Äidin tyhjät lupaukset.
Rakastan äitiäni, mutta nyt alkaa pännimään. Olen 17-vuotias. Töitä ei vielä ole tarjolla, 26 paikasta on kysytty mutta ei. Rahaa mulla siis ei ole ollenkaan. Äidiltani en saa yhtään, enkä myöskään isältäni. Isäni ei edes osta minullr mitään. Viime talven kuljin kevättakissa, koska kummallakaan muka ei ollut rahaa antaa toppatakkiin. Tosiasiassa he ostelevat itselleen vaatteita, työkaluja, sisustustarvikkeita, isä ostaa uudelle naisystävälle vaatteita yms. En siis todellakaan pyydä mitään kahta sataa, vaan vaikka 20 ja hakisin kirpparilta. Mutta ei. Nyt äidiltä saatu vanha puhelimeni meni rikki. Kysyin äidiltäni, että voitaisiinko ostaa 100 peruspuhelin. Sanoi että joo, tilataan se sitten myöhemmin. Ei yht'äkkiä ollutkaan varaa. Nyt mulla lukio jatkuu huomenna, eikä ole tietokonetta eikä puhelinta. Pää räjähtää, stressaan tästä valtavasti ja yritän vaan pitää itseni positiivisena. Mitä mä voin tehdä, kun äitini aina lupaa mutta sitten onkin este kun lupauksen pitäisi toteutua? Sori tällainen avautuminen, mutta oon kyllästynyt esittämään onnellista perheen täydellistä tyttöä.
Kommentit (35)
Kapinaa, et pukeudu uusiin vaatteisiin, kun tulee vieraita. Älä alistu äitisi typerään teatteriin. Kuulsostaa siltä, että sulla tulee vielä monia kamppailuja itsekkään äitisi kanssa. Sun täytyy pitää puolesi.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:43"]13-vuotiaana jaoin mainoksia. 15-vuotiaasta eteenpäin toimin lapsenvahtina ja joka kesä hommasin itselleni kesätöitä. 16-vuotiaana muutin omilleni. 17-vuotiaasta äitisi ei saa enää edes lapsilisää. Joten neuvoni: ota itsesi niskasta kiinni ja ala aikuistumaan. Hommaa alkuun vaikka joku työpaikka, laita vaikka kauppojen ilmoitustauluille ilmoituksia, että voit toimia lastenvahtina tai koiranulkoiluttajana. Älä ala uusavuttomaksi vaan ala ottaa ittestäs vastuuta, oot kohta jo 18, eli aikuinen. T.N31v.
[/quote]
Ensinnäkin 18-vuotiaana ei todellakaan ole välttämättä henkisesti aikuinen.
Toiseksi asun pienellä paikkakunnalla, työpaikkoja on todella vähän, kesätöitä vielä vähemmän. Olisin vaikka 15 tuntia töissä, jos vain saisin töitä. Kun ei sinne töihin voi vaan mennä..
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:43"]
Auttava Setämies auttaa autettavaa auttamasta päästyäänkin.
[/quote]
Yritätkö ostaa seksiä alaikäiseltä? Syyllistyt rikokseen ja lapsen seksuaaliseen hyväksikäyttöön.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:34"]No, on sulla ahneet vanhemmat! Kuka kustantaa sun lukiokirjat? Ei sekään ihan halpaa ole. Ensinnäkään sun ei todellakaan tarvitse esittää mitään reipasta, täydellistä tyttöä. Sellaisia ei ole, eikä siihen kannata pyrkiä. Jos julkisivun pitäminen on vanhemmillesi tärkeää, voisitkö vihjata puhuvasi asiasta suvullesi, kummeillesi, tuttaville... sitähän vanhempasi eivät halua. Teet pientä kapinaa, menet sukujuhliin nuhruisissa vaatteissa ja kieltäydyt menemästä kouluun, jos ei ole talvitakkia. Ja jankuttaminen kyllä tepsii, älä luovuta vaan jatka sitkeästi muistuttamista. Oman rahan hankkiminen olisi tärkeää, etkö tosiaa löytäisi vaikka jotain siivoushommia esim. viikonloppuna. Omille vanhemmille ei siitä kannata puhua, saat vielä kustantaa omat ruokasikin. [/quote] Voi kiitos tästä :) mun lukiokirjat oon saanut rakentamalla meidän pihalle autotallia, maalaamalla meidän talon, ja siivoamalla. Ruohonkin leikkasin. Aika uuvuttavaa, kun kaverit saa ne kysymällä. Kun äitini sanoi juhlissa olevansa ylpeä minusta, sanoin kovaan ääneen että "minkähän takia? Ai sen takia että olen palkaton orja ja sun joku palvelija?" Sitten mut vietiin pois. Lopulta jouduin pyytämään anteeksi. Olen kaverin kanssa jotain lapsenvahtikeikkoja saanut, mutta nekin rahat piti laittaa kenkiin. Vaikeaa, kun tavallaan saan kaiken tarpeellisen vanhemmilta mutta tavallaan en mitään. Vaan rippeitä sieltä täältä.
