Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maistraattivihkiminen

Vierailija
17.08.2015 |

Kertokaahan kokemuksianne. Suunnitellaan miehen kanssa naimisiin menoa ihan matalalla profiililla. Minkälainen seremonia oli? Entä tila? Miten juhlistitte naimisiin menoa?

Kommentit (42)

Vierailija
1/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me myös kävimme maistraatissa. Pelkisetty tila. Kukkia pöydällä ja kynttilä. Vihkijänä tuttumme, mikä teki tilaisuudesta lämpimämmän.

Mukana tilassa oli vanhempamme ja kaksi läheistä sukulaista todistajina. Jälkeen päin menimme vain kotiimme ja joimme kakkukahvit ja illalla kävi muita sukulaisia kahvilla.

Erittäin pelkistetyt ja vaatimattomat häät. Pari kaveria oli katkeria jälkeen päin, kun emme alkaneet järjestämään seurojen talolle tanssia ja kirkkohäitä

Emme halunneet juhlia, vaan naimisiin. Alkuperäinen tarkoitus oli käydä vain kahdestaan outojen todistajien todistaessa. Mutta sitten lupasimme vanhemmillemme läsnäolon ja kahvit.

Vaatteina oli siistit vaatteet, puku miehellä ja minulla kotelomekko, koska kävimme kuvissa ennen vihkimistä. Ei mitään hääpukuja yms. 

Jälkeen päin ei ole myöskään harmittanut, vaikka ne pari tuttua minulle niin väitti, että "kyllä sinua tulee harmittamaan, kun ette menneet oikeasti naimisiin" :)

Vierailija
2/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

No periaattessahan maistraattivihkmisestä saa juuri sellaisen kuin haluaa. Se peruslitania ei tosiaan kestä kuin pari minuuttia. 

Juhlistettiin naimisiinmenoa lähipiirin kanssa eli vieraita oli nelisenkymmentä. Eipä tuo vihkiminen juurikaan eronnut kirkkohäistä muuta kuin siltä osin, että meillä ei mitään jumalapuheita ollut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minut ja mieheni vihitiin Helsingin maistraatissa ydinperheidemme jäsenten ja parin läheisimmän ystävän läsnäollessa. Ihan peruskaava, itse vihkiminen kesti vain muutaman minuutin mutta sen jälkeen jäimme vielä valokuvattavaksi vihkitilaan. Minulla oli pikkumusta, miehellä tumma puku. Lopuksi hääkakkukahvit koko porukalle läheisessä kahvilassa.

Jäi oikein kauniit muistot hääpäivästä, en todellakaan ole jäänyt kaipaamaan mitään prinsessahäitä. Olen myös ollut todistamassa muita maistraattivihkimisiä, kivoja tilaisuuksia niille jotka eivät halua tehdä naimisiinmenosta niin suurta numeroa. Tärkeintähän on kuitenkin itse avioliitto, ei se miten se solmitaan!

Vierailija
4/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menette odotustilaan, allekirjoitatte sukunimi paperin, menette vihkimispaikalle jossa lyhyt puhe ja tahdon tahdon ja sitten seuraava pari jo kohta tuleepi. Eli kannattaa mennä vaikka ravintolaan nostamaan maljat ja syömään  tai mitä ikinä haluatte jos kaipaatko 5min pidempää ohjelmaa.

Vierailija
5/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ja vielä sen verran, että vaikka ei ollut kirkon kulisseja, eikä urkumusiikkeja, niin silti jännitti se tahdon aivan valtavasti. Jopa pihalla, kun astuimme maistraatin ovesta sisään tuli sellainen tärinä ja tippakin silmään.

t. nelonen :)

Vierailija
6/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyit maistraattivihkimisestä, mutta vastaan silti kirkkovihkimisestä. Meidät vihittiin kirkossa klo 13.00 tiistaina, paikalla seurakunnan puolesta 2 todistajaa. Lyhyt 10 min seremonia kauniissa ympäristössä, sen jälkeen mentiin kahdestaan syömään. Minulla oli puolijuhlava kotelomekko, miehellä puku. Eli jos kuuluu kirkkoon ja haluaa pienen seremonian, niin se onnistuu vaikka sakastissa.

