Kuinka gynekologit sietävät naisten alapään hajuja?
Siis miten ihmeessä gynet voivat haistella naisten alapäästä löyhkääviä erinäisten aiheuttajien aiheuttamia tulehduksellisia tuoksuja päivästä toiseen? Olen monesti ihmetellyt, kun itsekkin käyn miespuolisella gynellä, että ilman suojanaamaria hän vaan tutkii alapään osastoni. Kuuluuko tehtävän kuvaan nuuhkia alakerran tuoksun terveys; ja erottaako lääkäri, mikä tuoksu aiheuttuu esim. hiivasieneistä tms:sta?
Kommentit (76)
Noi papat ja pepat sun muut naisille voisi lopettaa. Naisillehan hormonihoitoja vaihdevuosiin annetaan aika helposti mutta tänään törmäsin tutkimukseen jonka mukaan hormonihoidosta miehille ei olekaan haittaa (niin kuin ennen on luultu) vaan saattaa hyödyttää jopa esim. sydäntä. Yksi tutkimus mutta minusta hyvin mielenkiintoinen löydös kuitenkin. Jotta ei ihan menen asian vierestä niin olen minäkin pahanhajuista tussua haistellut. Kukapa mies ei olisi.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:27"]
Joskus kauan sitten olin töissä gynenpolilla. Tuli vanhempi nainen vastaanotolle ja alapää oli kuivuneessa veressä tai ulosteessa? Kohteliaasti emme sanoneet hänelle mitään vaan hoidimme hänet niin kuin muutkin. Nainen taisi olla laitapuolen kulkija.
[/quote]
Näinpä. Julkisella puolella varsinkin käy myös oikeasti epäsiistejä ihmisiä tutkittavana, mielenterveysongelmaisia ja aineriippuvaisia esimerkiksi. Ei heitäkään kukaan ala kauhistella saati sättiä vaan kohdellaan ihan yhtä arvokkaina ihmisinä kuin muitakin ja hoidetaan asiallisesti.
Tätä taustaa vasten huvittaa jos jotkut perussiistit työssäkäyvät ihmiset häpeää mahdollsiia pikku hajujaan. Ihan varmasti se tutkmuksen suorittaja on haistanut pahempaakin hommissaan ;)
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:11"]Siis miten ihmeessä gynet voivat haistella naisten alapäästä löyhkääviä erinäisten aiheuttajien aiheuttamia tulehduksellisia tuoksuja päivästä toiseen? Olen monesti ihmetellyt, kun itsekkin käyn miespuolisella gynellä, että ilman suojanaamaria hän vaan tutkii alapään osastoni. Kuuluuko tehtävän kuvaan nuuhkia alakerran tuoksun terveys; ja erottaako lääkäri, mikä tuoksu aiheuttuu esim. hiivasieneistä tms:sta?
[/quote]
Kyllä se on haju eikä tuoksu.
Tiedoksi naisille ihan yleisesti, sellaista pesuainetta ei ole olemassakaan, että pillun saisi täysin hajuttomaksi. Kyse on vaan siitä, miten kauas ja miltä se haisee.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:15"]
Enpä ole tullut ajatelleeksi. Olen ihmetellyt miksi joskus naisten vessassa jonkun toisen jälkeen haisee niin pahalta. Sehän on tulehdus! Itselläni ei ole ollut edes hiivatulehdusta koskaan, olen onnekas siinä suhteessa.
Minusta kunnolla pesty (pesuaineella) terve alapää ei haise juuri miltään. Joka vessassakäynnin yhteydessä pitäisi pesaista. Tietty jos on taipumusta hiivaan tms. ei varmaan kannata käyttää pesuainetta joka kerta.
