Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tälläkin palstalla on aiemmin naureskeltu hätärepun ja kotivaran pitäjille. Joko on hymy hyytynyt?

Vierailija
11.03.2022 |

Vai onko edelleen tilanne se että nämä naureskelijat on sitten pommisuojassa h. moilasena tyhjin käsin, kun viisaammilla on jo hyvissä ajoin tasapainoisesti valmistellut reput täynnä muonaa ja varusteita?

Kommentit (91)

Vierailija
81/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tota mulla on toinen koti Ranskassa nii ei tarvii tollasia miettiä ku lähen sit sinne

Ranskako ei ole uhattuna jos homma menee Venäjän ja Naton väliseksi?

Kyllä uskoisin että Ranskassakin on omat kotivaraohjeet olemassa.

Vierailija
82/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No tota mulla on toinen koti Ranskassa nii ei tarvii tollasia miettiä ku lähen sit sinne

... jos pääset.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
83/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hysteeriset tädit ihan oikeasti on kaikki rahat käteisenä patjan alla ja keittiön ja eteisen kaapit täynnä pilaantuvaa ruokaa 🤣🤣😅

Ei kaikki rahat, mutta viimeksi eilen ei voinut kaupassa maksaa kortilla. Onneksi oli käteistä.

Miksi ihmeessä kukaan laittaisi pilaantuvia ruokia keittiön ja eteisen kaappeihin?

Vierailija
84/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla on jo kauan ollut "tulipalokassi", eli laukku, jossa on valokuvia ja erilaisia esineitä joilla on iso tunnearvo, esimerkiksi läheisiltä saatuja koruja, koriste-esineitä ja lapsuuden rakkaita leluja. Olen ajatellut, että jos asunnossani syttyy tulipalo niin tämän laukun nappaan mukaan jos en muuta ehdi pelastaa (tästä ei toki olisi iloa jos tulipalo syttyisi kun en ole kotona). Nyt olen ajatellut, että jos sota tulee ja asunnossa ei ole enää turvallista niin otan tuon laukun mukaan että edes jotain jäisi muistoksi entisestä elämästä, tokihan voi käydä niin ettei sitäkään saa mukaansa.

Vierailija
85/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vakuutus ei korvaa asuntoa, mutta velka on maksettava. Joko hymy on hyytynyt?

Vierailija
86/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minä kerrytän kotivaraa vähitellen, pienissä osissa niin kukaan ei kiinnitä huomiota eikä kukaan tiedä, mitä kaapeissa on. Pidän 1,5 litran kivennäisvesipulloissa vettä jääkaapissa ja käytän niitä sieltä vähitellen. Saunassa on sankollinen vettä, millä huuhtelen vessanpytyn silloin tällöin, huuhtelen levät pois ja laitan uutta vettä tilalle. Sen lisäksi on huoneenlämmössä säilyviä mehuja ja vichyä. Kaikenlaisia kuivatarvikkeita on kaapissa ja hedelmiä/vihanneksia on koko ajan noin viikonvarasto, aina vanhemmasta päästä syön pois. Koeta hankkia hyvin säilyviä ja sellaisia, mitkä kestää huoneenlämmössäkin jonkin aikaa. Trangiaan on täysi pullollinen nestettä ja olen ostanut myös lämpökynttilöitä - tulitikkuja on jo ennestään. Sen lisäksi on kuivashampoota, mitä käytän tosi harvoin, kaikenlaisia kosteuspyyhkeitä yms. Miksipä näille kukaan nauraa, kun ei kukaan kaappeihini näe.  

Vierailija
87/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

röööööööööööööööööt

V****ko täällä piereskelet?!

Vierailija
88/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kotivarana mulla on kuivaruokaa, mutta en oo kyllä mistään hätärepusta ikinä kuullutkaan. Enkä omista edes yhtään reppua enää, kun konmaritin sellaiset turhana pois. Eikä mulla oo radiotakaan. Enkä aio ostaa turhaa roinaa nurkkiin.

Vierailija
89/91 |
11.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

En ole nauranut, äkkiäkös pakkaan pari t-paitaa ja muuta reppuun. 

Vierailija
90/91 |
12.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En ole nauranut, äkkiäkös pakkaan pari t-paitaa ja muuta reppuun. 

Ihan ei ole ne pari t-paitaa mitä siihen hätäreppuun suositellaan laitettavaksi.

Vierailija
91/91 |
14.08.2025 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankin itselleni vihdoin viimein kunnon bug-out bagin eli hätä- tai evakuointirepun eli päivärepun 28 l, selän metallituilla varustettuna. Reppua säilytän valmiiksi pakattuna eteisen kaapissa.

