Pitääkö asiat huuhdella ennen astianpesukoneeseen laittoa?
Ärsyttää, kun tästä tulee koko ajan erilaista tietoa! Toinen sanoo, että pitää huuhdella kun pienet roskat voivat tukkia putkia. Toinen kanta on, että koneet on suunniteltu käsittelemään likaa ja siksi ruoantähteitä ei pidä huuhtoa. Kumpi on totuus?
Kommentit (27)
Minä olen aina huuhtaissut astiat ennen koneeseen laittoa ja tiskikone on pysynyt hyvässä kunnossa ja on hajuton.
Monet tiskikoneet haisee ihan kaatopaikalta kun luukun avaa.
Meillä pestään astiat näin kesällä kerran päivässä ja talvella vain joka 2.päivä.
Kannattaa huuhtoa, sanoi minulle kodinkonehuollon ammattimies. Astian huuhteleminen on paljon helpompaa kuin koneen suodattimien huuhtominen, joka sekin tosin kannattaa tehdä säännöllisesti. Mutta vähemmällä pääsee, kun huuhtaisee astiat.
No jos ne tiskit seisoo teillä parikin päivää siellä koneessa ennen pesua niin kannattaa huuhtoa tai alkavat haista pahalta :( Kiva sitten laittaa lisää tiskiä koneeseen kun edellisen päivän tiskit siellä jo homehtuu!
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:40"]Kannattaa huuhtoa, sanoi minulle kodinkonehuollon ammattimies. Astian huuhteleminen on paljon helpompaa kuin koneen suodattimien huuhtominen, joka sekin tosin kannattaa tehdä säännöllisesti. Mutta vähemmällä pääsee, kun huuhtaisee astiat.
[/quote]
Mulle taas ammattimies sanoi, ettei kannata huuhtoa.
Teini just ihmetteli miksi meidän tiskikone ei haise kun kuulema poikakaverin ja kavereiden luona kun laittaa tiskiä koneeseen niin tulee hirveä löyhkä tiskikoneesta. No minä huuhdon astiat...
Valmistajat tietysti väittävät, ettei nykykoneisiin laitettaessa tarvitse astioita huuhdella. Ja ekoystäväni noudatti ohjetta. Hänellä on nyt menossa kolmas tiskikone, kun minä porskutan vielä sillä ensimmäisellä, jonka ostin samoihin aikoihin kuin hän ensimmäisensä myös. Voi toki olla sekin syynä, että itse ostin Mielen ja hän aina jonkun tarjouskoneen, Whirlpoolin tai Electroluxin jne.
Poistan aina ensin kaikki ruuantähteet mekaanisesti, yhtäkään riisinmurusta ei jää lautasiin. Sitten nopeasti huuhtaisen. Ei mene paljon vettä ja kone pysyy puhtaana eikä haise.
Tässä keskustelussa sekoitetaan kaksi asiaa, putkien tukkeutuminen ja haju (joka tulee jos astiat pestään harvemmin)...
TÄSSÄ OIKEASTI HYVÄ VINKKI: Ostakaa fairyn tiskitabletteja. Ei tarvitse huuhtoa, meillä seisoo joskus tiskit vuorokaudenkin koneessa ja aina tulee puhdasta. Aina. Huuhtomatta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:55"]TÄSSÄ OIKEASTI HYVÄ VINKKI: Ostakaa fairyn tiskitabletteja. Ei tarvitse huuhtoa, meillä seisoo joskus tiskit vuorokaudenkin koneessa ja aina tulee puhdasta. Aina. Huuhtomatta.
[/quote]
Lisään vielä että tabletit loppui yhdessä vaiheessa ja kaapissa oli sunin jauhetta. Astiat oli aivan likaisia ja kiillottomia pesun jälkeen. Lautasen reunoilla puuron rippeitä ym. Ei koskaan fairyn tableteilla. Kokeilkaa :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:55"]TÄSSÄ OIKEASTI HYVÄ VINKKI: Ostakaa fairyn tiskitabletteja. Ei tarvitse huuhtoa, meillä seisoo joskus tiskit vuorokaudenkin koneessa ja aina tulee puhdasta. Aina. Huuhtomatta.
