Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Siis on totta ettei Suomessa kannata työnteko...

Vierailija
11.08.2015 |

Tein juuri laskelmia pahan päivän varalle. Laskin mitä saan jos yt-neuvotteluissa arpa osuu kohdalle. Totuus oli aika yllättävä! Mulle jäisi työttömänä 60€ vähemmän käteen kuin nyt. Ja palkkani on 3000€/kk. Ansiosidonnainen on pienempi, mutta niin on verokin. Suurin muutos on asumistuen satojen eurojen nousu ja lasten päivähoitomaksujen poistuminen, koska kotona ne tietysti olisi. Lapset on vielä pieniä, kotihoidontukea saisin, tosin se vähennetään ansiosidonnaisesta, joten sillä ei merkitystä. Rupesi jo houkuttamaan työttömyys... Laskin tuohon myös työmatkakulut. Ne on vaan reilu satanen kuussa.
Siis 60€ vähemmän ja saisin olla kotona lasten kanssa... mua melkeen itkettää et on vakipaikka. Hoitovapaaseen ei ole varaa, mutta työttömyyteen olisi. Surullisen todellista, toivon melkein potkuja. Tiedän että saisin suht helposti töitä muualta jos haluaisin. Itse ei voi irtisanoutua koska karenssi.
Pitää vaan ajatella et tää on tulevaisuuden varalle...

Kommentit (56)

Vierailija
1/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla pitäsi mennä veroja 25,5 % ansiosidonnaisesta päivärahasta, ettei tulisi kauheita mätkyjä. Tämän lasketin verottajalla.

Vierailija
2/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:22"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:43"]

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 15:33"]

Äänestäkää vaan niitä demareita, kokoomusta keskustaa mitä lie paskaa...

[/quote]

Mitä puoluetta suosittelet äänestämään, jotta tilanne muuttuisi? Ja onko tässä ongelmana matala palkkataso vai korkeat tuet?

[/quote]

No nyt kun kysyit niin...

Mielestäni aika erikoisia mustia-aukkoja ovat seuraavat:

- Kehitysapu

- Maahanmuutto

- Korkeat verot yrittäjällä, maksut ja byrokratia

- Vihreät maailmanpelastushankkeet

- Julkinen terveydenhuolto joka ei toimi

- Sosiaaliturvajärjestelmä jolla elätetään juoppoja ja elämäntapavammaisia

- Kuntien hankkeet ja keskenäinen kilpailu

- Julkinen verorahoin tuettu kirkko

- Alkoholismi, tupakointi, ylipainoisuus ja sokerin syöminen yms.

- Kiusaaminen työpaikoilla ja koulussa

- Koulutus- ja ja kuntoutushankkeet jotka eivät työllistä

- Maanviljeliöiden tuet joita ei oikeasti tarvita

- Tietotekniset hankkeet jotka eivät paranna tehokkuutta

...ja niin edelleen.

Minä en usko että on mitään puoluetta mitä kannattaa äänestää. Sanoisin ehkä piraattipuolue, mutta tuskinpa se mitään muutosta tarjoaa.

[/quote]

Ai niin, listaan voisi vielä lisätä pakkoruotsin, ja ruotsinkielisten palvelut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnaisella voi olla vielä hauskaa mutta laske paljon saisit kun putoat Kelan peruspäivärahalle!

Vierailija
4/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 16:25"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 14:58"]

Ap vastaa epäilijöille: Tällä hetkellä palkkani 3000€ josta maksan veroa 24,5% plus tel:it yms. Käteen jää noin 2100€. Matkakulut töihin 100€\kk. Toki muitakin matkoja on mutta tuo menee puhtaasti työmatkoihin. Lasten pk-maksut on yhteensä 340€\kk. Jätän tässä nyt huomiotta elatusmaksut ja lapsilisät koska ne eivät muutu tai vaikuta mihinkään tukiin tai muuhunkaan. Töissä siis minulla jää 1660€. Työttömänä saisin ansiosidonnaista 1850€\kk, josta maksaisin 25% veroa, tel yms ei mene koska kyseessä ei palkkatulo. Käteen jäisi 1385€. Kotihoidontukea saisin mutta se vähennetään ansiosidonnaisesta joten sen osalta +-0. Asumistukea Kelan laskurin mukaan saisin 700€ vuokraani vastaan 382€. Päivähoitomaksuja ei olisi. Käteen jäisi tällöin 1767€. Eli siis laskin ihan päin vittua ensin! MULLAHAN OLIS TYÖTTÖMÄNÄ ENEMMÄN RAHAA KUIN NYT TÖISSÄ!!!! Okei sitä kestäis 500 päivää mut varmaan löytäisin töitä ennen sitä...