[/quote]
Toivottavasti meinaat intiimipesuun tarkoitettua nestettä, jos pilluun menee tavallista saippuaa tunkemaan niin sitten on terveys ja hajuttomuus kaukana! Toki joidenkin elimet varmaan sitten kestää saippuaa paremmin kuin toiset (?), mutta yleisen ohjeen mukaan vaginan pH sekoittuu tavallisesta saippuasta, joka saa aikaan tulehduksen, joka taas saa aikaan lisääntynyttä vuotoa ja pahaa hajua. Musta paras ohje on päivittäinen vedellä/intiimisaippualla pesu, päivittäinen alkkareiden vaihto, ilmavien alkkarien käyttäminen ja muutenkin vaginan "tuuletus" esim siten että nukkuu yöllä ilman alushousuja-
Joku puhui hiivasta, mutta en muista, että oma hiivatulehdukseni olisi haissut miltään. En mennyt tosin gynellekään vaan hoidin kotikonstein.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:27"]
No voi kauhistus, mitenkähän ne patologit ollenkaan pärjäävät puolimätiä raatoja roplatessaan tai eläinlääkärit sikalassa tai teurastamoilla. Työtähän se on, ei sen kummempaa. Ja joskus vähän haiskahtaa. Pitäisikö ihmisten ( ja eläinten) olla muovista tehty ja vernissalla sivelty?
[/quote]Jos eivät kestä hajua, laittavat nenän alle voidetta, joka vie raadonhajun pois.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:29"]
Noi papat ja pepat sun muut naisille voisi lopettaa. Naisillehan hormonihoitoja vaihdevuosiin annetaan aika helposti mutta tänään törmäsin tutkimukseen jonka mukaan hormonihoidosta miehille ei olekaan haittaa (niin kuin ennen on luultu) vaan saattaa hyödyttää jopa esim. sydäntä. Yksi tutkimus mutta minusta hyvin mielenkiintoinen löydös kuitenkin. Jotta ei ihan menen asian vierestä niin olen minäkin pahanhajuista tussua haistellut. Kukapa mies ei olisi.
[/quote]
Mielestäsi naisten hoito tulisi lopettaa ja hoitaa vain miehiä? Mistä lähtien miehet ovat edes olleet vapaaehtoiseti menossa lääkärintutkimuksiin? Ja miehillehän ei edes tule vaihdevuosia, niin miksi sitä pitäisi hoitaa?
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:54"]
[/quote]
Mielestäsi naisten hoito tulisi lopettaa ja hoitaa vain miehiä? Mistä lähtien miehet ovat edes olleet vapaaehtoiseti menossa lääkärintutkimuksiin? Ja miehillehän ei edes tule vaihdevuosia, niin miksi sitä pitäisi hoitaa?
[/quote]
No syyn löydät artikkelista. Ei miehillä tietty olekaan nopeaa hormonitason ja hedelmällisyyden romahdusta niin kuin naisilla. Jos todella miehille on merkittävääkin hyötyä jopa elinajanodotteen suhteen niin minusta on käsittämätöntä, ettei asiaa ole ennen tämän tarkemmin tutkittu. Mahtaako taas olla syynä se, ettei miehillä ole ihan niin väliä. Esim. mielialaahan testosteronihoidon on katsottu jo aiemmin kohentavan.
[/quote]
[/quote]kyllä naiset pappaa tarvitsevta ja papat naisia
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:59"]
[/quote]
[/quote]
No syyn löydät artikkelista. Ei miehillä tietty olekaan nopeaa hormonitason ja hedelmällisyyden romahdusta niin kuin naisilla. Jos todella miehille on merkittävääkin hyötyä jopa elinajanodotteen suhteen niin minusta on käsittämätöntä, ettei asiaa ole ennen tämän tarkemmin tutkittu. Mahtaako taas olla syynä se, ettei miehillä ole ihan niin väliä. Esim. mielialaahan testosteronihoidon on katsottu jo aiemmin kohentavan.
