Voisiko joku kuvailla, miltä tuntuu skitsofrenia. Tai olla psykoosissa?
Paljon kiitoksia, jos joku voi kertoa kokemuksiaan.
Kommentit (209)
En muista melkeinpä mitään oman psykoosini ajalta. Olin tosi vainoharhainen, luulin että taloni oli täynnä pieniä piilokameroita, kaikki kuuntelivat ajatuksiani ja kaikkien kokkien/tarjoilijoiden päämäärä oli myrkyttää mut. Säikyin herkästi ja olin kokoajan varpaillaan/jatkuvasti yliviritetyssä tilassa. Oma keho tuntui vieraalta ja tunteet olivat vuoroin täysin kadoksissa tai hyvin voimakkaita. Kuulin myös ääniä, joita kuvailin sanoilla mekaaninen ja koputus. Roskiksessa oli jotain pahaa, samoin kylmissä lusikoissa, vain kylmissä, lämpimät oli ok. Join ja poltin paljon. Osastoa ehdottaessa olin jatkuvasti paniikissa että joku tulee ja vie mut sinne, paikanpäällä itkin ja huusin, jonka jälkeen totesivat että avohoito on parempi. Nämä luettu psykoosin laannuttua lääkärin lausunnoista. Onneksi en muista paljoa, ehkä parempi niin. Arvet jäi sekä maininta tietoihin. Syynä psykoosin puhkeamiseen rankka koulukiusaus(koulukiusaajat saivat lainmukaiset rangaistukset pahoinpitelystä, törkeistä kunnianloukkauksista sekä terveyden vaarantamisesta, invalidisoiduin psyykkisesti), taustalla ahdistushäiriö ja masennus.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 23:12"]
En muista melkeinpä mitään oman psykoosini ajalta. Olin tosi vainoharhainen, luulin että taloni oli täynnä pieniä piilokameroita, kaikki kuuntelivat ajatuksiani ja kaikkien kokkien/tarjoilijoiden päämäärä oli myrkyttää mut. Säikyin herkästi ja olin kokoajan varpaillaan/jatkuvasti yliviritetyssä tilassa. Oma keho tuntui vieraalta ja tunteet olivat vuoroin täysin kadoksissa tai hyvin voimakkaita. Kuulin myös ääniä, joita kuvailin sanoilla mekaaninen ja koputus. Roskiksessa oli jotain pahaa, samoin kylmissä lusikoissa, vain kylmissä, lämpimät oli ok. Join ja poltin paljon. Osastoa ehdottaessa olin jatkuvasti paniikissa että joku tulee ja vie mut sinne, paikanpäällä itkin ja huusin, jonka jälkeen totesivat että avohoito on parempi. Nämä luettu psykoosin laannuttua lääkärin lausunnoista. Onneksi en muista paljoa, ehkä parempi niin. Arvet jäi sekä maininta tietoihin. Syynä psykoosin puhkeamiseen rankka koulukiusaus(koulukiusaajat saivat lainmukaiset rangaistukset pahoinpitelystä, törkeistä kunnianloukkauksista sekä terveyden vaarantamisesta, invalidisoiduin psyykkisesti), taustalla ahdistushäiriö ja masennus.
[/quote] Hyvin osasit kuvata tilasi, koulukiusaamisella voi olla tosi rankat seuraukset. Joko sinä olet toipunut täysin? Voimia sinulle.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 16:47"]
Edelleen odotan hoitajan kommenttia siihen, kuinka moni psykoosi hänen mielestään johtuu kofeiinista. Asia ei mielestäni ole mitenkään vähäpätöinen, koska näyttöä kofeiinin ja psykoosien yhteydestä on kuitenkin riittävästi.
[/quote]
Minua myös kiinnostaa tämä asia, koska kofeiinipsykooseja Suomessa on väkisinkin, mutta kuinka paljon?
Minun poikaystäväni poltteli kannabista 13 vuotiaasta lähtien ja tapasimme hänen ollessa 18 vuotias. Polttelu jatkui ja hän oli erittäin vainoharhainen ja luuli kaikkea pahaa minusta. Nyt kun hän on lopettanut kokonaan polttelun, hän on täysin muuttunut. Rauhallinen, ei hermostu, ei epäile. Ei kannabis ole mikään ihana ihmeaine, alkoholin tavoin sekään ei sovi kaikille!
Tämä siis kannabiksen ylistäjille, menee vähän of topic..