[/quote]

Miten sait Kelan laskurin mukaan että saisit ansiosidonnaisella 380€ asumistukea kun itse laskin että jos vuokra on 700€ ja tulot 1850 niin ei saisi kun 336€. Lisäksi muista että töissä saat lomarahat jotka on hyvä jotenkin ottaa huomioon myös. Onhan ne tuloa niinkuin palkkakin eli jonkin verran niistä tulee lisää tulee kuukausi palkan päälle kun jakaa ne joka kuulle, ei hirveästi kuitenkin.
[/quote] vesimaksut päälle! Ja joku 2700 tienaava kysyi miksei saa asumistukea. Syyskuun alusta alkaen muuten saa niinkuin minäkin nyt töissäkäydessä koska tuli uusi ansiotulovähennys. En mä nyt saa syyskuun alusta kuin satasen verran. Töissä siis.

Vierailija
5/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paska olla pieni palkkainen, uudessa työssä jää käteen 1400-1500€.
Ennen asumistuki 410€ ja liitto 930€ käteen eli 1340€ kotona olosta...

Niin ja palkasta pois pk maksut..

Vierailija
6/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

ansiosidonnainen on aika hyvä, mutta jo on hullua jos noin paljon tienaavat saavat asumistukea! Miksi ihmeessä?

Vierailija
7/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:35"]ansiosidonnainen on aika hyvä, mutta jo on hullua jos noin paljon tienaavat saavat asumistukea! Miksi ihmeessä?
[/quote]
Kaksi lasta, yh, vuokralla. Kokeilepa itse laskuria. Syyskuun alusta alan samaan jopa vajaan satasen ihan ilman työttömyyttä. Ap

Vierailija
8/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No mutta ethän sä loputtomiin ansiosidonnaista saa. Ja mitäs sitten jos et saakaan enää töitä?

Vierailija
9/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyydessä on vaan se riski, että kun cv:hen tulee se aukko, niin sen jälkeen töiden saanti saattaa olla vaikeampaa. Rahallisesti työnteko ei välttämättä kannata, mutta pidemmällä aika välillä se on kuitenkin turvallisempi valinta kuin työttömyys, jos ihan valita pystyy. Ansiosidonnaisen kestoonkin on tulossa leikkauksia. Riskipeliä.

Vierailija
10/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se ansiosidonnainen loppuelämää kestä. Yleensä kyllä veroja joutuu maksamaan ansiosidonnaisesta enemmän kuin palkasta, koska siitä ei saa samoja vähennyksiä kuin palkasta.

Minulla vero% oli 1500e palkasta 8%. Nyt kelan työttömyysrahasta (brutto n. 800e/kk) menee 18% veroa.

Vierailija
11/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumistuen "satojen euron nousu", heh, heh... 

Provoilijat aina voisivat vähän tutustua asiaan! Tosi huono taas tällä kertaa. 

Vierailija
12/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ansiosidonnainen ei kestä kauaa ja siihenkin kaavaillaan huononnuksia.

Vierailija
13/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voisitko ap laittaa tarkat laskelmat? Ja ansiosidonnaisesta maksat kyllä suuremmalla prosentilla veroa kuin palkasta.

Vierailija
14/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Voitko vähän avata noita laskelmia. Mä en nimittäin usko, että sulle paljon asumistukea tippuisi. Olet tainnut unohtaa ainakin elatusmaksut laskelmistasi. Lisäksi vaikka et kulkisi työmatkoja, niin kyllä sä jonnekin jollain välineellä matkustat. Lisäksi ansiosidonnainen loppuu aikanaan. 

Vierailija
15/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse kun jäin ansiosidonnaiselle, niin veroprosentti nousi heti 2% Ja se tosiaan on kaks vuotta, sen jälkeen sossuluukulla saa olla kerjäämässä.

Vierailija
16/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:56"]

Voitko vähän avata noita laskelmia. Mä en nimittäin usko, että sulle paljon asumistukea tippuisi. Olet tainnut unohtaa ainakin elatusmaksut laskelmistasi. Lisäksi vaikka et kulkisi työmatkoja, niin kyllä sä jonnekin jollain välineellä matkustat. Lisäksi ansiosidonnainen loppuu aikanaan. 

[/quote]

Mitenköhän elatusmaksut vaikuttaa mihinkään? Niitä ei huomioida asumistuessa tuloksi. Ja sama elatusmaksu maksetaan oli töissä tai ei. Muuten kyllä epäilen ap:n laskelmia.

Vierailija
17/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin, mietipä sitä. Monessa maassa joutuisin elämään aidossa huolessa, kuinka pelastat lapsesi nälältä, jos työt loppuvat. Haluaisitko Suomeenkin sellaista?

Vierailija
18/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hankit potkut itsellesi ja annat työn toiselle. Asumistuki tosin kannattaa laskea uusiksi.

Vierailija
19/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse asiassa asumistukea voi saadakin yllättävän paljon. Minun tulot 1800e ja asumistuki 400e (vuokra 900e). Syyskuun alusta tulee vielä ansiotulovähennys ja sen ansiosta asumistuki nousee n. 100e seuraavassa tarkistuksessa.

Vierailija
20/56 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työttömyysetuuksista lähtee veroa vähintään 20%.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi viisi seitsemän