Saanko pyytää neuvoja vauvan suhteen....
Tiedän, että vauvaelämä on rankkaa ja vauvan kuuluu syödä ja valvottaa jne.. Mutta kirjoitan silti kun olen niin rikki. Vauva 2vkoa ei huoli tuttia ja onkaikki illat ja yöt koko ajan rinnassa kiinni. Imetän sius läpi yön melkolailla.... huutaa selkä kaarella aina kun irti rinnasta. Mä syön ja juon kuin hevonen mutta hajoan..aamuisin pää niin kipeä että vedän vitamiineja ja buranaa ja koitan pysyä tolkuissani. Päivällä vauva nukkuu paremmin mutta huutaa sillonkin herkästi rintaa ja isänsä sylissä huutaa päivisin ja öisin
Iltaisin jonkin verran mahavaivoja muttei se taida olla pääsyy kumminkaan. Yritän ettei nukahda rinta suuhun mutta vaikeaa kunkarjuu sitten hysteerisenä. Kokeiltu kaukalossa heivata uneen ja kaikki konstit mutta aina huutaa jos ei saa olla imemässä.
Paino vauvalla nousee eli maitoa saa riittävästi ja pulautteleekin. Tuntuisi väärältä antaa lisämaitoa ja varmaan mahavaivoja pikemmin lisäisi eikäedes poistaisi itse asiaa eli rinnan kaipuuta jne.
Mitä tehdä kun oma kunto hajoaa...onko tää normaalia ja pitäs vaan koittaa jaksaa? Lisää buranaa sitten vaan?
Kommentit (31)
Koittakaa erilaisia tutteja, jatkuva imeminen ei välttämättä ole nälkää vaan imee koska vatsaan sattuu. Tosin tuttikaan ei auta kuin hetkeksi koliikkiin. Sun pitäis nyt päästä nukkumaan kunnolla, vauvalle hoitaja joka ei hätäänny jatkuvasta itkusta. Koliikki vauva itkee, paljon. Tsemppiä!! Vieras 14
Osta vaikka NAN merkkistä korviketta, vähiten vatsaoireita tästä ainakin lähipiirissä.
Kokeilet kerran, ja katsot mitä tapahtuu.
Ei se tuosta ainakaan pahene.
Todennäköisesti syöt, juot tai poltat itse jotain kummaa josta vatsavaivat, tai sitten koliikki johon ei auta mikään. Lääkäriin jos ei pullomaitokokeilu auta. Kokeilemalla suljet pois omasyömien ruokien vaikutuksen maitoon jota ehdotetaan lääkärissä ensimmäisenä ja voit kertoa että on kokeiltu pullomaidolla eikä vaikuttanut asiaan.
Tsemppiä.
PS. Lisämaidon antaminen ei ole väärää, väärin ja typerää on olla kokeilematta kaikkea mikä voi teitä auttaa.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:49"]Vauva on yöllä hiljaa jos vaa nukkua rinta suussa. Hysteerisenä huutaa muuten nukuttaessa ja isän sylissä jne eli jakaminen ei onnistu. Mä en saa nukuttua kun lutsuttaa rintaa koko ajan ja se jatkuva imeminen tekee mulle tän heikon olon. Lähinnä iltaisin on sitä masukipuilua muttei koko ajan silloinkaan. Päivällä en osaa nukkua. Huimaa vaan. ap
[/quote]
Ootko koittanu ottaa rinnan pois ja tutin tilalle, kun vauva on nukahtanut (oot varmaan)? Mäkin suosittelen kapaloa, se rauhoittaa. Jospa nukkuisi sitten paremmin kun olisi turvallisessa pesässä. Niitä on semmosia valmiskapaloita (esim. Love to swaddle up), jonka kanssa vauvaa on helpompi liikutella. Mulla semmoset omat lakanaviritelmät aina aukes.
Jos itselläsi on ilmavaivoja niin etsi syy ja poista ruokavaliostasi esim. ruisleipä. Suosittelen kantoliinaa. Meillä auttoi se ja kapalointi. Huhu rankkaa aikaa oli tuo ekat neljä kk..
