Siis onko normaalia että eskarilaisilla on jo puhelin?
Siis en todellakaan ajatellut hankkia pojalle puhelinta... nyt kuitenkin vaikuttaa siltä että monilla eskarilaisilla on jo älypuhelimet. Siis mihin se lapsi sitä tarvii????
En ajatellut edea ekalla luokalla hankkia kuin vanhanaikaisen luurin. Ihan järjetöntä.... oppii se lapsi puhelinta käyttämään myöhemminkin. Katotaan vuosikymmenten päästä kuinka paljon on aivokasvaimia. Monissa Euroopan maissa on suositus ettei lapset käyttäisi älypuhelimia ollenkaan. Tutkimuksissa on todettu että säteily vaikuttaa aivoihin ja erityisesti kehittyviin. Suomessa näille tutkimuksille on viitattu kintaalla koska Nokia ja se että olemme niin "teknologiamaa".
Kommentit (46)
Kyllä mä olen opettanut jo 5 vuotiaan käyttämään kännykkää, ja ennemmin annoin sille "oman" kuin että säheltäisi minun kännykälläni. Eikä tuo älykänny eroa esim. tabletista mitenkään (paitsi että voi soittaa), joita niitäkin monet lapset silloin tällöin käyttää.
Eli lapselle käyttöön äidin vanha, ja se nyt sattui olemaan äly. Meillä ei vielä tokaluokallakaan tarvitse sitä kouluun mukaan, koska ip-kerhosta hänet haetaan. Kavereille kirjoittelee tekstareita ja sopii kesätreffejä, valokuvaa ja videokuvaa, kuuntelee musiikkia, pelaaminen tapahtuu tabletilla.
Eskaria edeltävänä kesänä puhelin nimettiin lapsen puhelimeksi, eikä kotipuhelimeksi mitä se siihen asti oli ollut. Lapsi jä silloin isoisänsä (82v) kanssa illaksi kahden ja ihan siltä varalta harjoiteltiin puheluita, että voi soittaa meille vanhemmille jos papalle tulee vaikka joku kohtaus tms. Lapsi osasi käyttää meidän puhelimia, muttei varmaan olis osannut papan älytöntä puhelinta, oudompi ympäristö, ei tuttuja naapureita jne. Enkä todellakaan sanonut papalle että vähän hänen vuotta aiemmin tapahtunut aivoverenkierron häiriö huolettaa, että näytätkö luuriasi kun opetan lapsen soittamaan ambulanssin :)
Minäkin olen jo ennen kännykkäaikaa käyttänyt 6-vuotiaana puhelinta ollessani yksin kotona. Nykyään ei enää esim meidän taloon tule puhelinlankaa ollenkaan, joten omaa lastani varten olen hankkimassa kännykän kotiin.
Meillä pojalle hommattiin 5v puhelin. Tykkää kovasti kuvata sillä ja soittelee joskus mummolleen.t.ammattivalittaja
Tolle eskarista yksin kotiin jankkaajalle niin kyllä saa lähteä yksin kotiin. Asutaan pienessä alle 10 000 asukkaan kaupungissa ja noin puolet kulkee yksin ainakin jommankumman matkan. Niinkuin naapurikaupungissakin. En mäkään helsingissä päästäis yksin mutta kaikki ei asu sielä.
Minua on huolestuttanut jo monien vuosien ajan päättäjiemme ja monien lasten vanhempien järkkymätön teknologiausko. Suomi ei saa jäädä junasta! Maailmassa on suuri joukko maita, jotka eivät vielä ole edes päässeet asemalle. Elämä on niin paljon muutakin kuin teknologiaa. Se on hyvä renki, kun sitä todella tarvitaan, mutta monelle siitä on tullut isäntä. Karvat nousi tuossa ylempänä pystyyn, kun joku kirjoitti, että kun lapsella on kännykkä, niin vanhempi voi rauhassa jäädä ylitöihin, kun lapsi saa tarvitessaan puhelimella yhteyden. Tällä menolla meille kasvaa sukupolvi, jolta puuttuvat sosiaaliset taidot lähes kokonaan, kun vanhempienkin kanssa seurustellaan puhelimen välityksellä.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:20"]Tolle eskarista yksin kotiin jankkaajalle niin kyllä saa lähteä yksin kotiin. Asutaan pienessä alle 10 000 asukkaan kaupungissa ja noin puolet kulkee yksin ainakin jommankumman matkan. Niinkuin naapurikaupungissakin. En mäkään helsingissä päästäis yksin mutta kaikki ei asu sielä.
