Ruuan hinta nousee. Mitä kannattaisi viljellä kotipihassa?
Monikin on jo miettinyt, että pitää varmaan enemmän viljellä itse ruokaa, kun ruuan hinta vain nousee ja pulaakin voi tulla joistakin elintarvikkeista. Harrastepuutarhuroin muutenkin, ja hyvin voisin kasvattaa jotain ruokaa niin että sillä olisi ihan merkitystäkin ruokataloudessa.
Mutta mikä olisi sellainen viljeltävä, joka oikeasti tuntuisi ruokakuluissa?
Peruna, muut juurekset ja kaali ovat niin halpoja muutenkin, että vaikka niiden hinta 3-kertaistuisi, ne olisivat edelleen halpoja. Olisiko niiden kohdalla siis panostus ja vaivannäkö sen arvoista?
Vilja nyt olisi aika isotöinen kotiharrastajalle ja vaatisi kaikenlaisia laitteita?
Vihannekset, mikä olisi sellainen vihannes jota kannattaisi säilöä/pakastaa isoja määriä ja kasvatus tulisi halvaksi?
Marjat ja omenat, ne puolestaan olisivat vähän pitemmän aikavälin panostus. Jos nyt istuttaa pensaan/puun, niin menee monta vuotta, ennen kuin satoa tulee mitenkään merkittävästi.
Kommentit (60)
Yrtit, salaatit, lehtikaali, pavut. Siis ne, joita kaikki kanit, etanat, linnut ja hyönteiset rakastavat. Jos on joku helppo viljeltävä, niin se on helppo maanviljelijällekin ja hinta kaupassa pieni -> ei kannata viljellä.
Itse viljelen vain kaupassa kalliita vihanneksia. Siis erikoisperunoita (sinisiä), lehtikaalia, purjoa, persiljaa ja muita maustevihanneksia. Lisäksi superhelppoja ja varmasatoisia, kuten kesäkurpitsoita ja avomaankurkkuja ja aina jokin erikoiskurpitsa vielä lisäksi.
Maa-artisokka ja raparperi sekä marjapensaat ja hedelmäpuut tähän lisäksi ja mansikoita, koska ne on kaupassa kalliita.
Perunaa, porkkanaa, sipulia, salaattia, hernettä, marjapensaita, omenaa. Noita on meillä omassa pihassa ja on ainakin helppoja kasvattaa. Kesäkurpitsaa oon kans kasvattanut monena vuonna.
Kurpitsa, mansikat, herneet, pavut
Erilaiset yrtit. Yrttitarhaa on kiva hoitaa ja saa edullisemmin kun tulee omasta puutarhasta.
No sepä se, moni katselee kauhuissaan talvella kaupassa vihannesten hintoja ja ajattelee, kuinka paljon säästää, jos viljelee ne itse - sitten kun on näiden satokausi, ne ovat kaupassakin selvästi edullisempia kuin talvella. Pitäisi viljellä jotain sellaista, jonka voi jollakin tapaa säilöä talveksi, mutta helpoimmin kellarissa säilyvät juurekset ovat talvellakin halpoja. Jos säilöö pakastamalla, tällekin kai kannattaisi laskea hinta.
Kirjoittelin juuri eilen eräästä kirjasta ylös arvioitua tuottoa per neliömetri
peruna 1,2 kg
porkkana 3,4 kg
kaalit 2,4 kg
mukulaselleri 1, 4lg
palsternakka 2, 5 km
punajuuri 2 kg
sipulit 6, 4 kg
pinaatti 0, 9 kg
Maa-artisokan ja valkosipulin kilohinta on sellainen että niitä voi jo harkita. Tomaatti on sen verran kallista, että taitava viljelijä tekee ketsuppinsa ja tomaattimurskansa itse omasta sadosta.
Potut, porkkanat sun muut halpikset kannattaa ostaa kaupasta, koska itse vääntämällä jää vaan tappiolle (koska se peltoala on pois muilta kalleimmilta kasveilta).
Vierailija kirjoitti:
Perunaa, porkkanaa, sipulia, salaattia, hernettä, marjapensaita, omenaa. Noita on meillä omassa pihassa ja on ainakin helppoja kasvattaa. Kesäkurpitsaa oon kans kasvattanut monena vuonna.
Suurin osahan noista mainittiin aloitusviestissä. Niin mitenkä on, kannattaako noiden viljely vs. kaupasta osto?
Ei mitään millä olisi ravinnon kannalta mitään merkitystä.
Yrttejä kannattaa kasvattaa jos niitä haluaa käyttää ruoanlaitossa, siinä voi muutaman euron säästää.
Tuotannon pitää olla paljon tehokkaampaa kuin mihin harrastuspohjalta voi ikinä päästä, jos aikoo saada halvemmalla kuin kaupasta.
Yrttejä, tomaattia, kesäkurpitsaa, munakoisoa, eri sipuleja, porkkana, perunaa, marjoja ja hedelmiä.
Yrtit säilyy pakkasessa tai kuivattuina, kasviksista voi keittää kastikkeita ja käyttää pitkin talvea, marjat mehuna, hillona tai pakkasessa, hedelmät samoin
Vierailija kirjoitti:
Erilaiset yrtit. Yrttitarhaa on kiva hoitaa ja saa edullisemmin kun tulee omasta puutarhasta.
Säästö on olematon, kuka noilla elää.
Maa-artisokka on kaupassa kallis. Kasvaa itekseen ja satoa voi jättää kerättäväksi kevääseenkin.
Samoin mustajuuri säilyy hyvin ja satoa voi kerätä ympäri vuoden.
Taidan ruveta viljelemään perunoita, porkkanoita, herneitä, paprikoita, maissia, sipuleja, mansikoita, lakkoja, vadelmia, nektariineja, banaaneja ja mandariineja. Noita minä ainakin tavallisimmin ostan kaupasta tuoreina, pakasteina tai marjojen tapauksessa hilloina.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Säästö on olematon, kuka noilla elää.
Persiljassa esim. korkea c-vitamiinipitoisuus.
Raparperi tuo kevääseen vaihtelua, ensimmäiset sadot.
Pinaatti, kesäkurpitsa, herneet, pavut ja retiisi kasvaa helposti. Yrttejä on kiva kerätä koko kesä ja kuivata talveksi. Mato-ongella saa melkein aina kalaa :)
Kannabista