Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis on totta ettei Suomessa kannata työnteko...

Vierailija
11.08.2015 |

Tein juuri laskelmia pahan päivän varalle. Laskin mitä saan jos yt-neuvotteluissa arpa osuu kohdalle. Totuus oli aika yllättävä! Mulle jäisi työttömänä 60€ vähemmän käteen kuin nyt. Ja palkkani on 3000€/kk. Ansiosidonnainen on pienempi, mutta niin on verokin. Suurin muutos on asumistuen satojen eurojen nousu ja lasten päivähoitomaksujen poistuminen, koska kotona ne tietysti olisi. Lapset on vielä pieniä, kotihoidontukea saisin, tosin se vähennetään ansiosidonnaisesta, joten sillä ei merkitystä. Rupesi jo houkuttamaan työttömyys... Laskin tuohon myös työmatkakulut. Ne on vaan reilu satanen kuussa.
Siis 60€ vähemmän ja saisin olla kotona lasten kanssa... mua melkeen itkettää et on vakipaikka. Hoitovapaaseen ei ole varaa, mutta työttömyyteen olisi. Surullisen todellista, toivon melkein potkuja. Tiedän että saisin suht helposti töitä muualta jos haluaisin. Itse ei voi irtisanoutua koska karenssi.
Pitää vaan ajatella et tää on tulevaisuuden varalle...

Kommentit (56)

Vierailija
21/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:32"]

Työttömyysetuuksista lähtee veroa vähintään 20%.

[/quote]

Ei mene, jos käyt hakemassa muutosverokortin. Mutta pääasiassa jos ei ole mitään vähennyksiä saattaa varsinkin ansiosidonnaisesta joutua maksamaan veroja yli 20 prosenttiakin.

Vierailija
22/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:36"]

[/quote]

Ei mene, jos käyt hakemassa muutosverokortin. Mutta pääasiassa jos ei ole mitään vähennyksiä saattaa varsinkin ansiosidonnaisesta joutua maksamaan veroja yli 20 prosenttiakin.

[/quote]

Sitten maksat mätkyjä. Vero on vähintään 20%.  https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tyottomyys

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:41"]

[/quote]

[/quote]

Sitten maksat mätkyjä. Vero on vähintään 20%.  https://www.vero.fi/fi-FI/Henkiloasiakkaat/Tyottomyys

[/quote]

No en ole tähänkään saakka maksanut, palautuksia on tullut muutama kymppi. Koitahan käydä veroprosenttilaskurilla laskemassa. Minun vero% on 18,5. Varsinkin jos saat kelan työttömyysetuutta, niin todellinen vero% voi olla pienempi kuin 20. Siihen tietysti vaikuttaa henkilökohtaiset vähennyksesi yms. Minä en kuulu kirkkoon ja alaikäisiä lapsia on 2, lapsista tuli tämän vuoden alussa vähennys ja minulle riittää tuo mainitsemani veroprosentti.

Vierailija
24/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Työttömyysetuuksia verotetaan samalla tavalla kuin palkkatuloja. Poikkeuksena on, että jos et vie verokorttia työnantajalle, otetaan palkasta 60% vero. Jos taas et vie verokorttia Kelaan, otetaan tuesta 20 % vero. Yleensä otetaan tuo 20 % ja maksetaan sitten palautuksina.

Vierailija
25/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:46"]

[/quote]

[/quote]

[/quote]

Työttömyysetuuksia verotetaan samalla tavalla kuin palkkatuloja. Poikkeuksena on, että jos et vie verokorttia työnantajalle, otetaan palkasta 60% vero. Jos taas et vie verokorttia Kelaan, otetaan tuesta 20 % vero. Yleensä otetaan tuo 20 % ja maksetaan sitten palautuksina.

[/quote]

Ei veroteta. Pistä veroprosenttilaskuriin ensin ansiotuloiksi vaikka 10 000e ja katso saamasi veroprosentti. Sitten sen jälkeen pistää kohtaan etuudet tuo samainen 10 000e (poista ansiotuloista se 10 000e). Onko huomattavasti suurempi veroprosentti?? Kyllä on, koska tuista et saa samoja vähennyksiä kuin palkasta.

Vierailija
26/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap vastaa epäilijöille: Tällä hetkellä palkkani 3000€ josta maksan veroa 24,5% plus tel:it yms. Käteen jää noin 2100€. Matkakulut töihin 100€\kk. Toki muitakin matkoja on mutta tuo menee puhtaasti työmatkoihin. Lasten pk-maksut on yhteensä 340€\kk. Jätän tässä nyt huomiotta elatusmaksut ja lapsilisät koska ne eivät muutu tai vaikuta mihinkään tukiin tai muuhunkaan. Töissä siis minulla jää 1660€.

Työttömänä saisin ansiosidonnaista 1850€\kk, josta maksaisin 25% veroa, tel yms ei mene koska kyseessä ei palkkatulo. Käteen jäisi 1385€. Kotihoidontukea saisin mutta se vähennetään ansiosidonnaisesta joten sen osalta +-0. Asumistukea Kelan laskurin mukaan saisin 700€ vuokraani vastaan 382€. Päivähoitomaksuja ei olisi. Käteen jäisi tällöin 1767€. Eli siis laskin ihan päin vittua ensin! MULLAHAN OLIS TYÖTTÖMÄNÄ ENEMMÄN RAHAA KUIN NYT TÖISSÄ!!!!
Okei sitä kestäis 500 päivää mut varmaan löytäisin töitä ennen sitä...

Vierailija
27/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin mutta sun lapsia ei hoidettaisi ja ruokittaisi päiväkodissa.