Vierailija
7/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vihkimisenhän ei ole pakko tapahtua maistraatissa, sillä kun ajoissa sovitaan, niin tuomari tulee muuallekin suorittamaan vihkimisen. Muutama vuosi sitten tuttu pariskunta vihittiin eräässä matkailukeskuksessa järven rannalla. Häät olivat siis ihan perinteiset häät, vain pappi puuttui, koska sulhanen ei kuulunut kirkkoon. Tuomari oli pitänyt kauniin puheen, ei mitään parin minuutin pikavihkimistä. Ja kemut olivat kestäneet pitkälle aamuyöhön!

Vierailija
8/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 17:43"]

Kysyit maistraattivihkimisestä, mutta vastaan silti kirkkovihkimisestä. Meidät vihittiin kirkossa klo 13.00 tiistaina, paikalla seurakunnan puolesta 2 todistajaa. Lyhyt 10 min seremonia kauniissa ympäristössä, sen jälkeen mentiin kahdestaan syömään. Minulla oli puolijuhlava kotelomekko, miehellä puku. Eli jos kuuluu kirkkoon ja haluaa pienen seremonian, niin se onnistuu vaikka sakastissa.

[/quote]

Joo, jännä juttu että maistraatti/siviilivihkiminen mielletään aina pieneksi tilaisuudeksi ja kirkkovihkiminen taasen isoksi tapahtumista. Olen ollut todistamassa jos jonkinlaisia häitä ja suurin tilaisuus oli kaverin siviilivihkiminen, 120 vierasta.

Vierailija
9/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lisäisin vielä että ainakaan meidän häissämmme ei ollut ollenkaan kiireinen tunnelma, vietimme noin puoli tuntia vihkitiloissa emmekä nähneet edellisiä emmekä seuraavia vihittäviä vaikka päivän vihkiajat olikin buukattu täyteen. Eli ei niitä hääpareja ihan liukuhihnalla vihitä viiden minuutin välein :)

6

Vierailija
10/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tilat vaihtelevat paljonkin riippuen siitä mikä maistraatti on kyseessä. Olen itse ollut todistajana useissa eri kaupungeissa tapahtuneissa maistraattivihkimisissä ja osa tiloista on ollut juhlavampia, osa virastomaisempia. Toki aina on ollut jotain kukkia, kynttilöitä, taidetta tms. vihkitilassa että kuvista tulisi nättejä. Hääpareille ja heidän seurueilleen on aina ollut myös erillinen odotustila ettei missään käytävillä tarvitse odotella juhlapuvuissa. Kannattaa käydä tutustumassa etukäteen paikkaan ja jos ei miellytä niin siviilivihkimisenhän voi tosiaan järjestää muissakin juhlatiloissa.

Vierailija
11/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin maistraatissa töissä ja usein pääsin todistajaksi. Notaarin puhe kestää alle minuutin ja vihkiminen voi olla aika pettymys jos odottaa suuria puheita ja ilotulituksia, tilaisuus on siis todella pelkistetty. Sitten vielä nimet paperiin ja ulos, vihkimisen tehdään liukuhihnalla. Kannattaa panostaa juhliin vihkimisen jälkeen, hyvää seuraa ja ruokaa sekä yhdessäoloa ja kuvia, niin jää mukavat muistot ja voit olla onnelisesti naimisissa :)

Vierailija
12/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yksillä oli siviilivihkiminen kotona. Jostain maistraateista lähdetään myös ulos talosta vihkimään.

Vierailija
13/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:01"]

Itse olin maistraatissa töissä ja usein pääsin todistajaksi. Notaarin puhe kestää alle minuutin ja vihkiminen voi olla aika pettymys jos odottaa suuria puheita ja ilotulituksia, tilaisuus on siis todella pelkistetty. Sitten vielä nimet paperiin ja ulos, vihkimisen tehdään liukuhihnalla. Kannattaa panostaa juhliin vihkimisen jälkeen, hyvää seuraa ja ruokaa sekä yhdessäoloa ja kuvia, niin jää mukavat muistot ja voit olla onnelisesti naimisissa :)

[/quote]

Käytäntö vissiin vaihtelee kaupungeittain. 

Meillä se tila oli varattu tunniksi, ei tosiaan käytetty koko aikaa koska siirtyminen juhlapaikalle vei jonkun tovin.

Joskus muuten tuli seurattua Aurajoen rannalla (kesällä) hääparien kulkua. Se jos jokin oli liukuhihnatouhua :D

Vierailija
14/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Papinkin saa vihkimään muualle kuin kirkkoon! Minut ja mies on vihitty keväällä kylväaikaan pellonreunassa, pappi toi todistajat mukanaan ja tahtomisen jälkeen minä ja mies jatkoimme kumpikin omalla peltolohkollamme kevättöitä.

