Olen käyttänyt Ozempic-laihdutuslääkettä nyt puoli vuotta. Jatkokokemuksia?
26 vko ja paino on tippunut 18 kg. Eli keskimäärin n. 700g per vko, mutta viimeviikkoina tahti on kyllä hidastunut. Nykyiseen painoon olen ihan tyytyväinen, mutta taitaa tarkoittaa sitä, että piikittelen Ozempicia lopun ikäni. Onko kenelläkään kokemuksia, mitä olette tehneet kun tavoitepaino on saavutettu? Oletteko lopettaneet Ozempicin käytön vai jatkaneet? Mitä painolle kävi?
Kommentit (58)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö toi Ozempic ole aika kallis lääke? Diabetekseen käytetään myös.
Diabeteksen hoitoon siitä saa kelakorvauksen, mutta jos se on pelkästään lihavuuden hoitoon, ei kelakorvauksia saa. Ja toisin kuin palstalaiset luulevat, lähellekään kaikilla lihavilla ei ole oheissairauksia kuten diabetestä.
Kun molemmilla vanhemmilla on DM2 niin kyllä oma riski on 75% todennäköisyys sairastua siihen. Ennemmin minä maksan lääkkeen omasta pussistani ja saan olla ilman DM2:a mahdollisimman monta vuotta.
Pahaa tekee nähdä kuinka paljon sivuvaikutuksia DM2 aiheuttaa vanhemmille:näön huonontuminen, hiivatulehduksia tuon tuosta sukukupuolesta riippumatta (heiltä ovat vehnä, riisi, makeat hedelmät, sokeri jne kiellettyjä muutenkin), nukahtelu korkean verensokerin vuoksi milloin missäkin jne.
Vierailija kirjoitti:
Minä ainakin myönnän syöväni aina ja kokoajan ihan liikaa siihen nähden mitä teen, mikä olisi tarve.
Opeteltu tapa hallita ahdistusta? Alan itkemään, kun väsyn, harmittaa, tulee takapakkia, vastoinkäymisiä, kun tulee oikea nälän tunne.
Rankaiseeko ihminen itseään laihdutuskuureilla, nälällä?
Nälkä ja nälkäkiukku, vihan takanahan on aina pelko.
Onkohan mua pidetty vauvana nälässä? Tai/ja sitten tuputettu lapsena ruokaa, syötetty väkisin; *hyvä ruoka parempi mieli* - lohdutettu ruualla, makeisilla? Ei ole ollut normaalia ruokailutottumusta?
Ja kaava toistuu ja toistuu aikuisena kera alkoholin?
Löytyisköhän tästä tutkimusta?
Eikö näissä laihdutusohjelmissa aina käydä terapeuttikeskusteluja ja sieltä löytyy traumatausta? Kyse onkin psyykkisestä oireesta?
Masennuslääke ahmimiseen, syömishäiriöön? Kuka on kokeillut ja mitä? (mirtazapin lisää ruokahalua, se ei siis hyvä)
Laihdutusohjelmatbovat viihdettä. Ei kaikilla ole mitään psyykkisiä oireita tai vammoja. Ongelman syy voi olla vaikka lapsuudenkodissa opituissa epäsäännöllisissä ruoka-ajoissa. Suomessa kyllä yksi syy on lasten syömään pakottaminen. Laitetaan melkein aikuisen annos lautaselle ja työnnetään vaikka alakouluiköiselle ruokaa väkisin suuhun, että saisi lautasen tyhjäksi ja vanhempi saisi kokea olevansa hyvä vanhempi.
Pidän tuota etenkin äitien välistä syöttämiskilpailua sairaana ilmiönä siksi, että siinä rikotaan lapsen kehon itsemääräämisoikeutta. Kuinka moni olisi mielissään kun joku jättiläinen lappaisi aikuisen suuhun ruokaa väkisin vaikka mahalaukku olisi repeämispisteessä?
Ravitsemusterapeutti totesi jossain lukemassani haastattelussa, ettei ole mikään ihme jos lapsi lihoo jos tungetaan joka aterialla väkisin 50-150 ylimääräistä kaloria lapsen sisään. Ravitsemusterapeutin mukaan aikuinen päättää, mitä pöydässä on tarjolla ja lapsi päättää syömänsä määrän. Lapsen nälkä ruoka-aikojen välissä ei ole vaarallista vaan normaali tunne, jota on tärkeää oppia tuntemaan.
Minun äitini suvussa oli jokin ihmeen paine saada lapsia kasvamaan ja lihomaan. Minä olin vuotta myöhemmin syntynyttä veljeä kevyempi koin syömisen ahdistavaksi kun tiesin, että punnituksessa olen taas huonoin veljeni ja serkkuihini verrattuna. Minua sanottiinkin hukkapätkäksi.
