Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuoleeko mansikoista pöpöt pakkasessa? Pitääkö pestä?

Vierailija
13.08.2015 |

Hei!

Kannattaako torilta ostetut mansikat pestä, kun pakastamme ne? Ne varmasti lötkistyvät silloin, mutta lähteekö pöpöt pakastuksen myötä pois ilman pesemistä?

Kommentit (28)

Vierailija
1/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miksi alapeukku? :D

Ap

Vierailija
2/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Teillä ei koskaan syödä tuoreita mansikoita? Koska pöpöt.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pöpöt?!?!!? Voi syödä kuule ihan sellaisenaan. Niin on tehty kautta aikojen.

Vierailija
4/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No jos ne on suomalaisia mansikoita, niin miksi ihmeessä ne pitäisi pestä?! Kyllä mä nyt sen verran luotan vielä suomalaiseen, että voin hyvin syödä niitä tosta vaan! Ja tänäkin kesänä kun laitoin 5kg:n laatikosta mansikoita pakkaseen, niin kyllä mä niitä ihan hyvällä mielellä vetelin siinä samalla suoraan suuhun. Ja sitä paitsi, oon mä vieläkin elossa, vaikka ei meillä ikinä oo niitä pesty, mutta syöty on kyllä ;)
-N21
Ps. Luin ensimmäistöä kertaa tänä kesänä tältä palstalta, että jotkut oikeesti pesee mansikat. Ja ihan vieläkään en oikein vain voi käsittää sitä!

Vierailija
5/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä laitan tiskialtaaseen kylmää vettä ja kippaan mansikat sinne. Sitten perkaan ne pakastusta varten. Mansikat saan omasta maasta. Pihalla ollessa tulee syötyä siitä vain jottei tämä nyt ole mitää muuta kuin kotoa opittu tapa :)

Vierailija
6/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pese ihmeessä; mä laitan aina astianpesukoneeseen!

Vierailija
7/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä pöpöjä niissä on?

Vierailija
8/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:35"]

Mä laitan tiskialtaaseen kylmää vettä ja kippaan mansikat sinne. Sitten perkaan ne pakastusta varten. Mansikat saan omasta maasta. Pihalla ollessa tulee syötyä siitä vain jottei tämä nyt ole mitää muuta kuin kotoa opittu tapa :)

[/quote]

aaaaargh, kalat perataan, ei mansikat!

Vierailija
9/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä pesen kaikki marjat ennen syöntiä ja pakastusta. Kyllä minun tututkin huuhtelee mansikat ennen kuin syövät.

Mansikanpoimijoiden käsihygieniasta ei voi olla ihan varma, samoin paikat missä ne on säilytetty, esim. kerran näin kun puliveivari kuset housussa makasi siinä tiskissä kaupan edessä mihin mansikat levitetään ja siitä kaavitaan rasioihin. 

Myöskin pellolla kulkee ja lentää yli eläimiä jotka saattavat paskaista päälle, etanat myös saattavat jättää kakkakiekuroita. 

Siks huuhtelen. En pelkää pöpöjä mutta en vaan tykkää syödä ulostetta, edes pakastettuna.

Vierailija
10/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:35"]

[/quote]

[/quote]
Ja oikea termi on?

Vierailija
11/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:36"]

Pese ihmeessä; mä laitan aina astianpesukoneeseen!

[/quote]

Meillä mansikat pestään pyykkikoneessa 90 asteessa, superpitkällä ohjelmalla. Sen jälkeen ne ripustetaan pyykkinaruille kuivumaan. 

Vierailija
12/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä mä pesen kaikki marjat ennen käyttöä. Siis huuhtelen vedellä. Ei siihen kauan mene, se on hyvin helppoa.

Totta kai marjoissakin on pöpöjä. Poimijat, myyjät ja monet muut ihmiset koskettelevat ja käsittelevät niitä ennen kuin ne päätyvät asiakkaalle, ja ihmisillä on aika huono hygienian taso jopa Suomessa. Minä en pelkää sairastumista suomalaisista marjoista, mutta en silti halua syödä välillisesti muiden ihmisten (ja eläinten) eritteitä, ötököitä, pölyä, multaa, roskia ja moskia.

Ja miettikääpä vähän, millaiset olosuhteet useilla marjanpoimijoilla on. Siellä mansikkatilalla saattaa olla poimijoiden käytössä ulkohuussi, eikä käsienpesuvaihtoehtoa välttämättä ole ollenkaan. Monet myös syövät niitä marjoja poiminnan ohessa, joten sylkeä siirtyy marjoihin. Hiestä puhumattakaan. Monet myös kaivavat nenää tai korvia jne. vähän väliä. Että kaikenlaista kivaa pientä yllätystä löytyy varmasti myös niistä suomalaisista marjoista. Ei niistä varmaan kukaan kuole, mutta kuten jo sanoin, en halua syödä toisten eritteitä.

Vierailija
13/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:49"]

Kyllä mä pesen kaikki marjat ennen käyttöä. Siis huuhtelen vedellä. Ei siihen kauan mene, se on hyvin helppoa.

Totta kai marjoissakin on pöpöjä. Poimijat, myyjät ja monet muut ihmiset koskettelevat ja käsittelevät niitä ennen kuin ne päätyvät asiakkaalle, ja ihmisillä on aika huono hygienian taso jopa Suomessa. Minä en pelkää sairastumista suomalaisista marjoista, mutta en silti halua syödä välillisesti muiden ihmisten (ja eläinten) eritteitä, ötököitä, pölyä, multaa, roskia ja moskia.

