Päivän palkka (ennen veroja) 80e, polttainekustannus työpäivälle 60e. Ei tässä oo mitään järkeä!
Ja joo, olen 11e/h töissä, mutta nyt kun polttoainekustannukset ovat viimeisen 1kk aikana nousseet räjähdysmäisesti niin ei töissäkäynti todellakaan kannata! Jos lopettaisin autolla ajot heti ja pistäisin auton seisontaan, saisin enemmän käyttörahaa elämiseen työkkäristä.
Miksi meidän hallitus ei näe oikesti tätä kansan ahdinkoa?
Kommentit (91)
Vierailija kirjoitti:
Otan osaa. Tuo on aivan kohtuutonta. Tyämatkalustannusten omavastuuosuus pitäisi poistaa tältä vuodelta takautuvasti HETI!
muttakunmuttakun..
Olen jo monta vuotta ihmetellyt, milloin pitkää työmatkaa ajavat, normaalissa työssä käyvät suomalaiset, joita on kehä 3 ulkopuolella PALJON, sävat tarpeeksensa tästä autoterrorismista.
Parempi ratkaisu olisi, että työmatkojen verovähennysoikeus poistettaisiin HETI ja palkkatulojen veroja laskettaisiin keksimääräisen verovähennyksen eurosumman verran! Loppuisi turhanpäiväinen vatulointi siitä, miten monta kilometriä on vuodessa kodin ja työpaikan välillä suhaillut ja montako päivää on ollut etätöissä tai lomalla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miten maailmanmarkkinahinnat on hallituksen vika?
Ja kuinka kaukana sä oikein asut työpaikasta, jos polttoainekulut on noin isot? Mä ajan 60 egellä kolme viikkoa työmatkoja.Kekkosen aikana oli Neuvostoliitto ja Kekkonen osasi hoitaa asiat niin että joka kylässä oli talkkarit lääkärit ja pankkipalvelut sekä kaikilla oli töitä. Kekkonen teki hätätilan kun työttömiä oli 50 000. Lisäksi Kekkosen aikana saatiin idästä halpaa öljyä.
Miten on mahdollista että asiat on 40 vuoden jälkeen Huonommin kuin 1982???
Nykyhallitus on huolissaan vain ilmastohätätilasta, eivätkä sitäkään osaa ratkaista. Kotimainen turve piti saada alas, hehkutettiin vihreää siirtymää mikä on nyt paljastunut Venäjän sotakoneiston rahoitusvälineeksi. Eli vihreä siirtymä tarkoittaa puuhakkeen, öljyn ja kaasun ostoa ja kuljettamista tänne, sen sijaan että käytettäisiin kotimaista raaka-ainetta. Jotenkin tämä vihreä siirtymä on saatu uskoteltua ilmastoystävälliseksi. Nyt sitten vaaditaan irtautumista Venäjäriippuvuudesta, vaikka ihan itse on 💚 politiikka sen aiheuttanut. Tilalle ei ole osoittaa mitään toimivaa ratkaisua, polttoon perustumaton lämmöntuotanto on realismia ehkä 10v päästä.
Tästä johtuen energiaratkaisut pitäisi tehdä Täysin politiikoista riippumatta. Siirtyä uuden sukupolven energiaratkaisuihin esim. vetyenergiaan ja geotermaaliseen energiaan niin että heilahtaa.
Ihan kiva ajatus. Vielä, kun kerrot, millä energialla se vety tehdään tai kuinka geoterminen energia saadaan käyttökohteeseen. Olkiluoto kolmosen piti aloittaa sähköntuotanto jo vuonna 2008, mutta yhä vaan odotellaan laitoksen käynnistymistä. 13 vuotta myöhässä ja kustannukset 2,5-kertaistuneet suunnitellusta.
Vierailija kirjoitti:
Paska haisee. Yök.
Käy pesulla.
Vierailija kirjoitti:
Kuinka hiton pitkä työmatka sulla oikein on. Oman auton kulutuksella tolla määrällä ajaa useamman sata kilometriä. Eihän tossa jää enää vapaa-aikaakaan. Muutto lähemmäs työpaikkaa tai työ lähempää kotia.