Vierailija
28/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja jos joku vielä keksii kysyä että miksi noilla tuloilla noin iso päivähoitomaksu, niin siihen taas vaikuttaa elatusmaksujen suuruus. Eli jos en saisi hyviä elatusmaksuja olisi töissäkäyntini ehkä kannattavampaa... AP
Ajattelin kyllä tehdä töitä, mutta vähän vääristyneen kuva tämä yhteiskunnasta antaa. Ns. ok palkkaisena yksinhuoltajana olen samassa taloudellisessa tilanteessa kuin työtön vastaava. Ei minun mielestäni työttömyysturvaa voi karsia, mutta työssäkäyntiä voisi vähän tukea enemmän...

Vierailija
29/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:11"]Niin mutta sun lapsia ei hoidettaisi ja ruokittaisi päiväkodissa.
[/quote] Otan sen plussana että saan hoitaa lapsiani itse. Toki ruokaan menisi vähän enemmän rahaa mutta tokkopa satoja euroja enempää kun ehtisi tehdä kaiken itse.

Vierailija
30/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen joskus täälä kirjoittanut että päivähoito kaikille ilmaiseksi (sain valtavan paskamyrskyn niskaani). Koska juuri nuo päivähoitomaksut tekevät usein työnteon kannattamattomaksi. Harvoin kannattaa pienten lasten äidin lähteä takaisin työelämään.

Vierailija
31/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tiedän tunteen. Itse valmistuun pari vuotta sitten maisteriksi. Töitä on huonosti, mikä on pakottanut minut tilanteeseen, jossa pärjäisin paremmin ansiosidonnaisella kuin työtä tekemällä. Löytyisikö täältä kohtalotovereita?

Minulla pätkätyöt ja työttömyysjaksot vuorottelevat. Viime kevääseen saakka olin yhteensä puoli vuotta ilman työtä ja nyt onnekkaasti töissä vuoden loppuun saakka. Ongelmana on, että työpaikka sijaitsee 100 kilometrin päästä kotoani.

Kun sain työn, jouduin siis hankiimaan auton, että pääsen pari kertaa viikossa ajamaan kotiin sekä asunnon työpaikkakunnalta, ettei tarvitsisi ajaa tätä pitkää matkaa joka päivä.

Nyt maksan vuokraa kahdesta asunnosta, mikä haukkaa puolet 2000 euron nettopalkastani. Myös bensa ja auto maksaa, sekä kotipaikkakunnalla lähes käyttämätön salikortti, jonka ostin vuodeksi ennen kuin sain töitä.

Kun viikonloppu lähenee loppuaan, suren jo valmiiksi paluuta työpaikkakunnalle. En tunne sieltä ketään, eikä minulla ole varaa harrastaa siellä mitään. Läheiseni ovat kotonani enkä haluaisi olla heistä joka viikko erossa.

Turhautumistani lisää se, että tämä on taloudellisesti järjetöntä. Työttömänä en kuitenkaan halua olla, se vasta raskasta olikin. Koen olevani kuitenkin onnekas, kun sain töitä. Ensi vuodeksi pitäisi vain saada työtä sieltä, missä ei tarvitse potea koti-ikävää.

Miten tätä jaksaa?

Vierailija
32/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:16"]Olen joskus täälä kirjoittanut että päivähoito kaikille ilmaiseksi (sain valtavan paskamyrskyn niskaani). Koska juuri nuo päivähoitomaksut tekevät usein työnteon kannattamattomaksi. Harvoin kannattaa pienten lasten äidin lähteä takaisin työelämään.
[/quote]
Ap kannattaa. Helposti saa kahden vanhemman perseessä eiku perheessä maksaa täydet hoitomaksut. Jos äiti työtön, ei töidenhaku kauhean kannattavaa ole kun ei se työnteko kannata...

Vierailija
33/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja AP vielä lisää että en todellakaan uskonut tätä että työttömänä tienaisi enemmän, mutta pakko se vaan nyt on uskoa...

Vierailija
34/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lopettakaa nillittäjät se työnteko jos ei muka kannata. Ja maisteri (27) on hyvä vaan ja muuttaa sinne työpaikkakunnalle, niinkuin muutkin joutuvat tekemään. 

Vierailija
35/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äänestäkää vaan niitä demareita, kokoomusta keskustaa mitä lie paskaa...

Vierailija
36/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Töissä ei käydä pelkästään palkan takia.

Vierailija
37/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:33"]

[/quote]

Totta. Persut sentään haluaa kurjistaa myös työttömien asemaa. Kyllä kaksi pahaa on aina parempi kuin yksi paha.

Vierailija
38/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olet juuri tyypillinen tapaus; 2 lapsen YH todellakin tienaa hyvin työttömänä, varsinkin kun asuu vuokralla! Asumistukea saa maksimissaan sen 80 % vuokrasta ja siiten elatusavut, työttömyyskorvaus jne päälle, niin hyvin menee. Tunnen yhden tällaisen YH:n joka "etsii" virallisesti töitä, että vaikuttaisi paremmalta, mutta todellisuudessa on oikein tyytyväinen kotona ja lähipiiri murehtii, että voi voi kun on raskasta, työttömänä ja kaikkea. Ja toki sitten tukevat vielä taloudellisesti, kun YH:llä on (muka) taloudellisesti niin raskasta...

Vierailija
39/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:33"]

[/quote]

Mitä puoluetta suosittelet äänestämään, jotta tilanne muuttuisi? Ja onko tässä ongelmana matala palkkataso vai korkeat tuet?

Vierailija
40/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö elatusmaksuja otetaan huomioon asumistuen tarvetta määritettäessä? Vaikka ex-puoliso maksaisi koko vuokran verran elatusmaksua, niin voi silti saada täydet asumistuet..?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi kolme kahdeksan