[/quote]
Ovatko kaikki tutkijat ja lääkärit sitten naisia, kun ovat ohittaneet nämä miestutkimukset? Eihän se toisen sukupuolen vaivojen hoito sulje pois toisen hoitoa. Kyllä sekä miehiä että naisia voi hoitaa. Mutta millä ne miehet sais sitten menemään niihin tutkimuksiin?
Ammatinvalintakysymys. Ei lääkäriksi voi ryhtyä, jos ihmiset hajuineen ja eritteineen oksettaa.
Olen käynyt jo pitkään samalla arvostetulla gynekologilla. Joskus minulla on ollut tulehdusoireita ja silloin gyne haistaa hansikoitua kättään sisätutkimuksen jälkeen. Valkovuodon mahdollinen haju kertoo tulehduksen syystä.
Vierailija kirjoitti:
Enpä ole tullut ajatelleeksi. Olen ihmetellyt miksi joskus naisten vessassa jonkun toisen jälkeen haisee niin pahalta. Sehän on tulehdus! Itselläni ei ole ollut edes hiivatulehdusta koskaan, olen onnekas siinä suhteessa.
Minusta kunnolla pesty (pesuaineella) terve alapää ei haise juuri miltään. Joka vessassakäynnin yhteydessä pitäisi pesaista. Tietty jos on taipumusta hiivaan tms. ei varmaan kannata käyttää pesuainetta joka kerta.
Ei ihme että on hajut vitullaan (hah) jos limakalvoihin käytetään pesuaineita. Korkeintaan karvat kannattaa pestä.
Haju kertoo gynelle paljonkin, kuuluu kuvioon. Eli hajustetuilla ei kannata itseään juuriharjalla hinkata ennen gynelle menoa.
No varmaan samalla tavalla kuin hoitajat sietävät erilaisten eritteiden hajua.
Eiköhän siihen totu, varmasti gyne ajattelee enemmän sitä, miten voi hoitaa potilaan terveyttä parhaiten eikä sitä miltä hänen värkkinsä haisee.
Olen työskennellyt aiemmin siivoojana, mikä ei ole tietenkään sama asia, mutta siinäkin työssä tuli oltua runsaasti tekemisissä ruumiineritteiden kanssa. Hajuihin ja likoihin tottui, enkä koskaan ajatellut mitään pahaa likaisen kiinteistön omistajasta tai jostain varpusparven pönttöön päästäneestä toimistotyöntekijästä.
Katsokaa nyt mikä uskomaton ketju. Miettiikö koirat toisen perää haistellessaan että yök mikä haju? Haju on NORMAALIA. Ihminen haisee monesta paikasta, päänahka, hengitys, kainalot, nivuset, genitaalit, jalkapohjat jne.
Se on ihmisen fysiologiaa eikä mitään epätervettä tai sairasta.
Olisi hyvä teidän kaikkien miettiä miten mainosteollisuus/kosmetiikkateollisuus on onnistunut muokkaamaan käsitykset ja uskomukset aivan vituralleen. Nyt luullaan että pitää olla hajuton (tämä on fysiologinen mahdottomuus!!) ja sitten ostetaan kalliita tuotteita joka hajuu . Jalkatalkkia, dödöä, hajuvettä, alapääpesuainetta, ties mitä
Enkä tarkoita nyt sitä että pitää olla epähygieeninen törkypesä. Mutta normaali puhdas keho riittää.
Onhan näitä ammatteja, joissa hajuja: kodinhoitajat, patologit, karjankasvattajat, poliisit mennessään kalmon luo tai pultsarin, vaippojenvaihtajat päiväkodeissa….
No voi kauhistus, mitenkähän ne patologit ollenkaan pärjäävät puolimätiä raatoja roplatessaan tai eläinlääkärit sikalassa tai teurastamoilla. Työtähän se on, ei sen kummempaa. Ja joskus vähän haiskahtaa. Pitäisikö ihmisten ( ja eläinten) olla muovista tehty ja vernissalla sivelty?