Ärsyttää yleistävät ihmiset
Siis minua ärsyttää se jos ihmiset yleistävät asioita todella vahvasti eikä se pidä paikkaansa ja sen tekstin kirjoittajakin tietää sen.
Tuosta otsikosta ylhäällä olisi saanut todella ärsyttävän jos olisin kirjoittanut esim: "Ärsyttää kun kaikki ihmiset yleistävät"
Jos joku kirjoittaa vaikka "Kaikki naiset ovat läskejä." ärsyttää.
Mutta jos olisi kirjoittanut "Jotkut naiset ovat läskejä." ei ärsytäkkään.
Tuon "naiset" voi toki korvata miehellä. Otimpahan esimerkin. Älkää nyt siitä loukkaantuko.
En toki voi pakottaa ketään kirjoittamaan juuri niinkuin minä haluan. Mutta te hyvin voimakkaasti yleistävät ihmiset (ja muutkin) voisitte miettiä mitä järkeä yleistää niin että ihmiset ärsyyntyvät.
Vai onko tarkoituksena saada ihmiset juurikin ärsyyntymään?
Samaistuitteko?
Kommentit (13)
Todella ärsyttää. Enkä voi mitään sille että minun on vaikea pitää sellaisia ihmisiä kovin älykkäinä, ainakaan tietyissä asioissa.
Minua ärsyttää se kun jotkut eivät tajua yleistämistä. Ja ettei siinä ole miyään vikaa. Silloin kun suurinosa on samaa mieltä voi yleistää. Jos 60%naisista on läskejä voidaan yleistää kaikki naiset on läskejä, ne 40%on sitten se toinen puoli. Ärsyttää myös se ettei jotkut tajua steroatypioita. Pointtina niissä just on se että yleistämällä kaikki tietävät että suuri osa ainakin julkisuudessa on niinkuin yleistetään, se on ihmisten mielikuva tilanteesta. Jos läskejä on 30% ja hoikkia 70% ja ne kaikki läskit näkyy katukuvassa voidaan yleistää yleisen mielikuvan mukaan.
Itse voisin yleistää että kaikilla vaikuttavilla naisilla (vaikuttavassa asemassa työskentelevillä) on lyhyt poikatukka. Siltä se nyt mielestäni vaikuttaa. Olis tosi tylsää sanoa että joillain vaikuttavilla naisilla on lyhyt tukka, sehän olisi täysin mitään sanomaton aloitus eikä kertoisi moelipiteestäni tai ennakkoluulosta mitään.
Enemmän yleistystä ja stereotypiaa!
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:28"]
Minua ärsyttää se kun jotkut eivät tajua yleistämistä. Ja ettei siinä ole miyään vikaa. Silloin kun suurinosa on samaa mieltä voi yleistää. Jos 60%naisista on läskejä voidaan yleistää kaikki naiset on läskejä, ne 40%on sitten se toinen puoli. Ärsyttää myös se ettei jotkut tajua steroatypioita. Pointtina niissä just on se että yleistämällä kaikki tietävät että suuri osa ainakin julkisuudessa on niinkuin yleistetään, se on ihmisten mielikuva tilanteesta. Jos läskejä on 30% ja hoikkia 70% ja ne kaikki läskit näkyy katukuvassa voidaan yleistää yleisen mielikuvan mukaan. Itse voisin yleistää että kaikilla vaikuttavilla naisilla (vaikuttavassa asemassa työskentelevillä) on lyhyt poikatukka. Siltä se nyt mielestäni vaikuttaa. Olis tosi tylsää sanoa että joillain vaikuttavilla naisilla on lyhyt tukka, sehän olisi täysin mitään sanomaton aloitus eikä kertoisi moelipiteestäni tai ennakkoluulosta mitään. Enemmän yleistystä ja stereotypiaa!
[/quote] Mutta voi sanoa että useilla naisilla on polkkatukka!
enemmän ärsyttää ihmiset jotka yhden ihmisen otannalla tyrmää yleistyksen. naiset pitävät mukavista rikkaista miehistä niin sitten tulee joku , että pitää mulkuista kodittomista eniten ja sillä perusteella tyrmää toteamuksen
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:39"]
enemmän ärsyttää ihmiset jotka yhden ihmisen otannalla tyrmää yleistyksen. naiset pitävät mukavista rikkaista miehistä niin sitten tulee joku , että pitää mulkuista kodittomista eniten ja sillä perusteella tyrmää toteamuksen
[/quote] No ihan totta tämäkin. Mutta voisiko pysyä sillä neutraalilla linjalla ja miettiä miten asiat oikeasti ovat eikä sanoa jotain vain sen takia että on eri/tai samaa mieltä.
esimerkki:
"Kaikilla naisilla joilla on koira, on polkkatukka"
voisi kirjoittaa "Useilla naisilla joilla on koira, on polkkatukka".
Ap
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:47"]
[/quote] No ihan totta tämäkin. Mutta voisiko pysyä sillä neutraalilla linjalla ja miettiä miten asiat oikeasti ovat eikä sanoa jotain vain sen takia että on eri/tai samaa mieltä.
esimerkki:
Ap
[/quote] Tai toisinpäin eli harvoilla. ap
" Kaikki naiset ovat läskejä" on väite joka noin kirjoitettuna on tarkoitettu aiheuttamaan ajatuksia ja keskustelua. Se ei ole ultimaalinen totuus. Mutta kun aivokapasiteetti on kovin pieni niin tuollaisesta ärsyyntyy. Mua ärsyttää ympäripyöreät lässyttäjät ja riidanhaastajat jotka eivät osaa katsoa omaa nenäänsä pidemmälle.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:48"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:47"]
esimerkki:
Ap
[/quote] Tai toisinpäin eli harvoilla. ap
[/quote]tai ehkä joillain naisilla?
[/quote]Yleistämistähän se on sekin. Ihan yhtä typerää ja perusteetonta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:52"]
" Kaikki naiset ovat läskejä" on väite joka noin kirjoitettuna on tarkoitettu aiheuttamaan ajatuksia ja keskustelua. Se ei ole ultimaalinen totuus. Mutta kun aivokapasiteetti on kovin pieni niin tuollaisesta ärsyyntyy. Mua ärsyttää ympäripyöreät lässyttäjät ja riidanhaastajat jotka eivät osaa katsoa omaa nenäänsä pidemmälle.
[/quote]
Joo just, muka tarkoitettu aiheuttamaan keskustelua. Provosoinniksi tuo on tarkoitettu, tuollaisen lauseen kirjoittaja tietää varsin hyvin ettei asia ole noin ja haluaa vain ärsyttää. Tuollainen juuri tyrehdyttää oikean, asiallisen keskustelun.
Joskus mua ärsyttää se, että joku kirjoittaa jossain tietynlaisessa yhteydessä vaikka "näin nuoret tekevät" ja siitä suututaan, koska ei kaikki nuoret tee kyseistä asiaa. Kuitenkin joissakin yhteyksissä, siis kun jatketaan keskustelua, voi sanoa noin ja tarkoittaa vain niitä nuoria jotka tosiaan tekevät kyseistä asiaa, ei siis kaikkia nuoria.
up