Millä ohjeella hyviä lihapullia? En onnistu ikinä!
Nyt kokeilin täĺlaista ohjetta: 400g jauhelihaa, puolikas sipuli, 1 dl kaurahiutaleita+1 dl vettä, 1 muna, mausteita. Paistoin uunissa 225c 20 minuuttia. Tuloksena kuivan näköisiä, tummia kokkareita, jotka olivat sisältä kuitenkin raakoja. Koostumus oli mössöinen ja jauhoinen, kastikkeessa hajosivat täysin puuroksi. Roskiin meni kaikki.
Olen yleensä ihan hyvä kokki, mutta lihapullia en kertakaikkiaan osaa tehdä. Auttakaa viisaammat!
Kommentit (35)
Jauhelihaa, pari kuivunutta leivänpalaa (liotetaan vedessä hiukan aikaa), sipuli hienoksi pilkottuna, suolaa, runsaasti pippuria, hiukan vettä. Maustaa voi muutenkin maun mukaan: paprikajauhetta, persiljaa, chiliä, valkosipulia... Paista joko pannulla tai uunissa. Kerma on hyvä mukana.
EI KANANMUNAA!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:26"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:24"]
Siis eikö kukaan osaa!! 400 g jauhelihaa, 1 pss sipulikeittoa, 1 prk kermaviiliä, 1 muna, 0.5 dl korppujauhoja!
[/quote]
sipulikeitosta tulee ihan sairaan suolaista. en tykkää
ohis
[/quote]
Tuohon määrään ei kannata laittaa koko pussia sitä sipulikeittoa. Puolet vain. Muuten tuo ohje on hyvä ja helppo . Tulee hyviä lihapullia.
Ap:n suurin ongelma on paistolämpö ja -aika. Liian kuumassa liian kauan. Reseptivinkit on hyviä, mutta kyllä tolla ap:n ohjeellakin syötävää tulee, kunhan kypsennys menee oikein.
Itse laitan pelkkää naudan paistijauhelihaa enkä mitään muuta. Hiukan suolaa ja pippuria nyt sentään.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:33"]
Ja jos käytätte sipulia, se pitää ruskistaa ja jäähdyttää ennen taikinaan lisäämistä! Raaka sipuli lihapullissa, hyi olkoon!
[/quote]kuullottaa, ei ruskistaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:26"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:24"]
Siis eikö kukaan osaa!! 400 g jauhelihaa, 1 pss sipulikeittoa, 1 prk kermaviiliä, 1 muna, 0.5 dl korppujauhoja!
[/quote]
sipulikeitosta tulee ihan sairaan suolaista. en tykkää
ohis
[/quote]
Juu sama! Sairaan suolaisia jaa sellainen einesmaku, olen saanut vieraissa näitä sipulikeittoon tehtyjä, en tykkää...
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:38"]
Ap:n suurin ongelma on paistolämpö ja -aika. Liian kuumassa liian kauan. Reseptivinkit on hyviä, mutta kyllä tolla ap:n ohjeellakin syötävää tulee, kunhan kypsennys menee oikein.
[/quote]
joo. kunhan ei raa'aksi jää.
Hah, hauskan tosissaan ihmiset täällä. Jokaisen lihapullaresepti on se maailman paras ;) itse laitan vajaan desin korppujauhoja, jotka turvotan kermaviiliin tai maitoon, muna, 400 jauhelihaa, mausteet (paprikajauhe, valkosipuli, sweet chili -kastike, suola, pippuri) ja tietenkin voissa paistettu sipuli. Raaka sipuli jää liian rouskuvaksi lihapulliin. Jos ei ole tuoretta sipulia niin laitan kuivattua sipulirouhetta.
Niin ja uunissa 200 astetta n. 20min. T. 30
Kermaviili, ranskalainen sipulikeitto ja vähän korppujauhoja sekoitetaan keskenään ja annetaan turvota noin 10min. Tämän jälkeen lisätään 400g jauhelihaa ja kanamuna, sekoitetaan hyvin. Pyöritellään pulliksi, uuniin 225 astetta 20 min
Jostain syystä pidän vain ihan perusmakuisista lihapullista
Nauta-sikajauhelihaa tai erikseen paistijauhelihaa ja porsaan jauhelihaa, mutta kuitenkin sellaista missä on rasvaa ennemmän kuin pelkässä paistijauhelihassa, korppujauhoja, vettä, kananmuna, sipulia, suolaa ja ainoa ruoka johon käytän, maustepippuria.
Minäkin paistan lihapullat kuumassa ja usein varmaan myös 20minuuttia koska teen aina uunipellillisen jaoka on ihan täynnä eli kestää hetken paistuakin.
Pehmeitä tulee ja ainakin ne joille olen syöttänyt ovat pitäneet. Ennen tein paistijauhelihasta ja sain myös kovia koppuroita, tosin kaveri oassa tehdä siitäkin pehmeitä, minä en.
Ei missään nimessä kannata uunissa pilata niitä pullia. Mä paistan aina pannulla, oikeaa voita pannulle ja jauhelihapullat siihen.
Mun pulliin tulee luonnollisestikin jauhelihaa 700g (sika-nautaa, nautaa, ei väliä), kanamunaa 1-2, punasipulia ja normaalia sipulia, 2-3 rkl vehnäjauhoja ja mauisteiksi merisuolaa, mustapippuria, paprikajauhetta ja valkosipulijauhetta ja joskus ripaus chiliä.
Uunissa niistä pullista tulee harmaita ja ei ollenkaan niin hyviä kuin paistinpannulla tehtäessä.
ÄLKÄÄ KÄYTTÄKÖ KANANMUNIA LIHAPULLISSA!
Ei se oikeasti mitään haittaa, mutta se on täysin turhaa. Te, jotka käytätte kananmunaa, koittakaa seuraavan kerran ilman sitä.
Homoseksuaaleilla on vaikeuksia tehdä kunnollisia lihapullia. Pyri eheytymään heteroksi, niin lihapullatkin onnistuvat paremmin.
Ja jos käytätte sipulia, se pitää ruskistaa ja jäähdyttää ennen taikinaan lisäämistä! Raaka sipuli lihapullissa, hyi olkoon!