnjohtoon? Kai esimiehellä oli tähän joku syy? Itse otan alaisten hommia joskus itselleni siksi, kun ei vaan tule valmista. Yksinon lahjakas saattamaan homman alkuun, mutta rajaamimen ei vain onnistu.
Vierailija kirjoitti:
Tuntikausia ei ole vielä kovin paljon. Voisiko kuitenkin olla eriävät ajatukset siitä, miten projekti tulisi hoitaa? Onko asiakkailta tuulut palautetta? Etkö saanut perusteluja?
No, projekteja tulee ja menee elämässä. Uusia mahdollisuuksia tulee. Jos esimies alkaa ottaa pidemmän päälle päähän, kannattaa vaihtaa duunia.
Voi laskea jo päivissä tämän työn. Ei liity millään tavalla asiakkaisiin ja perustelut oli "tää on mun homma hoitaa". Asian voi hoitaa monella eri tavalla, omani on tietysti mielestäni paras, mutta esimies halusi tehdä sen oman mielensä mukaan.
Ap
Vähän vastaavanlaisesta kohtelua saaneena päätin, että teen enää vain pakolliset hommat ja etsin uutta työpaikkaa samalla.
Huokaisisin helpotuksesta ja jatkaisin omia hommiani.
No olisin vain tyytyväinen, että on vähemmän hommia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Voi laskea jo päivissä tämän työn. Ei liity millään tavalla asiakkaisiin ja perustelut oli "tää on mun homma hoitaa". Asian voi hoitaa monella eri tavalla, omani on tietysti mielestäni paras, mutta esimies halusi tehdä sen oman mielensä mukaan.
Ap
Ellei liity millään lailla asiakkaisiin, projekti ei ole huipputärkeä.
Mikä sinussa vaikuttaa hyvältä on, että haluat ottaa vastuuta ja sitoudut työhösi. Kysy perusteluja ja tuo esiin, että olisit halunnut tehdä loppuun mitä aloitit. Mutta turhaan alkaa pomon kanssa riitelemään.
Lohdutuksena myös että tämä on hyvin pieni kohta urallasi ja kun vuosia tulee, osaat suhteuttaa, mistä nostaa iso numero ja mistä ei. Joskus esimies päättää jotain ja vaikkei se miellytä, ei päätöksen vastustamiseen kannata käyttää ylettömästi energiaa. Ja erotat tosiaan isot asuat lillukan varsista.
Siirry eteenpäin.
mulla ollut joskus vastaava tilanne. Muut työkaverit tiesi että minä monesti hoidin asioita taustalla ja pomo vain otti sitten credittiä siitä. Tein sitten vähän omaa politikkaa ja sain sitten pomoni paikan. Hänet siirrettiin muihin tehtäviin.
Esimiehenä sanoisin, että on kyllä ajattelematonta ja pidemmän päälle kääntyy itseään vastaa, jos ottaa alaisilta pois heille mieluisia tehtäviä. Ne ovat elintärkeitä motivaation säilyttämiseksi.
Mutta tännekin tuli jo fiksu ehdotus jutella esimiehen kanssa, että olisit mieluusti tätä tehtävää hoitanut, ja olisiko ollut jotakin, mitä olisit voinut tehdä erilailla/paremmin. Ei kuitenkaan kannata jäädä asiaa murehtimaan, mutta jos työn laadussa ei olisi ollut moitteita, fiksua olisi esimieheltä ollut antaa sinun hoitaa homman loppuun.
Vierailija kirjoitti:
Työ itsessään on uskomattoman pitkästyttävää rutiinihommaa, johon olen ylikoulutettu.
Ap
Kohauta olkiasi ja ala sluibailla , eli pakolliset asiat hoidetaan asiallisesti ja muuten olllaan kuin ellun kanat.
Älä ruoki esimiehen egoa tekemällä hänen eteensä liikaa tai uhraamalla ylimääräräistä osaamistasi , viitseliäisyyttäsi tai energiaasi siellä taustalla.
Tulet vain katkeroitumaan.
"nyt kun sinä olet tehnyt about kaiken oleellisen , niin minä voinkin jatkaa tästä eteenpäin esimiehen asemassa".
Ja ottaa pokkana crediitit.
Kirvelevän tuttua monelle lahjakkaalle myös viihde- ja taidemaailmassa.
Varmin tapa ajaa oikeasti kyvykkäät pois alalta kuin alalta.
Sitten kysytään miksi elämme keskivertomaailmassa.
"...tännekin tuli jo fiksu ehdotus jutella esimiehen kanssa,
että olisit mieluusti tätä tehtävää hoitanut, ja olisiko ollut jotakin, mitä olisit voinut tehdä erilailla/paremmin.
Ei kuitenkaan kannata jäädä asiaa murehtimaan, mutta jos työn laadussa ei olisi ollut moitteita, fiksua olisi esimieheltä ollut antaa sinun hoitaa homman loppuun."
Jep jep.
Tuhlaa toki lisää aikaa ja energiaasi pyrkimällä juttelemaan ( huom rakentavasti!) sellaisen esimiehen kanssa, joka juuri siirsi sinut vaihtopenkille.
Näytti aliarvostuksensa sinua ja työtäsi kohtaan selkeästi.
Vie nyt hyvä ihminen osaamisesi muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ itsessään on uskomattoman pitkästyttävää rutiinihommaa, johon olen ylikoulutettu.
Ap
Tuo on monilla yleinen tilanne, kun koulutettuja ihmisiä on liikaa suhteessa tarpeeseen.
Meillä on vastaava tilanne, mutta onneksi pomo on sillä tavoin fiksu, että antaa meille työntekijöilleen myös tehtäviä, jotka muualla hoitaa pomo. Sopivassa määrin niin, että jää kuitenkin aikas hoitaa ne perustehtävät, mihin meidät on palkattu.
Eiks vaan, että esimies on nainen?
"työkaverit tiesi että minä monesti hoidin asioita taustalla ja pomo vain otti sitten credittiä siitä.
Tein sitten vähän omaa politikkaa ja sain sitten pomoni paikan.
Hänet siirrettiin muihin tehtäviin. ["
Juuri tämän takia pomot pitävät oikeasti taitavia uhkana omaa asemaansa kohtaan.
Ihan oikeutetusti.
Palkkaavat sitten mieluummin niitä helpommin hallittavia, jotka tekee mukisematta hommansa, eivätkä kyseenalaista pomon ohjeita suotta.
Syöstiin ulos? Aika väkevä ilmaisu.
Liittyykö asiaan ikkunoita ja venäläisiä työkavereita?