Ihmeen usein menee nämä keskustelut kannabiksen puolesta ja vastaan -väittelyksi
Teidän joidenkin psykoosit kuulostaa ihan joltain muulta. Peloilta, ahdistuneisuudesta, paniikkihäiriöltä, masennukselta, kakssuuntaselta. Mutta ei psykoosilta. Tai sitten olen käsittänyt väärin. Minusta on "normaalia" jos pelkää kavereiden ajattelevan pahaa, mustasukkaisuus voi johtua todella huonosta itsetunnosta ja masennuksesta. Tuo hyperiloisuus on minusta normaalia jos on pitkään kärsinyt masennuksesta ja jos eteen tulee joku tosi hyvä ja mukava asia. Varsinkin rakkaus. Joskus unisena unohtelee, kuvittelee kuulevansa tai jotkut jopa näkevät omia. Joskus unet ovat niin todellisia että saatat pohtia niitä pitkään, etsiä kytköksiä tai tarkoitusta ja joskus uni voi olla niin simppeli että todellakin erehdyt todeksi. En nyt oikein tiedä. Ehkä olen täysin väärässäkin. Mutta näiden perusteella on moni kaveri ja tuttu ollut/on psykoosissa. Psyykkisten ongelmien diagnosointi on niin vaikeaa koska taustalla voi olla jokin ihan muu diagnoosi kuin se mikä aiheuttaa oireita. Esimerkiksi nyt vaikka se, että henkilö ahdistuu helposti jolloin lätkästään diagnoosiksi ahdistuneisuushäiriö. Oikeasti henkilöllä on taustalla trauma ja masennus mutta ei oireile kuten masentunut tai oireilee hyvin vähän. Se täytyy kaivaa esiin terapian avulla esiin ja hoitaa se. Saikohan tästä nyt jotain selkoa. Tämä mun mielipide :)
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:50"]
Ihmeen usein menee nämä keskustelut kannabiksen puolesta ja vastaan -väittelyksi
[/quote]
Ja jännää on se, että kukaan ei löydä kannabista vähähaittaisempaa päihdettä, tai monipuolisempaa lääkekasvia. Eikä edes parempaa energiakasvia.
[quote author="Vierailija" time="14.08.2015 klo 21:47"]
Minun poikaystäväni poltteli kannabista 13 vuotiaasta lähtien ja tapasimme hänen ollessa 18 vuotias. Polttelu jatkui ja hän oli erittäin vainoharhainen ja luuli kaikkea pahaa minusta. Nyt kun hän on lopettanut kokonaan polttelun, hän on täysin muuttunut. Rauhallinen, ei hermostu, ei epäile. Ei kannabis ole mikään ihana ihmeaine, alkoholin tavoin sekään ei sovi kaikille! Tämä siis kannabiksen ylistäjille, menee vähän of topic..
[/quote]
Voihan tuohon vaikuttaa myös suurelta osin se, että on vain tullut ikää lisää.
Kaikesta huolimatta vaikka on kiusattu tai käynyt mitä tahansa niin ei silti saisi jäädä veronmaksajien elätettäväksi. Tiedän kyllä näiden mt-potilaiden metkut. Vuosikausia lojutaan eläkkeellä ja se ei paranna oloa yhtään. Menisitte töihin siitä.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 06:35"]
Kaikesta huolimatta vaikka on kiusattu tai käynyt mitä tahansa niin ei silti saisi jäädä veronmaksajien elätettäväksi. Tiedän kyllä näiden mt-potilaiden metkut. Vuosikausia lojutaan eläkkeellä ja se ei paranna oloa yhtään. Menisitte töihin siitä.
[/quote] Et ilmeisesti tunne psykoosisairauksia? Näet vain sen, että ihminen on eläkkeellä, et sitä mitä ko ihmisen päässä tapahtuu. Mt-ongelmat, puhumattakaan psykoosista ja jo diagnosoidusta skitsofreniasta vaikuttavat hyvin kokonaisvaltaisesti elämään. Ahdistuneisuus ja masennus jo vaikuttavat elämään, mutta jos siihen päälle tulee vielä erilaiset aistiharhat ja epäluulot, on työssäkäynti usein vaikeaa. Jos et pysty erottamaan harhoja todellisuudesta, toimiminen toisten kanssa käy vaikeaksi ja siinä ei auta mikään ryhdistäytyminen ja niskasta kiinni ottaminen. Joku mielekäs toiminta ja toisten seuraan hakeutuminen auttavat, mutta se onkin usein vaikeaa, kun psykoosi-oireet herättävät epäluuloa ympäröivää maailmaa kohtaan.