Järjetöntä ajella satoja kilometrejä yhden ainoan päivän aikana työmatkoja. Todellakin kannattaa asua sen työpaikan läheisyydessä, alle kymmenen kilometrin matkan voi kulkea jopa polkupyörälläkin. Työmatkani on yhteensä 12 kilometriä ja kuljen sen polkupyörällä.
Turha tässä on nyt ruveta yksityiskohtia ruotimaan, mutta selvä tosiasia on se, että näillä polttoainekuluilla ei työssäkäynti enää kannata matalapalkkaisella alalla. Fakta on se, että jos sulla jää esim raskaasta vuorotyöstä käteen alle 2000 euroa kuussa, se ei oikeasti enää kannata. Mieluummin sitä pysyy kotona ja tekee muutaman päivän viikossa jotain hanttihommaa tai elelee tuilla.
Vierailija kirjoitti:
Miten maailmanmarkkinahinnat on hallituksen vika?
Ja kuinka kaukana sä oikein asut työpaikasta, jos polttoainekulut on noin isot? Mä ajan 60 egellä kolme viikkoa työmatkoja.
2022 bensiinin kuluttajahinnasta 60 prosenttia muodostuu erilaisista veroista. Dieselpolttonesteen hinnasta noin puolet muodostuu veroista.
Totta hitossa hallituksella on näppinsä pelissä korkeissa polttoainekustannuksissa.
Ei auton käyttö maksa pelkästään bensaa, autoon tulee kilometrejä, huollot, verot ja siihen vielä parkkimaksut. Meillä parkkipaikka maksaa 10e päivä eli pitää tehdä tunti töitä, että saa edes parkin maksettua. Aivan älytöntä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, ajat siis töihin joku 250 km/suunta?
En ole ap mutta mulla on just tuo työmatka. 255km suuntaansa.
Ajatko tuon matkan joka työpäivä? Joka päivä 6 tuntia matkoihin, töitä 8 tuntia, nukkumiseen 8 tuntia, vapaa aikaa 2 tuntia.
Mietin juuri samaa, että aivan järjetöntä hommaa viettää päivästään jotain 14 tuntia työhön liittyvissä asioissa. Minulla menee yhdeksän tuntia ja sekin on liikaa.
Ei tuon pitäisi olla millään mittarilla mahdollista. Ihan siis jo se, että ei kotihoidon työntekijät _tietenkään_ maksa asiakaskäynneille menemisestä aiheutuvia kustannuksia itse. Oletko varmasti ymmärtänyt työsopimuksesi präntit ihan oikein?
Viimeksi kotihoidossa työssäollessani kilometrikorvaukset olivat satasia kuussa, vaikka työpaikka olikin keskisuuressa kaupungissa ja työalueeni kattoi vain kaksi kaupunginosaa. Siksi siis päivän aikana ajetut kilometrit eivät olleet mitään tähtitieteellisiä.
"vaikutat hyvin suunnitelmalliselta ihmiseltä, sinä listaat asioita." sanoo kriminaalipsykologi juttua tekevälle toimittajalle. Aikamoinen psykologi täytyy kyllä sanoa!! Ja ihan ilmeiden perusteella pääteltyä anna mun nauraa!
Vierailija kirjoitti:
Turha tässä on nyt ruveta yksityiskohtia ruotimaan, mutta selvä tosiasia on se, että näillä polttoainekuluilla ei työssäkäynti enää kannata matalapalkkaisella alalla. Fakta on se, että jos sulla jää esim raskaasta vuorotyöstä käteen alle 2000 euroa kuussa, se ei oikeasti enää kannata. Mieluummin sitä pysyy kotona ja tekee muutaman päivän viikossa jotain hanttihommaa tai elelee tuilla.
Mies saa kokoaikatyöstä käteen 1900. En mitenkään saa matematiikkaa täsmäämään, että hänen ei kannattaisi käydä työssä.
Bensakulu tämänpäivän hinnalla 220€/kk, jos ei kimppakyyti sopisi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mies saa kokoaikatyöstä käteen 1900. En mitenkään saa matematiikkaa täsmäämään, että hänen ei kannattaisi käydä työssä.
