Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tori.fi ulkomaiset ostajat

Vierailija
11.08.2015 |

Laitoin Tori.fihin myyntiin kultaiset korvakorut. Sain yhden päivän aikana sähköpostia neljältä eri mieheltä jotka pyysivät vastata tekstiviestinä puhelinnumeroon. Sähköpostin perässä oli Tori.fin teksi:

"Ennen kuin teet kauppoja ulkomaisen yhteydenottajan kanssa, luethan ohjeistuksemme (http://www.tori.fi/turvallisuus/ulkomaankauppa?ca=18). Jos epäilet huijausyritystä, yhteydenottoviestiin ei kannata vastata mitään.
Epäilyttävistä yhteydenottajista kannattaa kertoa asiakaspalveluumme.
Huomaathan myös, että joissakin tapauksissa tämä varoitus voi olla aiheeton."

Viestit olivat Eestistä ja Venäjältä lähtöisin. En vastannut niihin, koska mielestäni asiat voi hoitaa sähköpostilla suoraan eikä erikseen pyytää myyjää ottamaan puhelimella yhteyttä. Onko muilla kokemusta tämmöisistä ja ovatko nuo ihan oikeita ostajia vai huijareita. Ja jos ovat huijareita, niin mitä yrittävät kun pyytävät laittamaan tekstiviestillä tietoja? Omituisinta asiassa oli se, että kyseessä oli korut joiden hinnaksi laitoin alle viisi euroa, ei siis mikään iso juttu vaan korvakorut!

Kaikista "järkevin" viesteistä oli tämä:

"minä haluta osta se renkaat. anta minule tilinumero mihin mä voi laitan raha.minä ilmoitan kun olen maksaa ja annan osoite"  

Onko vain huonoa suomenkieltä vai muuten huijausta? Tässäkin oli perässä puhelinnumero ja hämärästi eri kohdassa venäläinen sähköpostiosoite ja  Tori.fin varoitus: "palvelumme ei voi vastata että sähköpostiosoite on oikea". Tää on itselleni ensimmäinen kerta kun näin käy, tosin en ole vähään aikaan toria käyttänytkään.
Kiitos jos joku voi auttaa, tai kertoa onko tää nykyään yleistäkin...

Kommentit (11)

Vierailija
1/11 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Up

Vierailija
2/11 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eikö kenellekään muulle ole käynyt näin?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/11 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole käynyt, mutta järkesi on jo vastannut epäilyksellä kysymykseesi.
Ei kannata tuonlaisiin aikaansa tuhlata, etenkään 5€:n takia. Sinä myyjänä määräät toivomasi toimintatavan.

Vierailija
4/11 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No sieltä Neukkulandiasta saa korvakoruja halvemmalla kuin 5 eurolla, että miksi kukaan lähtisi siltä suunnalta tilaamaan koruja täältä asti? Joku huijaus tuossa on kyseessä, sinuna en vastaisi kellekään noista viestittelijöistä yhtään mitään.

Vierailija
5/11 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tossa puhelinnumeron pyytämisessä voi olla sekin, että kokevat puhumisen helpommaksi kuin kirjoittamisen. Mutta aina on syytä olla varovainen näiden ulkomaalaistaustaisten kanssa

Vierailija
6/11 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sovi kasvotusten tapaaminen yleisellä paikalla, itselleni tullut tuo sama teksti kun asioin venäläisen kanssa.

Vierailija
7/11 |
11.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei minulla ole mitää ulkomaalaisia vastaan, sama reaktio olisi jos suomalainen olis pyytänyt ostaessaan jotain laittamaan viestiä eri välineellä. Kummallista. Taisi jäädä korut myymättä kun kaikki ostajaehdokkaat vaikuttaa hämäriltä :(

Vierailija
8/11 |
18.09.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen törmännyt nyt tähän samaan! Ihan uskomatonta. "Mi a osta sinu laukku jos maksa 15e hakema pois homenna"
Todella rasittavaa. Taidan vaihtaa huutonetin käyttäjäksi!

Vierailija
9/11 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Älkää vastatko jos saatte huonolla suomella kirjoitettuja viestejä torista... Itse tyhmänä vastasin, kun mistä sitä Helsingissä tietää osaako kaikki ihan täydellisesti suomea, niin luulin että ihan oikea ostaja oli kyseessä. Ehdin antaa yhteystietojani "ostajalle" koska hän muka tulisi hakemaan tavaran, mutta seuraavissa viesteissä hän kirjoitti, että se pitäisi lähettää ulkomaille (Ukrainaan) ja lähetti vielä väärennetyn viestin "pankistaan", jossa luki englanniksi että turvallisuussyistä minun pitäisi ensin maksaa jokin turvasumma "ostajalle" (western unionin kautta) --> vasta tämän jälkeen ostaja maksaisi minulle tuotteen ja saisin turvasumman takaisin. Ihan huijausta ja nyt suututtaa kun huijari sai yhteystietoni, toivottavasti niillä ei pysty mitään harmia aiheuttamaan.

Vierailija
10/11 |
11.11.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos ei puhuta jostain arvokkaamsta korusta, niin ei kukaan (ainakaan ulkomainen) osta halpatollasia jostain netin kirpputorilta. Jos sä haluat halpakoruja, niin niitä saa uusina Kiinasta ilman postikuluja.

Vierailija
11/11 |
07.01.2016 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle kävi niin että oli englannin kielinen ostamassa muutaman sadan euron pelikonsolia. Ihan hyvä englanti oli ostajalla kauheasti kysyi kuvia ja asiallisesti sanoi että haluaa maksaa vähän enemmän koska ei halua muiden ostajien saada sitä. En ihmetellyt mitenkään kauheasti, oli se sentään limited edition. Sanoi siinä sitten että pistää mukaan 150€ että minä maksaisin sille ketä tulee hakemaan, kun sanoi että on veneilijä eikä itse kerkeä (ajattelin että joku sen suomalainen kaveri tulee hakemaan). Kysyi kyllä pankki tai paypal tunnuksia. Annoin vain paypalin koska se ei ole kuitenkaan suoraan pankkiin. Sitten asiat meni hankalaksi. Sanoi jotain että täytyisi siirtää se 150€ western unionin kautta (mikä on kyllä visiin ihan legit rahan siirto yhtiö) jonnekkin nigeriaan ja sanoi että olisi pistänyt paypaliin rahaa. Ei tullut rahaa ja kun luin että Nigeriaan niin ei juma, sitten vasta tajusin lukea niistä kaiken maailman huijauksista. Tuli kyllä semmoinen olo että viddu kun oon tyhmä... Onneksi en antanut mitään sen ihmeempää kuitenkaan ilmi. Ja psiitn sitten vaan kohteliaasti että ei tuu kauppoja ja jos rahaa tulee paypaliin, lähetän takaisin. Saman tien tuli vastaus että juu olis tarvinnu maksaa etukäteen se 150€ ja sitten vasta olis pistänyt rahaa. IHAN SELVÄ HUIJAUS JA MÄ EN TAJUNNU. Mutta oon sen verran vainoharhainen ja epäluotettava niin onneksi ei mennyt sen pidemmälle :D 

Eli siis jos joku englannin kielinen tai huono suomi tulee kyselemään mistään tavarasta, missään suomalaisella sivulla mitään niin  ei vaan huomio. 

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi yksi seitsemän