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 22:13"][quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:52"]
[quote author="Vierailija" time="11.08.2015 klo 19:46"]Taidat olla niitä potilaita, jotka vääntävät ja vastustavat hoitoa juuri tällaisellas "asiantuntemuksella". Aina löytyy terävä kommentti, jolla haetaan omalle käytökselle oikeutusta. Entäs jos käyttäisit tuon energiasi, mitä nyt käytät tällaiseen vääntöön, oikeiden asioiden opiskeluun ts hanki ammatti ja mene töihin ;) [/quote] Olikos sinun vaikea kertoa sairaalasi arjesta, tai siitä, millä lääkkeellä hoidat psykoosipotilaita? Sinulta tuli jälleen kerran iso tekstiripuli, jossa et vastaa taaskaan yhteenkäån olelliseen ja yksinkertaiseen kysymykseen. Ammatti minulla on, parikin, ja molemmissa olen erittäin hyvä.
[/quote]Huomaatkos jankkaaja, että väittelet täällä ihan yksin? Että vain ja ainoastaan sinä olet se joka aukoo päätään? :D Joku saattaisi sanoa sinua hulluksi jankkaajaksi, mutta emmehän me sellaista tässä ketjussa tee. Hyvät naurut saat kuitenkin aikaiseksi höpinöilläsi joten jatka vain!
[/quote]
Jos ihminen kutsuu itseään hoitajaksi anonyymillä nettipalstalla, mutta ei osaa vastata ammattiaan koskeviin yksinkertaisiinkaan kysymyksiin, ei tarvitse olla edes hullu jankkaaja ymmärtääkseen, että kyseinen henkilö todennäköisesti valehtelee.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:11"]
Paljon kiitoksia, jos joku voi kertoa kokemuksiaan.
[/quote]
Minulla on ollut psykoosi . Kesti muutaman kuukauden. En saanut mitään lääkitystä ja nautin elämyksen ihan "selvänä".
Oli kokemuksena tosi mahtava. Mitään harhoja en nähnyt (onneksi ), mutta muuten oli koko kattaus, hajut , värit, joku puhui minulle ja yritti viestiä. Yksi suurista mysteereistä oli että halusin saada selville että kuka minulle puhuu kulloinkin. Vaikka kokemus oli mahtava, niin sisälsi siitä huolimatta kauhukohtauksia ja ylittämätöntä pelkoa.
Mielenkiintoista siinä oli kaikki järjelle käsittämättömät tapahtumat ja "ihmeet", eli "tämän maailman luonnonlait ei enää päteneet".
Edelleen minulle on suuri mysteeri että miten omat aivot voivat pistää pystyyn semmoisen "loogisen" tapahtumien sarjan. Tästä herää kysymys että oliko kaikki vain keksittyä vai oliko läsnä "tuonpuoleinen".
Tiesin koko ajan varsin hyvin, että tapahtumien ei pitäisi olla mahdollisia, mutta en kyennyt keksimään järjellistä selitystä tapahtumille. En myöskään saanut prosessia loppumaan. Joka aamu herätessä ajattelin että onko " stoori" jo vihdoin ohi. " Akuutimmassa" vaiheessa oli kuin olisi ollut mukana hyvässä elokuvassa. Kuolleitakin tuli.
Tosiaankin se meni sitten ohi muutamassa kuukaudessa. Pieni pelko on tietysti että jos alkaisi joskus uudestaan. Minulla alkoi itse aiheutetusta ylivoimaisista ponnisteluista ja työsuorituksesta. Kaikki alkoi yhtäkkiä. Aivot rekisteröi sanomalehdestä suoran sanoman minulle. Sanat jotka oli minulle kohdenettu oli tummenettu. Olin ällikällä lyöy, että mtäs nyt ja siitä se alkoi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:38"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 23:33"]Psykoosi tarkoittaa realiteettien hämärtymistä. Ihminen ei tiedä mikä on totta ja mikä kuvitelmaa. Kaikkein kummallisimmat asiat hän saattaa ymmärtää mielikuvitukseksi, mutta ei ole niistäkään ihan varma. Hän näkee ylimääräisiä ihmisiä (tai hahmoja, eläimiä, esineitä) todellisten lisäksi eikä tiedä mitkä niistä ovat totta. Se on hyvin pelottavaa, siksi monet psykoottiset ovat arkoja. Joillakin taas pelko ilmenee agressiona, ihminen yrittää puolustautua kuviteltuja uhkia vastaan.
