Saanko pyytää neuvoja vauvan suhteen....
Tiedän, että vauvaelämä on rankkaa ja vauvan kuuluu syödä ja valvottaa jne.. Mutta kirjoitan silti kun olen niin rikki. Vauva 2vkoa ei huoli tuttia ja onkaikki illat ja yöt koko ajan rinnassa kiinni. Imetän sius läpi yön melkolailla.... huutaa selkä kaarella aina kun irti rinnasta. Mä syön ja juon kuin hevonen mutta hajoan..aamuisin pää niin kipeä että vedän vitamiineja ja buranaa ja koitan pysyä tolkuissani. Päivällä vauva nukkuu paremmin mutta huutaa sillonkin herkästi rintaa ja isänsä sylissä huutaa päivisin ja öisin
Iltaisin jonkin verran mahavaivoja muttei se taida olla pääsyy kumminkaan. Yritän ettei nukahda rinta suuhun mutta vaikeaa kunkarjuu sitten hysteerisenä. Kokeiltu kaukalossa heivata uneen ja kaikki konstit mutta aina huutaa jos ei saa olla imemässä.
Paino vauvalla nousee eli maitoa saa riittävästi ja pulautteleekin. Tuntuisi väärältä antaa lisämaitoa ja varmaan mahavaivoja pikemmin lisäisi eikäedes poistaisi itse asiaa eli rinnan kaipuuta jne.
Mitä tehdä kun oma kunto hajoaa...onko tää normaalia ja pitäs vaan koittaa jaksaa? Lisää buranaa sitten vaan?
Kommentit (31)
Tuon ikäisillä vauvoilla voi olla tiheän imun kausi, jolloin tilaa lisää maitoa. Oletko kokeillut erilaisia tutteja? Voiko lapsen isä auttaa? Itse katsoin läppärillä sarjamaratoneja imettäessäni. Joskus oli pakko pitää hieman taukoa ja antaa lapsen itkeä pari minuuttia että sai jaloilla.
Kokeileppa huvikseen antaa masu täyteen korviketta, mikä on reaktio? Mitkä d-tipat käytössä, kannattaa kokeilla rela-versiota. Pumppaa jalkoja vatsaa vasten, pidä mahallaan. Kokeile erimerkkistä tuttia? Ja se kamalin, jotkut vauvat vaan huutaa paljon :/ rintareppu voi auttaa. Jaksamisia <3
koita nukkua päivällä vauvan kanssa. Voi olla tiheän imun kausi ja kun se on ohi niin vauva rauhoittuu. Ton ikäisellä on usein illalla mahavaivoja, korvike saattaa pahentaa niitä ja aiheuttaa vaan lisää pulauttelua. Anna vaan nukkua tissi suussa jos vaan pystyt ite nukkumaan samalla. Ootko kokeillu kantoliinassa nukuttaa tai sitterissä hetkutusta?
Ihan ekana kannattaa järjestää asiat niin, että saat itse nukuttua edes välillä riittävän pitkään. Eli juttelet miehesi kanssa, että jos et saa nukuttua niin joudut kohta lataamoon ja sovitte että mies hoitaa seuraavan yön. Tässä vaiheessa ei todellakaan kuulu tuntua väärältä antaa tuttipullosta maitoa, koska et kykene hoitamaan vauvaa hyvin, jos et saa yhtään nukuttua. Ja vaikka vauva on vasta kaksi viikkoinen, niin kyllä jo nyt todella kannattaa miettiä keinoja tilanteeseen, koska se muuttuu kokoajan pahemmaksi, jos et saa nukuttua. Eli korvatulpat korviin ja menet toiseen huoneeseen nukkumaan edes muutamaksi tunniksi.
Onko teillä ketään läheisiä jotka voisivat auttaa? Vanhemmat? Sisarukset? Jo pieni happihyppely ilman vauvaa auttaa kummasti. Älä arkaile avun pyytämistä. Itse tein tämän virheen ja pyysin apua liian myöhään. Sairastuin pahaan synnytyksen jälkeiseen masennukseen ja oli kyllä tosi rankkaa. Myös suhde vauvaan kärsi ja tunsin vauvaa kohtaan rakkautta vasta kun hän oli jotain 9kk ikäinen. Jälkeenpäin harmitti, kun tilanne olisi voinut olla niin paljon parempi, jos vain olisin aiemmin pyytänyt apua ja huolehtinut siitä, että saan nukuttua edes silloin tällöin kunnolla.
