miten tehdä makaroonilaatikko kevyempänä mutta yhtä maukkaana??
Kommentit (21)
Mitä lihottavaa makaronilaatikossa normaalistikaan on? Makaronia, jauhelihaa, maitoa, kananmunaa, mausteita... Mitä noista pitäisi keventää? Jauhelihan voi toki vaihtaa paistijauhelihaan, jos ei sellaista jo käytä, ja makaronit tummiin, mutta eipä siinä nyt paljon muuta keventämisen varaa ole.
Rasvaton maito, voitelet öljyllä, 7%:sta jauhelihaa ja sitten vaan mausteita lisää niin maku säilyy.
Jauheliha makaroni munamaito mausteet sipuli ja päälle juustoraaste. Se on normaali tapa.
Käytä täysjyvämakaronia, tee kasvisliemeen, käytä jauhelihan sijaan soijarouhetta jne.
Lisää siihen kasviksia ja vähennä makaronia. Esimerkiksi sipulia, kesäkurpitsaa tai porkkanaa raasteena vaikka puolet makaronimäärästä. Tulee myös mehevyyttä, minusta kesäkurpitsasuikaleet olivat tosi hyvää. Tuoreita yrttejä mukaan niin on erityisen hyvää!
Jauheliha voi olla vähärasvaista, ja munamaitoon pelkkä maito, ei kermaa. Siinä olisi minusta ihan kohtuullisen keveä resepti, lisukkeeksi vielä salaattia.
Laita siihen (luomu) jauhelihaa 0.25-kertainen määrä, tee munamaito veteen ja liraukseen kermaa. Paista, jäähdytä parvekkeella, pakasta. Sulata hiljalleen huoneenlämmössä ja lämmitä hitaasti uunissa. Anna edellisten laatikoiden jäähtyä sillä välin kun paistat toisia. Tämä on sitä oikein kunnon juhlamakaronilaatikkoa, voisi vaikka häissä tarjota.
Korvaa esim. puolet makaronista konjac-pastalla:
http://kauppa.ruohonjuuri.fi/diet-food-spagetti/DIETFO-5901549275056/dp?openGroup=565
Tavallisessa makaronissa on jtn 350 kcal/100 g, tuossa 6 kcal/100 g.
Makaroonissa on itsessään helvetisti kaloreita. Raskas ruoka jokatapauksessa joten ratkaisu on : syö pienempiä annoksia!!
Itse korvaan munamaidon tomaatilla. Eli survon sauvasekoittimella tomaatit soseeksi ja pari munaa sinne. JOskus ei kaipaa edes munaa. Tomaatti vaatii normaalia kovemman maustamisen
Korvaa tosiaan osa makaroneista kasviksilla (esim. porkkanaraasteella). Maito luonnollisesti rasvatonta ja liha paisti- tai muuten vähärasvaista jauhelihaa. Siinäpä se, sen keveämmäksi ei enää oikein saa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:09"]Käytä täysjyvämakaronia, tee kasvisliemeen, käytä jauhelihan sijaan soijarouhetta jne.
[/quote]
oikeestiko joku pilaa makaronilaatikon soijarouheella?
Jossain resepteissä olen nähnyt juustoraasteen korvattavan korppujauhoilla.
Makaronin korvaaminen kasviksilla on oikeasti käypä idea, mutta rasvaton maito ei sovellu ruuanlaittoon!
Myöskään jauhelihan määrää on turha alentaa, keventämistä on nimenomaan lisätä proteiinin määrää ja vähentää tärkkelystä. Ja itse olen aina käyttänyt rotukarjan paistijauhelihaa makaronilaatikkoon.
Rasva on kuitenkin tärkeää ihmiselle. Jauhelihan paistamisessa pitää käyttää riittävästi laadukasta kasviöljyä. Terveellinen syöminen ei ole rasvan karsimista pois.
Maukkaus syntyy hyvistä raaka-aineista sekä mausteiden ja öljyn sinfoniasta. Makaronilaatikko kannattaa maustaa kunnolla, eikä suolaa pidä pelätä. Suolalla on myös paikkansa, varsinkin näillä keleillä.
Riippuu tosiaan siitä, millä reseptillä olet tähän mennessä tehnyt. Itselleni on itsestään selvää käyttää täysjyvämakaronia "vaalean sijaan", kasvislientä "punaisen maidon sijaan" ja paistijauhelihaa "sikanaudan sijaan". Juusto ei ole koskaan kuulunut makaronilaatikkooni, korppujauhoja olen laittanut pinnalle jos niitä on sattunut olemaan (teen itse kuivuneista leivistä, joten on usein ruista). Muniakaan ei tarvitse laittaa niin paljon kuin jossain ohjeissa väitetään.
Tärkeintä on kuitenkin se, että makaronilaatikkoa on pienehköllä ruokalautasella lautasella vain max puolet ja puolet on salaattia tai raastetta. Makaronilaatikon suurin vika kun on se, että sitä syö liikaa kun se on niin hyvää. :)
Taitavalla mausteiden käytöllä.
Ensin sinun täytyisi selvittää miten sen teet, että se voitaisiin tehdä "kevyempänä".
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 13:13"]
Itse korvaan munamaidon tomaatilla. Eli survon sauvasekoittimella tomaatit soseeksi ja pari munaa sinne. JOskus ei kaipaa edes munaa. Tomaatti vaatii normaalia kovemman maustamisen
[/quote]
Vähän sama, jos teen kevyempänä. Bolobohja normaalisti kasvis/lihaliemeen tehtynä, niin maitoa tulee käytettyä vähemmän.
Makaronilaatikko makaronilaatikkona ja lautaselle lisäksi sekä salaattia että liskukekasviksia.
Mä teen broilerin jauhelihaan, jossa vaan 3% rasvaa. Lautaselle otan vain puolet ns. normaaliannoksesta ja loppupuolen korvaan hyörytetyillä kasviksilla :)
Älä syö makaronilaatikkoa laisinkaan