Yksi puolituttu oli elänyt ilmeisen pitkään isojen kissaeläinten (leijonia, tiikereitä, panttereita, puumia) kanssa kodissaan. Kissat eivät kuitenkaan olleet pelottavia vaan hyvin rauhallisia. Hän olikin aluksi ihmetellyt kuka niitä ruokki kun ketään ei koskaan näkynyt. Hän kyllä varoi petoja vähän, mutta ne eivät kuulemma olleet näkevinään häntä. Koska kissoista ei ollut harmia niin hän ei pitkään aikaan tullut maininneeksi niistä kenellekään. Asia tuli esiin vasta sairaalajakson aikana, kun hän oli huolissaan kissojen hoidosta. Tämä on sillä tavoin poikkeuksellinen tarina, että harhat eivät olleet pelottivia ja sama harha jatkui kuukausien ajan. Sen sijaan harhat ovat hyvin todellisia: näkee, kuulee, haistaa ja voi jopa tuntea turkin. Psykoosilääkkeillä kissat sitten katosivat. Hän kuulemma oli kaivannut niitä ja oli jopa harkinnut tavallisen kotikissan hankkimista.
[/quote]
Eihän ne harhat siis aina pelottavia ole. Tiedän monta Kekkosta, Elvistä, Bob Marleytä jotka siis ovat todella onnellisia psykoosissa. Heidän hoitonsa on myös vaativaa.
[/quote]
Haha, minä taas tunnen Elviksen veljen. :)
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 09:12"]
Tosiaankin se meni sitten ohi muutamassa kuukaudessa. Pieni pelko on tietysti että jos alkaisi joskus uudestaan. Minulla alkoi itse aiheutetusta ylivoimaisista ponnisteluista ja työsuorituksesta. Kaikki alkoi yhtäkkiä. Aivot rekisteröi sanomalehdestä suoran sanoman minulle. Sanat jotka oli minulle kohdenettu oli tummenettu. Olin ällikällä lyöy, että mtäs nyt ja siitä se alkoi.
[/quote]
Psykoosissa oli jännää se, kuinka jokainen radio-ohjelma oli juuri minulle tarkoitettu, ja ohjelmissa oli paljon salaisia viestejä.
Näitä kokemuksia on mielenkiintoista lukea. Kuulostavat kuitenkin näin tervejärkiselle (onko tämä loukkaavasti sanottu, ei ole tarkoitus!) hurjan pelottavalta, silti melko harva kuvailee sitä suoranaisesti pelottavaksi tilaksi, ennemmin se on sisältänyt "kauhukohtauksia" tms.
Kiitos kun olette jakaneet näitä!
Vähän kaipaisin hoitajan kommenttia tuohon kofeiini- ja psykoosiasiaan. Että moniko psykoosi johtuu kofeiinista?
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 20:52"]Ei nuorilla ole varaa käyttää kannabista päivittäin joten se siitä aivojen muokkaamisesta.
[/quote]
On kyllä jännä miten oletusarvoisesti joskus ajatellaan, että lapsilla ja nuorilla olisi määräämättömästi rahaa päihteiden jokapäiväiseen käyttöön.
[quote author="Vierailija" time="12.08.2015 klo 21:34"]Yhdysvalloilla on hallussaan ydinaseet ja Obama on myöntänyt kannabiksen käyttönsä ja tupakoikin vielä. Vähän huolestuttaa kun kohta koko kansa on psykoosissa.
[/quote]
Kyllä Putin on maailmanrauhalle paljon suurempi riski kuin mikään muu asia. On ydinaseet ja mielenterveysongelmat.
Eräs tuttava "kuulee" jokaisessa talossa ja asunnossa jossa on yötä, aina naapureiden muka pelaavan kovaäänisiä pelejä pelikonsolilla. Todellakin epäilen hänen kuulevan harhoja; tätä on kuitenkin jatkunut jo kauan, joten mikään yhtäkkinen psykoosi ilmeisesti ei ole kyseessä. Skitsofrenia vai voiko olla jotain muuta, joka aiheuttaa vainoharhoja? Muakin kiinnostaa se, että tajuavatko nämä ihmiset missään vaiheessa näkevänsä tai kuulevansa harhoja kun toiset ihmiset eivät koe samoja aistimuksia kuin he, vai ajattelevatko toisten olevan vain väärässä?