[/quote]
Voi vitura mitä tyyppejä sun vanhemmat... Ihana tuollainen nöyryytys kaiken muun päälle. Voi kun asuisit meillä, niin pidettäis susta huolta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:44"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:40"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:34"]No, on sulla ahneet vanhemmat! Kuka kustantaa sun lukiokirjat? Ei sekään ihan halpaa ole. Ensinnäkään sun ei todellakaan tarvitse esittää mitään reipasta, täydellistä tyttöä. Sellaisia ei ole, eikä siihen kannata pyrkiä. Jos julkisivun pitäminen on vanhemmillesi tärkeää, voisitkö vihjata puhuvasi asiasta suvullesi, kummeillesi, tuttaville... sitähän vanhempasi eivät halua. Teet pientä kapinaa, menet sukujuhliin nuhruisissa vaatteissa ja kieltäydyt menemästä kouluun, jos ei ole talvitakkia. Ja jankuttaminen kyllä tepsii, älä luovuta vaan jatka sitkeästi muistuttamista. Oman rahan hankkiminen olisi tärkeää, etkö tosiaa löytäisi vaikka jotain siivoushommia esim. viikonloppuna. Omille vanhemmille ei siitä kannata puhua, saat vielä kustantaa omat ruokasikin. [/quote] Voi kiitos tästä :) mun lukiokirjat oon saanut rakentamalla meidän pihalle autotallia, maalaamalla meidän talon, ja siivoamalla. Ruohonkin leikkasin. Aika uuvuttavaa, kun kaverit saa ne kysymällä. Kun äitini sanoi juhlissa olevansa ylpeä minusta, sanoin kovaan ääneen että "minkähän takia? Ai sen takia että olen palkaton orja ja sun joku palvelija?" Sitten mut vietiin pois. Lopulta jouduin pyytämään anteeksi. Olen kaverin kanssa jotain lapsenvahtikeikkoja saanut, mutta nekin rahat piti laittaa kenkiin. Vaikeaa, kun tavallaan saan kaiken tarpeellisen vanhemmilta mutta tavallaan en mitään. Vaan rippeitä sieltä täältä.
[/quote]
Ei noin. Älä kiukuttele.Kysy, mikset sitten saa talvella talvitakkia, vaan joudut kulkemaan kesätakissa. Ja miksi et saa kouluun pakollisia tarvikkeita. Silloin äitisi on pakko hankkia ne jos ei halua menettää mainettaan sukulaistenne silmissä.
[/quote]
Musta tuntuu, että ne sukulaiset pitäisi tässä asiassa äitini puolta. Näkevät mut kiittämättömänä lapsena. Mutta voisin kokeilla tuota, tai ottaa vaikka äitini takin ja ommella siitä erilaisen. Varmasti suuttuu, mutta huomaapahan että kyllä minäkin tarvitsen vaatteita.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:47"][quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:40"]
[/quote]
Voi vitura mitä tyyppejä sun vanhemmat... Ihana tuollainen nöyryytys kaiken muun päälle. Voi kun asuisit meillä, niin pidettäis susta huolta.
[/quote]
Voi ihana! ♥ kiitos tästä. :)
Sori, ei mene läpi. Olet provonnut aiemminkin.
Kolmella kympillä saa peruspuhelimen uutena! Ja pystyisitkö menemään vaikka koulun terveydenhoitajalle tai psykologille juttelemaan? Kurjalta kuulostaa vanhempiesi toiminta.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:06"]Kolmella kympillä saa peruspuhelimen uutena! Ja pystyisitkö menemään vaikka koulun terveydenhoitajalle tai psykologille juttelemaan? Kurjalta kuulostaa vanhempiesi toiminta.
[/quote]
Oon sanonut äitille, että mun on pakko puhia jollekkin kun ahdistaa ja stressaa niin paljon. Äitini mielestä olen ihan kunnossa, ja lisäsi vielä "ajattele vähän mitä kaikki muut ajattelisi jos saisi tietää"..
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:18"]
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 19:06"]Kolmella kympillä saa peruspuhelimen uutena! Ja pystyisitkö menemään vaikka koulun terveydenhoitajalle tai psykologille juttelemaan? Kurjalta kuulostaa vanhempiesi toiminta. [/quote] Oon sanonut äitille, että mun on pakko puhia jollekkin kun ahdistaa ja stressaa niin paljon. Äitini mielestä olen ihan kunnossa, ja lisäsi vielä "ajattele vähän mitä kaikki muut ajattelisi jos saisi tietää"..
[/quote]Mene puhumaan silti. Vaikka salaa
Pienillä paikkakunnilla kirjastot ei ole edes talviaikaan auki klo 19 jälkeen, saati näin kesäaikana. Vai olisivatko siirtyneet jo normiaikaan, kun koulut on alkaneet. Joka tapauksessa vain isommissa kaupungeissa kirjastot on auki klo 20:een.
Kannattaa myös ennakoida tuleva opiskelupaikka siten että työstä maksetaan kunnolla ja töitä on alalla. Silloin ei tarvitse miettiä voiko ostaa tämän tai tuon myöhemmin.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 20:11"]Pienillä paikkakunnilla kirjastot ei ole edes talviaikaan auki klo 19 jälkeen, saati näin kesäaikana. Vai olisivatko siirtyneet jo normiaikaan, kun koulut on alkaneet. Joka tapauksessa vain isommissa kaupungeissa kirjastot on auki klo 20:een.
[/quote]
En ole kotikaupungissani, ja nyt olen isälläni. "Äitipuoleni" tabletilla.
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:50"]Sori, ei mene läpi. Olet provonnut aiemminkin.
[/quote]
En ole. Miksi jokaiseen keskusteluun tulee ainakin yksi tällainen kommentti?
[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 18:40"]
[/quote]
Ei noin. Älä kiukuttele.Kysy, mikset sitten saa talvella talvitakkia, vaan joudut kulkemaan kesätakissa. Ja miksi et saa kouluun pakollisia tarvikkeita. Silloin äitisi on pakko hankkia ne jos ei halua menettää mainettaan sukulaistenne silmissä.