Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Maskisuositus ilmeisesti käytännössä poistuu ensi viikolla. Kuinka moni silti jatkaa käyttämistä?

Vierailija
10.03.2022 |

Kysymys tietenkin vain niille, jotka ovat tähänkin asti käyttäneet. Aiotko kuitenkin jatkaa maskien käyttöä jatkossakin, vai lopetatko niiden käytön suosituksen poistuttua?

Kommentit (309)

Vierailija
261/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aion käyttää kaupassa ja joukkoliikennevälineissä (joita tuskin tulee käytettyä), mutta en muuten. Seuraavaa leviämisvaihetta odotellessa.... and 'round and 'round we go.

Vierailija
262/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aikaisemmin käytin maskia työpaikan lisäksi useimmissa julkisissa sisätiloissa, mutta täytyy myöntää, että alkaa vähitellen tympäistä. Kaksi vuotta on joka paikassa toitotettu ohjeita maskien oikeaoppisesta käytöstä. Silti monille ei näytä menevän perille, että kun maskia ei enää tarvitse, se otetaan pois ja heitetään roskikseen. Sitä ei siirretä leualle, rytätä taskuun tai jätetä pöydälle pyörimään ja oteta uudelleen käyttöön. Silti noita kaikkia näkee jonkun tekemänä päivittäin. Edes puhdasta maskiahan ei saisi säilyttää taskussa, vaan esimerkiksi pienessä muovipussissa. En tällaisista tietenkään huomauttele ventovieraille, ainoa poikkeus tästä ovat taksinkuljettajat, kun heidän palvelujaan olen korona-aikanakin käyttänyt. Tämän ammatin edustajilla olen nähnyt mm. silmin nähden likaisia ja lähes rikki rispaantuneita kirurginmaskeja, tai he ovat napanneet selvästi käytetyn maskin naamalleen tai nostaneet sen nenälleen, kun olen tullut autoon. Nykyisin pyydän heitä vaihtamaan uuden maskin tai ottamaan sen kokonaan pois. Useimmiten olen saanut hämmentyneitä ihan oikeesti, vai?! -tyylisiä kommentteja, onpa eräs sanonut, ettei hänellä ole kuin tämä yksi (ja jos joku sitä miettii, niin kuljettajat ovat olleet suomalaistaustaisia). Tämänkaltainen hyvesignalointi on alkanut jostain syystä ärsyttää. Minulle on täysin OK, että joku haluaa vielä käyttää maskia, mutta jos kyse on vaikkapa asiakaspalvelutilanteesta, pitäisi maskin kanssa toimia oikein, eikä vain esittää noudattavansa suositusta muiden tähden.

Ajatus siitä, etten voi tietää, kuinka monta päivää maski on kantajansa naamalla muhinut, ei todellakaan tuo minulle minkäänlaista mielenrauhaa tai ajatusta huomaavaisuudesta, vaan haluan kauemmas mahdollisista bakteeripesistä. Maskien käyttö on itselleni ollut vain töiden, matkustamisen ja muutamien sosiaalisten tilanteiden sanelema pakko, sillä maski tuntuu naamalla häiritsevältä ja minusta on epämiellyttävää seurustella kasvottomien kanssa. En usko maskin vaikuttaneen omaan sairastuvuuteeni mitenkään, olen ollut tasan yhtä terve ilman flunssia ja vatsatauteja kuin monta vuotta ennen koronaakin. Rokotukset olen ottanut. Suosituksen poistumisesta en siis ole mitenkään huolissani, ja luovun maskista täysin tyytyväisenä. Jos sattuisin sairastumaan, tautin on erittäin suurella todennäköisyydellä lievä, käytin sitten maskia tain en.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
263/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, ikäihmisten palveluissa ei varmasti maskista hevin luovuta, joten töissä pidän niin kauan kuin on pakko. Muuten en. Mikäli olo tuntuu flunssaiselta ja joudun liikkumaan ihmisten ilmoilla, laitan tietysti maskin.

Mikä logiikka siinä on? Töissä sinulla on takuulla virusvapaammat oltavat vaikka ilman maskia kuin vapaa-ajalla ihmisten ilmoilla. Otat koronahenkoset avosuin jostain kassajonosta ja levität sen seuraavaksi työpaikalle. t. toinen vanhusten parissa työskentelevä

Vierailija
264/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän tarpeen mukaan, kuten olen aina käyttänyt. Estää myyräkuumeen varastoa siivotessa ja koronaa väkipaljoudessa.

Vierailija
265/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei muuten olisi IKINÄ ARVANNUT 2020, mitä keskustelua palstalla käydään tasan kaksi vuotta myöhemmin. Silloin oli menossa viimeisen viikon tiistai ennen täyssulkua.

Vierailija
266/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollossa töissä.. en varmaan ikinä pääse makeista eroon. Valitettavasti

