Haluan muuttaa pois suomesta
Ei pää kestä, täällä alkaa olla niin turvaton olo mulla. Miten voin mahdollisimman nopeasti muuttaa ruotsiin tai viroon?
Kommentit (25)
Laivoja lähtee parin tunnin välein. Eu kansalaisena voit vapaasti muuttaa asumaan kumpaan tahansa maahan.
Niin minäkin haluan, mutta mulla on muitakin syitä kuin turvattomuus. en vain yksinkertaisesti ole onnellinen Suomessa tämän ilmaston ja ilmapiirin vuoksi.
Mutta ei se uuden elämän perustaminen ole niin helppoa kun omaisuus on täällä. Palaisipa talo, niin ei tarvitsis miettiä muuttoa.
Vierailija kirjoitti:
Pakkaa reppu ja lähde. Mutta pysykin sitten poissa, takaisin sinua ei haluta.
Sitten kun suomi on pommitettu pilalle niin ei kenelläkään tänne paluuta ole.
Ruotsiin tai Viroon? Jos haluat turvaan, niin älä nyt ainakaan muuta venäjänvastaisiin maihin...
Mulla oli n.13.000 rahaa pankissa.
Velkaa ei yhtään. Eläkeläisenä voisin muuttaa aika helposti.
Mutta minne...
Vierailija kirjoitti:
Mutta minne...
Siis muĺla ON.
Vierailija kirjoitti:
Ruotsiin tai Viroon? Jos haluat turvaan, niin älä nyt ainakaan muuta venäjänvastaisiin maihin...
Viro ainakin on turvallinen sillä se on nato-maa. Ruotsi on turvallisempi kuin Suomi sillä se ei ole Venäjän naapurimaa, mutta jos Suomen jälkeen Ruotsi on seuraava.
Vierailija kirjoitti:
Mutta minne...
No ettekös te kaikki nykyään sinne Espanjaan muuta?
Varmaan helpointa olisi hommata lääkitys pelkoosi. Oletko matkustellut paljon? Uskoisin että pelkäät vielä enemmän jossain toisessa maassa.
Ymmärrän ap. huolesi ja halusi päästä pois. Kyllä Suomesta pääsee pois, sinne ei ole pakko jäädä jos vain tietyt asiat on kunnossa.
Ensinnäkin jonkinasteinen kielitaito, englannilla pärjää jos on jonkinverran hallussa, ja rahaa että pääsee alkuun. On oltava valmius ja kyky tehdä työtä, eikä valikoi. Kieli on ehdottomasti oltava halu oppia! Yhteiskuntaan ei pääse mukaan jos on ummikko.
On muistettava että täällä eletään ko. maan tapojen ja kulttuurin mukaan, ei Suomen. Oli sitten kyse mistä maasta tahansa. Itse olen asunut yli 20 vuotta ulkomailla ja vaikka työpaikka oli valmiina ja asunto ei alkuun pääseminen ollut mitään ruusuilla tanssia. Vieras maa on aina vieras maa. Itselläni hyvä englanti mutta oitis piti maan kieltä alkaa opiskella aktiivisesti ja uskaltaa alkaa puhua ihmisten kanssa sillä kielitaidolla mitä sai kartutettua. Sillä tavalla parhaiten oppii ja pääsee mukaan.
En asu Ruotsissa enkä Virossa mutta esim. Virosta tiedän että siellä ei ole sellaista sosiaalisysteemiä kuin Suomessa. Ei voi heittäytyä sossun varaan, ruokakassin sieltä voi hakea, ei paljon muuta. Ruotsista en tiedä mutta en usko että sielläkään siipeilijöitä hyysätään.
Norjassa vaaditaan sosiaalietujen vastineeksi että haet aktiivisesti töitä ja otat vastaan mitä tarjotaan. Olen kuullut että Norja on kiristänyt ehtoja eikä sossusta pysty helpolla lypsämään.
Mutta jos olet valmis sietämään alun epämukavuutta ja pystyt sopeutumaan uusiin oloihin niin ehdottomasti kannattaa lähteä. Itse en ole katunut kertaakaan, päin vastoin. Niin että onnea matkaan! Tervetuola maailmalle :)
Vierailija kirjoitti:
Laivoja lähtee parin tunnin välein. Eu kansalaisena voit vapaasti muuttaa asumaan kumpaan tahansa maahan.
3 kuukautta sas olla työttömänä työnhakijana toisessa eu- mass. Sen jälkeen on pystyttävä elättämään itsensä eli on löydettävä työpaikka jotta saa jäädä.
Mahdollisimman nopeasti? No pakkaa reppusi ja lähde satamaan päin, jos olet pohjoisessa suuntaa Tornioon. Ehdit viikonlopun aikana helposti turvaan, luultavasti jo tämän päivän aikana.
Itse haluan muuttaa pois Ruotsista.Tämä maa on mennyt ihan pilalle. Mietin Irlantia vaihtoehtoisena Espanjalle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mutta minne...Siis muĺla ON.
n.13.000 rahaa- sillä summalla ei pitkälle pötkitä !
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onhan mulla säännöllinen tulo joka kuukausi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihan hyvä summa perusturvallisuudelle.Mutta esim Ruotsisa on vaikea saada asuntoa ja kalliit vuokrat.
Vierailija kirjoitti:
Mikä tahansa Nato-valtio on turvallinen. Sellaiseen aion itsekin muuttaa viimeistään eläkepäiviä viettämään, jos olen vielä silloin hengissä ja jos Suomi mokaa tälläkin kertaa oman natojäsenyytensä.
Teitä kaikkia ulkomaille muuttajia pitäs painaa rajavartijoiden polvella kaulaan niin ku Pink Floydiä. Pelkurit.
Pakkaa reppu ja lähde. Mutta pysykin sitten poissa, takaisin sinua ei haluta.