Koulun alkaessa koulun terveydenhoitaja valitti pienestä koostani ja yhteen aikaan söin hunajamuroja kerman kanssa, että lihoisin ja kasvaisin. Äitini purki hysteriaansa minun kokoni vuoksi minuun ja sain kuulla monet valitusvirret siitä, että miksi en voi olla kunnollinen lapsi jne.
Omilleen muuttamisen jälkeen elin aika askeettisesti ja nautin siitä, ettei kukaan ollut selkäni takana nalkuttamassa painosta tai pituudesta. Minulla kilot alkoivat kertyä parisuhteen myöskään kun alitajuisesti halusin että puolisoni kokee olevansa onnellinen kun syön paljon yhdessä hänen kanssaan.
Mönkään meni! En pystynyt tekemään toista onnelliseksi ja minusta tuli lihava, joka on äitini mielestä ongelma.
Vierailija kirjoitti:
Laihtuu 80 kg, mikä on ruokavalio sitten jatkossa? Onko palkintona laihtumisesta se itsekurin löytyminen, että pääsee laihtumisen alkuun helpolla tavalla?
Eihän ne siinä lihavuusohjelmassakaan voi syödä kuitenkaan koskaan normaalisti, kun
kilot tulee takasin tai kaksinkertasena?
Tai lihavuusleikkauksen käyneet, ei voi syödä juoda alkoholia kuten ennen kun kilot tulee takasin tai ryöstäytyy kuten ennen, maha venyy jne.
Eli onko kyse kuitenkin ajatteluun vaikuttamisesta? ---> syö terveemmin ja vähemmän.
Nyt sulla ei kyllä ole tietoa ollenkaan, lihavuusleikattu pystyy valitettavasti syömään ja juomaan kuten ennen leikkaustakin, ja lihota takasin tai pysyä hoikkana, ei sitä etukäteen tiedä. Työkaverini syö huonommin ja enemmän kuin minä, pysyy silti laihana, leikkauksesta useampi vuosi jo. Ihan heti leikkauksen jälkeen ei toki pysty syömään normaalisti, mutta ajan kanssa kyllä.
Miten olette saaneet tuota lääkettä? Lääkäri määrännee, millä perusteilla? Äitini on sairaalloisen lihava, ja pitäis mennä lonkkaleikkaukseen, mutta painoa pitää ensin pudottaa. Sitä ei ole vaan tapahtunut vielä viidessä vuodessakaan. Jos tuolla lääkkeellä sais pudotettua painoa, ettei joutuisi kohta pyörätuoliin...
Mun tutulla on 2 tyypin diabetes ja aika paljon ylipainoa. Kaikki arvot oikein hyviä. Lääkäri ehdotti O -lääkettä mutta ensin pitää arvot saada huonoksi, jotta kela hyväksyy lääkkeen korvauksen. Ihan nurinkurista outoa, ettei lääkettä voida hyväksyä korvattavaksi ilman että sokeriarvot on päin peppua. Nyt hän sitten vaihtoi lääkkeen, jotta saadaan sokeriarvot huonoksi ensin, sitten saa reseptin.
Itse googlailin, että Virossa lääke maksaa (1 mg) 88 euroa kk satsi ilman korvausta kun Suomessa maksaa 123 euroa. Ennemmin ehkä maksaisin tuon 88 euroa kun pistäisin elimistön ensin sekaisin.
Vierailija kirjoitti:
Miten olette saaneet tuota lääkettä? Lääkäri määrännee, millä perusteilla? Äitini on sairaalloisen lihava, ja pitäis mennä lonkkaleikkaukseen, mutta painoa pitää ensin pudottaa. Sitä ei ole vaan tapahtunut vielä viidessä vuodessakaan. Jos tuolla lääkkeellä sais pudotettua painoa, ettei joutuisi kohta pyörätuoliin...
Mä sain ihan työterveydestä, painoindeksi oli 34.
Kyllä reseptin saa mistä vaan lääkäriltä kun maksaa lääkkeen itse. Eivät varmaan sitä tyrkytä kun se on niin kallis, pitää varmaan osata kysyä. Niin minäkin kysyin. Lääkäri oli heti, että okei.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Laihtuu 80 kg, mikä on ruokavalio sitten jatkossa? Onko palkintona laihtumisesta se itsekurin löytyminen, että pääsee laihtumisen alkuun helpolla tavalla?
Eihän ne siinä lihavuusohjelmassakaan voi syödä kuitenkaan koskaan normaalisti, kun
Tai lihavuusleikkauksen käyneet, ei voi syödä juoda alkoholia kuten ennen kun kilot tulee takasin tai ryöstäytyy kuten ennen, maha venyy jne.
Eli onko kyse kuitenkin ajatteluun vaikuttamisesta? ---> syö terveemmin ja vähemmän.
Nyt sulla ei kyllä ole tietoa ollenkaan, lihavuusleikattu pystyy valitettavasti syömään ja juomaan kuten ennen leikkaustakin, ja lihota takasin tai pysyä hoikkana, ei sitä etukäteen tiedä. Työkaverini syö huonommin ja enemmän kuin minä, pysyy silti laihana, leikkauksesta useampi vuosi jo. Ihan heti leikkauksen jälkeen ei toki pysty syömään normaalisti, mutta ajan kanssa kyllä.