Ja miettikääpä vähän, millaiset olosuhteet useilla marjanpoimijoilla on. Siellä mansikkatilalla saattaa olla poimijoiden käytössä ulkohuussi, eikä käsienpesuvaihtoehtoa välttämättä ole ollenkaan. Monet myös syövät niitä marjoja poiminnan ohessa, joten sylkeä siirtyy marjoihin. Hiestä puhumattakaan. Monet myös kaivavat nenää tai korvia jne. vähän väliä. Että kaikenlaista kivaa pientä yllätystä löytyy varmasti myös niistä suomalaisista marjoista. Ei niistä varmaan kukaan kuole, mutta kuten jo sanoin, en halua syödä toisten eritteitä.

[/quote]

Ja sä sitten kuvittet, että ne pöpöt lähtee pois huuhtasemalla? :-D

Vierailija
14/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote]

En kuvittele. Opettele lukemaan. Mähän sanoin, etten pelkää pöpöjä. En vain halua syödä muiden eritteitä, ja niistä ainakin suurin osa lähtee vedellä pois. Bakteereita on kaikkialla, eikä niistä voi eikä aina tarvitsekaan päästä eroon. Mekaanista likaa tai roskia en kuitenkaan halua väen väkisin syödä, jos niiden poistaminenkin onnistuu.

Vierailija
15/28 |
14.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 18:05"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 16:21"]

Kyllä kuulkaa ihan evira suosittelee pesemään vedellä kaikki hedelmät, kasvikset ja marjat. Myös ne kotimaiset mansikat.

[/quote]

No eiväthän nämä vajakit tällaista tajua tai voi hyväksyä. Eivät he tajua sitäkään, että listerian voi saada tuoreista kasviksistakin. Syökää te vihannekset multaisina ja marjat kusessa liotettuina, mutta itse en halua. Ja on todella, todella typerää ja tietämätöntä väittää, ettei suomalaisissa elintarvikkeissa ole ollenkaan "pöpöjä".

[/quote]

Jaa. Tää vajakki ei kyllä löydä Eviran sivuilta moista huuhtelusuositusta. Ulkomaiset marjat kehotetaan kuumentamaan, mutta "Kuumennussuositusta ei ole annettu tuoreille marjoille eikä pakastetuille kotimaisille marjoille, koska ruokamyrkytystapauksia, joissa näiden tuotteiden epäillään toimineen välittäjäelintarvikkeina, on vain vähän." Enkä mä ainakaan ole missään kohtaa väittänyt, että pöpöjä ei olisi :-)

Tässä keskustelussa on kuitenkin ollut muitakin kuin minä, jotka pitävät tuota huuhtelua tarpeettomana. En kyllä edes tunne ketään, joka noita mansikoita pesisi, mutta ehkä mä sitten vaan hengailen muitten vajakkien kanssa. Niin tai näin, en kuitenkaan ole sortunut nimittelemään muita keskustelijoita...

Vierailija
16/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 11:35"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 10:44"]

[/quote]

[/quote]

En kuvittele. Opettele lukemaan. Mähän sanoin, etten pelkää pöpöjä. En vain halua syödä muiden eritteitä, ja niistä ainakin suurin osa lähtee vedellä pois. Bakteereita on kaikkialla, eikä niistä voi eikä aina tarvitsekaan päästä eroon. Mekaanista likaa tai roskia en kuitenkaan halua väen väkisin syödä, jos niiden poistaminenkin onnistuu.

[/quote]

Juupa juu. Mä oon kyllä varma, että jos niitä sun mainitsemias eritteitä ja mekaanista likaa on mansikan ei-todellakaan-mitenkään-sileässä pinnassa, niin ei ne huuhtelemalla kyllä siitä mihinkään lähde. Mutta jos sä uskot niin, niin hyvä juttu, sitten sun kannattaa ne mansikat huuhdella :-)

Vierailija
17/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 14:11"]

Juupa juu. Mä oon kyllä varma, että jos niitä sun mainitsemias eritteitä ja mekaanista likaa on mansikan ei-todellakaan-mitenkään-sileässä pinnassa, niin ei ne huuhtelemalla kyllä siitä mihinkään lähde. Mutta jos sä uskot niin, niin hyvä juttu, sitten sun kannattaa ne mansikat huuhdella :-)

[/quote]

No olet kyllä väärässä. Mutta ole vain, aika moni muukin on =) ;) :DDD

Vierailija
18/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:12"]

Hei!

Kannattaako torilta ostetut mansikat pestä, kun pakastamme ne? Ne varmasti lötkistyvät silloin, mutta lähteekö pöpöt pakastuksen myötä pois ilman pesemistä?

[/quote]

Eipä kuole monetkaan pöpöt pakkasessa. Ulkomaiset marjat kiehautan. Kotimaiset menevät 'pesemättä' syöntiin. En kyllä oikein keksi miten marjat voisi pestä siten, että mahdolliset pöpöt niistä saisi pois ja marja vielä olisi syömäkelpoinen. Ehkä lyhyt uittaminen pirtussa, niin ettei maku ehtisi muuttua.

Vierailija
19/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 14:38"]

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:12"]

Hei!

[/quote]

Eipä kuole monetkaan pöpöt pakkasessa. Ulkomaiset marjat kiehautan. Kotimaiset menevät 'pesemättä' syöntiin. En kyllä oikein keksi miten marjat voisi pestä siten, että mahdolliset pöpöt niistä saisi pois ja marja vielä olisi syömäkelpoinen. Ehkä lyhyt uittaminen pirtussa, niin ettei maku ehtisi muuttua.

[/quote]

No tuossahan tuo 15/17 just kertoi, että kyllä ne puhdistuu ihan vain vedellä huuhtomalla :-D :-D

Vierailija
20/28 |
13.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:40"][quote author="Vierailija" time="13.08.2015 klo 09:35"]

[/quote]

[/quote]mitä se sit on jos ei perkaamista?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yhdeksän kuusi