Vierailija
15/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tarvitseeko maistraattiin laittaa hienoja vaatteita? Ollaan menossa naimisiin mutta ei mitään juhlia eikä toisiamme varten viitsitä pukeutua tuohon tilaisuuteen (meille se on vain välitön paha, lähdetään sitten matkalle jossa ollaan hienosti). Katsooko maistraatin väki oudosti jos tulee tyyliin verkkareissa? :D

Vierailija
16/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:30"]

Tarvitseeko maistraattiin laittaa hienoja vaatteita? Ollaan menossa naimisiin mutta ei mitään juhlia eikä toisiamme varten viitsitä pukeutua tuohon tilaisuuteen (meille se on vain välitön paha, lähdetään sitten matkalle jossa ollaan hienosti). Katsooko maistraatin väki oudosti jos tulee tyyliin verkkareissa? :D

[/quote]

Sinne, kuten kirkkovihkimiseenkin, voi pukeutua ihan miten haluaa.

Itselläni oli musta mekko, joka olisi valkoisena mennyt perinteisestä hääpuvusta. Miehellä oli smokki.

Vierailija
17/42 |
18.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 18:30"]

[/quote]

Pakko kommentoida tähän, että vaikka en itse muuten ole pukeutumisnipottaja, niin otti hieman pannuun omassa vihkimistapahtumassani todistajina toimineiden työntekijöiden pukeutuminen. Molemmilla todistajilla oli tosi arkiset vaatteet, siis arkisemmat, mitä yleensä mielletään toimistopukeutumiseksi ja toisella oli jalassa vaelluskengät! Katsoin aika vihaisesti niitä vaelluskenkiä sen toisen tytön jaloissa...

Hääparilla ei siis ole mitään pukupakkoa, kukin pukeutuu miten tahtoo, mutta mielestäni noita maistraattiharkkareita voisi hieman ohjeistaa miten pukeutua! Tai voisivat he itsekin vähän ajatella, hemmetti!

Vierailija
18/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kiitos miljoonasti kaikille kokemuksista, lisääkin toki kuulen mielelläni. Ennen kaikkea mukava kuulla, että kaikki tuntuvat olleen tyytyväisiä ratkaisuun eivätkä haikaile jälkikäteen prinsessahäiden perään. Meilläkin kun pääasia on mennä naimisiin, ei ne juhlat.
Ap

Vierailija
19/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="17.08.2015 klo 19:23"]

Kiitos miljoonasti kaikille kokemuksista, lisääkin toki kuulen mielelläni. Ennen kaikkea mukava kuulla, että kaikki tuntuvat olleen tyytyväisiä ratkaisuun eivätkä haikaile jälkikäteen prinsessahäiden perään. Meilläkin kun pääasia on mennä naimisiin, ei ne juhlat. Ap

[/quote]

Meillä oli isot (melkein sata vierasta) juhlat maistraattivihkimistä seuraavana päivänä. Ei mitkään prinsessahäät, aika perinteiset häät silti. Olisin kyllä tyytynyt "pelkkään" maistraattiin, silloin olisi ehkä panostettu vihkipäivään vähän enemmän kuin juomalla kahvit kotona todistajien kanssa. Pääasia oli mennä naimisiin, mutta kiva sitä silti oli juhliakin.

Vierailija
20/42 |
17.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me mentiin maistraatissa, kummankin vanhemmat oli todistamassa. Tilaisuus oli minulle ainakin positiivinen yllätys, odotin jotain paljon jäykempää ja virallisempaa. Vihkijä oli todella mukava, luki siinä virallisen osuuden jälkeen tosi kauniin runonkin, jäi juttelemaan ja kuvasi koko porukkaa kun pyydettiin. Perheen kanssa käytiin syömässä hienommassa ravintolassa vihkimisen jälkeen. Alun perin oli tarkoitus, että järjestetään myöhemmin isommat juhlat suvulle ja kavereille, mutta ei me oikeastaan edes taideta järjestää. Jäi niin hyvä fiilis ja muisto tuosta päivästä, etten tunne mitään tarvetta stressata enää juhlista. Lopputulos on kuitenkin sama isoissa häissä ja maistraattivihkimisessä - avioliitto. Minä ainakin olen tyytyväinen, että voimme aloittaa sen ilman kymppitonnin häälainaa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä neljä kuusi