Mitä lapsenne ostaa viikkorahoistaan (yli 10 vuotiaat)?
Mulla on ongelma. Meillä on 11-vuotias, joka saa viikkorahaa 5 euroa viikossa. Hän ei käytä sitä mihinkään, koska me vanhemmat kustannamme hänen tarpeensa: harrastuksensa, vaatteensa, ruokansa. Lapsi ei ole kiinnostunut herkuista eikä syö karkkia. Harrastaa kalliita lajeja ja niihin menee tonneittain rahaa vuodessa, mutta emme halua pihistellä varusteissa, sillä haluamme, ettei hänen harrastusnautintonsa ole vajaa huonojen varusteiden takia.
Mutta haluaisin opettaa lapselle rahankäyttöä enkä tiedä, miten sen tekisin, kun hänellä ei ole mitään omia pikkutarpeita. Neuvoja?
Kommentit (29)
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:17"]
Hän voisi ehkä vaikka saada perempia "leluja" osallistumalla niihin itse viikkorahoistaa. Lupaat ostaa vaikka maksimissaan 200€:n puhlimen, mutta jos hän haluaa, niin voi säästää ja pistää omistaan lisää ja ostaa paremman puhelimen. Meillä tämä ainakin toimii. Kun lapsi on osallistunut itse ostokseen, niin pitää siitä myös parmmin huolta ja kun rikkonut yhden joka kirpaisee omaa kukkaroa, niin ehkä vaatimus uuden puhelimen hinnankin suhteen tulee kohtuullisemmaksi.
[/quote]
Rikkoi puhelimensa näytön ja joutui sen korjaamisen maksamaan omistaan.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:18"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:06"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:02"]
No onko teillä vanhemmilla sitten tapana ostaa muutenkin aina kaikki, mitä lapsi haluaa? Hintoja ei vertailla, koska tulot ovat hyvät? Osaako lapsi arvostaa halvempaakin tavaraa, vai pitääkö kaiken aina olla kalleinta mahdollista? Tai vaikka jotain tiettyä merkkiä?
Kyllä kannattaa sopia, että lapsi alkaa maksaa osan omista kuluistaan. Siis jostain kosmetiikasta, peleistä tai mistä nyt sitten onkin kiinnostunut. Kyllä rahan arvo on hyvä oppia. Monet nuoret ovat pulassa viimeistään siinä vaiheessa, kun pitäisi muuttaa pois kotoa ja itsenäistyä. Silloin voi tulla aika kova pudotus maan pinnalle. Tietenkin monet vanhemmat mahdollistavat aikuistenkin lastensa luksuselämän...
Sellaisen pienen nöyryyden oppiminen on hyvä asia. Että vaikka teillä nyt menisikin hyvin, aina ei välttämättä mene, eikä kaikilla muilla mene. Ja vaikka olisikin varaa, kaikkea ei silti aina tarvitse ostaa tai saada.
[/quote]
Olen 100% samaa mieltä kanssasi. Ja herännyt tähän todellisuuteen nyt. Ja se pulma onkin nyt se, että minun pitää keksiä ne jutut, jotka lapsi itse joutuu tästä lähtien ostamaan, mutta kun hän on niin vähään tyytyvä, ei ole helppo keksiä, mitä laitan hänet itse ostamaan. Mutta ainakin nämä ovat nyt tulleet mieleeni:
- taskukirjat
- ipadin pelit ja muut tietokonepelit
- ehkä erityislimsat, joita joskus haluaa juoda janoonsa
ap
[/quote]
Poika kuulostaa tosiaan helpolta ja vähään tyytyvältä. Parin kolmen vuoden päästä tilanne on varmasti on vähän toisenlainen, kun siirrytään yläkouluun ja teini-ikä on kunnolla päällä. Silloin varmaan ulkonäkökin alkaa kiinnostaa eri tavalla, joten pojan voi laittaa ostamaan itse vaatteensa, tuoksunsa, hiustuotteensa yms., vaikka rahat näihin tulisivatkin ainakin osittain teiltä. Siinä pääsee sitten tekemään niitä valintoja. Mutta noista pienistä jutuista on hyvä aloittaa.
Jos lapsi on jossain urheiluseurassa, onko mahdollista osallistua sen puitteissa johonkin varainhankintaan?