Vierailija
267/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aikaisemmin käytin maskia työpaikan lisäksi useimmissa julkisissa sisätiloissa, mutta täytyy myöntää, että alkaa vähitellen tympäistä. Kaksi vuotta on joka paikassa toitotettu ohjeita maskien oikeaoppisesta käytöstä. Silti monille ei näytä menevän perille, että kun maskia ei enää tarvitse, se otetaan pois ja heitetään roskikseen. Sitä ei siirretä leualle, rytätä taskuun tai jätetä pöydälle pyörimään ja oteta uudelleen käyttöön. Silti noita kaikkia näkee jonkun tekemänä päivittäin. Edes puhdasta maskiahan ei saisi säilyttää taskussa, vaan esimerkiksi pienessä muovipussissa. En tällaisista tietenkään huomauttele ventovieraille, ainoa poikkeus tästä ovat taksinkuljettajat, kun heidän palvelujaan olen korona-aikanakin käyttänyt. Tämän ammatin edustajilla olen nähnyt mm. silmin nähden likaisia ja lähes rikki rispaantuneita kirurginmaskeja, tai he ovat napanneet selvästi käytetyn maskin naamalleen tai nostaneet sen nenälleen, kun olen tullut autoon. Nykyisin pyydän heitä vaihtamaan uuden maskin tai ottamaan sen kokonaan pois. Useimmiten olen saanut hämmentyneitä ihan oikeesti, vai?! -tyylisiä kommentteja, onpa eräs sanonut, ettei hänellä ole kuin tämä yksi (ja jos joku sitä miettii, niin kuljettajat ovat olleet suomalaistaustaisia). Tämänkaltainen hyvesignalointi on alkanut jostain syystä ärsyttää. Minulle on täysin OK, että joku haluaa vielä käyttää maskia, mutta jos kyse on vaikkapa asiakaspalvelutilanteesta, pitäisi maskin kanssa toimia oikein, eikä vain esittää noudattavansa suositusta muiden tähden.

Ajatus siitä, etten voi tietää, kuinka monta päivää maski on kantajansa naamalla muhinut, ei todellakaan tuo minulle minkäänlaista mielenrauhaa tai ajatusta huomaavaisuudesta, vaan haluan kauemmas mahdollisista bakteeripesistä. Maskien käyttö on itselleni ollut vain töiden, matkustamisen ja muutamien sosiaalisten tilanteiden sanelema pakko, sillä maski tuntuu naamalla häiritsevältä ja minusta on epämiellyttävää seurustella kasvottomien kanssa. En usko maskin vaikuttaneen omaan sairastuvuuteeni mitenkään, olen ollut tasan yhtä terve ilman flunssia ja vatsatauteja kuin monta vuotta ennen koronaakin. Rokotukset olen ottanut. Suosituksen poistumisesta en siis ole mitenkään huolissani, ja luovun maskista täysin tyytyväisenä. Jos sattuisin sairastumaan, tautin on erittäin suurella todennäköisyydellä lievä, käytin sitten maskia tain en.

Olet varmaan ymmärtänyt jotain perustavanlaatuisesti väärin maskeihin liittyen.

Vierailija
268/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevään mittaan ajattelin lopettaa. Kolme rokotetta ja korona sairastettu kahteen kertaan, eiköhän tämä ala riittämään.

Vierailija
269/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olet varmaan ymmärtänyt jotain perustavanlaatuisesti väärin maskeihin liittyen.

Se on paljon mahdollista, mutta niin on näkemästäni päätellen todella moni muukin.

Vierailija
270/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Niin kauan kuin sairaalahoitoa vaativat tapaukset on korkeimmat koko epidemian aikana, niin käytän maskia. BA.2 -variantti kuulemma aiheuttaa aivojen turpoamisen.

Vierailija
271/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En varmaan käytä muutakun töissä, jossa se varmaan jatkossakin on pakollista, huolimatta hyödyistä. Olen hoitoalalla. Sairastin juuri koronan, sain sen työpaikaltani, Huolimatta kirurgisesta maskista ja hanskoista. Eli muista, paitsi ffp2 maskista ei ole juurikaan hyötyä, paitsi pidättämään isommat yskityt pisarat.Omassa tapauksessa itsellä maski,asiakkaalla ei. Hoitotilanteessa sairastuin,kun en tiennyt hällä olevan koronaa. Vasta myöhemmin todettiin.

Hoitoalalla työskentelevänä toki olet ollut kai kuitenkin tietoinen siitä, että ne kirurgiset maskit suojaavat ennenkaikkea muita ihmisiä, eivät käyttäjäänsä? Niiden hyöty koituu siis kanssaihmisille, ei itselle. Voi olla, että olisit välttynyt koronatartunnalta, mikäli asiakkaallasi olisi ollut myös maski. Senhän takia niitä on terveydenhoidon yksiköissä vaadittu nyt pandemian aikana myös asiakkailta henkilökunnan lisäksi.

Vierailija
272/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kevään siitepöly+katupöly+korona+kausilenssu on tarpeeksi hyvä syy jatkaa maskin käyttöä ikuisesti. Pidän myös sen tuomasta anonymiteetistä.

Vierailija
273/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jatkan maskin käyttöä.

Vierailija
274/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

VR:ssä istun ja en suosituksella todellakaan maskia käytä.

Vierailija
275/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Niin kauan kuin sairaalahoitoa vaativat tapaukset on korkeimmat koko epidemian aikana, niin käytän maskia. BA.2 -variantti kuulemma aiheuttaa aivojen turpoamisen.

Näköjään.

Vierailija
276/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kunhan työnantajakin tajuaa luopua maskipakosta. Vapaa-ajalla en käytä enää muutenkaan. Eikä edes iskenyt korona, vaikka mies sen sairasti.

Vierailija
277/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täys sotavarustus ja maski päällä loppuelämän 24/7.

Vierailija
278/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käytän, koska käyn hoidoissa, jotka keskeytyy vaikka tulis oireetonki korona. Ei voi muuta.

Vierailija
279/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Naama​vaippaa en käytä ja en ikuna tule käyttämään! Dorkat vain käyttää.

Vierailija
280/309 |
10.03.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen muutamaa asiaa miettinyt. Ensimmäinen on että miksi juuri Suomessa maskit kuumentavat tunteita ja niistä on jauhettu 2 vuotta putkeen kun muissa maissa ongelmaa ei ole?

Toinen asia on että miksi jotkut suuttuvat siitä kun joku käyttää maskia vaikka se on kohteliaisuusteko kuten käden laittaminen suun eteen yskiessä. Ovatko he niin uteliaita että haluavat nähdä kaikkien naamat?

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yhdeksän kahdeksan seitsemän