Mikä sitten on normaalia syömistä lihavuusleikatulle. Tokihan mahalaukun saa venymään, jos ei annettuja ruokamääriä noudata lopun ikäänsä, mutta siinä tapauksessa painokin alkaa nousta, joten plus miinus nolla koko leikkaus. Syömiseen täytyy tulla pysyvä muutos, eikä kuvitella olevansa jollain kuurilla, jonka voi unohtaa sitten kun on sopivat lukemat vaa'assa. Itse opettelen kuuntelemaan, onko mieliteko vai nälkä, ja jos nälkä, unohtuuko se, jos teen jotain muuta, kuin kuuntelen suolien murinaa. Jos ei mene ajattelemalla ohi, on aika syödä jotain. Kyllähän tämä itsensä vartiointi on vähän tylsää, mutta en tee siitä numeroa.
Äkkiäkös se lääkkeen hinta tulee takaisin, kun ei ole ostamassa kallista mättöä kaupasta koko ajan.
Ihan mahtavaa, että on olemassa lääke tähän vaivaan. Tsemppiä kaikille tervehtymiseen!
Vierailija kirjoitti:
Kuka määrittelee normaalin? Onko se normaalia syömistä, millä ihminen lihoo?
Jos laihduttamisen jälkeen palaa takaisin niihin ruokailutottumuksiin, joilla ennenkin on lihonut, onko yllättävää, että paino lähtee taas nousemaan?
Olen käyttänyt sitä melkein kaksi vuotta. Noin kymmenen kiloa putosi aika nopeasti mutta jäi siihen. Jos oikein olen nälässä niin voi muutama kilo vielä tippua mutta tulee aina takaisin. Mitään pahaa oloa tai muutakaan oireita ei ole ollut.
Saisinkohan minä tuota lääkettä, 162cm ja 85kg? Kortisonilääkitys lisäsi painoa ja en meinaa saada mitenkään painoa alas. Enää en syö kortisonia, mutta paino on vaan noissa lukemissa, pelottaa että jään näihin lukemiin...
Mihin te pistätte sitä? Itse mahaan.
Vierailija kirjoitti:
Saisinkohan minä tuota lääkettä, 162cm ja 85kg? Kortisonilääkitys lisäsi painoa ja en meinaa saada mitenkään painoa alas. Enää en syö kortisonia, mutta paino on vaan noissa lukemissa, pelottaa että jään näihin lukemiin...
BMIsi on 32 ja vähintaan 30 pitää olla.
Vierailija kirjoitti:
Mihin te pistätte sitä? Itse mahaan.
Minä pistän reiteen, vuoroviikkoina vaihdan koipea. Terkkarin ohjeen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse olen myös käyttänyt tuota laihdutukseen. Ei sitä voi loppuikää käyttää. Sun olisi pitänyt opetella tuona aikana ruokailutavat, että pystyt pitämään sen painon. Näin ainakin itse olen tehnyt. Ja aion kytätä painoa haukan lailla, ettei pääse taas nousemaan.
Mitään teknistä tai lääketieteellistä estettä lääkkeen käytölle vaikka loppuiäksi ei ole. Doabeetikotkin käyttävät samaa lääkettä loppuikänsä.
Vierailija kirjoitti:
Mikä on suolistohormooni?
Serotoniini?
Mihin se vaikuttaa?
Opiskele vaikka Googlen avulla leptiinistä ja greliinistä.
Vierailija kirjoitti:
Pyytää lääkäriltä reseptin. Jos pistäminen ei suju niin sitten tablettina Mysimbaa saa ihan tk-lääkäriltä kun BMI on yli 28.
Laihtumiseen tarkoitetut lääkkeet maksetaan sentilleen omasta pussista.
Vierailija kirjoitti:
Äkkiäkös se lääkkeen hinta tulee takaisin, kun ei ole ostamassa kallista mättöä kaupasta koko ajan.
Ihan mahtavaa, että on olemassa lääke tähän vaivaan. Tsemppiä kaikille tervehtymiseen!
Minä en lihonut ostamalla kaupasta jatkuvasti mättöä. Ihan tavallisella kotirualla lihoin 15 kiloa vuodessa kun söin joka päivä hieman enemmän kuin kulutin. Vaikkapa yhden voileivän tai pari hedelmää liikaa.
Minulla on pistospäivä keskellä viikkoa ja mahavaivoja seuraavana päivänä. Haittaako jos siirtää pistoksen perjantai-iltaan ja istuskelee mieluummin kotivessassaan? Olen huolellinen ruokaa syödessäni ja purressani enkä hotki. En myöskään käytä ksylitolia kymmentä purkkapalaa enempää vuorokaudessa.
Lääke tehoaa suolistohormoneihin ja aivojen kylläisyyskeskukseen.