miten te päästänne terveet jaksatte arkea?
Itsellänikin mm. ystävä seurustelee, käy töissä, tekee koulun lopputyötä, suunnittelee muuttoa, hankki juuri toisen koiran, tekee ruokaa, siivoaa, urheilee, marjastaa jne.
Itse masentuneena olin juuri vadelmassa ja meinasin ekan puolen tunnin jälkeen lyhistyä vaan itkemään. Seurassa en kuitenkaan kehdannut vaan pinnistelin. Jopa suihkussakäynti on niin vaikeaa, etten ole käynyt pariin viikkoon. Makaan vaan sängyssä.
Aina sitä hämmästyy, miten paljon terveillä ihmisillä on energiaa!
Kommentit (27)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:30"]Hyvin jaksan. Teen 3-vuorotyötä, silti päivittäin teen ylläpitosiivousta, laitan ruokaa, pesen pyykkiä ja käyn koiran kanssa tunnin lenkin ja vapaapäivinä kaksikin tunnin lenkkiä.
[/quote]
Onko sinulla energiaa luonnostaan, että jaksat noin vain ajattelematta? Vai joudutko tsemppaamaan itseäsi? Tuntuu niin uskomattomalta, että joku vaan jaksaa. Ap.
Moni arkinen asia (siivous, ruuanlaitto yms) on vaan tehtävä, vaikka ei jaksaisi. Puhun siis terveistä. Tosin sanall "jaksaa" on eri merkitys terveille, sen voisi korvata sanalla "viitsiä". Ei normaalisa arjessa ole sen kumempaa jaksamidta tehdä noita asioita. Terve ihminen on tehty aktiiviseksi ja työtä tekemääb. Toicottavasti alat voimaan paremmin mahd pian! :)
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:30"]Hyvin jaksan. Teen 3-vuorotyötä, silti päivittäin teen ylläpitosiivousta, laitan ruokaa, pesen pyykkiä ja käyn koiran kanssa tunnin lenkin ja vapaapäivinä kaksikin tunnin lenkkiä.
[/quote]
Yhden lenkin teet päivässä vaan normaalisti? ... :D
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:26"]Itsellänikin mm. ystävä seurustelee, käy töissä, tekee koulun lopputyötä, suunnittelee muuttoa, hankki juuri toisen koiran, tekee ruokaa, siivoaa, urheilee, marjastaa jne.
Itse masentuneena olin juuri vadelmassa ja meinasin ekan puolen tunnin jälkeen lyhistyä vaan itkemään. Seurassa en kuitenkaan kehdannut vaan pinnistelin. Jopa suihkussakäynti on niin vaikeaa, etten ole käynyt pariin viikkoon. Makaan vaan sängyssä.
Aina sitä hämmästyy, miten paljon terveillä ihmisillä on energiaa!
[/quote]
2 viikkoa peseytymättä? Yäk...
Oletko mielenterveyspalvelujen piirissä, ap?
Tiedän tunteen. Aina jaksan ihmetellä, että miten ihmiset oikeasti jaksaa. Joskus luulin, että tämä on aivan normaali olotila kunnes psykologi sanoi, että olet vain tottunut. - Pitkäaikais masentunut
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:30"]Hyvin jaksan. Teen 3-vuorotyötä, silti päivittäin teen ylläpitosiivousta, laitan ruokaa, pesen pyykkiä ja käyn koiran kanssa tunnin lenkin ja vapaapäivinä kaksikin tunnin lenkkiä.
[/quote]
[/quote]Siis mitä vittua, mitä ihmeellistä tässä nyt oli? Missäköhän välissä ehtii/jaksaa useampaa lenkkiä heittää jos päivät on vaikka 8-16?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:00"]Oletko mielenterveyspalvelujen piirissä, ap?
[/quote]
Olen kyllä, harmi ettei niistä ole kohdallani apua. Ap.
Minä en tainnut olla edes lapsena super-energinen. Ainakaan enää ylä-asteella. Silti jaksoi koulun, iltatyön ja kavereiden kanssa pyörimiset.
Aikuisena tuli masennukset, joista olen aika hyvin päässyt ja töissäkin olen ollut vuosia. Sitä energiaa vaan ei löydy. Työssä jaksaa tehdä joskus paremmin, joskus huonommin.
Työpäivän jälkeen on yleensä suuri työ saada mitään aikaiseksi.. Ei vaan jaksa :(
Minuakin kiinnostaisi kovasti tietää miten pirteät kokevat. Eikö lainkaan tule sellaista oloa ettei millään jaksaisi?