Kannattaa muistaa myös allergiat. Joku syyhän vauvan itkuun on. Se voi olla ihan vaan normaaleja mutta voimakkaita vatsanväänteitä mutta voi olla myös jotain muutakin. Meillä syyksi paljastui suolioireinen maitoallergia, joka todettiin vasta 8kk iässä. Ja muistan ajatelleeni jo viikon ikäisen kanssa että tää ei voi olla normaalia. Neuvolasta ei välttämättä apua saa. Minullekin hoettiin että jotkut vauvat vaan itkee enemmän. Itse kokeilin lopulta (neuvolan ohjeiden vastaisesti) maidotonta dieettiä ja eron huomasi heti. Silti piti vaatia vahvasti että päästiin lisätutkimuksiin.
Neuvolan kautta pääsin kyllä psykologille eli olihan siitäkin puljusta sitten jotain apua. Mutta paras neuvo on että tukeudu lähimpiisi ja yhdessä miettikää että mitä tehdään ja miten tästä selvitään. Älä jää yksin. Äläkä vaan yritä pärjätä vaikka voisit tosi huonosti. Kukaan ei tule sulle mitalia antamaan siitä että selvisit rankasta vauva-ajasta ilman apua eikä se tee sinusta parempaa äitiä. Melkeimpä asia on juurikin päinvastoin.
Meillä auttoi disflatyl hieman ja vyöhyketerapia. Silti mahavaivoja oli ja lisämaitoa annettiin koska tuntui että tuntien imetykselläkään ei poika ollut tyytyväinen. Tuttia ei meilläkän huolinut. Nyt vasta kelpaa kun poika 3kk. Autollakin ajeltiin ympyrää monta tuntia päivittäin. Vaunuissa oli hiljaa mutta ei nukkunut. Lopulta taitaa olla kuitenkin niin että ainut mikä auttoi on aika. Itse imetin sohvalla tyynyn avulla ja söin samalla kun en muuten ehtinyt syömään.
Ei lisämaidon antamisessa ole mitään väärää. Itse tein sen virheen, että vaikka synnärillä söi hyvin pullosta, kotona tuli niin hyvin maitoa että pulloa ei tarvittu. Sitten ei enää tottunutkaan pulloon, ja olin sitten ihan kiinni vauvassa, edes kauppaan ei päässyt niin että isä olisi voinut syöttää pullosta vaikka lypsettyä rintamaitoa.
Voiko sinun omassa ruuassa olla jotain sellaista joka aiheuttaa ilmavaivaa.
Tarkoitatko lisämaidolla korviketta? Suostuisko juomaan pullosta lypsettyä? Ja joo, vauvan kanssa on rankkaa mutta ei noin rankkaa. Voiko sun syömä burana tai vitamiinit tehdä vauvalle vatsanväänteitä? Ja koita erilaisia tutteja.
Myös kapalointi voi auttaa. Kapaloituna imettää, ja kun itse lähtee siitä kun on nukahtanut niin lämpö ja hyvä olo jää kapaloon. Esikoinen vihasi kapaloa ja nykyinen tykkää, kokeile :)
Lapsella voi tosiaan olla vatsavaivoja ja saa helpotusta oloonsa imemisen tunteesta. Sit maitoa tulee syötyä liikaa, mikä lisää vatsavaivoja.
-Tarkasta d-tipat! Ne aiheuttaa monelle vaivaa, vaikka mullekin neuvolassa sanottiin että ei ne mitään tee... Juu eipä, jo yhdestä tipasta vauva oli tosi kipeä. Aloin antaa säänöllisesti vasta 2 kk ikäiselle, ja silloinkaan en vielä öljypohjaista.
-Koita eri mallisia tutteja, erityisesti luonnonkumisia. Mullakaan vauva ei huolinut tuttia, ei hoksannut imeä sitä , sylkii vaan pois. Luulen, että ihan pienen ois voinu tutille kyllä opettaa, jos olisi säännöllisesti monta kertaa päivässä tarjonnut.
-Apteekista Disflatyl tai Cuplaton vatsavaivoihin
-Älä missään nimessä koe huonoa omatuntoa korvikkeen antamisesta!!!!! Jos isä pystyisi edes joskus syöttämään vauvaa, se olisi suuri helpotus koko perheelle.