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:46"]Jos kokeilee korviketta niin miten? Jos ei sovikaan mahalle, on vaikka maitoallergia ja teen sillä kaksinvertaiset kivut ja huudot.. ja tuntuu vaa niin väärältä kun edes aluksi pitäisi täysimettää jotta saa hyvän suojan ja kun multa tulee maitoa riittävästi..? ja kun se tissi turvajuttu vauvalle ja siksi huutaa ap [/quote] Tuo on niin täyttä peetä. Minun ystäväni soittelivat minulta apua kun lapsi nukkui huonosti ja koko ajan olisi pitänyt olla tississä kiinni; rintamaito ei olen niin tuhtia tavaraa että se vauvan nälkää pitäisi 1-2h pidempään. Älkää nyt hyvät ihmiset polttako itseänne loppuun ja huudattako nälkäisiä vauvojanne. Korvikkeella mennään aina yli 2h. Minä osaimetin koska maitoa ei tullut ja lapsi ei osannut imeä, kaiken ruoan sai siis pullosta, mutta rintamaitoa myös. Disflatyl ja mallasuute oli apuna ja vatsakivuilta säästyttiin. Käytettiin myös Ainu pullokuoria ja pullopusseja joten lapsi ei imenyt pullosta ilmaa. Tällä systeemillä myös mies sai syötettyä ja hoidettua vauvaa jopa 6h putkeen, jonka aikana päivällä minä nukuin ne yöunet. Lisäksi isälle ja pojalle syntyi ihana läheinen suhde, ovat kuin paita ja peppu, minä olen lähes sivuroolissa tässä miesten perheessä. Kokeile ihmeessä miten toimii lisämaidon kanssa, pitää vain aloittaa varovasti eikä survaista heti mahaa täyteen korvikkeella ja sitten ihmetellä kun mahaan koskee.
[/quote]
Mulla kyllä vauvat ovat nukkuneet ihan hyvin rintamaidolla, ei ole tarvinnut korviketta antaa. Suosittelen kantoliinaa minäkin, se auttaa vatsavaivoihin.
Vatsavaivaiselta kuulostaa. Pois oma kahvi, suklaa, ruisleipä, sipuli, mausteet, hiilihapolliset juomat. Ja ei sitä korviketta, koska nälästä ei selvästikään kyse. Voisi vaan pahentaa.
Nyt järjestä että sinä saat täyden palvelun. Vauvaa ei ole silti tarpeen sinusta erottaa, vaan kaikki muut huolet. Hyvää ruokavalioon sopivaa ruokaa, juomaa, viihdykettä, rauhaa, siivotun kodin jne niin että voit asettua vaikka viikoksi vaan sänkyyn vauvan kanssa ja torkut imettäen tai ilman.
Äläkä yhtään huolehdi siitä että vauva ei sit ikinä opi nukkumaan ilman sua jne. Ei vastasyntynyttä vielä kouluteta eikä se vielä mitään opi, sen aika on myöhemmin.
Tsemppiä.
Minulla oli kuulemma vauvana koliikki tai jotain muita vatsavaivoja ja huusin kuin syötävä. Vanhempani sanoivat, että tajusivat jossain vaiheessa että lämmin kylpy illalla rauhoitti ja auttoi nukkumaan paremmin. Jotain noita tippojakin oli käytössä. Onneksi omalla vauvallani ei ollut samaa vaivaa..
'
Sanoit että vauva nukkuu paremmin päivällä. Nukkuuko siis pisimmän pätkän päiväsaikaan? Noin pienillä vauvoilla ei vielä vuorokausirytmi ole ihan hallussa, mutta pikkuhiljaa muuttuu. Oma vauvani nukkui alkuun niitä tunnin pätkiä yöllä ja jossain vaiheessa tajusin, että sehän nukkuu niitä yöuniaan silloin kun joskus nukkuikin muutaman tunnin putkeen. Aloin ihan tietoisesti siirtämään sitä yöunipätkää oikeaan kohtaan, enkä antanut nukkua pitkää pätkää päivällä. Aika pian siirtyi oikeaan paikkaan ja alkoi nukkua yöllä sen pisimmän pätkän ja minäkin sain nukuttua. Päivällä sitten nukkui niitä lyhyempiä pätkiä ja alkuun niitäkin vain niin kauan kun oli sylissä. Aikaa myöden sekin muuttui. Tsemppiä!
Päivällä nukkuu tosi paljon ja paremmin ilman rintaa. Illat ja yöt hirveitä. Iltakylvetetään ja röyhtäytetään, tarjoan tuttia syötön jälkeen mut nopsaan havahtuu ja sylkee pois. Oon jättänyt ruisleivän ja syln gluteenittomasti, en polta en juo hiilihapollisia.
ap
Mikset anna nukahtaa tissi suuhun? Niin sain ainakin itse nukuttua parhaiten. Vauva nukahti rinnalle, irroittaa kyllä otteensa ku sikeästi nukkuu ja kun herää, rinta takaisin suuhun.