[/quote]
Mäkin oon kuvitellut että on ihan yleinen käytäntö ettei saa. Mä asun 5000 ihmisen kylässä ja ei täällä päästetä lapsia lähtemään eskarista yksin, kun mitä vaan voi sattua lähtien siitä että lapsi putoaa koskeen, moni ylittää sen jos kävellen kulkee.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:21"]Mutta haluaisin tietää mihin lapsi sen tarvii? Ja kun lapsi ei yksin ole missään vaiheessa niin ei tarvitse edes yhteydenpitoon vanhempiin.
[/quote]
no tottakai esikoululainen on jo paljon yksin! Kiinni saamiseen sitä tarvitaan!
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:38"]Miksi ostaa enää muuta? Puhelin menee sitten pidempään.
[/quote]
Pistän tämän ketjun muistiin ja tulen viiden vuoden päästä tarkistamaan, että lapsellasi on yhä sama puhelin.
Vai tarkoittaako sinulle 'pidempään' esim. yhtä vuotta puolen vuoden sijasta?
Pienelle hankkisin kyllä jonkun vanhan peruspuhelimen, en älypuhelinta.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:46"]
[/quote]
Minä en... tablettia osaa käyttää ja älypuhelin toimii samoin.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:26"]Ei ole normaalia. Edelliselle kommentoijalle, kuka jättää eskarilaisen yksin tehdäkseen ylitöitä? Eihän sieltä esikouusta edes päästetä yksin kulkemaan.
Eskarilainen ei sitä puhelinta mihinkään tarvitse, meilläkin sai ekaluokalla jonkun vanhan luurin. Älypuhelin tulee yläasteelle mentäessä.
Ja sitten vielä ihmetellään kun nykylapset eivät osaa enää leikkiä ja lihovat vain pelien ja kännyköiden ääressä.
[/quote]
Kyllä meidän eskari kulkee yksin. Osa eskareista tulee taksilla... Koulun eskari on eriasia kuin päiväkodin eskari.
Koulun eskarissa meidän 6v käy. Samaa matkaa kulkee kuin naapurin ekaluokkalaiset.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:19"]
Tutkimuksissa on todettu että säteily vaikuttaa aivoihin ja erityisesti kehittyviin. Suomessa näille tutkimuksille on viitattu kintaalla koska Nokia ja se että olemme niin "teknologiamaa".
[/quote]
Apua! Viititkö linkata noita tutkimuksia, mielellään suomeks, jos vaa mahollista.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 12:46"]
[/quote]
Ei kait sitä nyt niin uusia kannata. Semmonen perässä hinattava seinäpuhelin se olla pitää.
Kyllä sai lapsi sellaisen halvan älyluurin. Meillä ei ole mitään vanhoja puhelimia joita olisi voinut käyttää. Enkä ymmärrä miksi ihmeessä ostaisin muuta, kun samalla voidaan alkaa suoraan harjoitella tuolla. Meillä sitä puhelinta todella myös tarvittiin. Sitä ei hankittu miksikään leluksi.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:21"]
Mutta haluaisin tietää mihin lapsi sen tarvii? Ja kun lapsi ei yksin ole missään vaiheessa niin ei tarvitse edes yhteydenpitoon vanhempiin.
