Paljonko ruokakuluissa voi säästää?
Oletteko laskeneet paljonko säästöä tulee jos tekee tarkat ostoslistat ja leipoo ja laittaa ihan kaiken itse?
Kommentit (24)
Kaiken, kun on kotieläimiä ja maata. Viljelen, kasvatan vihannekset ja juurekset, kalastan, metsästän, sienestän ja marjastan. Kaupasta ostan vain suolaa, sokeria, hiivaa ja kuiva-aineita.
Viinaksetkin keittelen itse.
Ostamalla tuotteet silloin, kun ne on halpoja, voi säästää aika paljon. Mutta eri kauppojen normaalihintoja pitää valvoa, sillä toisen kaupan kissankokoisin kirjaimin tarjouksessa oleva on usein kalliimpi kuin toisen kaupan normaalihintainen.
Teoriassa ruokakuluissa pystyy säästämään niiden ruokakulujen verran. Käytännössä Suomessa tämä ei ole kovin helppoa. Jotain tarvitsee aina ostaa, jos ei muuta niin suolaa ja pippuria, kun niitä ei oikein Suomen luonnosta saa.
Hintaseuranta on tärkeää, eli pitää osata verrata eri kauppojen ja eri pakkausten hintoja.
itselläni on se tilanne, että olen joutunut vähentämään rahankulumista joulun jälkeen. Kulukurilla saan ruokakauppalaskun 50-100€ pienemmäksi/per viikko, eli jos ennen meni sanotaan 300€, niin nyt menee 200-250€ (mutta tähän kuuluu lemmikkien ruuat, hygieniatarvikkeet kuten vessapaperit, shampoot jne sekä ulkolintujen ruokinta; tänään esimerkiksi 20€ auringonsiemenet, 2 shampoopulloa yht. 6,40€, kissanruuat noin 15€ jne). Meillä ruokakuluihin sisältyy myös miehen työeväät, minun kotilounaani (etätöissä 100%), mutta siitä puuttuvat tietenkin lasten koulussa syömät lounaat. En ole varsinaisesti lähtenyt vielä tiukan budjetin tekoon ja sen mukaiseen ostoskäyttäytymiseen, vaan olen vain johdonmukaisesti valinnut edullisempaa, punalaputettua jne ostoslistan tuotteista. Seuraava vaihe olisi se ostoslistan karsinta.
Perheessä siis 4 teiniä+vanhemmat, 4 lemmikkiä.
Paljon voi säästää ostamalla kaalia, juurespusseja ja 10kg perunasäkin jos on +5 asteinen varasto. Meillä ei ainakaan vielä ole sellainen tilanne että tarvitsisi alkaa peruselintarvikkeista tinkimään. Onneksi ei olla ahnehdittu kamalaa määrää ruokittavia suita yli varojen ja ne jotka ovat ahnehtineet niin saattavat alkaa melko pulassa olemaan tulevaisuudessa. Hintojen nousu ei näytä pysähtyvän. Ja eläimet eivät ole mitään juuresten syöjiä vaan tarvitsevat lihaa.
Tänä vuonna otin itseäni niskasta kiinni ruokalaskujen kanssa. Juuri pari päivää sitten tarkistin, että viime vuonna oli mennyt keskimäärin melkein 400 euroa ruokaan kuukaudessa! Tänä vuonna tuo luku on n. 150 euroa kuukaudessa.
Olen siis M36 ja asun yksin. Urheilen ja syön paljon. On tullut kyllä aiemmin vähän ajattellemattomasti ostettua tuota ruokaa. Ostanut mitä olen vaan halunnut.
Näin pienensin omat ruokakuluni:
- S-ryhmän ilta-ale -60%. Pakkaseen leipää yms.
- Kaupan hävikkikorit
- Kauppojen hullut päivät/tarjouspäivät. Esim. Minimanissa oli oltermannni juusto 1€. (norm. 3.95)
- Kilohintojen tarkistaminen. Esim. rainbow rahkan kilohinta huomattavasti alempi kuin valio rahkan.
- Ei eineksiä. Teen ruoat itse
- En osta enää vishyä vaan vettä hanasta.
- En heitä ruokaa bioroskiin ikinä!
Siinähän niitä oli. Ja kannattaa muistaa, että pienillä asioilla on vuositasolla iso merkitys. Itse säästän ruokakuluissa nykyisin kuukaudessa 250, mikä tekee vuodessa 3000 euroa. Tarkoitus olisi saada nuo ruokakulut 100 euroon kiristettyä.
