Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Hävisikö PCOS ikävine oireineen kun laihdutit?

Vierailija
10.08.2015 |

Epäilen, että mulla on PCOS. Koko elämäni olen ollut ihan normaalipainoinen, en mikään laiha, mutta kuitenkin painoindeksi on ollut normaalipainon rajoissa. Nyt sitten parisuhteessa ja kiireisen elämän ohella olen lihonnut jonkin verran, painoindeksin mukaan olen lievästi ylipainoinen. Kuukautiset tulivat aina ennen ajallaan, mutta sen jälkeen kun liikakilot muuttivat kehooni niin kuukautisetkin ovat alkaneet myöhästellä ja sitten kun ne menkat tulee niin voi hyvänen aika sitä kramppausta, pahempaa kipua en ole vielä koskaan kokenut, mutta onneksi on olemassa särkylääkkeet.

Kävin gynekologillakin, koska tämä epäsäännöllinen kuukautisrytmi ja verenvuoto mahdollisen ovulaation aikaan monessa kierrossa mietitytti. Gyne ultrasi munasarjat ja sanoi, ettei mitään poikkeavaa näy, mutta sanoi että mulla varmaan johtuu tämä kaikki siitä, että olen lihonnut viime aikoina ja mainitsi mahdollisesti PCOS riskistä. Googletin enemmän noita oireita ja huomasin, että moni juttu täsmää omaan tilanteeseen. Ennen niin hyvä ihoni on saanut riesakseen lievää aknea ja ihokarvoitus on voimistunut myös viimeaikoina. Koskaan ennen en ole joutunut nyppimään itseltäni viiksikarvoja huulten yläpuolelta tai vahvoja karvoja leuasta, lisäksi karvoitusta on tullut myös sisäreisiin ja vatsaan.

Kauhistuin tätä todellista tilannettani ja päätin, että nyt kyllä pääsen eroon näistä ylimääräisistä rasvoistani!
Kaksi viikkoa sitten alkoi laihdutuskuuri ja motivaatio vain kasvaa, oikeastaan suurimpana erona edelliseen olen lopettanut herkkujen syömisen viikolla, mitä ennen harrastimme miehen kanssa ahkeraan. Lisäksi emme tilaa enää ruokaa kotiin, pizza kotiinkuljetuksena kuului elämäämme ainakin kerran viikossa. Toivon, että nämä muutokset saisivat minut takaisin entisiin mittoihin, koska juuri nämä muutokset ovat valitettavasti lihottaneet minut nykyiseen kuntoon.

Sitä halusin kysellä täällä, että te joilla PCOS oireet ovat tulleet ylipainosta niin jos olette laihduttaneet niin onko koko PCOS oireineen hävinnyt vai onko tuho lopullista?

Kommentit (7)

Vierailija
1/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei oo lopullista. Laihduttaminen auttaa tutkitusti :)

Vierailija
2/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ensinnäkin, jos sulla on munasarjat ultrattu eikä siellä näkynyt mitään, sulla ei ole PCOS:ää. Oireet siis ei johdu siitä. 

Itselläni on todettu PCOS ja ei ole auttanut laihduttaminen mitään oireisiin. Painoin 78 kg kun PCOS todettiin, nyt painan 53 kg.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:20"]

Ensinnäkin, jos sulla on munasarjat ultrattu eikä siellä näkynyt mitään, sulla ei ole PCOS:ää. Oireet siis ei johdu siitä. 

Itselläni on todettu PCOS ja ei ole auttanut laihduttaminen mitään oireisiin. Painoin 78 kg kun PCOS todettiin, nyt painan 53 kg.

[/quote]

Jep, ei siellä munasarjoissa ainakaan vielä näkynyt tuhoa ja lääkäri selittikin, että joillain ihmisillä PCOS johtuu ihan muusta kuin ylipainosta ja siihen ei painonhallinta vaikuta mitenkään. Mutta jos itselleni nyt PCOS tulee niin se hyvin paljolti taitaa johtua ylipainostani.

ap

Vierailija
4/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Varmaan jos on pitempään PCOS oireet päällä niin munasarjoihin tulee niitä rakkuloita jotka voi ultrassa kuvata?? Että jos on vasta alkuvaiheessa niin niitä ei varmaan ole vielä paljoa ja ei varmaan ihan heti saa kuvattua.

Itellä auttoi liikunta, paino on pysynyt noin puolitoista vuotta samana (lievää ylipainoa) mutta jos en liiku tarpeeksi (joka päivä ainakin 40 min reipas kävely) niin kierto heittää heti ja jää välistä. Tuossa on kyse varmaan jotenkin sokeritasapainon vaikutusta hormoneihin. Suvussa on 2 tyypin diabetesta. Hissukseen koitan laihdutella. Iho helpotti, leuan "hormooninäpyt" loppuivat ainakin.

Vierailija
5/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei auttanut.

Vierailija
6/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

[quote author="Vierailija" time="10.08.2015 klo 15:33"]Ei auttanut.
[/quote]
Siis ei hävinnyt.

Vierailija
7/7 |
10.08.2015 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oma ylipainosta johtuva PCOS todettiin, kun en tullut raskaaksi vuoden yrittämisen jälkeen. Lääkäri sanoi, että jos saan edes 10 kg laihdutettua (painoin silloin 90 kg ) niin mahdollisuudet raskauteen paranevat huomattavasti. Siinä olikin motivaatiota tarpeeksi ja ihan oikeassa näytti lääkäri olevan, ollessani siinä 80 kg paikkeilla hormonitoiminta oli taas normalisoitunut ja tulin raskaaksi. Raskauden jälkeen laihduin vielä toiset kymmenen kiloa ja parin vuoden päästä kun jätimme taas ehkäisyn niin tulinkin heti ekasta kierrosta raskaaksi.

PCO:n aiheuttamat oireet hävisivät myös laihdutuksen myötä-> iho parani hormoninäpyistä, kuukautiset tulivat säännöllisesti, karvoitus hiukan väheni, hiustenlähtö loppui ja olo on niin paljon parempi. Lisäksi närästys loppui, joka muuten vaan johtui kai lihavuudestani ja myös yöllä en kuulemma enää kuorsaa, nivuset ei hikoile ja voi elämä on vaan niin paljon parempaa kuin ei ole niin montaa kymmentä ylimääräistä kiloa mukana. Tsemppiä hurjasti AP, sä pystyt siihen! :)