[/quote]
Juu, onkin joutunut venymään ja menemään myymään arpoja naapuriin :D Ja kenelläkään ei ole nykyisin käteistä, joten ei saanut niitä myytyä paljonkaan ja sitten tuli itku kurkussa kotiin, että hän maksaa itse koko arpapakan. Voitettiin sitten 5 risteilyä, joista yhtäkään ei ole vielä käytetty ;)
ap
Kiitos kaikista vinkeistä. Tämä ketju auttoi minua ymmärtämään, että olen jo vanhempana tehnytkin oikeansuuntaisia juttuja lapsen rahankäytön ymmärtämisen suhteen ja aion olla vielä tietoisempi jatkossa.
ap
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 14:45"]Miksi sitten kustannatte vaatteet? Jättäkää niiden osto pois niin lapsi voi itse säästää ja ostaa ne.
[/quote] En nyt heittäytyisi täysikustannuksesta tuohon, mutta periaatteessa voisi olla ihan hyvä idea patistaa lapsi sen summan kanssa mitä itse käyttäisi kauppaan hakemaan tuote itse.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:43"]
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 14:45"]Miksi sitten kustannatte vaatteet? Jättäkää niiden osto pois niin lapsi voi itse säästää ja ostaa ne. [/quote] En nyt heittäytyisi täysikustannuksesta tuohon, mutta periaatteessa voisi olla ihan hyvä idea patistaa lapsi sen summan kanssa mitä itse käyttäisi kauppaan hakemaan tuote itse.
[/quote]
Juu, 5 euroa viikossa, 20 euroa kuussa, 240 euroa vuodessa ei kyllä hänen vaatteisiinsa riitä, mutta voisin kyllä vastuuttaa häntä itse mukaan kauppaan enkä palvella niin auliisti.
ap
Jos poika ei oikeasti ostele juuri mitään, ja kaikki sun ostamat vaatteet kelpaa, niin musta on ihan ok säästää viikkorahat. Turha pakottaa ihan vain ostamisen vuoksi käyttämään niitä rahoja, jos ei oikeasti tarvitse mitään. Nuo limut, kirjat ja pelit nyt on sellaisia, mitä vanhempien ei tarvitse maksaa, kun lapsi saa omaa rahaa, mutta en nyt murehtisi, jos ei kulutuskohteita keksi enempää.
Kun lapselle tulee ikää, alkaa hyvin todennäköisesti haluta enemmän kaikkea, ja sitten on kiva, kun on säästössä rahaa. Ja ehkä muuten miettii niitä haluamiaan juttuja tarkasti, kun ajattelee, miten kauan on pitänyt säästää viikkorahoja, että niistä on kertynyt se säästössä oleva summa!
Eihän tuo ole sinällään iso ongelma. Meillä on 12 v., joka ei todellakaan kuuntele säästöneuvoja, vaan kaikki rahat menee hörhelöön ja höpöttelyyn. 15 v. haluaa viikkorahansa pankkitililleen ja maksaa kaiken (mikä on aika vähän) kortilla. 10 v. ostaa joskus legoja ja laskee possuun kertyneitä rahoja.
Hyv,ä jos lapsi ei ole tuhlari. Laittakaa vaikka possuun tai avatkaa säästötili ja siihen kortti. Kyllä se joskus keksii, että mitä käyttöä niille on. (Itse olin lapsena sellainen, että säästin kaiken ja ostin sitten oman telkan, videot ja videokameran.)
Kortti on siinä mielessä teinillä kätevä, että lapsen voi laittaa kauppaostoksille ilman suoraa käteistä. Minä siirrän 15 veelle rahaa sitten nettipankissa kauppalaskun verran. Teini on tarkka ostoksistaan, ja haluaa säästää rahaa ajokorttiin. Hän on myös kuunnellut neuvoa, että köyhän ei kannata ostaa p.sk..
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:19"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 15:08"]
Meillä 8v. tyttö, kynsilakkoihin ja babylipseihin. 10v poika, karkkeihin lähinnä ja 12v poika katkarapuihin! Kyllä katkarapuihin, sellaisiin kuorellisiin. Jokainen saa käyttää 5 euroa haluamallaan tavalla.. M39
[/quote]
Joko olet orientoitunut sateenkaariajatteluun, jos poika tykkää imeskellä katkarapuja?
[/quote]
Meillä ei nähdä mitään seksuaalista katkaravuista. Ja jos olisikin, niin eikö ne katkaravut juurikin viittaisi muuhun kuin sateenkaariajatteluun. M39 aika jännä juttu, että tämäkin ketju meinaa karata käsistä heti alkuunsa M39