Huonosti jaksan. Joku diagnoosi kyllä varmasti löytyisikin jos tutkittaisiin.⊂⊃
Hyvin, kun en ole hankkinut itselleni liikaa ylimääräistä puuhaa (esim. koiraa tai kaverin kanssa pakkojumppaa) Töiden jälkeen en aina jaksa tehdä yhtään mitään, ja minusta se on ihan ok. Ei aina tarvitse olla menossa.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:30"]Hyvin jaksan. Teen 3-vuorotyötä, silti päivittäin teen ylläpitosiivousta, laitan ruokaa, pesen pyykkiä ja käyn koiran kanssa tunnin lenkin ja vapaapäivinä kaksikin tunnin lenkkiä.
[/quote]
[/quote]Siis mitä vittua, mitä ihmeellistä tässä nyt oli? Missäköhän välissä ehtii/jaksaa useampaa lenkkiä heittää jos päivät on vaikka 8-16?
[/quote]
No sitä vittua, että se on jaksettava. Normaali ihminen käy töissä 8h pvä ja lenkkeilee silti koiransa kanssa. Ennen töihin menoa ja töitten jälkeen, suoraan kun tuut himaan. Sit vielä illalla, lyhyempi lenkki. Mitä hankalaa siinä on mielestäsi? Vai etkö sä kuseta sitä ollenkaan ennen töihin lähtöä, ja sit se koira on sisällä jonkun 16h ilman pissimistä?
Otan alkoholia kohtuudella rentoutumiseen.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:12"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:03"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:49"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:30"]Hyvin jaksan. Teen 3-vuorotyötä, silti päivittäin teen ylläpitosiivousta, laitan ruokaa, pesen pyykkiä ja käyn koiran kanssa tunnin lenkin ja vapaapäivinä kaksikin tunnin lenkkiä.
[/quote]
[/quote]
No sitä vittua, että se on jaksettava. Normaali ihminen käy töissä 8h pvä ja lenkkeilee silti koiransa kanssa. Ennen töihin menoa ja töitten jälkeen, suoraan kun tuut himaan. Sit vielä illalla, lyhyempi lenkki. Mitä hankalaa siinä on mielestäsi? Vai etkö sä kuseta sitä ollenkaan ennen töihin lähtöä, ja sit se koira on sisällä jonkun 16h ilman pissimistä?
[/quote]
Tässä puhuttiin tunnin lenkistä. Ei lenkistä ylipäätään.
Eli sun mielestä koiran kusetus = lenkki. No sitten ymmärrän. Mulle lenkki on pidempi reissu ja kusetus vähän nopeampi kierros. Pälli.
Samaa ihmettelen itsekin, olen sairauslomalla masennuksen vuoksi, se ehkä jo parempaan päin mutta voimat-fyysisetkin- välillä ihan loppu. Lenkitän koirat, se on rentouttavaa, siivoan koska siisteys rauhoittaa, ja hoidan lasten asiat yksin, ei ole tukiverkkoa tai vaihtoehtoja. Mutta työ juuri nyt tähän, ei pysty vaikka mikä olisi.
Jaksamiseen voi vaikuttaa niin paljon itse. Puhun siis terveenä ihmisenä, en yritä neuvoa sinua tai muita masentuneita. Entisenä pullanmussuttajana voin sanoa, että kun mut vetäistiin aamulenkkien ja iltajumppien maailmaan, niin jaksaminen nousi 50%. Vieläkin mun laiskapaskuus tunkee esiin ja saattaa olla pitkiäkin taukoja, jopa useita viikkoja - vaikka sairastumisen jälkeen kun rutiini katkeaa - että ei elä aktiivisesti. Kyllä sillon huomaa, mikä se liikunnan merkitys on. Ei arjessa ole ikinä sellaista, että ei vaan kykene tekemään jotain. Varmasti tällainenkin tulee käymään esim. vanhempien kuollessa hetkellisesti, ja en osaa kuvitella miten vaikeaa se on. Eli tsemiä teille ja etenkin jaksamisia ja parempia oloja!!
Älä nussi pilkkua. En mäkään puhunut tunnin lenkeistä, vaan lenkeistä ylipäänsä. Itse sanoit että lenkität sen vaan kerran päivässä. Sano nytvielä et sulla on joku iso, liikuntaa tarvitse rotukin kaikenlisäksi.
Emme me ns. tervejärkiset kaikki mitään ylisuorittajia olla. Toinen juttu on tietysti luetella kaikki päivän aikana tehdyt asiat ja antaa ymmärtää ikään kuin olisi tehnyt paljonkin. Jos listaa juoneensa vettä ja pesseensä hampaat, oikaisseensa eteisen maton ja pesseensä pyykkiä niin saattaahan sekin junkun mielessä kuulostaa joltain.
Hyvin jaksan. Teen 3-vuorotyötä, silti päivittäin teen ylläpitosiivousta, laitan ruokaa, pesen pyykkiä ja käyn koiran kanssa tunnin lenkin ja vapaapäivinä kaksikin tunnin lenkkiä.