Niin korviketta jännitän jos lisäämahavaivoja. Relasis d-tipat ostettu mutten ole uskaltanut aloittaa jos lisää vatsavaivoja. Miten tulisi aloittaa? Cuplatonia annettu. Isänsä kanssa huutaa hysteerisenä ja vaan äiti ja rinta kelpaa. En jaksa pumpata kun kroppa hajoaa jo imetyksestä..aamupalana puuro leipä rahkaa suklaata..ja hirvee nälkäheikotus koko ajan :(
ap
On normaalia. Kuulostais koliikilta, siihen ei auta kuin aika ja lujat hermot. Hommaa korvatulpat niin saat blokattua pahimman itkun. Se jatkuva huuto ja itku oli mielestäni pahinta, kun tuntuu ettei voi auttaa mitenkään. Jos et saa nukuttua yölläkään ( niinkuin meillä oli) jakakaa hoitovuorot isän kanssa: toinen vanhemmista nukkumaan eri huoneeseen korvatulppien kanssa.
Mä nukutin koliikkilasta vatsallaan, välillä auttoi välillä ei. Ja kantoliinassa tai rintarepussa tuntui viihtyvän myös, vaunuissa ei suostunut nukkumaan. Muutenkin nukkui vaan 1 tunnin pätkissä, eli oltiin aika väsyneitä koko perhe.
Ja älä väsytä itseäsi jatkuvalla paniikilla ja vauvan keinuttamisella, jos on koliikkia niin lapsi huutaa, teit mitä vaan:-(
Jatkuva pohjaton väsymys ja hormoonihuurut tekee hulluksi, koita levätä ja muista, tämä ei ole pysyvä olotila. Lapsi huutaa kipuaan, ei ilkeyttään. Tsemppiä!! Ps. Tuosta itsensä kaarelle jännittämisestä ja pulauttelusta (meillä oli tosi runsasta) veikkaisin koliikiksi.
Jos kokeilee korviketta niin miten? Jos ei sovikaan mahalle, on vaikka maitoallergia ja teen sillä kaksinvertaiset kivut ja huudot.. ja tuntuu vaa niin väärältä kun edes aluksi pitäisi täysimettää jotta saa hyvän suojan ja kun multa tulee maitoa riittävästi..? ja kun se tissi turvajuttu vauvalle ja siksi huutaa
ap
Vauva on yöllä hiljaa jos vaa nukkua rinta suussa. Hysteerisenä huutaa muuten nukuttaessa ja isän sylissä jne eli jakaminen ei onnistu. Mä en saa nukuttua kun lutsuttaa rintaa koko ajan ja se jatkuva imeminen tekee mulle tän heikon olon. Lähinnä iltaisin on sitä masukipuilua muttei koko ajan silloinkaan. Päivällä en osaa nukkua. Huimaa vaan. ap
Rauhottuuko vauva syliin yhtään? Nosta olkapäätä vasten pystyasentoon ja kävele löysin polvin ympäri kämppää. Tää rauhoitti meidän vauvaa. Hänellä ei koliikki ollut, mutta tuota oli, että olis halunnut vaan imeä, tutti ei kelvannut, sit tuli maitoa syötyä liikaa, mikä lisäsi vatsavaivoja. Yritin pitää imetyksessä taukoja, jotta vatsa rauhoittuisi. Röyhtäytätkö vauvaa? Missä asennossa imetät? Meillä makuullaan imettäessä vauva veti enemmän ilmaa kitusiinsa, sylissä imettäessä tuli vähemmän vaivoja.
Suklaa pois kokonaan! Se on yks niistä mikä aiheuttaa vauvoille kovia vatsanväänteitä. Samoin kahvi.
Ja kunnon röyhtäytys imetyksen jälkeen, niin ei jää ilmaa masuun.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:46"]Jos kokeilee korviketta niin miten? Jos ei sovikaan mahalle, on vaikka maitoallergia ja teen sillä kaksinvertaiset kivut ja huudot.. ja tuntuu vaa niin väärältä kun edes aluksi pitäisi täysimettää jotta saa hyvän suojan ja kun multa tulee maitoa riittävästi..? ja kun se tissi turvajuttu vauvalle ja siksi huutaa
ap
[/quote]
Niin miksi et voi pumpata?
En suosittele korviketta, suosittelen KANTOLIINAA. Kun vauva on siinä pystyasennossa, ilma pääsee pois ylä- tai alakautta. Tuon ikäinen vauva onkin paljon rinnalla, mutta huuto johtuu kaikkein todennäköisimmin vatsavaivoista.
up