Lärare - sluta fråga barnen vad de gjort under lovet!!
arför frågar lärare alltid barnen efter sommarlovet vad de har gjort under lovet?
Och med det syftar de självklart inte på smågrejer, utan de antar av någon anledning att alla barn har gjort något jättekul under sommaren som att resa utomlands.
Har ni aldrig funderat på att alla kanske inte har råd att åka utomlands med sina barn, eller att alla kanske inte kan unna sig en resa till Liseberg för att ungen ska ha något att prata om efter lovet?
Ska barnen med föräldrar med lite pengar skämmas eller ska de behöva ljuga varje gång?
Sluta fråga sådana onödiga frågor, finns det verkligen inget annat man kan fråga som alla kan svara på?
Kommentit (15)
Ei ymmärretä aloitusta. Outo kieli.
Täysin samaa mieltä, mutta vähän outo viesti - miksi otit esimerkiksi jonkun Lisebergin? Göteborgissa olevan huvipuiston? Veikkaan, että olet napannut tämän pätkän ruotsinkielen oppikirjasta.
Varför gjorde du två likadana trådar, på finska och på svenska? Man skulle ju tro att varje lärare i Finland kan prata finska och föstå första tråden.
Jee. Mä ymmärsin. En vaan osaa vastata siihen ruottiks :(
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 20:06"]
Ska vi knulla?
[/quote]
... uua hela natten, uua hela dag...
Jos sinua noin paljon hävettää, ettet ole vienyt lasta mihinkään kuluneena kesänä, miksi kaikkien muiden pitäisi pysyä hiljaa omista kivoista jutuistaan? Oletpa itsekäs! Mitäpä jos nyt aloittaisit säästämisen, laita syrjään vitonen kuussa niin lapsesi pääsee ensi kesänä Särkänniemeen.
Och samma på svenska.
Jag ska inte fråga det. Jag ska be att dom ska berätta om sakerna som kunde ha hänt, dom ska berätta historier, inte riktiga saker. Är det bra? Jag hoppas att du förstår vad jag menar. Den sista gången jag har skrivit på svenska var flera år sen. Gick den okej?
Då var det ju bra att jag inte frågade
Ja kommer nog inte ihåg att läraren skulle ha frågat vad vi gjort på sommarlovet då jag gick i skolan på 80-talet. Istället för att svamla på timmarna, varför inte göra något nyttigare? T.ex fundera på hur världens ekonomi fungerar. Det som man blir i handen med från grundskolan är inte värt något. Börja med Robinson Crusoe-ekonomi, vad händer på en öde ö om man måste börja handla med folk, och man har bara fiskar och snäckor att komma med. Kommer man överens om någon gemensam valuta såsom ekorrskinn, eller handlar man med att byta saker? I så fall vad är en fisk värt? Hur många vedkvistar som någon samlat får man för en fisk? Kan man handla med terminer, dvs. slår fast ett pris för något som man producerar i framtiden. Hur är det med skuld? Kan man ta lån, och i så fall vad är räntan?
Ur barnets synvinkel kan en övernattning i tält hemma på den egna gården vara lika spännande och minnesvärd som ett veckoslut i Liseberg. Själv minns jag värmandet av rökbastun tillsammans med min farfar som en av sommarens höjdpunkter.
Ska vi knulla?