Oikein hävettää, miten olen rahaa ennnen käyttänyt!
Muistattehan ottaa huomioon, että pakastamalla ja/tai itse leipomalla/ruokaa tekemällä, täytyy ottaa ruokakuluna huomioon myös sähkön (ja laitteiden) hinta. Ainakin pitkään uunissa muhivat ruoat ovat meillä jääneet pois sähkön korkean hinnan vuoksi. Leivän leipominenkin alkaa olla vähän niin ja näin.
Meille edullisinta on ostaa kaupasta niin marjat, vihannekset kuin leivätkin, ja käyttää leipomisesta/marjojen keräämisestä yms. säästynyt aika ihan oikean työn tekoon. Siitä saadulla rahalla saamme paljon enemmän ruokaa kuin itse tehden/keräten.
Vierailija kirjoitti:
Kaiken, kun on kotieläimiä ja maata. Viljelen, kasvatan vihannekset ja juurekset, kalastan, metsästän, sienestän ja marjastan. Kaupasta ostan vain suolaa, sokeria, hiivaa ja kuiva-aineita.
Viinaksetkin keittelen itse.
Et osta esim. siemeniä, lannoitteita, säilytysastioita? Et käytä esim. sähköä, vettä, astioita kun säilöt noita? Kotieläimille et osta rehua/ravintoa? Työkaluja? Aivan turha väittää että olisi ilmaista.
En ole laskenut. Mutta arvioin, että voisin puolittaa ruokakuluni, jos en ostaisi mitä haluan vaan mikä olisi edullisinta.
Mä oon tältä palstalta oppinut, että jos leipoo itse ruisleivän, niin taivaalta alkaa sataa kultaa ja kuukaudessa tilillä on ainakin miljoona euroa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Viinaksetkin keittelen itse.Et osta esim. siemeniä, lannoitteita, säilytysastioita? Et käytä esim. sähköä, vettä, astioita kun säilöt noita? Kotieläimille et osta rehua/ravintoa? Työkaluja? Aivan turha väittää että olisi ilmaista.
Saan hevosenpaskaa ilmaiseksi. Tiedätkö miten perunat idätetään ja mistä ne siemenet tulee sinne kauppaan? Kastelulampi? Aurinkovoima?
Tekemällä itse, esim. keittoa,riittää kaksi,joskus kolmekin päivää. Juuston ym. halpisversio, vähintään pari euroo per kilo halvempaa. Pari vuotta sitten luulin,et mulla on asiat suht hyvin (varakas en ollut,mut ihan ok) kunnes iski lomautus ja työttömyys. S-ketjun bonukset oli yli 20 kuussa, nyt hikisesti 4 euroa. Ruuassa voi säästää paljon. Syön silti suht terveellisesti.
Vierailija kirjoitti:
Tekemällä itse, esim. keittoa,riittää kaksi,joskus kolmekin päivää. Juuston ym. halpisversio, vähintään pari euroo per kilo halvempaa. Pari vuotta sitten luulin,et mulla on asiat suht hyvin (varakas en ollut,mut ihan ok) kunnes iski lomautus ja työttömyys. S-ketjun bonukset oli yli 20 kuussa, nyt hikisesti 4 euroa. Ruuassa voi säästää paljon. Syön silti suht terveellisesti.
Veikkaan, että silti ostat edelleen sellaista mitä voisi jättää sinne kauppaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Veikkaan, että silti ostat edelleen sellaista mitä voisi jättää sinne kauppaan.
Arvuutellaanko? Kahvi, juusto, leikkeleet, leipä, peruna, pasta, kahvi?
Vierailija kirjoitti:
En tiiä, mutta kun käy ilta alessa ja ostaa kaiken minkä pystyy -60%, niin en mieti ruokalaskua ollenkaan
Haluaisin hyödyntää tämän, mutta meidän lähi s-marketissa vain vähän punalaputettuja ja niitä ei juuri koskaan jäljellä ilta-alessa. Paistopiste tuotteita en juurikaan osta, vaan teen itse. En tiedä olenko ymmärtänyt jotain väärin, vai miksi en saa ilta-alesta mitään hyötyä.
En tiiä, mutta kun käy ilta alessa ja ostaa kaiken minkä pystyy -60%, niin en mieti ruokalaskua ollenkaan