Tee mikä itsellesi helpointa on.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:59"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:56"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:46"]Jos kokeilee korviketta niin miten? Jos ei sovikaan mahalle, on vaikka maitoallergia ja teen sillä kaksinvertaiset kivut ja huudot.. ja tuntuu vaa niin väärältä kun edes aluksi pitäisi täysimettää jotta saa hyvän suojan ja kun multa tulee maitoa riittävästi..? ja kun se tissi turvajuttu vauvalle ja siksi huutaa ap [/quote] Tuo on niin täyttä peetä. Minun ystäväni soittelivat minulta apua kun lapsi nukkui huonosti ja koko ajan olisi pitänyt olla tississä kiinni; rintamaito ei olen niin tuhtia tavaraa että se vauvan nälkää pitäisi 1-2h pidempään. Älkää nyt hyvät ihmiset polttako itseänne loppuun ja huudattako nälkäisiä vauvojanne. Korvikkeella mennään aina yli 2h. Minä osaimetin koska maitoa ei tullut ja lapsi ei osannut imeä, kaiken ruoan sai siis pullosta, mutta rintamaitoa myös. Disflatyl ja mallasuute oli apuna ja vatsakivuilta säästyttiin. Käytettiin myös Ainu pullokuoria ja pullopusseja joten lapsi ei imenyt pullosta ilmaa. Tällä systeemillä myös mies sai syötettyä ja hoidettua vauvaa jopa 6h putkeen, jonka aikana päivällä minä nukuin ne yöunet. Lisäksi isälle ja pojalle syntyi ihana läheinen suhde, ovat kuin paita ja peppu, minä olen lähes sivuroolissa tässä miesten perheessä. Kokeile ihmeessä miten toimii lisämaidon kanssa, pitää vain aloittaa varovasti eikä survaista heti mahaa täyteen korvikkeella ja sitten ihmetellä kun mahaan koskee.
[/quote]
Mulla kyllä vauvat ovat nukkuneet ihan hyvin rintamaidolla, ei ole tarvinnut korviketta antaa. Suosittelen kantoliinaa minäkin, se auttaa vatsavaivoihin.
[/quote]
Samoin, hyvin ovat nukkuneet rintamaidolla. Ei tullut mieleenkään muutenkaan antaa korviketta siitä syystä, että nukkuisi enemmän..
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 10:46"]Jos kokeilee korviketta niin miten? Jos ei sovikaan mahalle, on vaikka maitoallergia ja teen sillä kaksinvertaiset kivut ja huudot.. ja tuntuu vaa niin väärältä kun edes aluksi pitäisi täysimettää jotta saa hyvän suojan ja kun multa tulee maitoa riittävästi..? ja kun se tissi turvajuttu vauvalle ja siksi huutaa
ap
[/quote]
Tuo on niin täyttä peetä. Minun ystäväni soittelivat minulta apua kun lapsi nukkui huonosti ja koko ajan olisi pitänyt olla tississä kiinni; rintamaito ei olen niin tuhtia tavaraa että se vauvan nälkää pitäisi 1-2h pidempään. Älkää nyt hyvät ihmiset polttako itseänne loppuun ja huudattako nälkäisiä vauvojanne. Korvikkeella mennään aina yli 2h. Minä osaimetin koska maitoa ei tullut ja lapsi ei osannut imeä, kaiken ruoan sai siis pullosta, mutta rintamaitoa myös. Disflatyl ja mallasuute oli apuna ja vatsakivuilta säästyttiin. Käytettiin myös Ainu pullokuoria ja pullopusseja joten lapsi ei imenyt pullosta ilmaa. Tällä systeemillä myös mies sai syötettyä ja hoidettua vauvaa jopa 6h putkeen, jonka aikana päivällä minä nukuin ne yöunet. Lisäksi isälle ja pojalle syntyi ihana läheinen suhde, ovat kuin paita ja peppu, minä olen lähes sivuroolissa tässä miesten perheessä. Kokeile ihmeessä miten toimii lisämaidon kanssa, pitää vain aloittaa varovasti eikä survaista heti mahaa täyteen korvikkeella ja sitten ihmetellä kun mahaan koskee.