[/quote]
Mihin lapsi tarvitsee omia kirjoja, kun on kirjasto. Tai uusia vaatteita kun on veljen vanhat. Tai omaa huonetta... mihin niitä vanhempiakaan tarvitsee kun on päivähoidot ja esikoulut.
[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:09"]
Kyllä mä olen opettanut jo 5 vuotiaan käyttämään kännykkää, ja ennemmin annoin sille "oman" kuin että säheltäisi minun kännykälläni. Eikä tuo älykänny eroa esim. tabletista mitenkään (paitsi että voi soittaa), joita niitäkin monet lapset silloin tällöin käyttää.
Eli lapselle käyttöön äidin vanha, ja se nyt sattui olemaan äly. Meillä ei vielä tokaluokallakaan tarvitse sitä kouluun mukaan, koska ip-kerhosta hänet haetaan. Kavereille kirjoittelee tekstareita ja sopii kesätreffejä, valokuvaa ja videokuvaa, kuuntelee musiikkia, pelaaminen tapahtuu tabletilla.
Eskaria edeltävänä kesänä puhelin nimettiin lapsen puhelimeksi, eikä kotipuhelimeksi mitä se siihen asti oli ollut. Lapsi jä silloin isoisänsä (82v) kanssa illaksi kahden ja ihan siltä varalta harjoiteltiin puheluita, että voi soittaa meille vanhemmille jos papalle tulee vaikka joku kohtaus tms. Lapsi osasi käyttää meidän puhelimia, muttei varmaan olis osannut papan älytöntä puhelinta, oudompi ympäristö, ei tuttuja naapureita jne. Enkä todellakaan sanonut papalle että vähän hänen vuotta aiemmin tapahtunut aivoverenkierron häiriö huolettaa, että näytätkö luuriasi kun opetan lapsen soittamaan ambulanssin :)
[/quote]
Siis te jätätte eskari-ikäisen lapsen vanhuksen kanssa että lapsi voi soittaa apua jos jotain tapahtuu! Ei morjens...
Ainakin meillä päin Espoota saa koulun eskaria käyvä kulkea itekseen koulumatkat.
Mutta haluaisin tietää mihin lapsi sen tarvii? Ja kun lapsi ei yksin ole missään vaiheessa niin ei tarvitse edes yhteydenpitoon vanhempiin.
[/quote]
Jos sun lapsi ei ole yksin koskaan, ei se tarkoita, ettei kenenkään lapsi ole yksin. Omani on ollut koko eskarin ajan lyhyitä aikoja yksin, esim. kun käyn viemässä pikkusisaruksen muskariin tms. Vaikkei yksinoloaika ole ollut varttia pitempi, niin pitäähän lapsen pystyä silti soittamaan, jos jotain tulee. Tai jos mulle tulis jotain, niin piti voida ottaa yhteyttä.
Minusta on ihan kivaa, että jos itse olen ollut reissussa tai mies on ollut reissussa, niin voi soittaa myös suoraan lapselle toivottaakseen hyvät yöt tai jutellakseen.
Varmaan jo arvaatkin, että lapsi on rauhallinen ja järkevä, muuten en olisi yksin antanut olla (itse siis halusi jo tuolloin). Nyt on jo koululainen.
[/quote]
Ei se silloin sitä varmasti tarte samalla tavalla kuin omani tarvitsee puhelintaan. Omani opetteli eskarin aikana olemaan hetkittäin yksin. Jos olisin jäänyt kotiäidiksi vielä koulun alettua ei puhelinta olisi vielä hankittu. Se milloin kukakin kokee sen puhelimen olevan lapselleen tarpeellinen on ihan perheen oma asia. Ei sitä tarte sen takia hankkia, kun naapurillakin on. Voihan lapsi kulkea vaikka harrastuksissa joiden takia yhteydenpito on koettu tarpeelliseksi.
Ot kyllä eskarista saa yksin kotiin lähteä, mutta jos on iltapäivähoidossa niin silloin pitää olla yli 18-vuotias hakija, koska päivähoitolainsäädäntö.