Bensakulu tämänpäivän hinnalla 220€/kk, jos ei kimppakyyti sopisi.
2100e brutto, 1600e käteen. Bensakulu 200e/kk, ja sehän ei tietty ole ainoa auton kulu... just meni 1300e remppoihin ja katsastuksiin. Ja ei, näillä palkoilla ei osteta parempaa autoa.
Aika huono oot matikassa jos saat tuosta jotenkin kannattavaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Öh, ajat siis töihin joku 250 km/suunta?
En ole ap mutta mulla on just tuo työmatka. 255km suuntaansa.
Ajatko tuon matkan joka työpäivä? Joka päivä 6 tuntia matkoihin, töitä 8 tuntia, nukkumiseen 8 tuntia, vapaa aikaa 2 tuntia.
Ajan 3 x viikossa, ei ole liian rankkaa (mutta toki jonkunverran rankkaa)
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työmatka 35km suuntaansa, asun syrjäkylillä, nelivetomaasturi on pakollinen jos haluaa talvella päästä liikkumaan. Auto vie n.8l/100km. Työpäivästä jää käteen 75€, ja siitä dieseliin 20€. Päälle vielä autovero ja muut kustannukset niin ihan just ollaan siinä rajoilla että tulee halvemmaksi jäädä kotiin. Ei mitään järkeä tässä touhussa.
2,2€ litrahinnalla sulla menee dieseliin vähän päälle 12 euroa eikä mitää kahtakymppiä. Älkää viitsikö valehdell
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Itse olet valinnut asua kaukana/hankkia työpaikan noin kaukaa. Kyllä niitä töitä tai asuntoja löytyy lähempääkin. Eikä tuommoinen 11e/h työpaikka kuulosta miltään kovin ainutlaatuiselta, mistä kannattaisi pitää kynsin hampain kiinni.
Omalla valinnalla ei ole mitään tekemistä kun työkkäri pakottaa hakemaan töitä yli 100km päästä.
Työttömiltä ei kysellä onko rahaa tankata auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla on työmatka 35km suuntaansa, asun syrjäkylillä, nelivetomaasturi on pakollinen jos haluaa talvella päästä liikkumaan. Auto vie n.8l/100km. Työpäivästä jää käteen 75€, ja siitä dieseliin 20€. Päälle vielä autovero ja muut kustannukset niin ihan just ollaan siinä rajoilla että tulee halvemmaksi jäädä kotiin. Ei mitään järkeä tässä touhussa.
2,2€ litrahinnalla sulla menee dieseliin vähän päälle 12 euroa eikä mitää kahtakymppiä. Älkää viitsikö valehdell
Täällä diesel 2,44e ja bensa jopa 2,80e.
Vierailija kirjoitti:
Jos rahaa ei ole tällä hetkellä niin ei niistä jälkikäteen saatavista verohelpotuksista ole hyötyä.
Kyllä ne saa jo tälle vuodelle kun laskettaa verokorttinsa uudelleen työmatkakulut huomioiden. Tulee loppuvuodeksi alempi veroprossa jos aidosti ei ole muuta vaihtoehtoa kuin auto.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Elämä on valintoja. Itse olet valinnut asua kaukana/hankkia työpaikan noin kaukaa. Kyllä niitä töitä tai asuntoja löytyy lähempääkin. Eikä tuommoinen 11e/h työpaikka kuulosta miltään kovin ainutlaatuiselta, mistä kannattaisi pitää kynsin hampain kiinni.
Omalla valinnalla ei ole mitään tekemistä kun työkkäri pakottaa hakemaan töitä yli 100km päästä.
Työttömiltä ei kysellä onko rahaa tankata auto.
Työtön sitten jättää ruksimatta sen oma auto-vaihtoehdon. Ei sitä pidä työkkärille kertoa.
Kuka hullu tekee töitä tollasella palkalla?
Ne maksetaan kerran vuoteen, mut tankata pitäis useemmin kuin kerran vuodessa..
-eri-