Reppuun laitoin valmiiksi erilaisia tavararoita, kuten avaruuslakanan, istuinalusen, puhallettavan matkatyynyn, taskuradion, otsalampun, paristopakkauksia, laastaripakkauksen, pikkusakset, korvatulpat, huulirasvan, hammasharjan, hammaslankaimia, pienen matkahammastahnatuubin, xylitolia, vessapaperirullan, vauvan kosteuspyyhkeitä (ovat paljon edullisempia kuin Savetit), nenäliinapaukkauksia, selänpesimen, pari minipyyhettä, dödön, palasaippuan, käsidesiä, kynsileikkurin, monitoimityökalun, 0.5 litran termarin, sadeviitan, riippuvan heijastimen, ranneheijastimen, muovipusseja, mustat suojalasit, avainkaulanauhan, lukulasit, minikirjan, minisuurennuslasin, kiinnityslenkkejä, juoksuvyön.

Tavarat erittelin omiin pusseihinsa käytön mukaan ja sulloin ne sitten reppuun nyytteinä. Eli esim. hygieniaan tarvittavat tavarat omaan pussiin jne.

Lisäksi laitoin omiin vesitiivispussukoihin huoneenlämmössä säilyvää pussiruokaa (pikakaurapuuroja, pähkinöitä, kuivalihaa, Blå Bandeja, kuivattuja hedelmiä), kuivatuista hedelmistä tehtyjä patukoita, teepusseja, Nescafe 3 in 1-pikakahvia (sen pitäisi liueta myös kylmään veteen). Ruokapussiin laitoin mukaan myös retkiruokailuvälineet ja teräspillin.

Myös lääkkeet pakkasin valmiiksi vesitiivispussiin. Pussi pitää vain muistaa ottaa mukaan lähtötilanteessa kodin lääkekaapista. Yhtä hyvin kyllä sitä kyllä voisin säilyttää repussakin, koska en lääkkeitä yleensä tarvitse.

Samoin valmiina ovat yhdessä paikassa vesitiivispussissa tärkeät pankkitiedot, läheisten ym. yhteystiedot yms. tärkeät asiat, joka lähtötilanteessa otetaan myös mukaan. Samoin puhelin latureineen, lompakko (jossa oleelliset kortit ym. tärkeät jutut) ja passi ovat lähtövalmiudessa. Sekä arkena käyttämäni olkalaukku, jossa kulkee aina jotain tarvittavaa mukaa.

Lisäksi pakkasin valmiiksi olkalaukun, joka toimii vaatekassina. Siellä on bambukerrasto, villasukat, alusvaatteita, kevyt poolo, kevyt huivi, vaihtosukat, päähineitä ja käsineet valmiina. Pakattua kassia säilytän vaatekomeron hyllyllä, jos sieltä jotain kaipaan, niin ne on sitten helppo löytää. Kassin vieressä pidän vaatteita, joita laitan pääleni lähdön tullessa.

Kankaiseen kylmälaukkuun pakkasin valmiiksi säilykepurkkeja yms. painavampaa säilykeruokaa, joka lähtisi mukaan siinä tapauksessa, jos tarttisi pidemmäksi aikaa evakuoitua, lähteä vaikka johonkin väestönsuojaan oleilemaan. Myös pikkupullo tiskiainetta ja pesusieni astioille on mukana kylmälaukussa. Lähtiessä nappaisin vielä leipäpussin pakkasesta laukkuun mukaan sekä juotavia, joita pidän valmiina varalla kotona. Kassia pidän pakattuna keittiökaapin hyllyllä. Jos tarvetta tulee käyttää niitä kotona, otan sitten sieltä tarvittavan purkin. Ja tietysti pidän kaikista tuotteista listaa, ettei mikään pääse vanhenemaan.

Veden säilytykseen käytän nykyään vain jääkaapin korkeaa alalokeroa ja kylpyhuonetta. Joskus minulle kävi kaupassa niin, että juomapullon pohjan sauma rikkoutui jostain syystä liukuhihanalla ja koko pullo tyhjeni suihkuamalla alta aikayksikön siihen hihnalle. Joten en luota pulloihin enää niin, että säilyttäisin niitä jossain keittiön kaapissa, jossa ne voivat aiheuttaa vahinkoa.

Toivottavasti lista antaa vinkkejä. Jokainen tietysti miettii, mitä itse tarvitsisi.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme viisi viisi