[/quote]
Ihan sama tilanne ja halvin mahdollinen tiskitabletti.
Minä huuhdon, koska onhan se nyt vaan sata kertaa helpompaa noukkia ne ryönät siitä tiskialtaasta kuin koneen pohjalta.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:58"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:55"]TÄSSÄ OIKEASTI HYVÄ VINKKI: Ostakaa fairyn tiskitabletteja. Ei tarvitse huuhtoa, meillä seisoo joskus tiskit vuorokaudenkin koneessa ja aina tulee puhdasta. Aina. Huuhtomatta.
[/quote]
Ihan sama tilanne ja halvin mahdollinen tiskitabletti.
[/quote]
Aijaa :) onko ne halvimmat tabletit mitä käytät sellaisessa muovissa mitä ei oteta pois?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:58"]Minä huuhdon, koska onhan se nyt vaan sata kertaa helpompaa noukkia ne ryönät siitä tiskialtaasta kuin koneen pohjalta.
[/quote]
Ei meillä ole koskaan mitään ryönää koneen pohjalla. Kyllä mä ne makaronit ym otan pois lautaselta mutta en huuhdo.
T. Fairymamma
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:55"]TÄSSÄ OIKEASTI HYVÄ VINKKI: Ostakaa fairyn tiskitabletteja. Ei tarvitse huuhtoa, meillä seisoo joskus tiskit vuorokaudenkin koneessa ja aina tulee puhdasta. Aina. Huuhtomatta. [/quote] Ihan sama tilanne ja halvin mahdollinen tiskitabletti.
[/quote]Mun astiat on kirkkaita - Sunin jauheella. Vesi meillä on pehmeää. Poistan ruuanjämät ja huuhtelen astiat ennen koneeseen laittoa. Yksi koneelllinen/pv.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:44"]Teini just ihmetteli miksi meidän tiskikone ei haise kun kuulema poikakaverin ja kavereiden luona kun laittaa tiskiä koneeseen niin tulee hirveä löyhkä tiskikoneesta. No minä huuhdon astiat...
[/quote]
Huuhtelu vie enemmän vettä kuin tiskikoneen käyttö
Ei missään nimessä huuhdella. Tiskaa mielummin vaikka päivittäin
itse kyllä aina fairyllä esipesen astiat ennen koneeseen laittoa, kone tuoksuukin näin mukavan sitruunan raikkaalle.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 17:01"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:58"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:55"]TÄSSÄ OIKEASTI HYVÄ VINKKI: Ostakaa fairyn tiskitabletteja. Ei tarvitse huuhtoa, meillä seisoo joskus tiskit vuorokaudenkin koneessa ja aina tulee puhdasta. Aina. Huuhtomatta. [/quote] Ihan sama tilanne ja halvin mahdollinen tiskitabletti.
[/quote]Mun astiat on kirkkaita - Sunin jauheella. Vesi meillä on pehmeää. Poistan ruuanjämät ja huuhtelen astiat ennen koneeseen laittoa. Yksi koneelllinen/pv.
[/quote]
No onhan ne kun huuhtelet. Minä en moiseen halua käyttää aikaa. :)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:25"]Olen 21v ja uuteen isompaan asuntoon muuttaessa pääsin tutustumaan tiskikoneeseen. Vaikka mies sanoo ettei tarvi huuhdella niin oman mielenrauhan takia tulee astiat silti huuhdeltua päällisin puolin. Jotenkin vain tuntuu että jos tiskit parikin päivää koneessa olis niin se lika pinttyy eikä niin helposti lähdekkää
[/quote]
Ja minä tiedän että se on veden tuhlausta ja olis kiva vaan lätkästä paskaset astiat koneeseen mutta kun asia jäisi vaivaamaan...